Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 10. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 10. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego
(C/2024/7402)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE

1. Niniejsza rezolucja oparta jest na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 20192027 1 , w tym na jej załączniku 1 (Unijny dialog młodzieżowy) i załączniku 3 (Europejskie cele młodzieżowe), a także na rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym (EUYD) 2  oraz na wynikach poprzednich cykli tego dialogu. Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 promuje większe zaangażowanie młodych ludzi w procesy decyzyjne i kładzie nacisk na to, jak ważne jest angażowanie młodzieży z różnych środowisk.

2. EUYD jest mechanizmem uczestnictwa skierowanym do młodych ludzi w Unii Europejskiej i, w stosownych przypadkach, w innych krajach europejskich. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji w sprawie priorytetów współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży oraz wdrażania i monitorowania tej współpracy, bezpośredniego dialogu oraz konsultacji w tych kwestiach między młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi, decydentami oraz badaczami. EUYD umożliwia stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.

3. 10. cykl EUYD prowadzony był pod hasłem "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA" przez trzy prezydencje: hiszpańską, belgijską i węgierską, które skoncentrowały się na europejskim celu młodzieżowym nr 3 dotyczącym włączających społeczeństw.

4. Cele niniejszej rezolucji to zadbanie o to, by wyniki 10. cyklu EUYD zostały uznane przez odpowiednich interesariuszy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz by podjęli oni w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, z myślą o zapewnieniu jakości i ciągłości realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników, w tym monitorowania, działań następczych, komunikacji i oceny. Rezolucja służy również zwiększeniu przejrzystości EUYD, a także przedstawieniu informacji zwrotnych na temat prac wykonanych w ramach 10. cyklu i cykli poprzednich.

5. Na szczeblu europejskim 10. cykl EUYD koordynowany był przez europejską grupę sterującą. Wyniki cyklu opierają się na organizowanych przez trzy prezydencje konferencjach UE na temat młodzieży, a także na informacjach zwrotnych pochodzących z konsultacji z młodymi ludźmi i z wydarzeń na wszystkich szczeblach.

6. W fazie konsultacji i realizacji uwzględniono szereg zróżnicowanych i innowacyjnych podejść jakościowych i ilościowych, w tym ankiety, wydarzenia w ramach dialogu młodzieżowego w internecie i poza nim (takie jak dialogi polityczne z członkami Komisji Europejskiej), warsztaty, badania nad działaniami partycypacyjnymi, obrady okrągłego stołu i ukierunkowane działania mające na celu zaangażowanie różnych grup młodych ludzi, w tym tych o mniejszych szansach.

DOSTRZEGAJĄC, ŻE:

7. EUYD opiera się na przywództwie i współodpowiedzialności krajowych grup roboczych, w miarę możliwości koordynowanych przez krajowe rady młodzieżowe. Umożliwia to uczestnictwo różnorodnego grona młodzieży w EUYD i łączy z tym procesem rozmaitych krajowych, regionalnych i lokalnych interesariuszy.

8. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe wnoszą do dialogu politycznego wiele różnych punktów widzenia z całej Europy i zapewniają wysokiej jakości wkład, np. dostarczają odpowiednie informacje, tak by przyczynić się do nadania unijnemu dialogowi młodzieżowemu wymiaru ponadnarodowego.

9. W 10. cyklu EUYD kierowano się zasadami konstruktywnej współpracy między trzema wspomnianymi prezydencjami UE, ich krajowymi radami młodzieżowymi, Komisją Europejską i Europejskim Forum Młodzieży. Jednym z kluczowych aspektów kierowania EUYD w jego 10. cyklu był fakt, że krajowe rady młodzieżowe z państw pełniących prezydencję współprzewodniczyły posiedzeniom europejskiej grupy sterującej.

10. Podczas 10. cyklu EUYD działania przedstawione w komunikacie Komisji w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 3  oraz spostrzeżenia zawarte w sprawozdaniu Komisji z śródokresowej oceny strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 przyczyniły się do podejmowanych na szczeblu UE wysiłków na rzecz promowania zaangażowania i uczestnictwa młodzieży.

