Zawiadomienie w sprawie gromadzenia informacji w odniesieniu do towarów technologii informacyjno-komunikacyjnych podlegających należnościom celnym przywozowym ze strony Indii oraz możliwym środkom polityki handlowej UE na mocy rozporządzenia (UE) nr 654/2014

Zawiadomienie w sprawie gromadzenia informacji w odniesieniu do towarów technologii informacyjno-komunikacyjnych podlegających należnościom celnym przywozowym ze strony Indii oraz możliwym środkom polityki handlowej UE na mocy rozporządzenia (UE) nr 654/2014

(C/2024/7450)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2024 r.)

Komisja Europejska zwraca się o przekazanie informacji i opinii na temat interesów gospodarczych Unii w zakresie towarów technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), na które wpływ mają niezgodne z zasadami WTO należności celne nałożone przez Indie na przywóz z UE, oraz na temat ewentualnego zastosowania rozporządzenia (UE) nr 654/2014. W przypadku gdy UE i Indie nie będą w stanie uzgodnić między sobą rozwiązania zadowalającego obie strony, Komisja Europejska uwzględni otrzymane uwagi, rozważając ewentualne proporcjonalne środki polityki handlowej w odpowiedzi na niezgodne z zasadami WTO cła wprowadzone przez Indie.

Termin przekazania informacji:

60 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. [Dokładna data zostanie podana po publikacji w Dz.U.]

Powody prowadzenia konsultacji przez Komisję Europejską:

Komisja zwraca się o przekazanie informacji i opinii dotyczących interesów gospodarczych Unii zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ("rozporządzenie dotyczące egzekwowania") 1 . Otrzymane informacje powinny pomóc Komisji w ocenie parametrów służących określeniu możliwych środków polityki handlowej, w szczególności upewnieniu się co do konieczności i proporcjonalnego charakteru takich środków. Ten krok proceduralny nie przesądza o ewentualnych dalszych działaniach UE na mocy rozporządzenia dotyczącego egzekwowania.

Do kogo kierowana jest prośba o przekazanie informacji:

Komisja zamierza zgromadzić informacje i opinie od podmiotów, których interesy są naruszone niezgodnymi z zasadami WTO cłami nałożonymi przez Indie na niektóre towary ICT, a także od podmiotów, na które mogą mieć wpływ wprowadzone w odpowiedzi ewentualne środki polityki handlowej UE.

Kontekst:

Od 2014 r. Indie stosują należności celne w odniesieniu do przywozu niektórych towarów sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych, przekraczające stawkę skonsolidowaną 0 % określoną w liście koncesyjnej dołączonej do Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994 (GATT 1994). Towary te obejmują telefony komórkowe i słuchawki telefoniczne, przewody stosowane w telekomunikacji, przekształtniki i stacje bazowe. Cła stosowane w odniesieniu do przywozu z UE wynoszą do 20 %.

21 maja 2019 r. odbyły się konsultacje z Indiami na forum WTO, ale nie przyniosły rozwiązania tej kwestii. 17 lutego 2020 r. UE zwróciła się o powołanie zespołu orzekającego WTO. 17 kwietnia 2023 r. zespół orzekający WTO stwierdził, że stosowane przez Indie należności celne przywozowe od wspomnianych towarów stanowią naruszenie zobowiązań wynikających z GATT 1994.

Przez cały 2023 r. Komisja i władze Indii utrzymywały dwustronne kontakty w celu omówienia możliwego rozwiązania, zarówno w odniesieniu do przedmiotu sporu, jak i proceduralnych możliwości zapewnienia alternatywnego arbitrażu odwoławczego, zastępującego niefunkcjonujący Organ Apelacyjny, jednak bezskutecznie.

8 grudnia 2023 r. Indie przedłożyły WTO (tj. niefunkcjonującemu Organowi Apelacyjnemu) odwołanie. Indie nie zgodziły się na alternatywny arbitraż odwoławczy w tej sprawie. Działania te de facto uniemożliwiają i blokują ostateczne i wiążące rozstrzygnięcie sporu w tej sprawie.

W rozporządzeniu dotyczącym egzekwowania wyraźnie przewidziano egzekwowanie praw UE w ramach WTO w takiej sytuacji, w szczególności po wydaniu sprawozdania zespołu orzekającego WTO uznającego, w całości lub częściowo, roszczenia wniesione przez Unię, jeżeli odwołanie na podstawie art. 17 Uzgodnienia WTO w sprawie rozstrzygania sporów nie może zostać rozpatrzone oraz jeżeli państwo trzecie nie zgodziło się na tymczasowy arbitraż odwoławczy na podstawie art. 25 Uzgodnienia WTO w sprawie rozstrzygania sporów.

