united kingdom
ukraine

Sprawa T-488/24: Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - Uniper Global Commodities/ACER

Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - Uniper Global Commodities/ACER
(Sprawa T-488/24)

(C/2024/7037)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Uniper Global Commodities SE (Düsseldorf, Niemcy) (przedstawiciele: T. Richter i M. Schellberg, adwokaci)

Strona pozwana: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- zawieszenie postępowania na podstawie art. 69 regulaminu postępowania przed Sądem do czasu wydania ostatecznego orzeczenia w przedmiocie skargi o stwierdzenie nieważności decyzji ACER nr 03/2022 (sprawa T-96/23);

- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej z dnia 5 lipca 2024 r. (nr 09/2024);

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy

Limity cenowe ustalone przez pozwaną są pozbawione podstawy prawnej. Rozporządzenie (UE) 2017/2195 1  nie przewiduje podstawy prawnej dla tymczasowych limitów cenowych. Zmienne limity cenowe nie stanowią technicznych limitów cenowych w rozumieniu art. 30 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2195. Ustalone limity cenowe naruszają wymogi art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/943 2 .

2. Zarzut drugi

Strona pozwana przekroczyła swoje uprawnienia przysługujące jej na podstawie art. 5 ust. 1 zdanie drugie i art. 5 ust. 6 w związku z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2195, ponieważ nie podjęła decyzji na wniosek europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej, lecz dokonała własnych ustaleń.

3. Zarzut trzeci

Nawet gdyby przyjąć, że była ona uprawniona na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2195 i rozporządzenia (UE) 2019/942 3  do wydania decyzji znacznie odbiegającej od przedłożonego wniosku, strona pozwana nie powinna była przyjąć ustalenia limitów cenowych bez dalszych konsultacji zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/2195 ani konsultacji zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/942.

4. Zarzut czwarty

Strona pozwana nie uzasadniła w wystarczający sposób ustalenia limitu cenowego z naruszeniem art. 14 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2019/942 i art. 296 TFUE, a w szczególności nie podała podstawy prawnej.

5. Zarzut piąty

W swojej decyzji strona pozwana naruszyła wymogi art. 3 ust. 1 lit. a), b) i e) rozporządzenia (UE) 2017/2195. Tymczasowe i zmienne limity cen są sprzeczne ze skuteczną konkurencją. Ingerują one w swobodę ustalania cen przez dostawców energii bilansującej. Limit cenowy jest ponadto dyskryminujący, ponieważ operatorzy instalacji znajdujących się na dole listy rankingowej nie mogą dokonywać racjonalnego ustalania cen, a zatem nie mogą skutecznie uczestniczyć w rynku. Decyzja strony pozwanej jest ponadto wyraźnie sprzeczna z jej wcześniejszymi decyzjami.

6. Zarzut szósty

Ustalając limit cenowy, strona pozwana narusza zasadę proporcjonalności, o której mowa w art. 5 ust. 4 zdania pierwsze i drugie TFUE oraz art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2195. Tymczasowy limit cenowy nie jest odpowiedni w przypadku ewentualnej tymczasowej niedostatecznej konkurencji lub płynności. Również zmienny limit cenowy nie jest ani odpowiedni, ani konieczny do zapobiegania nadmiernie zawyżonym cenom. Natomiast niskie limity cenowe zmniejszają płynność rynku. Nie można również wskazać uzasadnionego powodu, który uzasadniałby proporcjonalność ingerencji w swobodę ustalania cen.

1 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2195 z dnia 23 listopada 2017 r. ustanawiające wytyczne dotyczące bilansowania (Dz.U. 2017, L 312, s. 6).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/942 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Dz.U. 2019, L 158, s. 22).

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7037

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-488/24: Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - Uniper Global Commodities/ACER
Data aktu: 02/12/2024
Data ogłoszenia: 02/12/2024