(C/2024/7303)
(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Tribunal de Cuentas
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Sociedad Civil Catalana, Asociación Cívica y Cultural (SCC),
Ministerio Fiscal
Druga strona postępowania: RAS, AAT, IGA, ARMG, ANMG, NMF, ARM, LBC, RFB, FHM, MMT, MOQ, MOP, ASD, JTN, JNB, TPR, OJV, RRR, DBC, JGV, EAC, EH, MKEK, SML, AVO, MAB, JMSI, LPG, CPO, CPC, ACO, AMC, ACJ i FGS
Pytania prejudycjalne
1) Czy rozporządzenie nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich 1 oraz art. 325 TFUE ("zasada skutecznego i odstraszającego zwalczania nadużyć finansowych i wszelkich innych działań nielegalnych naruszających interesy finansowe Unii Europejskiej"), a także art. 4 ust. 3 TUE (zasada lojalnej współpracy) należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie wygaśnięciu odpowiedzialności w zakresie dysponowania środkami publicznymi ustanowionej w następujących przepisach LOA 2 (ustawy organicznej o abolicji): art. 1 ust. 1 lit. a), b) i c), art. 1 ust. 2, 3 i 4 oraz art. 2 lit. e); biorąc pod uwagę, że domniemana odpowiedzialność osób w zakresie dysponowania środkami publicznymi, będąca przedmiotem niniejszego "procedimiento de reintegro por alcance" (postępowania w sprawie zwrotu środków publicznych) nr B-180/21, oznacza "naruszenie interesów finansowych Unii Europejskiej": zarówno (i) w przypadku, gdyby Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał "wykładni zawężającej" pojęcia "ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej" (obejmującej jedynie działania związane z niezgodnym z prawem zarządzaniem dokonane z wykorzystaniem środków publicznych Unii), jak i (ii) w przypadku, gdyby Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał "szerokiej wykładni" tego pojęcia (obejmującej również działania związane z niezgodnym z prawem zarządzaniem dokonane z wykorzystaniem środków publicznych państwa członkowskiego, lecz powodujące rzeczywistą lub potencjalną szkodę dla budżetu Unii)?
2) W przypadku, gdyby Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał "wykładni zawężającej" pojęcia "ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej", czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE oraz art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 10 LOA (ustawy organicznej o abolicji) ze względu na to, że przewidziany w tym przepisie dwumiesięczny termin zawity na wydanie orzeczenia byłby sprzeczny z prawem każdej osoby do procesu sądowego przy zapewnieniu odpowiednich gwarancji w "rozsądnym terminie" i stanowiłby "zewnętrzne naciski" wywierane na sąd, gdyby, przed wydaniem orzeczenia w przedmiocie zastosowania LOA w niniejszym "procedimiento de reintegro por alcance" (postępowaniu w sprawie zwrotu środków publicznych) nr B-180/21, konieczne byłoby przeprowadzenie jakichś ostatecznych środków dowodowych dotyczących uzasadnienia pochodzenia (z budżetu krajowego lub budżetu Unii Europejskiej) lub przeznaczenia (w celu promowania poza Hiszpanią niepodległości Katalonii w latach budżetowych 2011-2017) środków publicznych wykorzystanych w celu poniesienia kosztów, o których mowa w pismach procesowych podmiotów inicjujących postępowanie przed sądem odsyłającym?
3) Czy art. 325 TFUE i rozporządzenie nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich w związku z art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 13 ust. 3 in fine LOA (ustawy organicznej o abolicji), biorąc pod uwagę, że przepis ten nie zawiera żadnego rodzaju postanowienia (dotyczącego formalności, postępowania w trybie incydentalnym itp.) umożliwiającego stronom, które wniosły środek prawny wszczynający postępowanie w dziedzinie dysponowania środkami publicznymi [w niniejszym "procedimiento de reintegro por alcance" (postępowaniu w sprawie zwrotu środków publicznych) nr B-180/21 - SCC i Ministerio Fiscal (prokuratura)], wyrażenie sprzeciwu wobec zwolnienia z odpowiedzialności w zakresie dysponowania środkami publicznymi w postępowaniu prowadzonym w danej instancji, lecz wymaga jedynie, aby sprzeciwu nie wniosły poszkodowane podmioty sektora publicznego [w niniejszym postępowaniu w dziedzinie dysponowania środkami publicznymi Generalitat de Catalunya (regionalny rząd Katalonii), który nawet nie złożył środka prawnego wszczynającego postępowanie w dziedzinie dysponowania środkami publicznymi i który w związku z tym został wyłączony od udziału w postępowaniu]?
