(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Internetowe sieci społecznościowe - Ogólne warunki korzystania dotyczące umów zawieranych między platformą cyfrową a użytkownikiem - Reklama spersonalizowana Artykuł 5 ust. 1 lit. b) - Zasada ograniczenia celu - Artykuł 5 ust. 1 lit. c) - Zasada minimalizacji danych Artykuł 9 ust. 1 i 2 - Przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych - Dane dotyczące orientacji seksualnej - Dane upublicznione przez osobę, której dane dotyczą)(C/2024/7003)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Oberster Gerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Maximilian Schrems
Druga strona postępowania: Meta Platforms Ireland Limited, dawniej Facebook Ireland Limited
Sentencja
1) Artykuł 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)
należy interpretować w ten sposób, że:
przewidziana w nim zasada "minimalizacji danych" stoi na przeszkodzie temu, by wszystkie dane osobowe, które zostały pozyskane przez administratora danych, takiego jak operator platformy internetowej sieci społecznościowej, od osoby, której dane dotyczą, lub od podmiotów zewnętrznych i które zostały zebrane zarówno na tej platformie, jak i poza nią, były agregowane, analizowane i przetwarzane do celów ukierunkowanej reklamy, bezterminowo i bez względu na charakter tych danych.
2) Artykuł 9 ust. 2 lit. e) rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
okoliczność, iż dana osoba wypowiedziała się na temat swojej orientacji seksualnej w trakcie otwartej dla publiczności dyskusji panelowej, nie upoważnia operatora platformy internetowej sieci społecznościowej do przetwarzania innych danych dotyczących orientacji seksualnej tej osoby, pozyskanych w danym wypadku poza tą platformą za pośrednictwem aplikacji i stron internetowych podmiotów zewnętrznych w celu ich agregacji i analizy służących oferowaniu tej osobie spersonalizowanych reklam.