PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1. Niniejsza rezolucja oparta jest na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 20192027 1 , w tym na jej załączniku 1 (Unijny dialog młodzieżowy) i załączniku 3 (Europejskie cele młodzieżowe), a także na rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym (EUYD) 2 oraz na wynikach poprzednich cykli tego dialogu. Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 promuje większe zaangażowanie młodych ludzi w procesy decyzyjne i kładzie nacisk na to, jak ważne jest angażowanie młodzieży z różnych środowisk.
2. EUYD jest mechanizmem uczestnictwa skierowanym do młodych ludzi w Unii Europejskiej i, w stosownych przypadkach, w innych krajach europejskich. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji w sprawie priorytetów współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży oraz wdrażania i monitorowania tej współpracy, bezpośredniego dialogu oraz konsultacji w tych kwestiach między młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi, decydentami oraz badaczami. EUYD umożliwia stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.
3. 10. cykl EUYD prowadzony był pod hasłem "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA" przez trzy prezydencje: hiszpańską, belgijską i węgierską, które skoncentrowały się na europejskim celu młodzieżowym nr 3 dotyczącym włączających społeczeństw.
4. Cele niniejszej rezolucji to zadbanie o to, by wyniki 10. cyklu EUYD zostały uznane przez odpowiednich interesariuszy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz by podjęli oni w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, z myślą o zapewnieniu jakości i ciągłości realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników, w tym monitorowania, działań następczych, komunikacji i oceny. Rezolucja służy również zwiększeniu przejrzystości EUYD, a także przedstawieniu informacji zwrotnych na temat prac wykonanych w ramach 10. cyklu i cykli poprzednich.
5. Na szczeblu europejskim 10. cykl EUYD koordynowany był przez europejską grupę sterującą. Wyniki cyklu opierają się na organizowanych przez trzy prezydencje konferencjach UE na temat młodzieży, a także na informacjach zwrotnych pochodzących z konsultacji z młodymi ludźmi i z wydarzeń na wszystkich szczeblach.
6. W fazie konsultacji i realizacji uwzględniono szereg zróżnicowanych i innowacyjnych podejść jakościowych i ilościowych, w tym ankiety, wydarzenia w ramach dialogu młodzieżowego w internecie i poza nim (takie jak dialogi polityczne z członkami Komisji Europejskiej), warsztaty, badania nad działaniami partycypacyjnymi, obrady okrągłego stołu i ukierunkowane działania mające na celu zaangażowanie różnych grup młodych ludzi, w tym tych o mniejszych szansach.
DOSTRZEGAJĄC, ŻE:
7. EUYD opiera się na przywództwie i współodpowiedzialności krajowych grup roboczych, w miarę możliwości koordynowanych przez krajowe rady młodzieżowe. Umożliwia to uczestnictwo różnorodnego grona młodzieży w EUYD i łączy z tym procesem rozmaitych krajowych, regionalnych i lokalnych interesariuszy.
8. Międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe wnoszą do dialogu politycznego wiele różnych punktów widzenia z całej Europy i zapewniają wysokiej jakości wkład, np. dostarczają odpowiednie informacje, tak by przyczynić się do nadania unijnemu dialogowi młodzieżowemu wymiaru ponadnarodowego.
9. W 10. cyklu EUYD kierowano się zasadami konstruktywnej współpracy między trzema wspomnianymi prezydencjami UE, ich krajowymi radami młodzieżowymi, Komisją Europejską i Europejskim Forum Młodzieży. Jednym z kluczowych aspektów kierowania EUYD w jego 10. cyklu był fakt, że krajowe rady młodzieżowe z państw pełniących prezydencję współprzewodniczyły posiedzeniom europejskiej grupy sterującej.
10. Podczas 10. cyklu EUYD działania przedstawione w komunikacie Komisji w sprawie spuścizny Europejskiego Roku Młodzieży 2022 3 oraz spostrzeżenia zawarte w sprawozdaniu Komisji z śródokresowej oceny strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 przyczyniły się do podejmowanych na szczeblu UE wysiłków na rzecz promowania zaangażowania i uczestnictwa młodzieży.
UZNAJĄC, ŻE
11. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe wzięli konstruktywny udział we wszystkich fazach cyklu dialogu (przygotowaniu, realizacji, monitorowaniu i ocenie) i wszystkich jego działaniach.
12. Trzy prezydencje 10. cyklu EUYD opracowały "zielone i etyczne ramy cyklu" 4 , aby zwrócić uwagę na środowiskowy, społeczny i gospodarczy wymiar zrównoważonego rozwoju oraz uczynić sam proces bardziej znaczącym z punktu widzenia młodych ludzi i decydentów.
