(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2024 r.)
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Avenue des Arts 19H
1000 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Streszczenie
Procedura
7 lutego 2023 r. Urzędu Nadzoru EFTA ("ESA") otrzymał formalną skargę zawierającą zarzut, że przedsiębiorstwo Bane NOR SF ("Bane NOR") otrzymywało niezgodną z prawem pomoc państwa poprzez wykorzystanie państwowych zasobów finansowych przeznaczonych na realizację jego misji publicznej na dofinansowanie swojej działalności komercyjnej.
6 czerwca 2023 r., 1 września 2023 r. i 12 stycznia 2024 r. skarżący złożył dodatkowe uwagi. Skarżący wzmocnił swoją pierwotną skargę i rozszerzył ją na domniemaną pomoc otrzymaną przez kontrahentów Bane NOR, którym miano zaoferować warunki korzystniejsze niż warunki rynkowe.
Opis środka(-ów)
Bane NOR jest operatorem infrastruktury kolejowej w Norwegii. Jest to przedsiębiorstwo państwowe, a jego główną funkcją jest zarządzanie różnymi zadaniami operacyjnymi dotyczącymi infrastruktury kolejowej.
Oprócz działalności w branży kolejowej Bane NOR oferuje stronom trzecim dostęp do swojej sieci światłowodowej, w szczególności dostęp do infrastruktury fizycznej (pasywnej) i światłowodu ciemnego. Bane NOR jest właścicielem infrastruktury światłowodowej wzdłuż sieci kolejowej, co ma kluczowe znaczenie dla dobrego i bezpiecznego funkcjonowania przewozów kolejowych. Bane NOR oferuje stronom trzecim nadwyżkę przepustowości swojej sieci światłowodowej.
Ponadto Bane NOR zawarło porozumienia umowne ze stronami trzecimi, w ramach których wnosiły one wkład w część kosztów budowy i utrzymania infrastruktury światłowodowej ("umowy dotyczące budowy i eksploatacji") albo udostępniały one swoje światłowodowe zdolności przesyłowe w zmian za zdolności Bane NOR ("umowy SWAP").
Skarga dotyczyła dwóch następujących środków, które zostały wstępnie ocenione w decyzji.
1. Domniemana pomoc na rzecz Bane NOR poprzez korzystanie z finansowania państwowego przeznaczonego na jego misję publiczną do subsydiowania skrośnego działalności gospodarczej, a mianowicie komercyjnego udostępniania infrastruktury pasywnej i światłowodów ciemnych ("środek 1").
2. Domniemana pomoc na rzecz kontrahentów Bane NOR poprzez warunki korzystniejsze niż warunki rynkowe zawarte w szeregu umów dotyczących budowy i eksploatacji, a także umów SWAP ("środek/środki 2").
Wstępna ocena pomocy państwa
Wprowadzenie
Aby dany środek mógł zostać uznany za pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, musi dojść do łącznego spełnienia następujących warunków: (i) beneficjent musi być przedsiębiorstwem (tj. prowadzić działalność gospodarczą); (ii) środek musi być przyznany przez państwo lub przy użyciu zasobów państwowych; (iii) musi przynosić korzyść; (iv) musi sprzyjać niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów (selektywność); oraz (v) musi zakłócać konkurencję lub grozić jej zakłóceniem i wpływać na wymianę handlową w obrębie EOG.
Pojęcie przedsiębiorstwa i działalności gospodarczej
Władze norweskie twierdzą, że przedsiębiorstwo Bane NOR nie prowadzi działalności gospodarczej, zapewniając dostęp do swojej infrastruktury światłowodowej. Wynika to z faktu, że zapewnienie dostępu zarówno do infrastruktury pasywnej, jak i światłowodu ciemnego jest ściśle związane z misją publiczną Bane NOR jako zarządcy infrastruktury kolejowej, a zatem ma charakter niegospodarczy.
W swojej decyzji w odniesieniu do środka 1 ESA wstępnie stwierdził, że zapewnianie połączeń światłowodowych przez Bane NOR jest działalnością gospodarczą, a zatem Bane NOR stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
W odniesieniu do środka/środków 2 ESA ma wątpliwości, czy wszystkie strony umów SWAP oraz umów dotyczących budowy i eksploatacji zawartych z Bane NOR prowadzą działalność gospodarczą
Możliwość przypisania środków państwu i istnienie zasobów państwowych
Władze norweskie twierdzą, że środka 1 nie można przypisać państwu norweskiemu, ponieważ Bane NOR posiada niezależność w podejmowaniu decyzji.
W swojej decyzji ESA wyraża wątpliwości co do tego, czy środek 1 i środek/środki 2 można przypisać państwu norweskiemu, ponieważ Bane NOR samo jest organem publicznym lub ponieważ w przyjęcie środka zaangażowany był organ publiczny.
Ponadto ESA wstępnie stwierdził, że zarówno w przypadku środka 1, jak i środka/środków 2 korzyść zostałaby przyznana przy użyciu zasobów państwowych.
Przyznanie korzyści
Pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG nie obejmuje środka przyznanego przedsiębiorstwu przy użyciu zasobów państwowych, jeżeli przedsiębiorstwo to mogłoby uzyskać taką samą korzyść w okolicznościach odpowiadających normalnym warunkom rynkowym. Oceny warunków, na jakich przyznano taką korzyść, dokonuje się przez zastosowanie testu prywatnego inwestora.
W swojej decyzji, na podstawie dostępnych informacji, ESA wyraża wątpliwości i nie może wykluczyć, że środek 1 przyniósł korzyść Bane NOR w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. ESA doszedł do tego samego wniosku również w odniesieniu do korzyści uzyskanej przez kontrahentów Bane NOR w odniesieniu do środka/środków 2.
Selektywność
Jedynie te środki pomocy, które przyznają korzyść w sposób selektywny niektórym przedsiębiorstwom, kategoriom przedsiębiorstw lub niektórym sektorom gospodarki, mogą zostać uznane za niezgodne z prawem zgodnie z art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
W swojej decyzji ESA wstępnie stwierdził, że zarówno środek 1, jak i środek/środki 2 przynoszą korzyści określonym przedsiębiorstwom, a zatem są selektywne w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Wpływ na wymianę handlową i zakłócenie konkurencji
Aby środek stanowił pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, musi on zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między Umawiającymi się Stronami Porozumienia EOG.
W swojej decyzji ESA wstępnie stwierdził, że zarówno środek 1, jak i środek/środki 2 zakłócają konkurencję i wpływają na wymianę handlową wewnątrz EOG, ponieważ wzmacniają pozycję konkurencyjną poszczególnych przedsiębiorstw.
Wstępny wniosek dotyczący istnienia pomocy państwa
Na podstawie powyższych rozważań ESA nie może wykluczyć, że środek 1 i środek/środki 2 stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Ocena zgodności
Władze norweskie nie przedstawiły żadnych argumentów uzasadniających, dlaczego - gdyby środki te stanowiły pomoc państwa - należałoby uznać je za zgodne z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. ESA również nie stwierdził żadnych wyraźnych podstaw zgodności.
W związku z tym, jeżeli środki stanowią pomoc państwa, ESA ma wątpliwości co do ich zgodności z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.7104 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Urząd Nadzoru - EFTA Decyzja nr 143/24/COL z dnia 25 września 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej na rzecz Bane NOR - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka |
Data aktu: | 25/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2024 |