Sprawa C-200/23, Agentsia po vpisvaniyata: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 4 października 2024 r. - Agentsia po vpisvaniyata v. OL

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 4 października 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Varhoven administrativen sad - Bułgaria) - Agentsia po vpisvaniyata/OL
(Sprawa C-200/23 1 , Agentsia po vpisvaniyata)

(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Publikacja w rejestrze handlowym umowy spółki zawierającej dane osobowe - Dyrektywa (UE) 2017/1132 - Nieobowiązkowe dane osobowe - Brak zgody osoby, której dane dotyczą - Prawo do usunięcia danych - Szkoda niemajątkowa)

(C/2024/6894)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

Varhoven administrativen sad

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Agentsia po vpisvaniyata

Strona przeciwna: OL

przy udziale: Varhovna administrativna prokuratura

Sentencja

1) Artykuł 21 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek

należy interpretować w ten sposób, że:

nie nakłada on na państwo członkowskie obowiązku zezwolenia na ujawnienie w rejestrze handlowym umowy spółki podlegającej obowiązkowemu ujawnieniu przewidzianemu w tej dyrektywie i zawierającej - inne niż minimalnie wymagane dane osobowe - dane osobowe, których publikacja nie jest wymagana przez prawo tego państwa członkowskiego.

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w szczególności jego art. 4 pkt 7 i 9,

należy interpretować w ten sposób, że:

organ odpowiedzialny za prowadzenie rejestru handlowego państwa członkowskiego, który publikuje w tym rejestrze dane osobowe zawarte w umowie spółki podlegającej obowiązkowemu ujawnieniu przewidzianemu w dyrektywie 2017/1132, która została mu przekazana w ramach wniosku o wpis tej spółki do wspomnianego rejestru, jest zarówno "odbiorcą" tych danych - w szczególności w zakresie, w jakim udostępnia je publicznie - jak i "administratorem" wspomnianych danych w rozumieniu tego przepisu, nawet jeśli umowa ta zawiera dane osobowe niewymagane przez tę dyrektywę lub prawo tego państwa członkowskiego.

3) Dyrektywę 2017/1132, w szczególności jej art. 16, a także art. 17 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie uregulowaniu lub praktyce państwa członkowskiego, które prowadzą do odmowy przez organ odpowiedzialny za prowadzenie rejestru handlowego tego państwa członkowskiego uwzględnienia każdego wniosku o usunięcie danych osobowych, których nie wymaga ta dyrektywa lub prawo wspomnianego państwa członkowskiego, zawartych w umowie spółki opublikowanej w tym rejestrze, jeżeli odpis tej umowy, utajniający te dane, nie został przekazany temu organowi, wbrew zasadom proceduralnym przewidzianym w tym uregulowaniu.

4) Artykuł 4 pkt 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

odręczny podpis osoby fizycznej wchodzi w zakres pojęcia "danych osobowych" w rozumieniu tego przepisu.

5) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

ograniczona w czasie utrata przez osobę, której dane dotyczą, kontroli nad jej danymi osobowymi z powodu publicznego udostępnienia tych danych online w rejestrze handlowym państwa członkowskiego może wystarczyć do spowodowania "szkody niemajątkowej", pod warunkiem że osoba ta wykaże, iż faktycznie poniosła taką szkodę, nawet jeśli jest ona nieznaczna, przy czym to pojęcie "szkody niemajątkowej" nie wymaga wykazania istnienia dodatkowych wymiernych negatywnych konsekwencji.

6) Artykuł 82 ust. 3 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

opinia organu nadzorczego państwa członkowskiego wydana na podstawie art. 58 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia nie wystarcza do zwolnienia z odpowiedzialności, na podstawie art. 82 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, organu odpowiedzialnego za prowadzenie rejestru handlowego tego państwa członkowskiego mającego status "administratora" w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.

1 Dz.U. C 223 z 26.6.2023.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6894

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-200/23, Agentsia po vpisvaniyata: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 4 października 2024 r. - Agentsia po vpisvaniyata v. OL
Data aktu: 04/10/2024
Data ogłoszenia: 25/11/2024