UZNAJĄC, ŻE

11. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe wzięli konstruktywny udział we wszystkich fazach cyklu dialogu (przygotowaniu, realizacji, monitorowaniu i ocenie) i wszystkich jego działaniach.

12. Trzy prezydencje 10. cyklu EUYD opracowały "zielone i etyczne ramy cyklu" 4 , aby zwrócić uwagę na środowiskowy, społeczny i gospodarczy wymiar zrównoważonego rozwoju oraz uczynić sam proces bardziej znaczącym z punktu widzenia młodych ludzi i decydentów.

ODNOTOWUJĄC, ŻE:

13. Trzy prezydencje postanowiły skupić się w ramach realizacji europejskiego celu młodzieżowego nr 3 na celach szczegółowych: nr 3 - dotyczącym dostępu do środowisk uczenia się, nr 4 - dotyczącym zdolności kadry edukacyjnej i nr 6 - dotyczącym wsparcia społecznego. W ramach wsparcia realizacji priorytetów cel szczegółowy nr 2 dotyczący działań informacyjnych i rozpowszechniania informacji oraz cel szczegółowy nr 7 dotyczący udziału w procesach decyzyjnych służyły jako punkt odniesienia metodologicznego.

14. Prezydencja hiszpańska skoncentrowała się na włączaniu problematyki młodzieżowej w polityczne procesy decyzyjne, zwiększaniu stosowania testu wpływu polityki UE na młodzież pomyślanego jako sposób na uwzględnianie perspektywy młodzieży w ocenie skutków polityk publicznych, mającego również zapewnić zaufanie młodych ludzi do instytucji europejskich. Skupiono się także na dobrostanie psychicznym młodych ludzi 5 .

15. Opierając się na priorytetach trzech prezydencji i wynikach konsultacji krajowych przeprowadzonych w ramach 10. cyklu dialogu w fazie konsultacji, prezydencja belgijska położyła nacisk na sześć tematów dotyczących włączających społeczeństw; są to:

1) bariery strukturalne,

2) rola informacji,

3) zdrowie i dobrostan psychiczny,

4) formalne,

5) pozaformalne i nieformalne włączające środowiska uczenia się oraz

6) sprzeciw wobec dyskryminacyjnych postaw i kultur. Z przeprowadzonej na forum grup roboczych belgijskiej konferencji UE na temat młodzieży w marcu 2024 r. dyskusji poświęconej tym sześciu tematom dotyczącym włączających społeczeństw wyłoniło się sześć zaleceń i 34 możliwe środki wykonawcze. Wyniki te uwzględniono w pkt 26 i 46 oraz w załączniku III do konkluzji Rady w sprawie społeczeństw włączających młodych ludzi 6 .

16. Prezydencja węgierska dążyła do propagowania rozwiązań, które pomogą młodym ludziom o mniejszych szansach oraz młodzieży na obszarach wiejskich i oddalonych rozwijać się na szczeblu lokalnym. Poświęcono również uwagę doświadczeniom z 10. cyklu, aby lepiej zastanowić się nad napotkanymi problemami i określić dalsze możliwości rozwoju w ramach procesu unijnego dialogu młodzieżowego.

UZNAJĄ, ŻE:

17. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili, że EUYD w ciągu ostatnich 10 cykli z sukcesem umożliwił zgromadzenie wkładu młodych ludzi w kształtowanie polityki oraz wsparcie włączenia i różnorodności poprzez ułatwienie tworzenia sieci kontaktów, prowadzenia współpracy międzysektorowej i międzynarodowej oraz wymiany dobrych praktyk między interesariuszami w całej UE, a także w krajach kandydujących do UE i z nią sąsiadujących. Jego ugruntowana struktura ze stabilnym finansowaniem wzmocniła zaangażowanie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w kształtowanie polityki. Ocena unijnego dialogu młodzieżowego 7  wskazuje, że jest on bardzo skuteczny w docieraniu do osób młodych o mniejszych szansach, ale powinien mieć na celu dotarcie do większej liczby młodych ludzi, którzy nie kształcą się, nie pracują ani nie szkolą (młodzież NEET) oraz młodych ludzi z obszarów wiejskich i oddalonych, aby zapewnić ich pełniejszą reprezentację.

18. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili ponadto, że wpływ EUYD na konkluzje Rady jest zauważalny, ale istnieje potencjał dalszego wzmocnienia tego wpływu, również w miarę możliwości poza polityką młodzieżową 8 . Konieczne są w tym celu: lepsze monitorowanie wyeksponowania dialogu, mechanizmy działań następczych i włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki. Istnieje potrzeba dostosowania tematów dialogu do europejskich programów politycznych oraz umożliwienia młodym ludziom ustalania tematów. Szersze rozpowszechnianie wyników EUYD, jaśniejsze informacje zwrotne i lepsze wyeksponowanie mogą sprzyjać rozliczalności i przejrzystości, a także wzmocnić zaufanie do procesu podejmowania decyzji politycznych. Lepsze przygotowanie delegatów młodzieżowych, ciągłość między cyklami oraz intensywniejsze kontakty delegatów młodzieżowych i przedstawicieli krajowych mogłyby również jeszcze bardziej usprawnić konferencje UE na temat młodzieży.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:

19. Wzmocniła EUYD poprzez zwiększenie jego wyeksponowania i zasięgu w celu zaangażowania większej liczby różnorodnych organizacji młodzieżowych, interesariuszy i osób młodych o mniejszych szansach, poprawę informacji i komunikacji na temat tego procesu, na przykład za pomocą materiałów informacyjnych dotyczących EUYD, wnoszenie wkładu w wytyczne, kompleksowe bazy danych odpowiednich polityk, najlepsze praktyki, opracowanie ewentualnych przyszłych ram, które mogą wspierać ciągłość między cyklami w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, a także spójne i kompleksowe plany i sprawozdania dotyczące komunikacji.

20. Zwiększyła wykorzystanie EUYD jako instrumentu włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki poprzez wspieranie ściślejszych powiązań z programem prac Komisji i zbadanie sposobów powiązania unijnego dialogu młodzieżowego z testem wpływu polityki UE na młodzież na szczeblu europejskim.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH DZIEDZIN KOMPETENCJI:

21. Wzięły pod uwagę wyniki

10. cyklu EUYD, w tym zalecenia młodych ludzi przedstawione w załączniku I. Dalej rozwijały i wspierały procesy służące dzieleniu się zaleceniami z EUYD z odnośnymi interesariuszami na wszystkich szczeblach.

22. Wzmocniły i usprawniły proces EUYD poprzez rozważenie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 10. cyklu EUYD oraz zasad, które przyświecały jego pomyślnemu przeprowadzeniu.

23. W dalszym ciągu wspierały i umacniały rolę krajowych grup roboczych i krajowych rad młodzieżowych, ich zaangażowanie w realizację unijnego dialogu młodzieżowego w państwach członkowskich oraz dostrzegły ich znaczenie dla działań informacyjnych i różnorodności perspektyw.

24. Promowały eksponowanie EUYD podczas wydarzeń lokalnych, regionalnych i unijnych oraz uczestnictwo młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach; w stosownych przypadkach wspierały i zacieśniały współpracę między europejską grupą sterującą, krajowymi grupami roboczymi, Europejskim Forum Młodzieży, krajowymi radami młodzieżowymi i międzynarodowymi pozarządowymi organizacjami młodzieżowymi oraz innymi interesariuszami.

25. Wspierały przyjazne dla młodzieży narzędzia informacyjne i komunikacyjne oraz ułatwiały korzystanie z zasobów z myślą o zaangażowaniu większej i bardziej zróżnicowanej grupy młodych ludzi z różnorodnych środowisk i grup społecznych, a także z organizacji młodzieżowych na wszystkich szczeblach, aby pomóc w dalszym osiąganiu celów, które określono w odniesieniu do procesu EUYD w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.

26. Zapewniły bardziej zrównoważone, wszechstronne i strategiczne podejście do komunikacji w ramach EUYD oraz dostępność odpowiednich i przyjaznych dla młodzieży informacji i, w stosownych przypadkach, udzieliły dodatkowego wsparcia krajowym grupom roboczym. Przykładem może być wspólne stworzenie strategii komunikacyjnej i podręcznika pod przewodnictwem europejskiej grupy sterującej, by zwiększyć wyeksponowanie i poprawić przejrzystość EUYD, przy włączeniu w te prace, w stosownych przypadkach, organizacji młodzieżowych na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.

