RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1. Niniejsza rezolucja oparta jest na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 20192027 1 , w tym na jej załączniku 1 (Unijny dialog młodzieżowy) i załączniku 3 (Europejskie cele młodzieżowe), a także na rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym (EUYD) 2 oraz na wynikach poprzednich cykli tego dialogu. Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 promuje większe zaangażowanie młodych ludzi w procesy decyzyjne i kładzie nacisk na to, jak ważne jest angażowanie młodzieży z różnych środowisk.
2. EUYD jest mechanizmem uczestnictwa skierowanym do młodych ludzi w Unii Europejskiej i, w stosownych przypadkach, w innych krajach europejskich. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji w sprawie priorytetów współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży oraz wdrażania i monitorowania tej współpracy, bezpośredniego dialogu oraz konsultacji w tych kwestiach między młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi, decydentami oraz badaczami. EUYD umożliwia stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.
3. 10. cykl EUYD prowadzony był pod hasłem "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA" przez trzy prezydencje: hiszpańską, belgijską i węgierską, które skoncentrowały się na europejskim celu młodzieżowym nr 3 dotyczącym włączających społeczeństw.
4. Cele niniejszej rezolucji to zadbanie o to, by wyniki 10. cyklu EUYD zostały uznane przez odpowiednich interesariuszy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz by podjęli oni w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, z myślą o zapewnieniu jakości i ciągłości realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników, w tym monitorowania, działań następczych, komunikacji i oceny. Rezolucja służy również zwiększeniu przejrzystości EUYD, a także przedstawieniu informacji zwrotnych na temat prac wykonanych w ramach 10. cyklu i cykli poprzednich.
5. Na szczeblu europejskim 10. cykl EUYD koordynowany był przez europejską grupę sterującą. Wyniki cyklu opierają się na organizowanych przez trzy prezydencje konferencjach UE na temat młodzieży, a także na informacjach zwrotnych pochodzących z konsultacji z młodymi ludźmi i z wydarzeń na wszystkich szczeblach.
6. W fazie konsultacji i realizacji uwzględniono szereg zróżnicowanych i innowacyjnych podejść jakościowych i ilościowych, w tym ankiety, wydarzenia w ramach dialogu młodzieżowego w internecie i poza nim (takie jak dialogi polityczne z członkami Komisji Europejskiej), warsztaty, badania nad działaniami partycypacyjnymi, obrady okrągłego stołu i ukierunkowane działania mające na celu zaangażowanie różnych grup młodych ludzi, w tym tych o mniejszych szansach.
DOSTRZEGAJĄC, ŻE:
7. EUYD opiera się na przywództwie i współodpowiedzialności krajowych grup roboczych, w miarę możliwości koordynowanych przez krajowe rady młodzieżowe. Umożliwia to uczestnictwo różnorodnego grona młodzieży w EUYD i łączy z tym procesem rozmaitych krajowych, regionalnych i lokalnych interesariuszy.
8. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe wnoszą do dialogu politycznego wiele różnych punktów widzenia z całej Europy i zapewniają wysokiej jakości wkład, np. dostarczają odpowiednie informacje, tak by przyczynić się do nadania unijnemu dialogowi młodzieżowemu wymiaru ponadnarodowego.
9. W 10. cyklu EUYD kierowano się zasadami konstruktywnej współpracy między trzema wspomnianymi prezydencjami UE, ich krajowymi radami młodzieżowymi, Komisją Europejską i Europejskim Forum Młodzieży. Jednym z kluczowych aspektów kierowania EUYD w jego 10. cyklu był fakt, że krajowe rady młodzieżowe z państw pełniących prezydencję współprzewodniczyły posiedzeniom europejskiej grupy sterującej.
10. Podczas 10. cyklu EUYD działania przedstawione w komunikacie Komisji w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 3 oraz spostrzeżenia zawarte w sprawozdaniu Komisji z śródokresowej oceny strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 przyczyniły się do podejmowanych na szczeblu UE wysiłków na rzecz promowania zaangażowania i uczestnictwa młodzieży.
UZNAJĄC, ŻE
11. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe wzięli konstruktywny udział we wszystkich fazach cyklu dialogu (przygotowaniu, realizacji, monitorowaniu i ocenie) i wszystkich jego działaniach.
12. Trzy prezydencje 10. cyklu EUYD opracowały "zielone i etyczne ramy cyklu" 4 , aby zwrócić uwagę na środowiskowy, społeczny i gospodarczy wymiar zrównoważonego rozwoju oraz uczynić sam proces bardziej znaczącym z punktu widzenia młodych ludzi i decydentów.
