united kingdom
ukraine

Sprawa C-666/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Nacional, Sala de lo Penal, Sección Tercera (Hiszpania) w dniu 26 września 2024 r. - Postępowanie karne przeciwko EGB, EGC, GTA, SPG, QCR, ACB, JRS, RJDL, FJG, XBLL, DBA i CBE

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Nacional, Sala de lo Penal, Sección Tercera (Hiszpania) w dniu 26 września 2024 r. - Postępowanie karne przeciwko EGB, EGC, GTA, SPG, QCR, ACB, JRS, RJDL, FJG, XBLL, DBA i CBE
(Sprawa C-666/24)

(C/2025/1071)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)

Sąd odsyłający

Audiencia Nacional, Sala de lo Penal, Sección Tercera

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Ministerio Fiscal, Associació Catalana de Víctimes d'Organitzacions Terroristes (ACVOT), Asociación de Víctimas del Terrorismo (AVT), Asociación Dignidad y Justicia, Asociación Española de la Guardia Civil (AEGC), Asociación Unificada de la Guardia Civil (AUGC) i Partido político VOX

Druga strona postępowania: EGB, EGC, GTA, SPG, QCR, ACB, JRS, RJDL, FJG, XBLL, DBA i CBE

Pytania prejudycjalne

1) Czy dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/671/WSiSW 1  należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawie krajowej, takiej jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), która uniemożliwia ściganie i, w stosownym przypadku, karanie osób, które aktywnie uczestniczą w działaniach grupy terrorystycznej, poprzez to, że powoduje wygaśnięcie ich odpowiedzialności karnej?

2) Czy dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/671/WSiSW, w szczególności art. 13 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawie krajowej, takiej jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), która uniemożliwia ściganie i, w stosownym przypadku, karanie osób, które aktywnie uczestniczą w działaniach grupy terrorystycznej, poprzez to, że powoduje wygaśnięcie ich odpowiedzialności karnej, ponieważ ustawa ta wymaga do celów karalności, oprócz uczestnictwa w grupie terrorystycznej, spełnienia dodatkowej przesłanki polegającej na tym, że wspomniane osoby doprowadziły do rzeczywistych i umyślnych poważnych naruszeń praw człowieka?

3) Czy dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/671/WSiSW, w szczególności art. 13 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawie krajowej, takiej jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), w której rozróżnia się - w ramach przestępstw terrorystycznych i przestępstw związanych z grupami terrorystycznymi w rozumieniu tej dyrektywy - to, czy rzeczywiście i umyślnie doprowadzono do poważnych naruszeń praw człowieka, czy też nie, w związku z czym rozróżnienie to umożliwia zwolnienie z odpowiedzialności karnej niektórych przestępstw terrorystycznych lub przestępstw związanych z grupami terrorystycznymi?

4) Czy przewidzianą w prawie Unii Europejskiej i wynikającą z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zasadę pewności prawa należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, takiemu jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), która uzależnia zwolnienie z odpowiedzialności karnej w drodze abolicji osób oskarżonych o czyny objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującej decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającej decyzję Rady 2005/671/WSiSW od tego, żeby nie doprowadzono umyślnie do poważnych naruszeń praw człowieka, w szczególności naruszeń uregulowanych w art. 2 i 3 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz w międzynarodowym prawie humanitarnym, nie precyzując, jakie czyny stanowią takie naruszenia, ani jaki próg wagi należy przekroczyć, aby abolicja nie miała zastosowania? Ewentualnie, czy wynikające z prawa Unii Europejskiej zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań i pewności prawa stoją na przeszkodzie uregulowaniu, takiemu jak to zawarte w art. 1 Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawy organicznej 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), które to uregulowanie określa nieprecyzyjne, zarówno przedmiotowe, jak i podmiotowe, przesłanki pociągnięcia lub braku pociągnięcia do odpowiedzialności karnej?

5) Czy dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/671/WSiSW należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawie krajowej, takiej jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), która uniemożliwia ściganie i, w stosownym przypadku, karanie osób, które wytwarzają, posiadają, nabywają, przewożą, dostarczają materiały wybuchowe lub używają ich w celach terrorystycznych, poprzez to, że powoduje wygaśnięcie ich odpowiedzialności karnej?

6) Czy dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/671/WSiSW należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie ustawie krajowej, takiej jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), która uniemożliwia ściganie i, w stosownym przypadku, karanie - poprzez to, że powoduje wygaśnięcie ich odpowiedzialności karnej - osób, które w celach terrorystycznych inicjują realizacjędziałań z użyciem przemocy poprzez wyznaczenie celów, wobec których spowodują rozległe zniszczenia, ze względu na to, że cele te są sprzeczne z ideologią grupy terrorystycznej, prowadzenie monitorowania lub dokumentacji fotograficznej miejsc publicznych, które mają zostać zniszczone - w szczególności siedzib Ministerio Fiscal (prokuratury), Fuerzas y Cuerpos de Seguridad del Estado (sił i formacji bezpieczeństwa państwa), instytucji wspólnoty autonomicznej lub pojazdów policyjnych - w celu zapewnienia odpowiedniej realizacji planu zakładającego użycie przemocy, przyjętego przez grupę terrorystyczną, aby skutecznie dokonać wspomnianych zniszczeń?

7) Czy wynikającą z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zasadę pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej oraz przewidzianą w art. 4 ust. 3 TUE zasadę lojalnej współpracy należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, takiemu jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), które to ustawodawstwo krajowe zwalnia z odpowiedzialności karnej poprzez abolicję osoby oskarżone o czyny objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującej decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającej decyzję Rady 2005/671/WSiSW?

8) Czy art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, takiemu jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), które to ustawodawstwo krajowe zwalnia z odpowiedzialności karnej poprzez abolicję osoby oskarżone o popełnienie w Hiszpanii przestępstw objętych zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującej decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającej decyzję Rady 2005/671/WSiSW ze względu na cel ideologiczny realizowany poprzez te przestępstwa?

9) Czy art. 4 ust. 2 TUE oraz art. 20 ust. 2 lit. a) i art. 21 ust. 1 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustawodawstwu krajowemu, takiemu jak Ley Orgánica 1/2024, de 10 de junio, de amnistía para la normalización institucional, política y social en Cataluña (ustawa organiczna 1/2024 z dnia 10 czerwca 2024 r. o abolicji w celu normalizacji instytucjonalnej, politycznej i społecznej w Katalonii), które to ustawodawstwo krajowe zwalnia, w drodze abolicji, z odpowiedzialności karnej osoby oskarżone o terroryzm ze względu na to, że przestępstwa zostały popełnione w celu odłączenia części terytorium wspomnianego państwa członkowskiego?

1 Dz.U. 2017, L 88, s. 6.

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1071

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-666/24: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Nacional, Sala de lo Penal, Sección Tercera (Hiszpania) w dniu 26 września 2024 r. - Postępowanie karne przeciwko EGB, EGC, GTA, SPG, QCR, ACB, JRS, RJDL, FJG, XBLL, DBA i CBE
Data aktu: 24/02/2025
Data ogłoszenia: 24/02/2025