27. Wzmocniły długoterminową pamięć instytucjonalną i ciągłość między cyklami EUYD (na przykład poprzez opracowanie stałej struktury, która mogłaby służyć jako ewentualny sekretariat EUYD, oraz listy kontrolnej europejskiej grupy sterującej, która to lista ułatwiłaby przygotowania i prace przyszłych trzech prezydencji). Obejmuje to propagowanie regularnych wymian i działań koordynacyjnych kierowanych przez młodzież, odpowiednio wspieranych przez trzy prezydencje, ostatnią prezydencję z poprzednich trzech prezydencji, pierwszą prezydencję z kolejnych trzech prezydencji, Komisję oraz, w stosownych przypadkach, Europejskie Forum Młodzieży.

28. Stale przekazywały młodzieży i organizacjom młodzieżowym informacje zwrotne o procesie EUYD, jego wynikach i działaniach następczych w celu zapewnienia konstruktywnego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach.

29. Uwzględniały wyniki wcześniejszych cykli EUYD przy planowaniu i wdrażaniu przyszłych cykli oraz intensyfikowały wysiłki związane z oceną i monitorowaniem w celu wsparcia systematycznego przeglądu dotyczącego zaleceń sformułowanych przez młodych ludzi oraz związanych z nimi działań następczych, mając na względzie promowanie bardziej kompleksowego, sprzyjającego włączeniu i elastycznego środowiska kształtowania polityki młodzieżowej.

30. W celu wsparcia procesu rozszerzenia - zbadały w odpowiednich przypadkach sposoby dalszej współpracy z młodymi ludźmi z krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących.

A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:

31. Ogólnym priorytetem tematycznym kolejnych trzech prezydencji (Polski, Danii i Cypru) będzie europejski cel młodzieżowy nr 1: "Łączenie UE z młodzieżą".

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WSPÓLNE ZALECENIA 10. CYKLU UNIJNEGO DIALOGU MŁODZIEŻOWEGO "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA"

Pomysły i opinie młodych ludzi przedstawione na konferencjach UE na temat młodzieży zorganizowanych w październiku 2023 r. w Alicante, w marcu 2024 r. w Gandawie i we wrześniu 2024 r. w Budapeszcie pod hasłem "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA" skupiły się na europejskim celu młodzieżowym nr 3 "włączające społeczeństwa". Zalecenia odzwierciedlają proces zapoczątkowany wraz z prezydencją hiszpańską, kontynuowany w trakcie prezydencji belgijskiej i zakończony podczas prezydencji węgierskiej.

Konferencja UE na temat młodzieży, która odbyła się w Alicante w dniach 2-4 października 2023 r., dotyczyła barier, struktur wsparcia, niezbędnych zmian w dziedzinie włączenia, a także wkładu podmiotów z sektora młodzieży.

Główne wnioski z tej konferencji, będące istotnymi tematami podczas całego 10 cyklu, to m.in.:

- Brak różnorodności, powiązań i zasobów, czy to w edukacji, opiece zdrowotnej, infrastrukturze, mieszkalnictwie czy w dziedzinie informacji, z naciskiem na przepaść cyfrową. Jednocześnie nieuznawanie w odpowiednim stopniu kompetencji, zwłaszcza nabytych w ramach uczenia się pozaformalnego i działań w zakresie budowania zdolności.

- Potrzeba włączenia polityki młodzieżowej do głównego nurtu polityki i zapewnienia przy tym aktywnego zaangażowania młodych ludzi na wszystkich etapach kształtowania polityki, ze szczególnym uwzględnieniem opartej na dowodach, międzysektorowej polityki młodzieżowej współzarządzanej przez samą młodzież.

- Potrzeba uznawania specjalistów w dziedzinie młodzieży, zwłaszcza tych pracujących z różnorodnymi grupami młodzieży, i położenia przy tym nacisku na włączenie i intersekcjonalność, a jednocześnie aktywne słuchanie, budowanie zaufania i tworzenie bezpiecznych przestrzeni dla uczestnictwa młodzieży.

