Język postępowania: słowacki
(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Spravny sud v Bratislave
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: A.B.C.D.
Druga strona postępowania: Ministerstvo vnutra Slovenskej republiky
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 20 ust. 1 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 1 w kontekście art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że środki wsparcia, do których w stosownych przypadkach państwa członkowskie zapewnią dostęp osobom, o których mowa w art. 4 dyrektywy, obejmują także uprawnienie właściwego organu w rozumieniu dyrektywy do wstąpienia do jakiegokolwiek postępowania sądowego bez względu na jego charakter, o ile uczestnikiem tego postępowania sądowego jest osoba, o której mowa w art. 4 dyrektywy?
2) Czy art. 20 ust. 1 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 w kontekście art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że ocena, czy zachodzi stosowany przypadek, kiedy to osoba, o której mowa w art. 4 dyrektywy, ma mieć dostęp do środków wsparcia i kiedy to właściwy organ w rozumieniu dyrektywy ma mieć prawo do udzielenia środków wsparcia osobom, o których mowa w art. 4 dyrektywy, należy do sądu krajowego prowadzącego postępowanie, którego uczestnikiem jest osoba, o której mowa w art. 4 dyrektywy?
3) Czy art. 21 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 w kontekście art. 47 Karta praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że niezbędne środki mające na celu zapewnienie, aby osoby, o których mowa w art. 4, były chronione przed działaniami odwetowymi, które to środki mają zostać podjęte przez państwa członkowskie, obejmują obowiązek zapewnienia przez państwo członkowskie, aby właściwy organ w rozumieniu dyrektywy miał możliwość wstąpienia do jakiegokolwiek postępowania sądowego bez względu na jego charakter, o ile uczestnikiem tego postępowania sądowego jest osoba, o której mowa w art. 4 dyrektywy?
Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
20.03.2025Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.
19.03.2025Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1078 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-797/24, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Správny súd v Bratislave (Słowacja) w dniu 18 listopada 2024 r. - A.B.C.D./Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
Data aktu: | 24/02/2025 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |