(Odesłanie prejudycjalne - Rolnictwo - Produkcja ekologiczna i etykietowanie produktów ekologicznych - Rozporządzenie (UE) 2018/848 - Stosowanie niektórych produktów i substancji w produkcji ekologicznej oraz wykaz tych produktów i substancji - Odstępstwo - Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165 - Załącznik II - Pojęcia "chowu przemysłowego" i "chowu bez gruntów rolnych" - Zaufanie konsumentów - Dobrostan zwierząt - Poszanowanie środowiska i klimatu - Kryteria)Język postępowania: francuski
(C/2024/6895)
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Conseil d'État
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Association AFAÏA
Strona pozwana: Institut national de l'origine et de la qualité (INAO)
przy udziale: Ministre de l'Agriculture et de l'Alimentation
Sentencja
1) Akapit trzeci załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 z dnia 15 lipca 2021 r. zezwalającego na stosowanie niektórych produktów i substancji w produkcji ekologicznej oraz ustanawiającego ich wykazy, przyjętego w celu wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007
należy interpretować w ten sposób, że:
w odniesieniu do preparatów z mikroorganizmów, które mogą być stosowane w celu poprawy ogólnego stanu gleby lub poprawy dostępności składników pokarmowych w glebie lub w roślinach uprawnych, sformułowanie "zakazane są produkty pochodzące z chowu przemysłowego", którego użyto w tabeli figurującej w tym załączniku, nie jest równoznaczne z zakazem stosowania wyłącznie preparatów pochodzących z chowu "bez gruntów rolnych", mając na uwadze, że zgodnie z tym przepisem nawozy, środki poprawiające właściwości gleby i odżywki, których stosowania w rolnictwie ekologicznym ów załącznik zakazuje, to te, które pochodzą z chowu przemysłowego, a nie tylko te pochodzące z chowu bez gruntów rolnych.
2. Akapit trzeci załącznika II do rozporządzenia wykonawczego 2021/1165
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, na podstawie którego zakaz stosowania na gruntach ekologicznych nawozów i środków poprawiających właściwości gleby pochodzących od zwierząt "z chowu przemysłowego" dotyczy również obornika pochodzącego z chowu z wykorzystaniem systemu podłóg szczelinowych składających się w całości z listew lub z krat i przekraczającego progi określone w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r., oraz obornika z chowu klatkowego przekraczającego te same progi. W celu dokonania takiej kwalifikacji należy jednak oprzeć się na zbiorze poszlak dotyczących przynajmniej ochrony dobrostanu zwierząt, poszanowania różnorodności biologicznej oraz ochrony środowiska i klimatu.