- Ponadto uczestnicy zaproponowali środki mające na celu zwiększenie dostępności unijnych programów mobilności, a także środki wykonawcze, takie jak komitety doradcze ds. równości i włączenia, test wpływu polityki UE na młodzież, działania informacyjne skierowane do młodzieży na obszarach wiejskich, stałe wsparcie dla krajowych rad młodzieżowych oraz zwiększenie interakcji między młodymi ludźmi a unijnymi decydentami.

Konferencja UE na temat młodzieży, która odbyła się w Gandawie w dniach 2-5 marca 2024 r., miała na celu wypracowanie solidnych podstaw działań politycznych i zaowocowała sześcioma zaleceniami i 34 środkami wykonawczymi dotyczącymi przyszłości kwestii włączenia w Europie, skierowanymi do państw członkowskich i Komisji Europejskiej:

- Lepiej wspierać młodych ludzi doświadczających ubóstwa i wykluczenia finansowego w osiągnięciu niezależności finansowej i bezpieczeństwa finansowego poprzez podejmowanie działań mających na celu promowanie przystępnych cenowo mieszkań, zwiększanie dostępu do wysokiej jakości miejsc pracy i zatrudnienia, usuwanie barier w mobilności oraz zapewnienie młodym ludziom wiedzy finansowej.

- Zapewnić młodym ludziom dostęp do przystępnych cenowo, przyjaznych dla młodzieży i spersonalizowanych wysokiej jakości systemów opieki zdrowotnej i systemów wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Dodatkowo - tworzyć bezpieczne i otwarte środowiska umożliwiające młodym ludziom swobodne mówienie o zdrowiu i dobrostanie psychicznym oraz zdobywanie wiedzy na ten temat.

- Promować edukację i pracę z młodzieżą i inwestować w nie w celu sprawienia, by środowiska uczenia się były bardziej dostępne i sprzyjały włączeniu osób młodych o mniejszych szansach poprzez dopasowanie tych środowisk do potrzeb młodych ludzi; zacieśnić współpracę między edukacją formalną oraz uczeniem się pozaformalnym i nieformalnym oraz między innymi sektorami.

- Zwiększyć finansowanie, budowanie zdolności i innego rodzaju wsparcie, tak aby członkowie kadry edukacyjnej mogli angażować się w uczenie się przez całe życie w zakresie włączenia osób młodych o mniejszych szansach, wykorzystania różnorodności młodzieży, tworzenia - wraz z młodymi ludźmi i przez nich samodzielnie - bezpiecznych przestrzeni do dzielenia się doświadczeniami i uczenia się, a także w zakresie ukierunkowanych na młodzież, spersonalizowanych podejść do nauczania i uczenia się.

- Poprawić zdolności osób pracujących z młodzieżą i na jej rzecz do skutecznego rozpowszechniania informacji przyjaznych dla młodzieży, tak aby udostępniać informacje na temat praw i możliwości. Dodatkowo - zwiększać wśród młodych ludzi umiejętność korzystania z mediów i informacji, tak aby byli w stanie rozpoznawać wiarygodne informacje i bezpiecznie korzystać z zasobów informacyjnych.

- Wprowadzić polityki eliminujące systematyczną dyskryminację, nieuświadomione uprzedzenia i wrogie postawy oraz zachęcać do ciągłego uczenia się dotyczącego wszelkiego rodzaju różnic, a także do oduczenia się uprzedzeń. Takie polityki powinny być opracowywane wspólnie z młodymi ludźmi mającymi odpowiednie własne doświadczenia w odnośnych dziedzinach.

Na konferencji UE na temat młodzieży, która odbyła się w Budapeszcie w dniach 7-10 września 2024 r., młodzi ludzie zasugerowali, że należy sprawić, by obszary wiejskie i oddalone stały się dynamiczniejsze i bardziej atrakcyjne dla młodzieży; należy przy tym zwrócić uwagę przede wszystkim na:

- Wspieranie konstruktywnego uczestnictwa i zaangażowania młodzieży, przy jednoczesnym promowaniu wspierających społeczności wiejskich, kwestionowaniu uprzedzeń, zachęcaniu do współpracy międzypokoleniowej oraz budowaniu dostępnych wspólnych przestrzeni, w tym służących prowadzeniu dialogu.

