(C/2024/7304)
Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Rechtbank Amsterdam
Strony w postępowaniu głównym
DZ
Druga strona postępowania: Openbaar Ministerie
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 1 ust. 3 decyzji ramowej 2002/584/WSiSW 2 w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób [między państwami członkowskimi] rozpatrywany w związku z art. 49 ust. 3 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 2 ust. 1 lit. a), art. 2 ust. 2, art. 4 ust. 1, art. 4 ust. 2 lit. b) i art. 5 decyzji ramowej 2004/757/WSiSW 3 ustanawiającej minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami należy interpretować w ten sposób, że
w przypadku gdy osoba, której dotyczy ENA, sprzeciwia się przekazaniu, powołując się na argument, że w wydającym nakaz państwie członkowskim prawomocnym wyrokiem sądu skazano ją na nieproporcjonalną minimalną karę pozbawienia wolności za przywóz niewielkich ilości narkotyków na użytek własny, a w każdym razie za przywóz niewielkich ilości narkotyków bez zamiaru ich sprzedaży,
wykonujący nakaz organ sądowy musi zbadać, czy w razie przekazania osoby, której dotyczy ENA, w celu wykonania kary, groziłoby jej rzeczywiste ryzyko wykonania kary nieproporcjonalnej do przestępstwa, które stanowi podstawę wydania europejskiego nakazu aresztowania?
2) W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie [pierwsze]:
a) jaki test powinien przeprowadzić wykonujący nakaz organ sądowy, by ocenić, czy istnieje rzeczywiste ryzyko wykonania prawomocnej i nieproporcjonalnej kary, o której mowa w pytaniu [pierwszym];
b) jaką rolę w tym teście odgrywa okoliczność, że przepisy prawa wydającego państwa członkowskiego
służące wdrożeniu art. 4 ust. 2 lit. b) decyzji ramowej 2004/757/WSiSW ustanawiającej minimalne przepisy określające znamiona przestępstw i kar w dziedzinie nielegalnego handlu narkotykami oraz wynikającego z niego obowiązku ustanowienia minimalnej kary pozbawienia wolności, której górna granica mieści się w przedziale od 5 do 10 lat,
zobowiązują tamtejszy sąd do orzeczenia kary w wymiarze co najmniej siedmiu lat pozbawienia wolności w przypadku skazania za - krótko mówiąc - przywóz narkotyków tego rodzaju, który powoduje najwięcej uszczerbku dla zdrowia, niezależnie od tego, jakiej ilości narkotyków czyny te dotyczą oraz niezależnie od tego, czy czyny te popełniono na potrzeby użytku własnego, czy też czyny te popełniono, mając w zamiarze sprzedaż tych narkotyków, przy czym:
- sąd może złagodzić tę obowiązkową karę minimalną łącznie maksymalnie o jedną trzecią czasu jej trwania jedynie wówczas, gdy zachodzą okoliczności zmniejszające wagę przestępstwa lub zagrożenie ze strony sprawcy lub jeżeli dana osoba przyzna się do popełnienia przestępstwa, lub łącznie o połowę czasu trwania kary, jeżeli dana osoba ułatwia identyfikację i ściganie innych osób, które popełniły przestępstwa związane z narkotykami, oraz
- czas trwania takiej (potencjalnie złagodzonej) kary minimalnej stoi na przeszkodzie temu, by sąd zarządził zawieszenie jej wykonania;
c) czy ewentualne rzeczywiste ryzyko wykonania prawomocnej i nieproporcjonalnej kary, o której mowa w pytaniu [pierwszym], można wykluczyć poprzez gwarancję ze strony wydającego nakaz państwa członkowskiego i jak taka gwarancja mogłaby wyglądać?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7304 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-583/24, Tagu: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez rechtbank Amsterdam (Niderlandy) w dniu 5 września 2024 r. - postępowanie karne przeciwko DZ |
Data aktu: | 16/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2024 |