ODNOTOWUJĄC, ŻE:
13. Trzy prezydencje postanowiły skupić się w ramach realizacji europejskiego celu młodzieżowego nr 3 na celach szczegółowych: nr 3 - dotyczącym dostępu do środowisk uczenia się, nr 4 - dotyczącym zdolności kadry edukacyjnej i nr 6 - dotyczącym wsparcia społecznego. W ramach wsparcia realizacji priorytetów cel szczegółowy nr 2 dotyczący działań informacyjnych i rozpowszechniania informacji oraz cel szczegółowy nr 7 dotyczący udziału w procesach decyzyjnych służyły jako punkt odniesienia metodologicznego.
14. Prezydencja hiszpańska skoncentrowała się na włączaniu problematyki młodzieżowej w polityczne procesy decyzyjne, zwiększaniu stosowania testu wpływu polityki UE na młodzież pomyślanego jako sposób na uwzględnianie perspektywy młodzieży w ocenie skutków polityk publicznych, mającego również zapewnić zaufanie młodych ludzi do instytucji europejskich. Skupiono się także na dobrostanie psychicznym młodych ludzi 5 .
15. Opierając się na priorytetach trzech prezydencji i wynikach konsultacji krajowych przeprowadzonych w ramach 10. cyklu dialogu w fazie konsultacji, prezydencja belgijska położyła nacisk na sześć tematów dotyczących włączających społeczeństw; są to:
1) bariery strukturalne,
2) rola informacji,
3) zdrowie i dobrostan psychiczny,
4) formalne,
5) pozaformalne i nieformalne włączające środowiska uczenia się oraz
6) sprzeciw wobec dyskryminacyjnych postaw i kultur. Z przeprowadzonej na forum grup roboczych belgijskiej konferencji UE na temat młodzieży w marcu 2024 r. dyskusji poświęconej tym sześciu tematom dotyczącym włączających społeczeństw wyłoniło się sześć zaleceń i 34 możliwe środki wykonawcze. Wyniki te uwzględniono w pkt 26 i 46 oraz w załączniku III do konkluzji Rady w sprawie społeczeństw włączających młodych ludzi 6 .
16. Prezydencja węgierska dążyła do propagowania rozwiązań, które pomogą młodym ludziom o mniejszych szansach oraz młodzieży na obszarach wiejskich i oddalonych rozwijać się na szczeblu lokalnym. Poświęcono również uwagę doświadczeniom z 10. cyklu, aby lepiej zastanowić się nad napotkanymi problemami i określić dalsze możliwości rozwoju w ramach procesu unijnego dialogu młodzieżowego.
UZNAJĄ, ŻE:
17. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili, że EUYD w ciągu ostatnich 10 cykli z sukcesem umożliwił zgromadzenie wkładu młodych ludzi w kształtowanie polityki oraz wsparcie włączenia i różnorodności poprzez ułatwienie tworzenia sieci kontaktów, prowadzenia współpracy międzysektorowej i międzynarodowej oraz wymiany dobrych praktyk między interesariuszami w całej UE, a także w krajach kandydujących do UE i z nią sąsiadujących. Jego ugruntowana struktura ze stabilnym finansowaniem wzmocniła zaangażowanie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w kształtowanie polityki. Ocena unijnego dialogu młodzieżowego 7 wskazuje, że jest on bardzo skuteczny w docieraniu do osób młodych o mniejszych szansach, ale powinien mieć na celu dotarcie do większej liczby młodych ludzi, którzy nie kształcą się, nie pracują ani nie szkolą (młodzież NEET) oraz młodych ludzi z obszarów wiejskich i oddalonych, aby zapewnić ich pełniejszą reprezentację.
18. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży w Budapeszcie podkreślili ponadto, że wpływ EUYD na konkluzje Rady jest zauważalny, ale istnieje potencjał dalszego wzmocnienia tego wpływu, również w miarę możliwości poza polityką młodzieżową 8 . Konieczne są w tym celu: lepsze monitorowanie wyeksponowania dialogu, mechanizmy działań następczych i włączanie problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki. Istnieje potrzeba dostosowania tematów dialogu do europejskich programów politycznych oraz umożliwienia młodym ludziom ustalania tematów. Szersze rozpowszechnianie wyników EUYD, jaśniejsze informacje zwrotne i lepsze wyeksponowanie mogą sprzyjać rozliczalności i przejrzystości, a także wzmocnić zaufanie do procesu podejmowania decyzji politycznych. Lepsze przygotowanie delegatów młodzieżowych, ciągłość między cyklami oraz intensywniejsze kontakty delegatów młodzieżowych i przedstawicieli krajowych mogłyby również jeszcze bardziej usprawnić konferencje UE na temat młodzieży.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:
19. Wzmocniła EUYD poprzez zwiększenie jego wyeksponowania i zasięgu w celu zaangażowania większej liczby różnorodnych organizacji młodzieżowych, interesariuszy i osób młodych o mniejszych szansach, poprawę informacji i komunikacji na temat tego procesu, na przykład za pomocą materiałów informacyjnych dotyczących EUYD, wnoszenie wkładu w wytyczne, kompleksowe bazy danych odpowiednich polityk, najlepsze praktyki, opracowanie ewentualnych przyszłych ram, które mogą wspierać ciągłość między cyklami w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, a także spójne i kompleksowe plany i sprawozdania dotyczące komunikacji.
