UWZGLĘDNIAJĄC:- roczne sprawozdanie UE z 2024 r. na temat stanu regionów i miast, w którym przedstawiono decydentom politycznym na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym informacje i kluczowe zalecenia dotyczące najpilniejszych wyzwań, którymi należy się zająć w trakcie kadencji UE w latach 2024-2029;
- deklarację z Mons, przyjętą na 10. Europejskim Szczycie Regionów i Miast w dniu 19 marca 2024 r. - "Regiony i miasta są w stanie zapewnić przyszłość, w której Europa będzie silniejsza, sprawiedliwsza i odporniejsza";
- wyniki wyborów europejskich, które odbyły się w dniach 6-9 czerwca 2024 r.;
- strategiczny program na 2024 r. przyjęty przez Radę Europejską w dniu 27 czerwca 2024 r.;
- wytyczne polityczne na lata 2024-2029 przedstawione przez nowo wybraną przewodniczącą Komisji Europejskiej w dniu 18 lipca 2024 r.;
- odnowiony protokół w sprawie współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Regionów z 4 kwietnia 2024 r., a w szczególności jego art. 3, który stanowi, że KR wnosi wkład w postaci rezolucji w sprawie swoich kluczowych stanowisk do programu prac Komisji Europejskiej na nadchodzący rok;
MAJĄC NA UWADZE, że w rocznym sprawozdaniu UE na temat stanu regionów i miast w 2024 r. podkreślono następujące kluczowe elementy:
- Zaufanie obywateli do władz regionalnych i lokalnych osiągnęło w 2024 r. najwyższy poziom (60 %) - najwięcej spośród wszystkich poziomów sprawowania rządów.
- Regiony i miasta odpowiadają za wdrażanie do 70 % prawodawstwa UE, realizację 50 % inwestycji publicznych i 30 % wydatków publicznych. Podejmują również do 70 % działań związanych z łagodzeniem zmiany klimatu i 90 % działań w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu.
- Wpływ zmiany klimatu będzie asymetryczny, a koszty przystosowania się do zmiany klimatu wzrosną do 120 mld EUR rocznie w przypadku wzrostu temperatury o 2oC i 200 mld EUR rocznie w przypadku wzrostu o 3-4oC. 70 % społeczeństwa UE zmaga się z sezonowym deficytem wody, a 30 % mieszka na obszarach, na których problem ten występuje stale.
- Wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu będzie wymagało dodatkowych inwestycji w wysokości 130 mld EUR rocznie na ochronę środowiska i 350 mld EUR rocznie, aby osiągnąć cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 % do 2030 r. Regiony, w których działają energochłonne gałęzie przemysłu, będą musiały dokonać ogromnych inwestycji, aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych pochodzące z ciężkiego przemysłu, który odpowiada za 45 % całkowitej emisji, oraz aby obniżyć koszty energii.
- Jak podkreślono w sprawozdaniu Draghiego na temat przyszłości europejskiej konkurencyjności, aby osiągnąć europejski czysty ład przemysłowy i stworzyć konkurencyjne gałęzie przemysłu oraz wysokiej jakości miejsca pracy, konieczne będą innowacyjne inwestycje - w tym w usługi publiczne, takie jak edukacja, ochrona zdrowia, mieszkalnictwo i usługi społeczne - a także reformy instytucjonalne.
- Zmiany demograficzne wystawiają na próbę odporność struktury społeczno-gospodarczej UE. Prognozuje się, że w 2040 r. w regionach europejskich będzie o 17 mln mniej osób w wieku produkcyjnym niż w 2023 r.; przyciąganie i zatrzymywanie talentów staje się coraz trudniejsze dla wielu regionów.
- Szczególnie dotkliwie odczuwają to obszary wiejskie: liczba ludności wiejskiej zmniejsza się o około 1 mln osób rocznie, a każdego dnia znika 800 gospodarstw rolnych, w konsekwencji zaś porzucane są grunty i wzrasta ryzyko pożarów.
- Polityka spójności jest główną polityką inwestycyjną UE i stanowi 13 % łącznych inwestycji publicznych w całej UE. Obecne programy mają na celu wypłatę prawie 378 mld EUR na inwestycje we wszystkich sektorach, w tym wsparcie dla przedsiębiorstw, tworzenie miejsc pracy i poprawę efektywności energetycznej, a jednocześnie stworzenie 1,3 mln miejsc pracy i zwiększenie PKB UE o 0,5 %.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),
Zrównoważony dobrobyt i konkurencyjność Europy
1. Zgadza się, że lepsze stanowienie prawa ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności i dobrobytu naszej Unii. Podkreśla, że aktywna pomocniczość i pełne zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych zapewniają niezbędną reprezentację demokratyczną i doświadczenie pozwalające udoskonalić ramy regulacyjne UE.
2. Popiera propozycje zawarte w sprawozdaniu Draghiego na temat przyszłości europejskiej konkurencyjności dotyczące stosowania zasady pomocniczości w inteligentny i aktywny sposób, co oznacza zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorstw z UE i władz publicznych w niektórych obszarach oraz wzmocnienie zarządzania na szczeblu UE w innych. Oznacza to również potrzebę wzmocnienia zdolności administracyjnych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
3. Uważa, że dla odpowiedniej aktywnej pomocniczości trzeba podczas analizy prawodawstwa UE w ramach oceny oddziaływania terytorialnego systematycznie oceniać wpływ na terytoria objęte art. 174 TFUE.
4. Wzywa, aby nowe porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie uproszczenia i lepszego stanowienia prawa uwzględniało wielopoziomowy charakter procesu regulacyjnego i zarządzania UE, zwłaszcza w tak wrażliwych dziedzinach jak WPR. Komitet zwraca się o umożliwienie mu aktywnego udziału w negocjacjach dotyczących nowego porozumienia i w jego wdrażaniu.
5. Wzywa do znacznej poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w UE. Kontrole konkurencyjności i testy wpływu na MŚP mogą pomóc w zmniejszeniu obciążeń regulacyjnych dla MŚP.
6. Uważa, że regiony powinny odgrywać większą rolę we wdrażaniu unijnej polityki transformacji cyfrowej. Samorządy regionalne powinny mieć większy dostęp do procesów decyzyjnych w projektach dotyczących infrastruktury cyfrowej, co umożliwi im dostosowanie polityki do lokalnych potrzeb i zapewnienie sprawiedliwej transformacji cyfrowej na obszarach miejskich i wiejskich.
7. Zdecydowanie popiera cel, jakim jest zwiększenie inwestycji w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz zaspokojenia związanych z tym potrzeb rynku pracy i potrzeb w zakresie umiejętności. Uważa, że trzeba lepiej wykorzystywać zasoby prywatne.
8. Podkreśla znaczenie utrzymania ambicji Europejskiego Zielonego Ładu i zaznacza, że proces ten musi iść w parze z konkurencyjnością gospodarczą. Popiera przyspieszenie przejścia na czystą, niezawodną i przystępną cenowo energię. W tym celu należy m.in. utworzyć regionalne i lokalne punkty kompleksowej obsługi, aby pomóc w tym procesie gospodarstwom domowym, gospodarstwom rolnym i MŚP. Ponadto władze regionalne powinny mieć większe możliwości decyzyjne i dostęp do bezpośredniego finansowania projektów związanych z energią odnawialną, co umożliwi dostosowanie ich na poziomie lokalnym do konkretnych potrzeb terytorialnych. Elastyczne ramy regulacyjne dodatkowo wzmocniłyby pozycję regionów jako liderów transformacji ekologicznej.
9. Przypomina przywódcom UE, że regiony i miasta mogą rozwijać się jedynie w ramach dobrze funkcjonującego jednolitego rynku, który zapewnia innowacje dzięki uczciwej konkurencji, a to wiąże się również z pełną swobodą przemieszczania się bez granic wewnętrznych w ramach strefy Schengen. Zachęca nową Komisję Europejską do wykorzystania ostatnich sprawozdań Enrico Letty i Maria Draghiego poprzez zaproponowanie środków, które pogłębią jednolity rynek, a tym samym wzmocnią konkurencyjność UE w zakresie transformacji ekologicznej i cyfrowej, dzięki czemu będą one sprawiedliwe dla wszystkich regionów UE.
10. Zwraca uwagę, że wspieranie transgranicznego ruchu, usług i projektów infrastrukturalnych na jednolitym rynku stanowi podstawę wzrostu gospodarczego i konkurencyjności, co oznacza również potrzebę zwiększenia budżetu na europejską współpracę terytorialną w przyszłości. W szczególności należy nadać priorytet ukończeniu najważniejszych korytarzy i projektów TEN-T, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionów i osiągnięcia transformacji ekologicznej.
11. Z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziany akt w sprawie gospodarki o obiegu zamkniętym, którego celem jest stworzenie popytu na krytyczne surowce wtórne i jednolitego rynku odpadów. Wzywa regiony i miasta do pełnego zaangażowania, zwłaszcza poprzez zamówienia publiczne i ich rolę w ograniczaniu ilości odpadów, gospodarowaniu odpadami, wzmacnianiu pozycji lokalnych przedsiębiorstw i promowaniu zmiany zachowań.
12. Wzywa do szybkiego ukończenia prac nad Europejską Unią Zdrowotną, wspierającą transgraniczną współpracę w zakresie opieki zdrowotnej. Ponawia apel o przeprowadzenie testów warunków skrajnych w systemach opieki zdrowotnej, w tym planu gotowości i zapobiegania dla regionów transgranicznych.
13. Wzywa do utworzenia w pełni zintegrowanej i wzajemnie powiązanej europejskiej unii energetycznej w celu zwiększenia dostępu UE do czystej, niezawodnej i przystępnej cenowo energii, zmniejszenia zużycia energii, lepszego reagowania na lokalne potrzeby i zapewnienia przystępnych cen dla obywateli i przedsiębiorstw.
14. Podkreśla potrzebę ułatwienia wdrażania i rozwoju transgranicznych usług publicznych w kluczowych obszarach, takich jak interoperacyjność i usługi związane z dokumentami elektronicznymi, a także współpraca międzyregionalna, uczenie się na podstawie analizy porównawczej i wymiana danych na potrzeby administracji elektronicznej.
15. Popiera skupienie się Komisji Europejskiej na bezpiecznej i godnej zaufania sztucznej inteligencji (AI) w oparciu o jasne ramy wymogów etycznych oraz wzywa miasta i regiony do pełnego zaangażowania w jej stosowanie. Podkreśla potrzebę rozważenia konsekwencji ewentualnej "przepaści" w możliwościach używania AI.
Europejska obrona i bezpieczeństwo
16. Popiera utworzenie europejskiego jednolitego rynku obrony, gdyż przemysł obronny odgrywa znaczącą rolę w rozwoju gospodarczym niektórych regionów Europy.
17. Zwraca uwagę, że odporna infrastruktura transportowa ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i obrony. Apeluje o zdecydowane zaangażowanie polityczne i finansowe na rzecz wyeliminowania brakujących połączeń transgranicznych na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym, aby umożliwić również podwójne wykorzystanie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do celów cywilnych i wojskowych.
18. Popiera wniosek dotyczący europejskiej strategii bezpieczeństwa wewnętrznego. Podkreśla, że regiony i miasta odgrywają kluczową rolę w łączeniu prawodawstwa UE z lokalną i krajową polityką bezpieczeństwa, w tym ze środkami mającymi na celu zwalczanie przestępczości zorganizowanej, handlu narkotykami i ludźmi oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa.
Wspieranie ludzi, wzmacnianie naszego modelu społeczno-gospodarczego
19. Uważa, że wzmocniona i ulepszona polityka spójności po 2027 r., dostępna dla wszystkich regionów, jest kluczowym elementem pomagającym miastom i regionom Europy radzić sobie z transformacją ekologiczną, cyfrową i demograficzną, tak aby nikt nie pozostawał w tyle, a Unia utrzymała konkurencyjność.