ODNOTOWUJĄC, ŻE:
13. Trzy prezydencje postanowiły skupić się w ramach realizacji europejskiego celu młodzieżowego nr 3 na celach szczegółowych: nr 3 - dotyczącym dostępu do środowisk uczenia się, nr 4 - dotyczącym zdolności kadry edukacyjnej i nr 6 - dotyczącym wsparcia społecznego. W ramach wsparcia realizacji priorytetów cel szczegółowy nr 2 dotyczący działań informacyjnych i rozpowszechniania informacji oraz cel szczegółowy nr 7 dotyczący udziału w procesach decyzyjnych służyły jako punkt odniesienia metodologicznego.
14. Prezydencja hiszpańska skoncentrowała się na włączaniu problematyki młodzieżowej w polityczne procesy decyzyjne, zwiększaniu stosowania testu wpływu polityki UE na młodzież pomyślanego jako sposób na uwzględnianie perspektywy młodzieży w ocenie skutków polityk publicznych, mającego również zapewnić zaufanie młodych ludzi do instytucji europejskich. Skupiono się także na dobrostanie psychicznym młodych ludzi 5 .
15. Opierając się na priorytetach trzech prezydencji i wynikach konsultacji krajowych przeprowadzonych w ramach 10. cyklu dialogu w fazie konsultacji, prezydencja belgijska położyła nacisk na sześć tematów dotyczących włączających społeczeństw; są to:
1) bariery strukturalne,
2) rola informacji,
3) zdrowie i dobrostan psychiczny,
4) formalne,
5) pozaformalne i nieformalne włączające środowiska uczenia się oraz
6) sprzeciw wobec dyskryminacyjnych postaw i kultur. Z przeprowadzonej na forum grup roboczych belgijskiej konferencji UE na temat młodzieży w marcu 2024 r. dyskusji poświęconej tym sześciu tematom dotyczącym włączających społeczeństw wyłoniło się sześć zaleceń i 34 możliwe środki wykonawcze. Wyniki te uwzględniono w pkt 26 i 46 oraz w załączniku III do konkluzji Rady w sprawie społeczeństw włączających młodych ludzi 6 .
16. Prezydencja węgierska dążyła do propagowania rozwiązań, które pomogą młodym ludziom o mniejszych szansach oraz młodzieży na obszarach wiejskich i oddalonych rozwijać się na szczeblu lokalnym. Poświęcono również uwagę doświadczeniom z 10. cyklu, aby lepiej zastanowić się nad napotkanymi problemami i określić dalsze możliwości rozwoju w ramach procesu unijnego dialogu młodzieżowego.
UZNAJĄ, ŻE:
17. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili, że EUYD w ciągu ostatnich 10 cykli z sukcesem umożliwił zgromadzenie wkładu młodych ludzi w kształtowanie polityki oraz wsparcie włączenia i różnorodności poprzez ułatwienie tworzenia sieci kontaktów, prowadzenia współpracy międzysektorowej i międzynarodowej oraz wymiany dobrych praktyk między interesariuszami w całej UE, a także w krajach kandydujących do UE i z nią sąsiadujących. Jego ugruntowana struktura ze stabilnym finansowaniem wzmocniła zaangażowanie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w kształtowanie polityki. Ocena unijnego dialogu młodzieżowego 7 wskazuje, że jest on bardzo skuteczny w docieraniu do osób młodych o mniejszych szansach, ale powinien mieć na celu dotarcie do większej liczby młodych ludzi, którzy nie kształcą się, nie pracują ani nie szkolą (młodzież NEET) oraz młodych ludzi z obszarów wiejskich i oddalonych, aby zapewnić ich pełniejszą reprezentację.
18. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili ponadto, że wpływ EUYD na konkluzje Rady jest zauważalny, ale istnieje potencjał dalszego wzmocnienia tego wpływu, również w miarę możliwości poza polityką młodzieżową 8 . Konieczne są w tym celu: lepsze monitorowanie wyeksponowania dialogu, mechanizmy działań następczych i włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki. Istnieje potrzeba dostosowania tematów dialogu do europejskich programów politycznych oraz umożliwienia młodym ludziom ustalania tematów. Szersze rozpowszechnianie wyników EUYD, jaśniejsze informacje zwrotne i lepsze wyeksponowanie mogą sprzyjać rozliczalności i przejrzystości, a także wzmocnić zaufanie do procesu podejmowania decyzji politycznych. Lepsze przygotowanie delegatów młodzieżowych, ciągłość między cyklami oraz intensywniejsze kontakty delegatów młodzieżowych i przedstawicieli krajowych mogłyby również jeszcze bardziej usprawnić konferencje UE na temat młodzieży.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:
19. Wzmocniła EUYD poprzez zwiększenie jego wyeksponowania i zasięgu w celu zaangażowania większej liczby różnorodnych organizacji młodzieżowych, interesariuszy i osób młodych o mniejszych szansach, poprawę informacji i komunikacji na temat tego procesu, na przykład za pomocą materiałów informacyjnych dotyczących EUYD, wnoszenie wkładu w wytyczne, kompleksowe bazy danych odpowiednich polityk, najlepsze praktyki, opracowanie ewentualnych przyszłych ram, które mogą wspierać ciągłość między cyklami w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, a także spójne i kompleksowe plany i sprawozdania dotyczące komunikacji.