W takich przypadkach w rozporządzeniu dotyczącym egzekwowania ustanowiono zasady i procedury zapewniające skuteczne i terminowe wykonywanie praw Unii do zawieszenia lub wycofania koncesji lub innych zobowiązań wynikających z międzynarodowych umów handlowych, mając na względzie reagowanie na naruszenia zasad handlu międzynarodowego ze strony państw trzecich, mające wpływ na interesy Unii. Działania na podstawie rozporządzenia mają ostatecznie na celu znalezienie zadowalającego rozwiązania, które przywróci korzyści unijnym podmiotom gospodarczym.

Naruszone interesy handlowe:

Przywóz do Indii towarów ICT pochodzących z UE został ograniczony w wyniku nałożenia ceł niezgodnych z zasadami WTO, co zapewnia znaczną przewagę konkurencyjną towarom produkowanym w kraju i powoduje stopniowe zastępowanie przywozu.

W latach 2022-2024 wartość przywozu przedmiotowych towarów unijnych do Indii przekraczała średnio 3 mld USD. Komisja zbadała skutki handlowe nadmiernych ceł nałożonych przez Indie, koncentrując się na pozycjach taryfowych 8504 40 90 i 8517 62 90. Stanowiły one tradycyjnie większość wywozu z UE do Indii w odnośnych kategoriach towarów. Szacuje się, że utracona wartość wywozu z UE, spowodowana stosowaniem przez Indie ceł na te pozycje taryfowe, mieści się w przedziale 58-93 mln EUR rocznie. W celu dokonania oceny naruszonych interesów handlowych uwzględnione zostaną informacje przekazane w ramach niniejszego procesu gromadzenia informacji.

Środki polityki handlowej na mocy rozporządzenia dotyczącego egzekwowania:

Środki polityki handlowej podjęte na mocy rozporządzenia dotyczącego egzekwowania mogą przybierać różne formy i muszą w stosownych przypadkach być określane na podstawie następujących kryteriów, z uwzględnieniem dostępnych informacji i interesów ogólnych UE:

- skuteczność w nakłanianiu państw trzecich do przestrzegania zasad handlu międzynarodowego;

- możliwość udzielenia wsparcia podmiotom gospodarczym w UE, odczuwającym skutki środków stosowanych przez państwa trzecie;

- dostępność alternatywnych źródeł dostaw danych towarów w celu uniknięcia lub zminimalizowania negatywnego wpływu na przemysł niższego szczebla, instytucje lub podmioty zamawiające lub konsumentów końcowych w UE;

- unikanie nieproporcjonalnej złożoności administracyjnej i kosztów w związku z zastosowaniem danych środków;

- wszelkie szczególne kryteria, które mogą być ustanowione w międzynarodowych umowach handlowych.

Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego w tym konkretnym przypadku właściwe może być rozważenie ewentualnego wprowadzenia lub zwiększenia w odniesieniu do określonego przywozu z Indii ceł powyżej poziomu stawki KNU 2  lub GSP 3 . Cła przywozowe mogą zostać wprowadzone lub zwiększone w przypadku jednej lub kilku kategorii towarów lub konkretnych towarów. Poziom ceł należałoby określić w taki sposób, aby zapewnić proporcjonalność w stosunku do strat handlowych poniesionych przez eksporterów z UE.

Wykorzystanie informacji i poufność

Aby uwagi na piśmie zostały w pełni rozpatrzone, powinny być jak najbardziej szczegółowe i należy do nich dołączyć dokumenty potwierdzające. Na końcu niniejszego formularza znajduje się pole, w którym można dodać dokumenty potwierdzające.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia dotyczącego egzekwowania informacje otrzymane na podstawie niniejszego zawiadomienia mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów, w związku z którymi o nie wystąpiono.

Podmioty przekazujące informacje mogą zażądać, aby dostarczone przez nie informacje były traktowane jako poufne. W takich przypadkach do informacji tych należy dołączyć niepoufne streszczenie, przedstawiające informacje w formie uogólnionej lub uzasadnienie powodów, dla których informacji nie można streścić. Jeżeli okaże się, że wniosek o zachowanie poufności nie jest uzasadniony i jeżeli dostawca danych informacji nie chce podać ich do wiadomości publicznej ani zezwolić na ich ujawnienie w formie uogólnionej lub skróconej, Komisja może nie uwzględnić tych informacji. Poufne traktowanie nie wyklucza ujawnienia ogólnych informacji przez instytucje UE i organy państw członkowskich. W ujawnieniu takim należy uwzględniać uzasadniony interes stron, jaki mają one w nieujawnianiu swoich tajemnic handlowych.