20. Apeluje o prostszą, bardziej ukierunkowaną i widoczną politykę spójności oraz stanowczo odrzuca wszelkie próby jej centralizacji. Udział władz lokalnych i regionalnych w opracowywaniu i wdrażaniu polityki ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej. W związku z tym polityka spójności po roku 2027 musi opierać się na ustalonych zasadach zarządzania dzielonego, wielopoziomowego sprawowania rządów, partnerstwa i podejścia regionalnego lub ukierunkowanego na konkretny obszar.
21. Apeluje o dalszą realizację celów Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w przyszłej polityce spójności w ramach WRF na okres po 2027 r. Zauważa, że udana sprawiedliwa transformacja wymaga podejścia, które opiera się na partnerstwie, uwzględnia uwarunkowania terytorialne oraz specyfikę regionalnych ekosystemów przemysłowych.
22. Podkreśla znaczenie gospodarcze sektora motoryzacyjnego UE, który zapewnia zatrudnienie 13,8 mln Europejczyków i generuje 7 % PKB UE, oraz apeluje o opracowanie kompleksowej strategii na rzecz sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji regionów o rozwiniętym przemyśle motoryzacyjnym, a także regionów górniczych lub zależnych od innych energochłonnych sektorów, które nadal będą potrzebować wsparcia UE w celu przeprowadzenia transformacji. Zauważa, że różne wyzwania związane z produkcją i rynkiem mogą utrudnić europejskim producentom samochodów osiągnięcie bardziej rygorystycznych celów w zakresie emisji CO2 dla ich parku pojazdów, które mają wejść w życie w 2026 r., i wzywa Komisję Europejską do rozważenia bardziej stopniowego podejścia i wcześniejszego przeglądu odpowiednich przepisów, jeszcze w 2025 r., aby zapewnić europejskim producentom samochodów wystarczającą ilość czasu na dostosowanie. Jednocześnie podkreśla znaczenie zrównoważonej infrastruktury transportowej i opowiada się za ogólnym wzmocnieniem mobilności przyjaznej dla klimatu.
23. Zwraca uwagę, że władze lokalne i regionalne często świadczą kluczowe usługi w zakresie mobilności i transportu, aby połączyć wszystkie terytoria, zapewniając obszarom miejskim, peryferyjnym i wiejskim równy dostęp do jednolitego rynku i oferując przystępne cenowo i zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności.
24. Podkreśla, że sektor turystyki jest jednym z głównych rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej w UE, odpowiadającym za 10 % jej PKB i mającym istotny wpływ na wzrost gospodarczy, zatrudnienie i rozwój społeczny. Turystyka musi przejść na zrównoważony rozwój, co wymaga strategii wspierającej ze strony Unii.
25. Odnotowuje odnowione zaangażowanie polityczne na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych i wspierania równości, a także obietnice zajęcia się kwestią efektywności energetycznej i przystępności cenowej mieszkań poprzez plan działania na rzecz przystępnych cen energii i proponowany europejski plan inwestycyjny na rzecz przystępnych cenowo i zrównoważonych mieszkań.
26. Podkreśla, że kwestie przemian demograficznych, wyludnienia i przeludnienia, starzenia się społeczeństwa oraz drenażu mózgów należy rozwiązywać za pomocą zestawu polityk publicznych wspierających tzw. prawo do pozostania i mających zatrzymywać talenty i przyciągać wykwalifikowaną siłę roboczą. Popiera inicjatywy na rzecz usprawniania legalnych ścieżek migracji jako jedną z odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnych społeczności na umiejętności. Wzywa do opracowania szczegółowych i kompleksowych strategii oraz zapewnienia odpowiednich zasobów na rzecz włączenia społecznego migrantów i ich integracji ze społeczeństwami europejskimi.
27. Wzywa do zwiększenia wsparcia dla rozwoju umiejętności cyfrowych obywateli oraz wsparcia finansowego dla miast i regionów na cyfryzację usług publicznych w celu utrzymania równego dostępu obywateli do nowych narzędzi rozwoju gospodarczego i włączenia społecznego.
28. Apeluje o uproszczenie procedur administracyjnych dotyczących ubiegania się o unijną pomoc na renowację energetyczną, mając na uwadze przystępne cenowo i zrównoważone mieszkalnictwo.
