uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 3 ustanowiono europejską platformę internetowego rozstrzygania sporów (zwaną dalej "platformą ODR") na poziomie Unii i powierzono Komisji zadanie jej opracowania i utrzymywania; platforma ta stanowi jeden punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z internetowych umów sprzedaży lub umów o świadczenie usług.
(2) Platforma ODR ma postać interaktywnej strony internetowej, za pośrednictwem której konsumenci mogą występować do przedsiębiorców o wyrażenie zgody na skorzystanie z usług podmiotu zajmującego się alternatywnym rozstrzyganiem sporów (ADR), który jest wymieniony w wykazie opublikowanym na platformie ODR i spełnia wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE 4 .
(3) Rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 nałożono na przedsiębiorców internetowych i pośredników internetowych wymóg zapewnienia na ich stronach internetowych łatwo dostępnego linku do platformy ODR. Obowiązek ten wraz z kampaniami informacyjnymi organizowanymi przez Komisję i krajowe zainteresowane strony zaowocował liczbą dwóch do trzech milionów odwiedzin na platformie ODR rocznie.
(4) Niemniej jednak tylko niewielka część odwiedzających korzysta z platformy ODR w celu złożenia skargi, a jedynie 2 % tych skarg spotyka się z pozytywną odpowiedzią przedsiębiorców, co umożliwia przekazanie wniosku do podmiotu ADR wymienionego na platformie ODR. Ogółem stanowi to około 200 spraw rocznie w całej Unii.
(5) Komisja opublikowała zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczące dostosowania pozasądowego rozstrzygania sporów do rynków cyfrowych; konsultacje te trwały od dnia 28 września do dnia 21 grudnia 2022 r. Komisja stwierdziła, że z platformy ODR korzystało zaledwie 5 % konsumentów, którzy odpowiedzieli na to zaproszenie do zgłaszania uwag, przy czym większość z nich uznała, że platformę ODR należy znacząco usprawnić lub zlikwidować ją, ponieważ nie jest ona opłacalna. Zebrane dowody oraz fakt, że do podmiotu ADR przekazywanych jest nie więcej niż 200 spraw rocznie, dobitnie świadczą o tym, że dalsze utrzymywanie platformy ODR nie odpowiada zasadom efektywności i skuteczności przewidzianym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 5 .
(6) Należy zlikwidować platformę ODR i w związku z tym uchylić rozporządzenie (UE) nr 524/2013. Należy przewidzieć odpowiedni okres dla zapewnienia adekwatnego rozstrzygnięcia spraw, które są w toku.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 dane osobowe związane z danym sporem przechowuje się w bazie danych ustanowionej na mocy tego rozporządzenia przez okres konieczny do osiągnięcia celów, do których zostały zgromadzone, oraz do zapewnienia podmiotom, których dotyczą dane, możliwości dostępu do ich danych osobowychpo to, by skorzystali ze swoich praw. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013 dane te mają zostać usunięte automatycznie najpóźniej po sześciu miesiącach od daty zakończenia sporu, który został przekazany platformie ODR. Komisja powinna - w odpowiednim czasie, a co najmniej na cztery miesiące przed likwidacją platformy ODR - poinformować jej użytkowników, którch sprawy są w toku, o likwidacji platformy ODR. Komisja powinna zaoferować pomoc użytkownikom platformy ODR, którzy chcą pozyskać dane dotyczące ich spraw.
(8) Ponieważ w innych aktach prawnych Unii zawarte są odniesienia do platformy ODR jako platformy umożliwiającej konsumentom występowanie do przedsiębiorców o wyrażenie zgody na pozasądowe rozstrzyganie sporów, akty te należy zmienić, aby usunąć z nich odniesienia do platformy ODR. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 6 i (UE) 2018/1724 7 . Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 8 , (UE) 2019/2161 9 i (UE) 2020/1828 10 również zawierają odniesienia do rozporządzenia (UE) nr 524/2013. Dyrektywy te mają zostać zmienione odrębnym aktem prawnym,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w ...
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7271 |
Rodzaj: | Stanowisko |
Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 1/2024 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 524/2013 i zmiany rozporządzeń (UE) 2017/2394 i (UE) 2018/1724 w odniesieniu do likwidacji europejskiej platformy internetowego rozstrzygania sporów Przyjęte przez Radę w dniu 19 listopada 2024 r. |
Data aktu: | 04/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |