Sprawa T-483/24: Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - FE/Parlament

Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - FE/Parlament
(Sprawa T-483/24)

(C/2024/7036)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: FE (przedstawiciele: adwokaci M. Martínez Gimeno, X. Codina García-Andrade, F. Díaz-Grande Rojo i S. Fernández Tourné)

Strona pozwana: Parlament Europejski

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności aktu w sprawie rozliczenia uprawnień dotyczącego strony skarżącej [zwanego dalej "spornym aktem w sprawie rozliczenia uprawnień"] ze względu na niezgodność z prawem art. 76 (ust. 1 lub ust. 1a) przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego, w brzmieniu wynikającym z decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. zmieniającej przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 1 , a także stwierdzenie nieważności wszystkich rozstrzygnięć w sprawie rozliczenia uprawnień z tytułu uzupełniającego dobrowolnego systemu emerytalnego strony skarżącej przyjętych po wydaniu spornego aktu w sprawie rozliczenia uprawnień z tego samego powodu;

- nakazanie Parlamentowi Europejskiemu wydania nowych aktów w sprawie rozliczenia uprawnień z tytułu uzupełniającego dobrowolnego systemu emerytalnego strony skarżącej do wysokości kwoty, która miałaby zastosowanie zgodnie z brzmieniem art. 76 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego obowiązującym przed wydaniem decyzji z 2023 r., zarówno w odniesieniu do spornego aktu w sprawie rozliczenia uprawnień, jak i wszystkich dalszych aktów w sprawie rozliczenia uprawnień wydanych po tej dacie;

- nakazanie Parlamentowi Europejskiemu, na podstawie tych nowych aktów w sprawie rozliczenia uprawnień, utrzymania w mocy kwot już wypłaconych stronie skarżącej na podstawie uprawnień z tytułu uzupełniającego dobrowolnego systemu emerytalnego, a także zapłaty różnicy między kwotą wynikającą ze spornego aktu w sprawie rozliczenia uprawnień (oraz aktów w sprawie rozliczenia uprawnień, które zostaną wydane do chwili wydania wyroku) a kwotą, która miałaby zastosowanie zgodnie z brzmieniem art. 76 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego obowiązującym przed wydaniem decyzji z 2023 r., wraz z należnymi odsetkami ustawowymi od dnia, w którym ta różnica powinna była zostać wypłacona do dnia całkowitej zapłaty, oraz

- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 27 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2  oraz art. 25 ust. 2 regulaminu Parlamentu Europejskiego, które przewidują odpowiednio, że prawa nabyte lub w trakcie nabywania w uzupełniającym dobrowolnym systemie emerytalnym zostają w całości utrzymane, a Prezydium Parlamentu Europejskiego może ustanowić warunki wstępne i przesłanki jedynie w odniesieniu do nabycia nowych uprawnień.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady pewności prawa i ochrony praw nabytych przez stronę skarżącą przed wydaniem decyzji z 2023 r., bez żadnego uzasadnienia i wyważenia wchodzących w grę interesów pozwalających na taką zmianę.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia istoty podstawowego prawa własności ustanowionego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, ogólnej zasady niezależności parlamentarnej i zasady równości. Środki przyjęte decyzją z 2023 r. pozbawiają treści prawo do emerytury przysługujące stronie skarżącej, chronione na mocy art. 17 karty praw podstawowych, ponieważ nie respektują minimum wymaganego przez orzecznictwo dotyczące dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE z dnia 22 października 2008 r. w sprawie ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy, a ponadto naruszają zasadniczą minimalną treść prawa do emerytury strony skarżącej wynikającego z uzupełniającego dobrowolnego systemu emerytalnego. Podobnie wyżej wymienione środki naruszają ogólną zasadę niezależności parlamentarnej, wyrażającą się w prawie do emerytury strony skarżącej, a także zasadę równości, ponieważ nie przewidują podobnych środków w zakresie uprawnień emerytalnych obecnych posłów do Parlamentu Europejskiego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności ze względu na to, że środki przyjęte decyzją z 2023 r. całkowicie pomijają wyważenie wchodzących w grę interesów; zmierzają one do osiągnięcia abstrakcyjnego celu leżącego w interesie ogólnym, który nie jest zgodny z prawem w świetle konkretnych okoliczności sprawy związanych z uzupełniającym dobrowolnym systemem emerytalnym utworzonym przez sam Parlament Europejski, a w każdym razie chodzi o środki znacznie bardziej restrykcyjne niż te, które mogłyby zostać przyjęte.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim Parlament Europejski stale udzielał stronie skarżącej dokładnych, bezwarunkowych i spójnych zapewnień, że nabyte uprawnienia emerytalne będą przestrzegane i że ponosi on odpowiedzialność prawną po wyczerpaniu aktywów uzupełniającego dobrowolnego funduszu emerytalnego.

1 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (2023/C 227/05) (Dz.U. 2023, C 227, s. 5).
2 Dz.U. 2005, L 262, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.7036

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-483/24: Skarga wniesiona w dniu 19 września 2024 r. - FE/Parlament
Data aktu: 02/12/2024
Data ogłoszenia: 02/12/2024