Utrzymanie jakości naszego życia: bezpieczeństwo żywnościowe, woda i przyroda
29. Zwraca uwagę, że miasta i regiony są kluczowymi partnerami w propagowaniu zdrowych i zrównoważonych systemów żywnościowych i ponawia apel o niezwłoczne opublikowanie przepisów ramowych dotyczących zrównoważonych systemów żywnościowych.
30. Z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie we wspieranie gospodarstw rodzinnych i odnowy międzypokoleniowej, w nagradzanie rolników za ochronę różnorodności biologicznej i naturalnych ekosystemów, we wzmacnianie konkurencyjności rolników i w ich ochronę przed nieuczciwymi praktykami handlowymi. Sprawiedliwe dochody dla rolników są kluczowe dla spowolnienia wyludniania się obszarów wiejskich i porzucania ziemi, zapewnienia dynamicznych i atrakcyjnych obszarów wiejskich oraz dla realizacji celów Agendy 2030. Szczególny nacisk należy położyć na regiony rolnicze stojące przed wyjątkowymi wyzwaniami związanymi z niedoborem wody i zmianą klimatu. Potrzebne jest tu specjalne wsparcie dla badań nad uprawami odpornymi na suszę i wydajnymi technologiami nawadniania.
31. Uważa, że należy zwiększyć budżety funduszy rolnych EFRG i EFRROW w kolejnych ramach finansowych podczas przyszłej reformy wspólnej polityki rolnej. Konieczne byłoby również wyeliminowanie warunkowości społecznej wsparcia w ramach WPR, ograniczenie i uproszczenie norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC) oraz wyeliminowanie ekoschematów, które stanowią 23 % funduszy pierwszego filaru WPR, poprzez włączenie tej kwoty do pomocy bezpośredniej bez dodatkowych wymogów dotyczących ich otrzymywania.
32. Domaga się bardziej znaczącej roli regionów w zarządzaniu przyszłą WPR zgodnie ze specyfiką terytorialną i sektorową, tak by nowa polityka i wsparcie były dostosowane do potrzeb konkretnych obszarów.
33. Opowiada się za wykorzystaniem zapowiadanego paktu na rzecz rybołówstwa i oceanów do poprawy wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz większego zaangażowania regionów w ochronę zasobów morskich, rybołówstwa i akwakultury oraz zarządzanie nimi.
34. Podkreśla rolę gospodarki morskiej w sprostaniu wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu, dekarbonizacją i konkurencyjnością oraz z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji Europejskiej dotyczący opracowania strategii przemysłu morskiego i strategii portowej UE.
35. Z zadowoleniem przyjmuje ogłoszoną europejską strategię odporności wodnej i apeluje o większe wsparcie dla regionów i miast w rozwiązywaniu problemu niedoboru wody i w zapewnianiu bezpieczeństwa wodnego, w radzeniu sobie z katastrofalnymi powodziami i w odbudowie naturalnego obiegu wody zgodnie z warunkami środowiskowymi, klimatem i uwarunkowaniami społeczno-gospodarczymi.
36. Apeluje o uwzględnienie w przyszłej polityce spójności tabeli wskaźników podatności na zagrożenia, ponieważ regiony mają asymetryczne potrzeby w zakresie dostosowywania się do skutków zmiany klimatu. Wpływ zmiany klimatu na dobra naturalne i aktywa budowlane, działalność gospodarczą, zdrowie obywateli i życie społeczne niektórych regionów jest równie dotkliwy, jak ma to miejsce w regionach, które cierpią z powodu poważnych i trwałych niekorzystnych warunków przyrodniczych lub demograficznych, określonych w art. 174 TFUE.
Ochrona naszej demokracji, podtrzymywanie naszych wartości
37. Wyraża poparcie dla wysiłków na rzecz osiągnięcia równości dla wszystkich i oferuje swój wkład w nową strategię na rzecz równouprawnienia płci. Potwierdza swoje zobowiązanie do dalszego wspierania demokracji europejskiej na poziomie lokalnym, w tym poprzez angażowanie osób młodych. Wzywa do zacieśnienia współpracy z Komisją Europejską przy organizowaniu lokalnych dialogów z obywatelami, w tym za pośrednictwem sieci radnych lokalnych i regionalnych UE oraz młodych osób z mandatem wyborczym.
