[EFRG i EFRROW - Wydatki wyłączone z finansowania - Procedura rozliczania zgodności - Rolnik aktywny zawodowo - Trwałe użytki zielone - Próba kontrolna - Nienależne płatności - Złożenie wniosku po terminie - Dyscyplina finansowa - Obowiązek uzasadnienia - Uzasadnione oczekiwania - Proporcjonalność](C/2024/945)
Język postępowania: czeski
(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Czeska (przedstawiciele: M. Smolek, J. Vláčil, O. Serdula i J. Očková, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska (przedstawiciele: J. Aquilina, A. Becker, K. Walkerová i M.J. Hradil, pełnomocnicy)
Przedmiot
W skardze wniesionej na podstawie art. 263 TFUE Republika Czeska żąda stwierdzenia częściowej nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/2020 z dnia 17 listopada 2021 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. 2021, L 413, s. 10) w zakresie, w jakim dotyczy ona finansowania wydatków poniesionych przez Republikę Czeską w latach 2015-2017, w kwocie 43 470 836,30 EUR.
Sentencja
1) Stwierdza się nieważność decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/2020 z dnia 17 listopada 2021 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w zakresie, w jakim nakłada ona na Republikę Czeską korektę finansową po pierwsze, w kwocie 18 833,24 EUR z powodu naruszenia przepisów prawa Unii odnoszącego się do wyboru próby beneficjentów pomocy podlegających standardowej kontroli, a po drugie, w kwocie 17 855 884,41 EUR z powodu uchybień w zakresie kontroli mającej na celu zweryfikowanie, czy obszar niekwalifikujący się do objęcia pomocą w odniesieniu do danego roku nie kwalifikował się również w odniesieniu do lat poprzednich i powinien stanowić podstawę do wszczęcia procedury odzyskiwania nienależnych płatności w ramach systemu jednolitej płatności obszarowej.
2) W pozostałym zakresie skarga zostaje oddalona.
3) Republika Czeska i Komisja Europejska pokrywają własne koszty.