Informacje otrzymane na podstawie rozporządzenia dotyczącego egzekwowania mogą być przedmiotem wniosku o dostęp do dokumentów na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 4 . W takich przypadkach wniosek zostanie oceniony pod kątem warunków określonych w rozporządzeniu nr 1049/2001 i zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych.

Aby uzyskać dodatkowe informacje lub w przypadku problemów z wypełnieniem formularza, prosimy o kontakt pod adresem e-mail:

TRADE-REG-654-2014-INFOGATHERING@ec.europa.eu

FORMULARZ GROMADZENIA INFORMACJI

Informacje o respondencie:

1. Język, w którym udzielana jest odpowiedź:

2. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

3. Imię

4. Nazwisko

5. Adres e-mail

6. Udzielam odpowiedzi:

(W przypadku kancelarii prawnej lub konsultanta wspierającego przedsiębiorstwa biorące udział w konsultacjach proszę wybrać odpowiedź "w imieniu przedsiębiorstwa".)

7. Zakres:

8. Szczebel sprawowania rządów:

- Organ władz lokalnych

- Agencja lokalna

9. Szczebel sprawowania rządów:

- Parlament

- Urząd

- Agencja

10. Nazwa organizacji:

11. Wielkość organizacji:

12. Numer w rejestrze służącym przejrzystości:

13. Państwo pochodzenia:

Wnioskowane informacje:

Komisja Europejska zwraca się do podmiotów, na które mają wpływ niezgodne z zasadami WTO cła przywozowe nałożone przez Indie na towary ICT, do przekazania:

14. aktualnych informacji na temat dokonywanego przez te podmioty wywozu lub przywozu tych towarów z UE do Indii w ramach indyjskich kodów taryfowych wymienionych w poniższej tabeli:

8504 40 90 - Przekształtniki: pozostałe
8517 13 00 - Smartfony
8517 14 00 - Pozostałe telefony do sieci komórkowych lub do innych sieci bezprzewodowych
8517 61 00 - Stacje bazowe
8517 62 90 - Maszyny do odbioru, konwersji i transmisji lub regeneracji głosu, obrazów lub innych danych, włączając aparaty przełączające i routingowe: pozostałe
8517 71 00 - Anteny i reflektory anten wszelkich typów; części nadające się do stosowania do nich
8517 79 10 - Zmontowane płytki obwodów drukowanych
8517 79 90 - Części aparatów telefonicznych, telefonów do sieci komórkowych lub do innych sieci: pozostałe

15. aktualnych informacji na temat wartości dokonywanego przez te podmioty wywozu lub przywozu tych towarów z UE do Indii w odniesieniu do tych samych indyjskich kodów taryfowych, które podlegają należnościom celnym:

8504 40 90 - Przekształtniki: pozostałe
8517 13 00 - Smartfony
8517 14 00 - Pozostałe telefony do sieci komórkowych lub do innych sieci bezprzewodowych
8517 61 00 - Stacje bazowe
8517 62 90 - Maszyny do odbioru, konwersji i transmisji lub regeneracji głosu, obrazów lub innych danych, włączając
aparaty przełączające i routingowe: pozostałe
8517 71 00 - Anteny i reflektory anten wszelkich typów; części nadające się do stosowania do nich
8517 79 10 - Zmontowane płytki obwodów drukowanych
8517 79 90 - Części aparatów telefonicznych, telefonów do sieci komórkowych lub do innych sieci: pozostałe

Na potrzeby oceny konieczności i parametrów możliwych środków polityki handlowej, Komisja zwraca się do podmiotów, na które mają wpływ cła przywozowe nałożone przez Indie, a także do podmiotów, na które mogą mieć wpływ ewentualne środki polityki handlowej UE, o przekazanie:

16. opinii i informacji, które uznane zostaną za istotne w odniesieniu do orientacyjnych kategorii towarów wskazanych w poniższym wykazie, które są reprezentatywne dla niektórych głównych towarów wywożonych przez Indie do UE, które w odpowiedzi mogłyby podlegać ewentualnym środkom polityki handlowej UE.

Poniższy orientacyjny wykaz służy ułatwieniu gromadzenia informacji i opinii.

