(C/2024/6894)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Varhoven administrativen sad
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Agentsia po vpisvaniyata
Strona przeciwna: OL
przy udziale: Varhovna administrativna prokuratura
Sentencja
1) Artykuł 21 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek
należy interpretować w ten sposób, że:
nie nakłada on na państwo członkowskie obowiązku zezwolenia na ujawnienie w rejestrze handlowym umowy spółki podlegającej obowiązkowemu ujawnieniu przewidzianemu w tej dyrektywie i zawierającej - inne niż minimalnie wymagane dane osobowe - dane osobowe, których publikacja nie jest wymagana przez prawo tego państwa członkowskiego.
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w szczególności jego art. 4 pkt 7 i 9,
należy interpretować w ten sposób, że:
organ odpowiedzialny za prowadzenie rejestru handlowego państwa członkowskiego, który publikuje w tym rejestrze dane osobowe zawarte w umowie spółki podlegającej obowiązkowemu ujawnieniu przewidzianemu w dyrektywie 2017/1132, która została mu przekazana w ramach wniosku o wpis tej spółki do wspomnianego rejestru, jest zarówno "odbiorcą" tych danych - w szczególności w zakresie, w jakim udostępnia je publicznie - jak i "administratorem" wspomnianych danych w rozumieniu tego przepisu, nawet jeśli umowa ta zawiera dane osobowe niewymagane przez tę dyrektywę lub prawo tego państwa członkowskiego.
3) Dyrektywę 2017/1132, w szczególności jej art. 16, a także art. 17 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie uregulowaniu lub praktyce państwa członkowskiego, które prowadzą do odmowy przez organ odpowiedzialny za prowadzenie rejestru handlowego tego państwa członkowskiego uwzględnienia każdego wniosku o usunięcie danych osobowych, których nie wymaga ta dyrektywa lub prawo wspomnianego państwa członkowskiego, zawartych w umowie spółki opublikowanej w tym rejestrze, jeżeli odpis tej umowy, utajniający te dane, nie został przekazany temu organowi, wbrew zasadom proceduralnym przewidzianym w tym uregulowaniu.
4) Artykuł 4 pkt 1 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
odręczny podpis osoby fizycznej wchodzi w zakres pojęcia "danych osobowych" w rozumieniu tego przepisu.
5) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
ograniczona w czasie utrata przez osobę, której dane dotyczą, kontroli nad jej danymi osobowymi z powodu publicznego udostępnienia tych danych online w rejestrze handlowym państwa członkowskiego może wystarczyć do spowodowania "szkody niemajątkowej", pod warunkiem że osoba ta wykaże, iż faktycznie poniosła taką szkodę, nawet jeśli jest ona nieznaczna, przy czym to pojęcie "szkody niemajątkowej" nie wymaga wykazania istnienia dodatkowych wymiernych negatywnych konsekwencji.
6) Artykuł 82 ust. 3 rozporządzenia 2016/679
należy interpretować w ten sposób, że:
opinia organu nadzorczego państwa członkowskiego wydana na podstawie art. 58 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia nie wystarcza do zwolnienia z odpowiedzialności, na podstawie art. 82 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, organu odpowiedzialnego za prowadzenie rejestru handlowego tego państwa członkowskiego mającego status "administratora" w rozumieniu art. 4 pkt 7 tego rozporządzenia.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6894 |
Rodzaj: | Wyrok |
Tytuł: | Sprawa C-200/23, Agentsia po vpisvaniyata: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 4 października 2024 r. - Agentsia po vpisvaniyata v. OL |
Data aktu: | 04/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 25/11/2024 |