- Poprawę dostępu do infrastruktury dostosowanej do potrzeb, w tym łączności internetowej, transportu, czystej energii i usług zdrowotnych.

- Podnoszenie świadomości na temat alternatywnych ścieżek zatrudnienia, takich jak praca zdalna i innowacyjne sposoby prowadzenia działalności rolnej, przy jednoczesnym wspieraniu przedsiębiorczości na obszarach wiejskich poprzez mentoring, transformację cyfrową i zachęty finansowe.

- Promowanie inicjatyw takich jak wymiany między młodzieżą z obszarów miejskich i wiejskich i możliwości wzajemnego uczenia się oraz wspieranie mobilnych osób pracujących z młodzieżą w celu poszerzenia doświadczeń i umiejętności młodzieży z obszarów wiejskich.

- Poprawa dostępu do usług i zasobów w zakresie zdrowia psychicznego poprzez wspieranie działań lokalnych, podnoszenie świadomości na temat dostępnego finansowania oraz zachęcanie do dialogu na temat dobrostanu psychicznego na obszarach wiejskich.

Zalecenia te nie nakładają żadnych wymogów formalnych odnośnie do krajowych polityk młodzieżowych. Mogą one jednak służyć jako źródło inspiracji dla państw członkowskich.

ZAŁĄCZNIK  II

Źródła:

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (COM (2024)1 final).

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1).

Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz. U. C 189 z 5.6.2019, s. 1).

Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie śródokresowej oceny strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (COM (2024)162 final).

Komisja Europejska, badanie Eurobarometr Flash nr 502, sprawozdanie pt. "Youth and Democracy in the European Year of Youth Report" [Młodzież i demokracja w ramach Europejskiego Roku Młodzieży 2022], ISBN 978-92-76-51265-3.

Opinia EKES-u z inicjatywy własnej: Wzmocnienie działań następczych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, SOC/795-EESC-2024.

Moxon, D., przy wsparciu Bárta, O., "Evaluation of participant inclusion levels within the EU Youth Dialogue" [Ocena poziomu włączenia uczestników w ramach unijnego dialogu młodzieżowego], Partnerstwo na rzecz młodzieży między Radą Europy a UE, Strasburg, marzec 2023.

Moxon, D. i Bárta, O., "Desktop Analysis of the Outcomes of EU Youth Dialogue Cycles 1-10" [Wyniki cykli unijnego dialogu młodzieżowego 1-10: analiza danych zastanych]. Zenodo, sierpień 2024.

Verstappen, L., "Green and ethical framework for events during the Belgian EU Presidency in the field of youth" [Zielone i etyczne ramy na potrzeby wydarzeń w dziedzinie młodzieży organizowanych podczas belgijskiej prezydencji UE]. Nr D/2023/3241/441.

1 Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1).
2 Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (COM (2024)1 final).
4 Verstappen, L., Green and ethical framework for events during the Belgian EU Presidency in the field of youth [Zielone i etyczne ramy na potrzeby wydarzeń w dziedzinie młodzieży organizowanych podczas belgijskiej prezydencji UE]. Nr D/2023/3241/441.
5 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich w sprawie kompleksowego podejścia do zdrowia psychicznego młodych ludzi w Unii Europejskiej (Dz.U. C, C/2023/1337, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1337/oj).
6 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie społeczeństw włączających młodych ludzi (Dz.U. C, C/2024/3808 z 27.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3808/oj).
7 Moxon, D., przy wsparciu Bárta. O., "Evaluation of participant inclusion levels within the EU Youth Dialogue" [Ocena poziomu włączenia uczestników w ramach unijnego dialogu młodzieżowego], Partnerstwo na rzecz młodzieży między Radą Europy a UE, Strasburg, marzec 2023.
8 Barta O., Moxon D. (2024). Konferencja na temat młodzieży w Budapeszcie (Węgry) w ramach EUYD10. Sprawozdanie z konferencji. DOI: 10.5281/zenodo.13836827.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7402

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 10. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego
Data aktu: 10/12/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024