(C/2024/6954)(Dz.U.UE C z dnia 14 listopada 2024 r.)
W dniu 23 maja 2024 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 8 maja 2024 r. złożony przez Sąd Apelacyjny Borgarting (Borgarting lagmannsrett) o wydanie opinii doradczej w sprawie Friends of the Earth Norway i Young Friends of the Earth Norway przeciwko rządowi norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (Klima-og mifyedepartementet) oraz Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Rybołówstwa (Norings- og fiskeridepartemented) w odniesieniu do następujących kwestii:
1. Jakie jest kryterium prawne przy ustalaniu, czy istnieje "nadrzędny interes społeczny" w rozumieniu art. 4 ust. 7 lit. c) dyrektywy 2000/60/WE 1 ?
a) Czy wymagana jest względna wyższość interesów lub czy istotne są jedynie szczególnie ważne interesy społeczne?
b) Jakie będą kluczowe czynniki przy ocenie, czy interes społeczny uzasadniający środek jest "nadrzędny"?
2. Czy następujące względy ekonomiczne mogą stanowić "nadrzędny interes społeczny" w rozumieniu art. 4 ust. 7 lit. c) dyrektywy 2000/60/WE, a jeśli tak, to na jakich warunkach?
a) Względy czysto ekonomiczne (tj. oczekiwany dochód brutto wygenerowany w związku z planowaną działalnością wydobywczą)
b) Fakt, że prywatne przedsiębiorstwo będzie generowało dochody dla akcjonariuszy
c) Fakt, że prywatne przedsiębiorstwo będzie generowało dochody podatkowe dla państwa i gminy
d) Fakt, że prywatne przedsiębiorstwo zapewni pracownikom dochód z wynagrodzenia
3. Czy następujące względy mogą stanowić "nadrzędny interes społeczny" w rozumieniu art. 4 ust. 7 lit. c) dyrektywy 2000/60/WE, a jeśli tak, to na jakich warunkach?
a) Fakt, że prywatne przedsiębiorstwo będzie miało wpływ na zatrudnienie (wzrost lokalnej działalności gospodarczej, większe zatrudnienie i większa skłonność do osiedlania się)
b) Globalna podaż rutylu
c) Zapewnienie Norwegii i Europie dostępu do minerałów krytycznych