38. Podkreśla kluczową rolę, jaką regiony i miasta odgrywają w utrzymaniu i monitorowaniu praworządności jako kluczowego filaru lokalnej i krajowej demokracji, na której opiera się UE, oraz gwarancji stabilności dla państw członkowskich i równości dla obywateli Unii.
39. Apeluje o ścisłe zaangażowanie go w proponowaną europejską tarczę demokracji, ponieważ regiony i miasta mogą pomóc w wykrywaniu i proaktywnym zwalczaniu dezinformacji i manipulacji informacją.
Globalny wymiar Europy
40. Podkreśla swoje niezachwiane poparcie dla Ukrainy oraz jej władz lokalnych i regionalnych, zwłaszcza za pośrednictwem europejskiego sojuszu miast i regionów na rzecz odbudowy Ukrainy.
41. Podkreśla, że rozszerzenie jest katalizatorem reform i musi opierać się na osiągnięciach. UE musi wspierać władze lokalne i regionalne we wzmacnianiu demokracji, praworządności, poszanowania praw człowieka, decentralizacji i w walce z korupcją, m.in. za pośrednictwem wspólnych komitetów konsultacyjnych i grup roboczych KR-u. Apeluje o przeznaczenie odpowiednich zasobów UE na przygotowanie krajów objętych procesem rozszerzenia do reform niezbędnych do przystąpienia do UE, ze szczególnym uwzględnieniem budowania zdolności i wzajemnego uczenia się władz lokalnych i regionalnych.
42. Podkreśla potrzebę wzmocnienia wymiaru terytorialnego współpracy eurośródziemnomorskiej, w tym za pośrednictwem Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Samorządów Lokalnych i Regionalnych (ARLEM).
43. Będzie nadal promować globalną rolę regionów i miast w polityce w zakresie klimatu i różnorodności biologicznej poprzez działania w zakresie dyplomacji klimatycznej na szczeblu niższym niż krajowy oraz w odpowiednich organach i ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Wspólne osiąganie celów i przygotowanie naszej Unii na przyszłość
44. Podkreśla potrzebę dostosowania struktur i procesów zarządzania UE, aby umożliwić jej sprostanie nadchodzącym wyzwaniom, zwłaszcza w perspektywie przyszłego rozszerzenia i zwiększenia konkurencyjności UE. Jest przekonany, że zmiany w traktatach UE są nieuniknione, aby Unia mogła stawić czoła przyszłym zadaniom. Pragnie w pełni uczestniczyć w procesie przyszłych zmian traktatów UE, ale zanim to nastąpi, zobowiązuje się do jak najlepszego wykorzystywania obecnych ram, aby lepiej włączać regiony i miasta w proces stanowienia unijnego prawa.
45. Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie na rzecz nowoczesnego budżetu UE opartego na ukierunkowaniu, prostocie, oddziaływaniu, poszanowaniu praworządności i odpowiednich zasobach. W związku z tym zwraca się do Komisji Europejskiej o uwzględnienie wniosków regionów i miast dotyczących WRF na okres po 2027 r. Ponownie podkreśla potrzebę wspierania przez budżet UE polityk ukierunkowanych terytorialnie i podkreśla, że plany krajowe muszą uwzględniać wielopoziomowe sprawowanie rządów i zasadę partnerstwa.
46. W związku z tym wzywa wszystkie instytucje europejskie do współpracy na rzecz Unii Europejskiej, która będzie BLIŻSZA swoim obywatelom, SILNIEJSZA w radzeniu sobie z przemianami przemysłowymi i zwiększaniu konkurencyjności UE, bardziej SPÓJNA, nie pomijająca żadnej osoby ani żadnego miejsca, oraz bardziej AMBITNA, tak aby przyszły budżet UE był dostosowany do zamierzonego celu.
Bruksela, dnia 9 października 2024 r.