20. Zwiększyła wykorzystanie EUYD jako instrumentu włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki poprzez wspieranie ściślejszych powiązań z programem prac Komisji i zbadanie sposobów powiązania unijnego dialogu młodzieżowego z testem wpływu polityki UE na młodzież na szczeblu europejskim.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH DZIEDZIN KOMPETENCJI:
21. Wzięły pod uwagę wyniki
10. cyklu EUYD, w tym zalecenia młodych ludzi przedstawione w załączniku I. Dalej rozwijały i wspierały procesy służące dzieleniu się zaleceniami z EUYD z odnośnymi interesariuszami na wszystkich szczeblach.
22. Wzmocniły i usprawniły proces EUYD poprzez rozważenie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 10. cyklu EUYD oraz zasad, które przyświecały jego pomyślnemu przeprowadzeniu.
23. W dalszym ciągu wspierały i umacniały rolę krajowych grup roboczych i krajowych rad młodzieżowych, ich zaangażowanie w realizację unijnego dialogu młodzieżowego w państwach członkowskich oraz dostrzegły ich znaczenie dla działań informacyjnych i różnorodności perspektyw.
24. Promowały eksponowanie EUYD podczas wydarzeń lokalnych, regionalnych i unijnych oraz uczestnictwo młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach; w stosownych przypadkach wspierały i zacieśniały współpracę między europejską grupą sterującą, krajowymi grupami roboczymi, Europejskim Forum Młodzieży, krajowymi radami młodzieżowymi i międzynarodowymi pozarządowymi organizacjami młodzieżowymi oraz innymi interesariuszami.
25. Wspierały przyjazne dla młodzieży narzędzia informacyjne i komunikacyjne oraz ułatwiały korzystanie z zasobów z myślą o zaangażowaniu większej i bardziej zróżnicowanej grupy młodych ludzi z różnorodnych środowisk i grup społecznych, a także z organizacji młodzieżowych na wszystkich szczeblach, aby pomóc w dalszym osiąganiu celów, które określono w odniesieniu do procesu EUYD w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
26. Zapewniły bardziej zrównoważone, wszechstronne i strategiczne podejście do komunikacji w ramach EUYD oraz dostępność odpowiednich i przyjaznych dla młodzieży informacji i, w stosownych przypadkach, udzieliły dodatkowego wsparcia krajowym grupom roboczym. Przykładem może być wspólne stworzenie strategii komunikacyjnej i podręcznika pod przewodnictwem europejskiej grupy sterującej, by zwiększyć wyeksponowanie i poprawić przejrzystość EUYD, przy włączeniu w te prace, w stosownych przypadkach, organizacji młodzieżowych na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.
27. Wzmocniły długoterminową pamięć instytucjonalną i ciągłość między cyklami EUYD (na przykład poprzez opracowanie stałej struktury, która mogłaby służyć jako ewentualny sekretariat EUYD, oraz listy kontrolnej europejskiej grupy sterującej, która to lista ułatwiłaby przygotowania i prace przyszłych trzech prezydencji). Obejmuje to propagowanie regularnych wymian i działań koordynacyjnych kierowanych przez młodzież, odpowiednio wspieranych przez trzy prezydencje, ostatnią prezydencję z poprzednich trzech prezydencji, pierwszą prezydencję z kolejnych trzech prezydencji, Komisję oraz, w stosownych przypadkach, Europejskie Forum Młodzieży.
28. Stale przekazywały młodzieży i organizacjom młodzieżowym informacje zwrotne o procesie EUYD, jego wynikach i działaniach następczych w celu zapewnienia konstruktywnego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach.
29. Uwzględniały wyniki wcześniejszych cykli EUYD przy planowaniu i wdrażaniu przyszłych cykli oraz intensyfikowały wysiłki związane z oceną i monitorowaniem w celu wsparcia systematycznego przeglądu dotyczącego zaleceń sformułowanych przez młodych ludzi oraz związanych z nimi działań następczych, mając na względzie promowanie bardziej kompleksowego, sprzyjającego włączeniu i elastycznego środowiska kształtowania polityki młodzieżowej.
30. W celu wsparcia procesu rozszerzenia - zbadały w odpowiednich przypadkach sposoby dalszej współpracy z młodymi ludźmi z krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących.
A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:
31. Ogólnym priorytetem tematycznym kolejnych trzech prezydencji (Polski, Danii i Cypru) będzie europejski cel młodzieżowy nr 1: "Łączenie UE z młodzieżą".