I. Rolnictwo i rybołówstwo

Kod HS Opis
0307 43 Mątwy i kałamarnice, zamrożone
0711 40 Ogórki i korniszony, zakonserwowane tymczasowo
0712 20 Cebula, suszona
0804 50 00, 0811 90 11, 0811 90 31, 0811 90 85 Mango, świeże i zamrożone
080610 Winogrona, świeże
0901 Kawa
0902 Herbata
0910 11, 0910 12 Imbir
1006 Ryż
2401 10, 2401 20 Tytoń

II. Chemikalia i tworzywa sztuczne

Kod HS Opis
3204 Środki barwiące organiczne syntetyczne, nawet zdefiniowane chemicznie; preparaty oparte na środkach barwiących organicznych syntetycznych, w rodzaju stosowanych do barwienia tkanin lub do produkcji preparatów barwiących; produkty organiczne syntetyczne, w rodzaju stosowanych jako fluorescencyjne środki rozjaśniające lub jako luminofory, nawet zdefiniowane chemicznie (z wyłączeniem preparatów objętych pozycją 3207, 3208, 3209, 3210, 3213 i 3215)
390210 Polipropylen, w formach podstawowych
3907 61, 3907 69 Poli(tereftalan etylenu), w formach podstawowych

III. Metale

Kod HS Opis
7601-7616 Aluminium

IV. Materiały i obuwie

Kod HS Opis
6101-6117

6201-6217

Odzież
6302 Bielizna pościelowa, bielizna stołowa, bielizna toaletowa i bielizna kuchenna ze wszystkich rodzajów materiałów włókienniczych (z wyłączeniem ścierek do podłogi, ście- reczek do polerowania, zmywaków i ścierek do kurzu)
6403 Obuwie z podeszwami z gumy, tworzyw sztucznych, skóry wyprawionej lub skóry wtórnej i cholewkami ze skóry wyprawionej(z wyłączeniem obuwia ortopedycznego, butów łyżwiarskich z przymocowanymi łyżwami lub wrotkami oraz obuwia-zabawek)

V. Maszyny i sprzęt elektryczny

Kod HS Opis
8412 90 Części silników i siłowników nieelektrycznych, gdzie indziej niewymienione
8502 31 Zespoły prądotwórcze, napędzane wiatrem
8503 00 Części nadające się wyłącznie lub głównie do silników elektrycznych i prądnic, zespołów prądotwórczych i przetwornic jednotwornikowych, gdzie indziej niewymienione
8504 40 Przekształtniki
Kod HS Opis
8517 13 Smartfony do sieci bezprzewodowych
851714 Telefony do sieci komórkowych lub do innych sieci bezprzewodowych (z wyłączeniem przewodowych aparatów telefonicznych ze słuchawką bezprzewodową i smart- fonów)
851762 Maszyny do odbioru, konwersji i transmisji lub regeneracji głosu, obrazów lub innych danych, włączając aparaty przełączające i routingowe

VI. Inne

Kod HS Opis
4011 Opony pneumatyczne, nowe, gumowe
6907 Płyty chodnikowe, kafle lub płytki ścienne, ceramiczne; kostki mozaikowe i temu podobne, nawet na podłożu, ceramiczne (z wyłączeniem wyrobów z krzemionkowych mączek kopalnych lub podobnych ziem krzemionkowych, wyrobów ogniotrwałych, płytek specjalnie przystosowanych jako podkładki na stół, artykułów dekoracyjnych i płytek produkowanych specjalnie do pieców)

17. wszelkich innych informacji, uznanych za istotne w odniesieniu do innych towarów/obszarów.

18. Aby przesłać dokumenty potwierdzające, należy je dodać poniżej i wskazać, do których pytań się odnoszą.

Jeżeli chcą Państwo zachować anonimowość, prosimy upewnić się, że załadowany plik nie zawiera żadnych danych osobowych.

19. Czy odpowiedzi zawierają informacje poufne?

20. Jeśli tak, należy wskazać, które części odpowiedzi są poufne. W takich przypadkach należy przedstawić niepoufne streszczenie tych informacji.

Jeżeli okaże się, że wniosek o zachowanie poufności nie jest uzasadniony, i jeśli nie wyrażą Państwo zgody na ujawnienie informacji w formie uogólnionej lub skróconej, Komisja zastrzega sobie prawo do nieuwzględnienia przekazanych informacji.

1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50, zmienione rozporządzeniem (UE) 2021/167 z dnia 10 lutego 2021 r.
2 Stawki ceł przywozowych stosowane względem kraju najbardziej uprzywilejowanego, zgodnie z listą koncesyjną UE załączoną do GATT 1994.
3 Ogólny system preferencji taryfowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 978/2012 z dnia 25 października 2012 r. wprowadzającego ogólny system preferencji taryfowych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 732/2008, Dz.U. L 303 z 31.10.2012, s. 1.
4 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7450

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie w sprawie gromadzenia informacji w odniesieniu do towarów technologii informacyjno-komunikacyjnych podlegających należnościom celnym przywozowym ze strony Indii oraz możliwym środkom polityki handlowej UE na mocy rozporządzenia (UE) nr 654/2014
Data aktu: 12/12/2024
Data ogłoszenia: 12/12/2024