Sprawa C-742/24, Havvitt: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K.

(Sprawa C-742/24, Havvitt 1 )

(C/2025/1072)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Supreme Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General

Druga strona postępowania: L.K.

Pytania prejudycjalne

1) W wyroku KS 2  Trybunał zauważył, że dyrektywa 2013/33/UE 3  nie zawiera żadnej wskazówki na temat tego, jakie działania mogą stanowić zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy ubiegającemu się o ochronę międzynarodową w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej dyrektywy. Czy przy badaniu, jakie działania mogą stanowić zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy, należy wziąć pod uwagę fakt, że wnioskodawca taki jak druga strona postępowania w niniejszej sprawie nie przekazał żadnych informacji (w drodze odpowiedzi na kwestionariusz) przez okres dłuższy niż termin dziewięciu miesięcy, o którym mowa w art. 15 tej dyrektywy?

2) Czy pojęcie zwłoki w rozumieniu art. 15 ust. 1 dyrektywy 2013/33/UE obejmuje jedynie zwłokę, za którą odpowiedzialność można w całości przypisać wyłącznie wnioskodawcy ubiegającemu się o ochronę międzynarodową, czy też obejmuje ono każdą inną niż nieznaczna zwłokę, za którą odpowiedzialność można przypisać wnioskodawcy lub którą można uznać za "brak współpracy" wnioskodawcy?

3) Czy, jeżeli wnioskodawca ubiegający się o ochronę międzynarodową dopuszcza się znacznej niewyjaśnionej zwłoki, w zwłoce pozostaje również samo państwo, a dodatkowo stwarzają ją także czynniki zewnętrzne, takie jak te wynikające z pandemii COVID-19, może być tak, że do celów stosowania dyrektywy 2013/33/UE "przypisać wnioskodawcy" można odpowiedzialność za część całkowitej zwłoki, czy też musi być tak, iż odpowiedzialnym za zwłokę w rozpatrzeniu wniosku jest wyłącznie wnioskodawca?

4) Czy umieszczenie w art. 11 ust. 4 lit. b) European Communities (Reception Conditions) Regulations 2018 (S.I. No. 230/2018) [rozporządzenia w sprawie Wspólnot Europejskich z 2018 r. (warunki przyjmowania)] wyrażenia "można przypisać [...] w części" oznacza, że Irlandia nie dokonała prawidłowej transpozycji dyrektywy 2013/33/UE, mając na uwadze zakres uznania, jakim państwa członkowskie dysponują przy wyborze sposobu wdrożenia dyrektywy, i zważywszy, że nie wydaje się, iż użycie tego wyrażenia spowoduje w praktyce, iż korzystanie z praw przyznanych przez porządek prawny Unii stanie się w praktyce niemożliwe lub nadmiernie utrudnione?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 EU:C:2021:11.
3 Dz.U. 2013, L 180, s. 96.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1072

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-742/24, Havvitt: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (Irlandia) w dniu 24 października 2024 r. - International Protection Appeals Tribunal, Minister for Justice, Irlandia, Attorney General / L.K
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025