Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: HC (przedstawiciel: L. Levi, adwokat)
Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że niniejsza skarga jest dopuszczalna i zasadna;
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę z dnia 2 lipca 2024 r. o rozwiązaniu umowy ze skarżącą;
- w razie potrzeby, stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 1 października 2024 r. oddalającej zażalenie skarżącej;
- zasądzenie od pozwanej odszkodowania za poniesioną szkodę;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący, po pierwsze, oczywistego błędu i naruszenia prawa w odniesieniu do powodu rozwiązania umowy i interesu służby, po drugie, naruszenia art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanych dalej "WZIP") i art. 24 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), oraz po trzecie naruszenia obowiązku staranności i obowiązku dbałości.
Skarżąca podnosi, że organ upoważniony do zawierania umów o pracę przekroczył swoje kompetencje, które przynależą mu gdy powodem złożenia wniosku o rozwiązanie umowy jest zerwanie więzi zaufania, co prowadzi do naruszenia art. 47 lit. c) WZIP i obowiązku staranności.
Skarżąca uważa, że uzasadnienia spornej decyzji i decyzji oddalającej zażalenie są oczywiście nieprawidłowe, świadczą o braku skutecznego wykonywania uprawnień dyskrecjonalnych i obowiązku dbałości, a ponadto nie może uzasadniać rozwiązania umowy bez naruszenia zasady proporcjonalności.
Skarżąca uważa, że rozwiązanie z nią umowy narusza ochronę, która została jej przyznana przez środki, o których zadecydowano w ramach wniosku o udzielenie wsparcia, oraz art. 24 regulaminu pracowniczego. Z tego powodu jest ono również sprzeczne z obowiązkiem staranności.
2. Zarzut drugi, dotyczący oczywistego błędu obciążającego powody podjęcia postępowania w sprawie rozwiązania umowy, nieprawidłowego wykonania art. 47 ust.c) WZIP i nadużycia władzy.
3. Zarzut trzeci, dotyczący Naruszenia prawa do bycia wysłuchanym i obowiązku uzasadnienia.
4. Zarzut czwarty, dotyczący art. 12a i art. 22a regulaminu pracowniczego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1123 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-13/25: Skarga wniesiona w dniu 10 stycznia 2025 r. - HC/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |