Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: L (przedstawiciel: J. Petreikis, adwokat)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Parlamentu Europejskiego z dnia 28 maja i 31 maja 2024 r. 1 ;
- stwierdzenie, że Parlament Europejski niezgodnie z prawem zaniechał wykonania wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 7 marca 2019 r., T-59/17 2 ;
- zasądzenie od Parlamentu odszkodowania w wysokości utraconego wynagrodzenia, zasiłku dla bezrobotnych powiększonego o roczną stopę inflacji na Litwie, kraju obywatelstwa skarżącej, powiększonej o 6 % rocznie od 2016 r. do dnia wykonania wyroku;
- zasądzenie od Parlamentu zadośćuczynienia w wysokości 100 000 EUR;
- obciążenie Parlamentu kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi dziewięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Parlament naruszył przysługujący mu jako sygnaliście immunitet, zwalniając go ze stanowiska wyłącznie na podstawie danych, które dobrowolnie przekazał Parlamentowi, mimo że OLAF zidentyfikował go jako sygnalistę i został też za takowego uznany przez dyrektora generalnego PERS.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do rozpatrzenia jego spraw w rozsądnym terminie, ponieważ skarżący ujawnił okoliczności faktyczne w 2016 r., lecz został zwolniony ze skutkiem wstecznym w 2024 r. ze skutkiem od 2015 r.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa do obrony i dostępu do dokumentów.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia i oczywistego błędu w ocenie.
5. Zarzut piąty dotyczący oczywistego błędu w ocenie i ochrony przed nieuzasadnionym zwolnieniem z pracy przewidzianej w art. 30 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia zasady domniemania niewinności.
7. Zarzut siódmy dotyczący naruszenia prawa do życia prywatnego ze względu na nadmierną ingerencję Parlamentu w regulowanie życia prywatnego jego pracowników.
8. Zarzut ósmy dotyczący naruszenia równości wobec prawa i prawa do wolności wypowiedzi ustanowionego w art. 20 i 11 ust. 1 Karty.
9. Zarzut dziewiąty dotyczący naruszenia art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 2 lit. a) i art. 41 ust. 2 lit. b) Karty w toku postępowania dyscyplinarnego.
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1115 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-655/24: Skarga wniesiona w dniu 17 grudnia 2024 r. - L / Parlament |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |