Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie sytuacji w Wenezueli (2024/2810(RSP))

P10_TA(2024)0013
Sytuacja w Wenezueli

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie sytuacji w Wenezueli (2024/2810(RSP))

(C/2024/7215)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Wenezueli,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka oraz inne traktaty i instrumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące praw człowieka,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,

- uwzględniając Konwencję wiedeńską o stosunkach dyplomatycznych z 1961 r., Konwencję wiedeńską o stosunkach konsularnych z 1963 r. oraz Konwencję o azylu dyplomatycznym przyjętą w Caracas w 1954 r.,

- uwzględniając Rzymski statut Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),

- uwzględniając konstytucję Wenezueli,

- uwzględniając oświadczenia niezależnej międzynarodowej misji informacyjnej ONZ ds. Boliwariańskiej Republiki Wenezueli z 31 lipca i 12 sierpnia 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka z 3 września 2024 r. w sprawie "klimatu strachu" w Wenezueli,

- uwzględniając wstępne sprawozdanie panelu ekspertów ONZ na temat wyborów prezydenckich w Wenezueli z 28 lipca 2024 r., opublikowane 9 sierpnia 2024 r.,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 29 lipca 2024 r. w sprawie wyborów prezydenckich w Wenezueli,

- uwzględniając oświadczenia wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie wydarzeń po wyborach w Wenezueli złożone w imieniu UE 4 i 24 sierpnia 2024 r.,

- uwzględniając częściowe porozumienie w sprawie promowania praw politycznych i gwarancji wyborczych dla wszystkich, które podpisali w październiku 2023 r. reżim Nicolasa Maduro i Plataforma Unitaria - sojusz wenezuelskich partii opozycyjnych (porozumienie z Barbadosu),

- uwzględniając sprawozdanie Departamentu ds. Współpracy Wyborczej i Obserwacji Wyborów w Sekretariacie ds. Wzmocnienia Demokracji Organizacji Państw Amerykańskich (OPA) z 30 lipca 2024 r. w sprawie wyborów prezydenckich w Wenezueli,

- uwzględniając rezolucję OPA z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie sytuacji w Wenezueli,

- uwzględniając oświadczenie Centrum Cartera z 30 lipca 2024 r. w sprawie wyborów w Wenezueli,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe unijnej misji obserwacji wyborów w Wenezueli z 22 lutego 2022 r. pt. "Wybory regionalne i lokalne z 21 listopada 2021 r." oraz oświadczenie przewodniczącego delegacji Parlamentu Europejskiego ds. obserwacji wyborów z 23 listopada 2021 r. w sprawie wyborów regionalnych i lokalnych w Wenezueli w 2021 r.,

- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 28 lipca 2024 r. w Wenezueli odbyły się wybory prezydenta na sześcioletnią kadencję rozpoczynającą się 10 stycznia 2025 r.; mając na uwadze, że gdyby przestrzegano wszystkich postanowień porozumienia z Barbadosu, wybory te stanowiłyby wyjątkową okazję do odejścia od skorumpowanej autokracji i powrotu do demokracji;

B. mając na uwadze, że reżim Nicolása Maduro stale nęka, prześladuje i cenzuruje działaczy, dziennikarzy i organizacje społeczeństwa obywatelskiego w czasie, gdy trwający kryzys społeczno-gospodarczy, polityczny i humanitarny, charakteryzujący się hiperinflacją, nasilającym się głodem, chorobami, ogromnym poziomem korupcji, przestępczości i bezkarności, rażącym naruszaniem praw człowieka i wysoką śmiertelnością, doprowadził do masowej emigracji ponad 7,7 mln Wenezuelczyków pragnących uciec przed tyranią; mając na uwadze, że w usługach publicznych występują znaczne niedobory, a Wenezuelczykom coraz trudniej zdobyć żywność i lekarstwa; mając na uwadze, że jest to obecnie jeden z największych kryzysów przesiedleńczych na świecie;

C. mając na uwadze, że stosowanie politycznie umotywowanych arbitralnych zatrzymań jest od lat elementem polityki represji prowadzonej przez reżim Maduro oraz szeroko zakrojonego i systematycznego ataku na ludność Wenezueli; mając na uwadze, że systematycznie ograniczono informacje publiczne, wolność opinii i wypowiedzi oraz prawo do pokojowego zgromadzania się, w szczególności w przypadku dysydentów przeciwstawiających się reżimowi, związkowców, obrońców praw człowieka i najsłabszych członków społeczeństwa;

D. mając na uwadze, że 17 października 2023 r. przedstawiciele reżimu Maduro i sojuszu partii opozycyjnych Plataforma Unitaria podpisali w Wenezueli dwa porozumienia, znane jako porozumienia z Barbadosu, które dotyczyły m.in. propagowania praw politycznych, gwarancji wyborczych dla wszystkich, poszanowania prawa każdego podmiotu politycznego do swobodnego wyboru kandydata w wyborach prezydenckich oraz uwolnienia więźniów politycznych; mając na uwadze, że porozumienia te obejmowały ważne tematy, takie jak umożliwienie obserwatorom międzynarodowym udziału w procesie wyborczym; mając na uwadze, że porozumienia te zostały podpisane jako pierwszy krok na drodze ku wolnym i uczciwym wyborom w Wenezueli; mając na uwadze, że więźniowie polityczni nie zostali zwolnieni, mimo że był to wyraźny warunek porozumienia z Barbadosu;

E. mając na uwadze, że María Corina Machado, zdobywając 92,35 % głosów, została wybrana w 2023 r. w prawyborach sojuszu Plataforma Unitaria na kandydatkę opozycji wobec reżimu; mając na uwadze, że reżim Maduro wykluczył ją z kandydowania w wyborach z arbitralnych i politycznie umotywowanych powodów, co stanowi rażące naruszenie porozumienia z Barbadosu; mając na uwadze, że na przestrzeni lat reżim Maduro wykluczał także wielu innych polityków opozycji, aby zapobiec zmianom politycznym; mając na uwadze, że po wykluczeniu María Corina Machado utrzymała jedność demokratycznej opozycji wobec reżimu, popierając nową kandydatkę Corinę Yoris, której też nie zezwolono na rejestrację; mając na uwadze, że ostatecznie kandydatem demokratycznej opozycji wobec reżimu był Edmundo González Urrutia;

F. mając na uwadze, że w okresie przed wyborami reżim niestrudzenie prześladował, uprowadzał, aresztował i więził działaczy opozycji oraz zespół prowadzący kampanię liderki opozycji Maríi Coriny Machado i kandydata na prezydenta Edmunda Gonzáleza, uznając pracę prawników, obrońców praw człowieka i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego za przestępstwo; mając na uwadze, że zgłoszono liczne nieprawidłowości wyborcze i naruszenia, w tym wykluczenie około 16 partii politycznych, przeszkody w rejestracji kandydatów na prezydenta, krótkie terminy rejestracji wyborców i brak biur rejestracji, minimalną informację publiczną oraz utrudnienia dla wyborców poza granicami kraju; mając na uwadze, że według danych, które podał reżim, tylko 69 211 Wenezuelczyków mieszkających za granicą było w stanie zarejestrować się na wybory, chociaż szacuje się, że połowa z 7,7 mln Wenezuelczyków mieszkających za granicą jest w wieku uprawniającym do głosowania;

G. mając na uwadze, że od 20 marca 2024 r. sześciu bliskich współpracowników partii Vente Venezuela znajduje schronienie w ambasadzie Argentyny w Caracas, gdzie nadal spotykają się z rosnącą presją i nękaniem ze strony wenezuelskich sił bezpieczeństwa;

H. mając na uwadze, że 28 maja 2024 r. kontrolowana przez reżim Krajowa Rada Wyborcza (CNE) cofnęła wystosowane do UE zaproszenie do obserwacji wyborów; mając na uwadze, że licznym międzynarodowym delegacjom zaproszonym przez demokratyczną opozycję wobec reżimu, Comando Nacional de Campaña Con VZLA, odmówiono wjazdu do kraju lub je wydalono, w tym delegację członków jednej z grup politycznych Parlamentu Europejskiego i pięciu byłych prezydentów z Ameryki Łacińskiej;

I. mając na uwadze, że wybory 28 lipca 2024 r. przebiegały przeważnie w pokojowej atmosferze i obywatele Wenezueli licznie wzięli udział w głosowaniu, pokazując wyjątkową postawę obywatelską i demokratyczną pomimo nieustannych wysiłków reżimu zmierzających do udaremnienia procesu wyborczego; mając na uwadze, że odnotowano liczne zgłoszenia o ograniczaniu dostępu obserwatorów krajowych i świadków z partii opozycyjnych do wielu lokali wyborczych; mając na uwadze, że w wielu lokalach wyborczych odnotowano również presję wywieraną na wyborców w punktach kontrolnych utworzonych przez reżim; mając na uwadze, że ujawniono poważne nieprawidłowości podczas wieczoru wyborczego, a przekazywanie oficjalnych wyników głosowania z lokali wyborczych do CNE przerwano, gdy dostępnych było około 30 % protokołów wyborczych (actas);

J. mając na uwadze, że nieliczne wiarygodne i niezależne misje obserwacyjne, którym udało się obserwować wybory - zespoły z ONZ i Centrum Cartera - poinformowały, że "wybory prezydenckie w Wenezueli w 2024 r. nie spełniały międzynarodowych standardów uczciwości wyborczej i nie można ich uznać za demokratyczne", że "nie mogą zweryfikować ani potwierdzić wyników wyborów ogłoszonych przez kontrolowaną przez reżim CNE" oraz że "nieogłoszenie przez organ wyborczy zdezagregowanych wyników w podziale na lokale wyborcze stanowi poważne naruszenie zasad wyborczych"; mając na uwadze, że w sprawozdaniu panelu ekspertów ONZ stwierdzono, iż przedwczesne ogłoszenie zwycięzcy "nie ma precedensu we współczesnych demokratycznych wyborach" oraz że procesowi wyborczemu brakowało "podstawowej przejrzystości i uczciwości"; mając na uwadze, że wybory nie były ani wolne, ani uczciwe;

K. mając na uwadze, że po zamknięciu głosowania kontrolowana przez reżim CNE odmówiła opublikowania oficjalnego protokołu wyników i sfałszowała wyniki wyborów, ogłaszając sfingowane zwycięstwo Maduro, co stanowi poważne złamanie zasad wyborczych; mając na uwadze, że w tej sytuacji społeczność międzynarodowa nie mogła zweryfikować ani potwierdzić wyników ogłoszonych przez CNE; mając na uwadze, że z tego powodu sposób podania wyników przez CNE nie spełniał podstawowych zasad przejrzystości i uczciwości, które są niezbędne do przeprowadzenia wiarygodnych wyborów;

L. mając na uwadze, że demokratyczna opozycja wobec reżimu dotarła do 83,5 % oficjalnych protokołów wyników i wiarygodnie wykazała, że zwycięzcą wyborów został Edmundo González Urrutia, uzyskawszy 67,08 % oddanych głosów; mając na uwadze, że we wstępnym sprawozdaniu panelu ekspertów ONZ na temat wyborów potwierdzono autentyczność dokumentów opublikowanych przez opozycję;

M. mając na uwadze, że UE wraz z innymi państwami demokratycznymi oraz organizacjami regionalnymi i międzynarodowymi nie uznała tych wyborów, ani ich wyniku;

N. mając na uwadze, że po wyborach w całym kraju odbyły się pokojowe protesty, aby zakwestionować sfałszowany przez reżim Maduro wynik wyborów; mając na uwadze, że protesty te spotkały się ze skrajną przemocą i represjami, czego efektem była śmierć 23 osób oraz ponad 2 400 przypadków zatrzymań i wymuszonych zaginięć, w tym około 120 dzieci;

O. mając na uwadze, że María Corina Machado została zmuszona do ukrywania się w obawie przed represjami ze strony reżimu Maduro, a Edmundo González Urrutia musiał wyemigrować po tym, jak wydano wobec niego nakaz aresztowania i zaczęto poważnie grozić jemu i jego krewnym pozbawieniem życia; mając na uwadze, że w międzyczasie wygasła kadencja prokuratora generalnego Tareka Williama Saaba; mając na uwadze, że już 5 sierpnia 2024 r. wszczęto w Wenezueli śledztwo przeciwko E. Gonzálezowi i M.C. Machado pod zarzutami ogłoszenia zwycięzcy wyborów innego niż Maduro oraz podżegania do nieposłuszeństwa i powstania;

P. mając na uwadze, że 14 września 2024 r. reżim wenezuelski ogłosił, że zatrzymał sześciu cudzoziemców, w tym trzech obywateli UE (jednego Czecha i dwóch Hiszpanów), z wątpliwych powodów, że spiskowali w celu "destabilizacji" kraju; mając na uwadze, że urzędnicy reżimowi sformułowali niezwykle poważne i ewidentnie fikcyjne oskarżenia o "ingerencję" Hiszpanii za pośrednictwem państwowej agencji wywiadowczej;

Q. mając na uwadze, że w połowie sierpnia reżim wenezuelski wydalił z kraju misje dyplomatyczne siedmiu krajów Ameryki Łacińskiej - Argentyny, Chile, Kostaryki, Peru, Panamy, Republiki Dominikańskiej i Urugwaju - które wyraziły zaniepokojenie ogłoszonymi wynikami;

1. domaga się, aby wenezuelskie organy wyborcze opublikowały pełne, przejrzyste i szczegółowe wyniki głosowania, w tym wyniki z poszczególnych lokali wyborczych; wzywa władze Wenezueli do poszanowania wyniku wyborów i woli narodu wenezuelskiego;

2. uznaje Edmundo Gonzáleza Urrutię za prawowitego i demokratycznie wybranego prezydenta Wenezueli; uznaje również Marię Corinę Machado za przywódczynię sił demokratycznych w Wenezueli, ponieważ została wybrana w prawyborach sojuszu Plataforma Unitaria w 2023 r., zdobywając 92,35 % głosów;

3. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dołożenia wszelkich starań, aby prawowity i demokratycznie wybrany prezydent mógł objąć urząd 10 stycznia 2025 r., zgodnie z konstytucją Wenezueli;

4. zdecydowanie potępia i całkowicie odrzuca oszustwo wyborcze zaaranżowane przez kontrolowaną przez reżim CNE, która odmówiła podania do wiadomości publicznej oficjalnych wyników i nie opublikowała protokołów z każdego lokalu wyborczego, pomimo wielokrotnych apeli ze strony społeczności międzynarodowej; podkreśla, że reżim wenezuelski nie przestrzegał porozumienia z Barbadosu w związku z wyborami prezydenckimi, co uniemożliwiło przeprowadzenie wolnych i uczciwych wyborów;

5. zauważa, że w sprawozdaniach międzynarodowych misji obserwacji wyborów wyraźnie stwierdzono, że wybory prezydenckie w Wenezueli z 28 lipca 2024 r. nie spełniały międzynarodowych standardów uczciwości wyborów; podkreśla, że kontrolowana przez reżim CNE nie opublikowała kompletnych i możliwych do niezależnego zweryfikowania protokołów wyborczych (actas) ze wszystkich krajowych lokali wyborczych;

6. podkreśla w szczególności, że we wstępnym sprawozdaniu panelu ekspertów ONZ, do których kontrolowana przez reżim wenezuelski CNE zwróciła się o ocenę ogólnego przebiegu wyborów w ramach porozumienia z Barbadosu, zaznaczono, że ogłoszone wyniki nie zostały poparte dowodami; przypomina, że panel ekspertów ONZ zbadał próbkę opublikowanych przez opozycję protokołów wyborczych (actas) i potwierdził, że noszą one zabezpieczenia właściwe dla oryginalnych protokołów wyników, co potwierdza ich wiarygodność;

7. przypomina, że poszanowanie wyrażonej w wyborach woli narodu wenezuelskiego jest dla Wenezueli jedynym sposobem, aby przywrócić demokrację, umożliwić pokojowe i rzeczywiste przemiany oraz zakończyć obecny kryzys humanitarny i społeczno-gospodarczy;

8. podkreśla i przyjmuje z zadowoleniem rolę, jaką odgrywają rządy Brazylii, Kolumbii i Meksyku; popiera wszelkie wysiłki podejmowane przez społeczność międzynarodową w celu znalezienia pokojowego, pluralistycznego i demokratycznego rozwiązania utrzymującego się w Wenezueli kryzysu; popiera wysiłki podejmowane przez kraje sąsiadujące z Wenezuelą w celu przyjęcia dużej liczby uchodźców uciekających z Wenezueli;

9. potępia z całą mocą zabójstwa, prześladowania, naruszenia i aresztowania stosowane w stosunku do demokratycznej opozycji wobec reżimu, narodu wenezuelskiego i społeczeństwa obywatelskiego; apeluje, by położyć kres systematycznemu łamaniu praw człowieka; domaga się natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia wszystkich więźniów politycznych i osób arbitralnie przetrzymywanych, a także przyznania tym osobom i ich rodzinom odszkodowań oraz przywrócenia im pełni praw obywatelskich i politycznych; domaga się, aby rząd Maduro zaprzestał polityki represji i ataków na społeczeństwo obywatelskie i opozycję;

10. w pełni popiera śledztwa MTK i niezależnej misji informacyjnej ONZ w sprawie rozlicznych zbrodni i aktów represji popełnionych przez reżim wenezuelski i apeluje do UE, by wsparła toczące się obecnie na mocy statutu rzymskiego śledztwa w sprawie zarzutów zbrodni przeciwko ludzkości, żeby pociągnąć winnych do odpowiedzialności;

11. wzywa Radę Praw Człowieka ONZ, aby na 57. sesji (9 września - 9 października 2024 r.) przyjęła rezolucję odnawiającą niezależną międzynarodową misję informacyjną ONZ ds. Wenezueli oraz obecność Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka (OHCHR) w Wenezueli; postuluje natychmiastowy powrót OHCHR do Wenezueli i wzywa Wenezuelę do zapewnienia niezbędnych warunków, aby OHCHR mógł w pełni wykonywać swój mandat;

12. wzywa MTK, aby uwzględnił w postępowaniu, które prowadzi w sprawie zarzucanych zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych przez reżim Maduro, trwające naruszenia praw człowieka i arbitralne przetrzymywanie oraz aby pociągnął winnych do odpowiedzialności;

13. zdecydowanie potępia wydanie przez rząd Wenezueli nakazu aresztowania Edmunda Gonzáleza; podkreśla, że rząd hiszpański podjął decyzję o przyjęciu E. Gonzáleza w Hiszpanii w celu udzielenia mu azylu politycznego na jego wniosek, co umożliwi jego ochronę, a także utrzymanie realnej perspektywy rozwiązania impasu politycznego;

14. przypomina, że w maju 2024 r. w geście dobrej woli UE zniosła sankcje wobec członków CNE; podkreśla, że działanie to nie przyniosło żadnych pozytywnych skutków; wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i Radę, aby przywrócili te sankcje wobec członków CNE; apeluje ponadto o przedłużenie i rozszerzenie zakresu sankcji nałożonych na reżim, tak aby zastosować ukierunkowane sankcje za pośrednictwem globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka wobec Nicolása Maduro i wąskiego grona jego popleczników, w tym Jorge Rodrígueza, ich rodzin i wszystkich osób odpowiedzialnych za łamanie praw człowieka w tym kraju;

15. ubolewa, że nie wdrożono żadnego z kluczowych zaleceń zawartych w sprawozdaniu końcowym unijnej misji obserwacji wyborów dotyczącym wyborów w 2021 r.; potępia decyzję CNE o cofnięciu wystosowanego do UE zaproszenia do wysłania misji obserwacji wyborów; ponadto potępia decyzję reżimu, aby międzynarodowym obserwatorom zaproszonym na dzień wyborów przez demokratyczną opozycję wobec reżimu, Comando Nacional de Campaña Con VZLA, utrudnić dostęp lub ich wydalić;

16. wzywa podmioty regionalne i społeczność międzynarodową do wywierania wszelkich możliwych nacisków na reżim Maduro i osoby z jego najbliższego otoczenia, aby zaakceptowali demokratyczną wolę narodu wenezuelskiego i uznali Edmundo Gonzáleza Urrutię za prawowitego i demokratycznie wybranego prezydenta Wenezueli; jest przekonany, że jeśli 10 stycznia 2025 r. nie dojdzie do pokojowego przekazania władzy i przywrócenia demokracji, nastąpi ponowny exodus migracyjny do innych krajów regionu, podobny do tego, który w ostatnich latach doprowadził do ucieczki z kraju blisko 8 milionów Wenezuelczyków;

17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii ds. polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, uczestnikom szczytu z udziałem Unii Europejskiej oraz Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Europejsko-Latynoamery- kańskiemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu, Organizacji Państw Amerykańskich, sekretarzowi generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz władzom reżimu w Wenezueli.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7215

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2024 r. w sprawie sytuacji w Wenezueli (2024/2810(RSP))
Data aktu: 19/09/2024
Data ogłoszenia: 10/12/2024