4) Czy zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań w związku z art. 325 TFUE i rozporządzeniem nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 1 ust. 1 lit. a), b) i c) LOA (ustawy organicznej o abolicji) w związku z art. 1 ust. 2, 3 i 4 LOA, biorąc pod uwagę, że przedmiotowy, podmiotowy i czasowy zakres stosowania LOA nie jest określony jasno i precyzyjnie, co może prowadzić do tego, że w niniejszym "procedimiento de reintegro por alcance" (postępowaniu w sprawie zwrotu środków publicznych) nr B-180/21 członek Tribunal de Cuentas (trybunału obrachunkowego, Hiszpania) stwierdzi wygaśnięcie odpowiedzialności osób w zakresie dysponowania środkami publicznymi wynikającej z działań naruszających interesy finansowe Unii, które w rzeczywistości nie są objęte zakresem stosowania LOA?
5) Czy art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 1 ust. 1 lit. a), b) i c) LOA (ustawy organicznej o abolicji) w związku z art. 1 ust. 2, 3 i 4 oraz preambułą LOA, biorąc pod uwagę, że w wyniku wspomnianego wyżej braku jasności i precyzji w określeniu zakresu stosowania LOA, który może prowadzić do nieuzasadnionego wygaśnięcia odpowiedzialności osób w zakresie dysponowania środkami publicznymi, okoliczność ta z kolei prowadzi również do sytuacji powodujących dyskryminację lub nierówność w odniesieniu do osób, wobec których wydano wyroki skazujące je jako osoby ponoszące odpowiedzialność w zakresie dysponowania środkami publicznymi w innych "procedimientos de reintegro por alcance" (postępowaniach w sprawie zwrotu środków publicznych), które dotyczą czynów zaistniałych na tym samym obszarze terytorialnym [Comunidad Autónoma de Cataluña (wspólnota autonomiczna Katalonii)] i w okresie objętym czasowym zakresem stosowania LOA?
6) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE oraz art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 8 ust. 3 LOA (ustawy organicznej o abolicji), który przewiduje jednokierunkowe i bezwzględnie wiążące uchylenie środków zabezpieczających, nie pozostawiając sądowi żadnej swobody, w odróżnieniu od tego, co ma miejsce w przypadku innych "procedimientos de reintegro por alcance" (postępowań w sprawie zwrotu środków publicznych), w których stosuje się przepisy ogólne LEC 3 (kodeksu postępowania cywilnego) dotyczące środków zabezpieczających poprzez odesłanie zawarte w LFTCU 4 (ustawie o funkcjonowaniu trybunału obrachunkowego)?
7) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 6 EKPC należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie art. 13 ust. 3 LOA (ustawy organicznej o abolicji) (zwolnienie z odpowiedzialności w zakresie dysponowania środkami publicznymi w postępowaniu prowadzonym w danej instancji), ponieważ przepis ten nie przewiduje uprzedniego wysłuchania podmiotu wnoszącego skargę obywatelską (chociaż posiada on czynną legitymację procesową ex lege w postępowaniu w dziedzinie dysponowania środkami publicznymi), ani też nie pozostawia się sądowi możliwości orzekania w przypadkach, w których druga strona postępowania twierdziła, że nie brała udziału w zarzucanych jej czynach, biorąc pod uwagę, że w niniejszym "procedimiento de reintegro por alcance" (postępowaniu w sprawie zwrotu środków publicznych) nr B-180/21 podmiot wnoszący skargę obywatelską wdał się w spór jako jeden z podmiotów inicjujących postępowanie przed sądem odsyłającym oraz że niektóre osoby będące drugą stroną postępowania twierdziły, że nie uczestniczyły w tych czynach?
8) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE oraz art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności w związku z postanowieniami art. 267 TFUE i art. 23 akapit pierwszy statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (protokół nr 3 do TFUE), należy interpretować w ten sposób, że skutek zawieszający odesłania prejudycjalnego i skuteczność prawomocnego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stoją na przeszkodzie art. 8 ust. 3, art. 10 i art. 13 ust. 3 LOA (ustawy organicznej o abolicji) w związku z brzmieniem preambuły LOA (zob. tytuł V, ust. 10 i 11), które narzucają bezwzględną skuteczność LOA, pozbawiając skuteczności (effet utile) orzeczenia w przedmiocie przedłożonego pytania prejudycjalnego oraz naruszając zasady pierwszeństwa i bezpośredniej skuteczności prawa Unii?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7303 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-523/24, Sociedad Civil Catalana: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal de Cuentas (Hiszpania) w dniu 30 lipca 2024 r. - Sociedad Civil Catalana, Asociación Cívica y Cultural (SCC), Ministerio Fiscal/RAS, AAT, IGA, ARMG, ANMG, NMF, ARM, LBC, RFB, FHM, MMT, MOQ, MOP, ASD, JTN, JNB, TPR, OJV, RRR, DBC, JGV, EAC, EH, MKEK, SML, AVO, MAB, JMSI, LPG, CPO, CPC, ACO, AMC, ACJ, FGS |
Data aktu: | 16/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2024 |