20. Zwiększyła wykorzystanie EUYD jako instrumentu włączania problematyki młodzieżowej do głównego nurtu polityki poprzez wspieranie ściślejszych powiązań z programem prac Komisji i zbadanie sposobów powiązania unijnego dialogu młodzieżowego z testem wpływu polityki UE na młodzież na szczeblu europejskim.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH DZIEDZIN KOMPETENCJI:
21. Wzięły pod uwagę wyniki
10. cyklu EUYD, w tym zalecenia młodych ludzi przedstawione w załączniku I. Dalej rozwijały i wspierały procesy służące dzieleniu się zaleceniami z EUYD z odnośnymi interesariuszami na wszystkich szczeblach.
22. Wzmocniły i usprawniły proces EUYD poprzez rozważenie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 10. cyklu EUYD oraz zasad, które przyświecały jego pomyślnemu przeprowadzeniu.
23. W dalszym ciągu wspierały i umacniały rolę krajowych grup roboczych i krajowych rad młodzieżowych, ich zaangażowanie w realizację unijnego dialogu młodzieżowego w państwach członkowskich oraz dostrzegły ich znaczenie dla działań informacyjnych i różnorodności perspektyw.
24. Promowały eksponowanie EUYD podczas wydarzeń lokalnych, regionalnych i unijnych oraz uczestnictwo młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach; w stosownych przypadkach wspierały i zacieśniały współpracę między europejską grupą sterującą, krajowymi grupami roboczymi, Europejskim Forum Młodzieży, krajowymi radami młodzieżowymi i międzynarodowymi pozarządowymi organizacjami młodzieżowymi oraz innymi interesariuszami.
25. Wspierały przyjazne dla młodzieży narzędzia informacyjne i komunikacyjne oraz ułatwiały korzystanie z zasobów z myślą o zaangażowaniu większej i bardziej zróżnicowanej grupy młodych ludzi z różnorodnych środowisk i grup społecznych, a także z organizacji młodzieżowych na wszystkich szczeblach, aby pomóc w dalszym osiąganiu celów, które określono w odniesieniu do procesu EUYD w strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
26. Zapewniły bardziej zrównoważone, wszechstronne i strategiczne podejście do komunikacji w ramach EUYD oraz dostępność odpowiednich i przyjaznych dla młodzieży informacji i, w stosownych przypadkach, udzieliły dodatkowego wsparcia krajowym grupom roboczym. Przykładem może być wspólne stworzenie strategii komunikacyjnej i podręcznika pod przewodnictwem europejskiej grupy sterującej, by zwiększyć wyeksponowanie i poprawić przejrzystość EUYD, przy włączeniu w te prace, w stosownych przypadkach, organizacji młodzieżowych na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.
27. Wzmocniły długoterminową pamięć instytucjonalną i ciągłość między cyklami EUYD (na przykład poprzez opracowanie stałej struktury, która mogłaby służyć jako ewentualny sekretariat EUYD, oraz listy kontrolnej europejskiej grupy sterującej, która to lista ułatwiłaby przygotowania i prace przyszłych trzech prezydencji). Obejmuje to propagowanie regularnych wymian i działań koordynacyjnych kierowanych przez młodzież, odpowiednio wspieranych przez trzy prezydencje, ostatnią prezydencję z poprzednich trzech prezydencji, pierwszą prezydencję z kolejnych trzech prezydencji, Komisję oraz, w stosownych przypadkach, Europejskie Forum Młodzieży.
28. Stale przekazywały młodzieży i organizacjom młodzieżowym informacje zwrotne o procesie EUYD, jego wynikach i działaniach następczych w celu zapewnienia konstruktywnego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach.
29. Uwzględniały wyniki wcześniejszych cykli EUYD przy planowaniu i wdrażaniu przyszłych cykli oraz intensyfikowały wysiłki związane z oceną i monitorowaniem w celu wsparcia systematycznego przeglądu dotyczącego zaleceń sformułowanych przez młodych ludzi oraz związanych z nimi działań następczych, mając na względzie promowanie bardziej kompleksowego, sprzyjającego włączeniu i elastycznego środowiska kształtowania polityki młodzieżowej.
30. W celu wsparcia procesu rozszerzenia - zbadały w odpowiednich przypadkach sposoby dalszej współpracy z młodymi ludźmi z krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących.
A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:
31. Ogólnym priorytetem tematycznym kolejnych trzech prezydencji (Polski, Danii i Cypru) będzie europejski cel młodzieżowy nr 1: "Łączenie UE z młodzieżą".
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7402 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 10. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego |
Data aktu: | 10/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2024 |