Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HC (przedstawiciel: L. Levi, adwokat)
Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że niniejsza skarga jest dopuszczalna i zasadna;
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę z dnia 2 lipca 2024 r. o rozwiązaniu umowy ze skarżącą;
- w razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 1 października 2024 r. oddalającej zażalenie skarżącej;
- zasądzenie od pozwanej odszkodowania za poniesioną szkodę;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący, po pierwsze, oczywistego błędu i naruszenia prawa w odniesieniu do powodu rozwiązania umowy i interesu służby, po drugie, naruszenia art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanych dalej "WZIP") i art. 24 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), oraz po trzecie naruszenia obowiązku staranności i obowiązku dbałości.
Skarżąca podnosi, że organ upoważniony do zawierania umów o pracę przekroczył swoje kompetencje, które przynależą mu gdy powodem złożenia wniosku o rozwiązanie umowy jest zerwanie więzi zaufania, co prowadzi do naruszenia art. 47 lit. c) WZIP i obowiązku staranności.
Skarżąca uważa, że uzasadnienia spornej decyzji i decyzji oddalającej zażalenie są oczywiście nieprawidłowe, świadczą o braku skutecznego wykonywania uprawnień dyskrecjonalnych i obowiązku dbałości, a ponadto nie może uzasadniać rozwiązania umowy bez naruszenia zasady proporcjonalności.
Skarżąca uważa, że rozwiązanie z nią umowy narusza ochronę, która została jej przyznana przez środki, o których zadecydowano w ramach wniosku o udzielenie wsparcia, oraz art. 24 regulaminu pracowniczego. Z tego powodu jest ono również sprzeczne z obowiązkiem staranności.
2. Zarzut drugi, dotyczący oczywistego błędu obciążającego powody podjęcia postępowania w sprawie rozwiązania umowy, nieprawidłowego wykonania art. 47 ust.c) WZIP i nadużycia władzy.
3. Zarzut trzeci, dotyczący Naruszenia prawa do bycia wysłuchanym i obowiązku uzasadnienia.
4. Zarzut czwarty, dotyczący art. 12a i art. 22a regulaminu pracowniczego.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1123 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-13/25: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2025 r. - HC/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 24/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |