Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Projekt dyplomu europejskiego - Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie atrakcyjnych i stabilnych karier w szkolnictwie wyższym - Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskiego systemu zapewniania jakości i uznawalności w szkolnictwie wyższym

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego i Komitetu Regionów "Projekt dyplomu europejskiego"

(COM(2024)144)

Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie atrakcyjnych i stabilnych karier w szkolnictwie wyższym

(COM(2024) 145 final - 2024/0078 (NLE))

Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskiego systemu zapewniania jakości i uznawalności w szkolnictwie wyższym

(COM(2024) 147 final - 2024/0079 (NLE))

(C/2024/6883)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2024 r.)

Sprawozdawczym: Tatjana BABRAUSKIENE

Procedura ustawodawcza Nd.
Wniosek o konsultację Komisja Europejska, 29.5.2024
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Dokumenty Komisji Europejskiej COM(2024) 144

COM(2024) 145

COM(2024) 147

Odpowiednie cele zrównoważonego rozwoju CEL 4 - Dobra jakość edukacji
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa
Data przyjęcia przez sekcję 4.9.2024
Data przyjęcia na sesji plenarnej 18.9.2024
Sesja plenarna nr 590
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 158/0/3
1.
ZALECENIA

Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES):

1.1. Podkreśla, że edukacja jest prawem podstawowym i dobrem publicznym oraz ma na celu przygotowanie do życia, pracy i aktywnego uczestnictwa w społeczeństwach demokratycznych. Zachęca państwa członkowskie i instytucje szkolnictwa wyższego do podjęcia konkretnych działań na rzecz poprawy jakości, sprawiedliwości, równości i włączenia społecznego w szkolnictwie wyższym. Należy przy tym zapewnić dostosowanie polityki do konkretnych potrzeb i kontekstów danych społeczności.

1.2. Wzywa UE do ochrony wolności akademickiej i autonomii instytucjonalnej poprzez ustanowienie przejrzystych mechanizmów monitorowania i skutecznego wdrażania porozumień zawartych w ramach procesu bolońskiego, w szczególności komunikatu ministerialnego z Tirany i oświadczenia w sprawie podstawowych wartości w ramach europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego.

1.3. Postuluje, by lepiej monitorować równy dostęp do szkolnictwa wyższego grup niedostatecznie reprezentowanych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej, zwłaszcza w oparciu o zatrudnienie na czas nieokreślony dla nauczycieli, na stanowiskach badawczych i kierowniczych, tak aby ustanowić wymierne cele i harmonogramy zgodnie z zasadami i wytycznymi europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego 1 .

1.4. Popiera propagowanie wspólnych programów wśród instytucji szkolnictwa wyższego w ramach projektów sojuszu europejskich szkół wyższych i poza nimi, zapewniających jakość poprzez dostosowanie do norm europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego i angażujących wszystkie zainteresowane strony w ich realizację. Jednocześnie należy promować interdyscyplinarne i międzykulturowe możliwości uczenia się.

1.5. Opowiada się za europejskimi ramami kariery zapewniającymi bezpieczeństwo zatrudnienia, godne warunki pracy i równy dostęp do stanowisk akademickich. Ramy te zostałyby opracowane we współpracy z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i instytucjami szkolnictwa wyższego, z poszanowaniem dialogu społecznego i obywatelskiego, akademickich związków zawodowych i partnerów społecznych. Ramy powinny zawierać jasne wytyczne dotyczące rozwoju kariery oraz wspierania różnorodności i włączenia społecznego.

1.6. Apeluje o wzmocnienie synergii między europejskimi ramami kariery zawodowej w szkolnictwie wyższym a naukowcami, aby poprawić jakość nauczania i badań naukowych, oraz wzywa do ponownej analizy systemów oceny i rozwoju zawodowego pod kątem zapewnienia równowagi sprzyjającej jakości nauczania oraz doskonałości badawczej.

1.7. Podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiednich zasobów, w tym zrównoważonych inwestycji publicznych i solidnych funduszy UE, aby skutecznie wdrożyć te inicjatywy. Należy przy tym skoncentrować się na przejrzystości, rozliczalności i efektywnym wykorzystaniu funduszy.

1.8. Zaleca wspieranie automatycznej oceny uznawania kwalifikacji poprzez procesy zapewniania jakości z udziałem sektora edukacji, partnerów społecznych i odpowiednich organizacji społeczeństwa obywatelskiego, aby zapewnić dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Zachęca do współpracy między państwami członkowskimi w celu stworzenia lepiej zintegrowanego systemu uznawania kwalifikacji.

1.9. Podkreśla znaczenie cyfryzacji usług szkolnictwa wyższego i usług dla studentów, przy jednoczesnym poszanowaniu praw autorskich i odpowiedzialnym wykorzystywaniu sztucznej inteligencji. Należy także zapewnić odpowiednią infrastrukturę cyfrową, wsparcie i szkolenie dla pracowników i studentów.

1.10. Zwraca uwagę na to, jak duże znaczenie ma wielojęzyczność we wspólnych programach szkolnictwa wyższego dla wspierania integracji europejskiej i mobilności poprzez oferowanie szkoleń językowych na potrzeby praktycznych doświadczeń edukacyjnych i staży oraz promowanie różnorodności językowej jako kluczowego elementu dobrze rozwiniętego systemu kształcenia.

2.
NOTY WYJAŚNIAJĄCE

2.1. EKES zwraca uwagę na swoją opinię w sprawie pakietu dotyczącego szkolnictwa wyższego 2 , w której popiera zawarty w tej inicjatywie apel skierowany do państw członkowskich i instytucji szkolnictwa wyższego o wzmocnienie współpracy transnarodowej. Współpraca ta poprawiłaby umiejętności i kompetencje studentów w zakresie dwojakiej transformacji na rynku pracy i w gospodarce oraz podtrzymałaby wartości, tożsamość i demokrację UE.

2.2. EKES docenia to, że w pakiecie uznano zarówno kompetencje krajowe w zakresie szkolnictwa wyższego, jak i autonomię instytucjonalną instytucji szkolnictwa wyższego, oraz podkreśla znaczenie obrony i promowania wolności akademickiej i autonomii instytucjonalnej jako podstawowych zasad dobrze funkcjonujących i wysokiej jakości systemów szkolnictwa wyższego.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.1

2.3. W komunikacie podkreślono, że inicjatywa ma charakter dobrowolny i zakłada poszanowanie krajowych kompetencji państw członkowskich w zakresie kształcenia oraz autonomię i wolność akademicką instytucji. Ma ona jednak na celu zachęcenie rządów do dostosowania krajowych przepisów dotyczących kwalifikacji i procesów zapewniania jakości. Inicjatywa ta będzie również powiązana z innymi instrumentami UE i kolejnymi wieloletnimi ramami finansowymi (2027) oraz będzie wspierać ramy europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego i realizację celów zrównoważonego rozwoju w ramach elastycznego podejścia, które uwzględnia różne uwarunkowania państw członkowskich i instytucji szkolnictwa wyższego.

2.4. W inicjatywie szkolnictwo wyższe postrzega się przede wszystkim jako sposób na złagodzenie niedoborów siły roboczej i umiejętności w UE, także poprzez przyciąganie talentów z innych krajów. Nie podejmuje ona jednak kwestii jakości zatrudnienia, strategii zapobiegania drenażowi mózgów na świecie i w UE ani promowania innowacji w nauczaniu i uczeniu się na rzecz wszechstronnego rozwoju osób uczących się.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.2

2.5. EKES docenia to, że inicjatywa kładzie nacisk na ochronę wolności akademickiej - podstawowej wartości szkolnictwa wyższego. Jednocześnie w Monitorze wolności akademickiej Parlamentu Europejskiego z 2023 r. odnotowano ograniczenie wolności akademickiej we wszystkich krajach UE. Ważne jest zatem, aby instytucje UE i grupa ds. kontynuacji procesu bolońskiego monitorowały lepiej wolność akademicką, ponieważ jest ona powiązana z jakością i inkluzywnością szkolnictwa wyższego oraz z mobilnością studentów i pracowników w ramach programu Erasmus.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.3

2.6. EKES z zadowoleniem przyjmuje cel inicjatywy, jakim jest pobudzenie szkolnictwa wyższego do sprzyjania włączeniu społecznemu, jednak podkreśla, że potrzebne są zdecydowane środki, aby przyspieszyć postępy w tej dziedzinie.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.4

2.7. EKES z zadowoleniem przyjmuje to, że inicjatywa zakłada poszanowanie kompetencji krajowych w zakresie szkolnictwa wyższego i autonomię instytucjonalną. Ponadto popiera założenie, że europejskie dyplomy nie mają na celu zastąpienia stopni krajowych, że będą przyznawane przez organy krajowe, a ich wydawanie będzie dla instytucji szkolnictwa wyższego dobrowolne. EKES podkreśla potrzebę szerokiej współpracy między zainteresowanymi stronami w celu skutecznego wdrożenia inicjatyw, podkreślając zwłaszcza podstawowe wartości uczestnictwa studentów i pracowników zgodnie z procesem bolońskim. Kluczowe znaczenie ma przestrzeganie norm i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, które dotyczą wewnętrznego i zewnętrznego zapewniania jakości oraz agencji ds. zapewniania jakości.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.5

2.8. EKES popiera wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie atrakcyjnych i stabilnych karier w szkolnictwie wyższym, którego celem jest zapewnienie wysokiej jakości nauczania i współpracy transnarodowej poprzez swobodne, bezpieczne i stabilne środowisko pracy. Zgodnie z krajowymi systemami stosunków pracy i zasadą autonomii partnerów społecznych obejmuje to: zapewnienie prawa do udziału w rokowaniach zbiorowych, skuteczny dialog społeczny ze związkami zawodowymi sektora oświaty, wolność akademicką, inkluzywność, równość płci, bezpieczeństwo zatrudnienia i godne warunki pracy. W zależności od danego systemu krajowego wspieranie wysokiej jakości nauczania i badań może polegać np. na płatnych urlopach szkoleniowych i naukowych. EKES podkreśla znaczenie wspierania europejskiego i krajowego dialogu społecznego oraz układów zbiorowych, a także zwiększenia wsparcia dla europejskich komitetów sektorowego dialogu społecznego, zwłaszcza komitetów zajmujących się edukacją i karierą akademicką. Zaleca wprowadzenie poprawki, aby uniknąć powielania wysiłków podejmowanych przez komitety dialogu społecznego.

2.9. Ze względu na krajowe kompetencje w zakresie organizacji szkolnictwa wyższego i badań naukowych oraz ograniczenie lub niestabilność inwestycji publicznych w wielu krajach UE pracownicy, których to dotyczy, borykają się z coraz większą niepewnością zatrudnienia z powodu krótkoterminowych umów o pracę związanych z umowami o dzieło lub umowami projektowymi.

2.10. EKES sugeruje dokonanie przeglądu kryteriów dotyczących znaku jakości dyplomu europejskiego poprzez zaangażowanie większej liczby państw członkowskich i zainteresowanych stron. Udział pracowników w zarządzaniu szkolnictwem wyższym, jak podkreślono w komunikacie rzymskim, jest jedną z podstawowych wartości procesu bolońskiego. Dialog społeczny i zarządzanie kolegialne mają kluczowe znaczenie dla kształtowania polityk i programów szkolnictwa wyższego, które zapewniają godne warunki pracy. Jednak proponowany zmieniony wykaz kryteriów dotyczących dyplomu europejskiego obejmuje obecnie jedynie przedstawicieli studentów w procesie decyzyjnym, z wyłączeniem pracowników. W każdym razie w ramach odpowiedzialności pracodawcy i zgodnie ze statutem danej instytucji szkolnictwa wyższego należy wprowadzić odpowiednie środki dla utrzymania, dostosowania lub poprawy jakości.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.6 2.11. EKES z zadowoleniem przyjmuje to, że wniosek wskazuje na osoby "pracujące w instytucjach szkolnictwa wyższego, które wykonują zarówno pracę dydaktyczną, jak i badawczą, oraz takie, które zajmują się wyłącznie lub głównie nauczaniem, bez względu na ich status". Biorąc pod uwagę różnorodność systemów i instytucji szkolnictwa wyższego w UE, często trudno jest oddzielić role dydaktyczne od badawczych. Dlatego te dwie ramy kariery powinny ze sobą współdziałać, zapewniając jednocześnie odpowiednią ochronę studentom asystentom i doktorantom.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.7

2.12. EKES podkreśla potrzebę zrównoważonych inwestycji publicznych w instytucje szkolnictwa wyższego, ponieważ finansowaniu oparte głównie na projektach pogłębia niepewność warunków pracy pracowników i zmniejsza zaangażowanie zainteresowanych stron w projekty. Powiązanie europejskich dyplomów i zaleceń Rady z programem Erasmus+ będzie wymagało zobowiązań ze strony państw członkowskich do zwiększenia budżetów w kolejnych wieloletnich ramach finansowych, a także zobowiązania Komisji Europejskiej do lepszego wspierania państw członkowskich w integracji różnych linii finansowania (takich jak EFS+, Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, Erasmus+, Instrument Wsparcia Technicznego, EFRR itp.), aby zapewnić instytucjom szkolnictwa wyższego kompleksowe wsparcie finansowe.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.8

2.13. EKES podkreśla znaczenie zapewnienia sprawiedliwej mobilności pracowników, studentów i pracowników szkolnictwa wyższego w UE oraz uznawania dyplomów na rynku pracy poprzez jasne określenie efektów uczenia się i przestrzeganie lizbońskiej konwencji o uznawaniu kwalifikacji. EKES wzywa do zaangażowania zainteresowanych podmiotów rynku pracy w określanie programów studiów, które mają szczególne znaczenie dla rynku pracy. Aby wprowadzić automatyczne uznawanie w całym europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, państwa członkowskie muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań i potraktować jakość jako priorytet i punkt wyjścia dla działań. Wymaga to inwestowania zasobów w dostosowywanie prawodawstwa i wspieranie organów ds. uznawalności.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.9

2.14. EKES podkreśla, że trzeba wyjść naprzeciw wyzwaniom związanym z cyfryzacją szkolnictwa wyższego oraz wykorzystania szans, które ona niesie.

Argumenty na poparcie zalecenia 1.10

2.15. EKES ponownie podkreśla znaczenie wielokulturowych i wielojęzycznych doświadczeń związanych ze studiowaniem dla studentów szkół wyższych.

3.
PROPONOWANE ZMIANY DO WNIOSKU USTAWODAWCZEGO KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Poprawka 1

powiązana z zaleceniem 1.2

COM(2024) 145 final

Pkt 2 lit. a) ppkt (i)

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
(i) zapewnienia, aby w ramach polityki kadrowej w sektorze szkolnictwa wyższego uznawano i nagradzano w podobny sposób różne role kadry akademickiej, takie jak nauczanie, badania naukowe, przedsiębiorczość i innowacje, waloryzacja wiedzy, współpraca transnarodowa, angażowanie przedsiębiorstw i społeczności, roz- (i) zapewnienia, aby w ramach polityki kadrowej w sektorze szkolnictwa wyższego szanowano wolność akademicką i autonomię instytucjonalną, jednocześnie uznając i nagradzając w podobny sposób różne role kadry akademickiej, takie jak nauczanie, badania naukowe, przedsiębiorczość i innowacje, waloryzacja
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
wój regionalny i lokalny, mentoring, administracja i zarządzanie oraz uczestnictwo w zarządzaniu instytucjonalnym; wiedzy, współpraca transnarodowa, angażowanie przedsiębiorstw i społeczności, rozwój regionalny i lokalny, mentoring, administracja i zarządzanie oraz uczestnictwo w zarządzaniu instytucjonalnym;

Uzasadnienie

Instytucje szkolnictwa wyższego znacznie się różnią, a ich pracownicy pełnią różne role. Traktowanie i nagradzanie w ten sam sposób bardzo różnych zadań jest niepraktyczne i podważyłoby jakość badań i edukacji, które mają zasadnicze znaczenie dla tych instytucji.

Poprawka 2

powiązana z zaleceniem 1.5

COM(2024) 145 final

Motyw 15 Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
(15) Komisja zamierza też wspierać organizowanie specjalnych dialogów społecznych na poziomie Unii dotyczących karier kadry akademickieji innych wysoko wykwalifikowanych pracowników, ułatwiać wzajemne uczenie się między państwami członkowskimi na temat skutecznych mechanizmów zapewniających uznawanie zaangażowania kadry akademickiej i innych wysoko wykwalifikowanych pracowników we współpracę transnarodową i innowacyjne działania dydaktyczne; a ponadto wspierać politykę opartą na dowodach i monitorowanie postępów przez gromadzenie, za pośrednictwem Europejskiego Centrum Monitorowania Sektora Szkolnictwa Wyższego55, istniejących danych dotyczących karier w szkolnictwie wyższym i strategii zatrudnienia na szczeblach europejskim, krajowym i instytucjonalnym, a także identyfikować luki w danych i potrzeby w zakresie danych. (15) Komisja zamierza też dalej wspierać organizowanie specjalnych dialogów społecznych na poziomie Unii dotyczących karier kadry akademickiej i innych wysoko wykwalifikowanych pracowników (zwłaszcza w ramach europejskiego sektorowego dialogu społecznego w edukacji), ułatwiać wzajemne uczenie się między państwami członkowskimi na temat skutecznych mechanizmów zapewniających uznawanie zaangażowania kadry akademickiej i innych wysoko wykwalifikowanych pracowników we współpracę transnarodową i innowacyjne działania dydaktyczne; a ponadto wspierać politykę opartą na dowodach i monitorowanie postępów przez gromadzenie, za pośrednictwem Europejskiego Centrum Monitorowania Sektora Szkolnictwa Wyższego55, istniejących danych dotyczących karier w szkolnictwie wyższym i strategii zatrudnienia na szczeblach europejskim, krajowym i instytucjonalnym, a także identyfikować luki w danych i potrzeby w zakresie danych.

Uzasadnienie

Europejski sektorowy dialog społeczny w edukacji (ESSDE), który obejmuje sektor szkolnictwa wyższego, współpracuje z Komisją Europejską w zakresie karier akademickich. EKES kwestionuje potrzebę tworzenia odrębnego komitetu dialogu społecznego, biorąc zwłaszcza pod uwagę zmniejszenie budżetu Komisji na dialog społeczny.

Poprawka 3

powiązana z zaleceniem 1.5 COM(2024) 145 final Pkt 1 lit. e) Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
e) zachęcały do umożliwienia kadrze akademickiej i innym wysoko wykwalifikowanym pracownikom uczenia się przez całe życie, w tym dzięki urlopom naukowym, w celu doskonalenia umiejętności koniecznych do prowadzenia transnarodowych działań edukacyjnych. e) zachęcały do umożliwienia kadrze akademickiej i innym wysoko wykwalifikowanym pracownikom uczenia się przez całe życie, w tym dzięki płatnym urlopom szkoleniowym i naukowym tam, gdzie przewiduje to system krajowy, w celu doskonalenia umiejętności koniecznych do prowadzenia transnarodowych działań edukacyjnych.

Uzasadnienie

Transgraniczne wysiłki edukacyjne przyczyniają się do ogólnej poprawy społeczeństwa. Jednak takie wysiłki są często niedoceniane, a od poszczególnych osób oczekuje się, że podejmą te działania równolegle ze swoimi głównymi obowiązkami. Podnoszenie umiejętności niezbędnych kadrze akademickiej powinno w razie potrzeby zostać włączone do podstawowych obowiązków danej osoby, biorąc pod uwagę powiązane koszty i obciążenia dla kadry akademickiej i innych wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Poprawka 4

powiązana z zaleceniem 1.6

COM(2024) 145 final

Motyw 16

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
(16) Komisja wspiera synergie z zaleceniem Rady w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie, aby zapewnić lepszą jakość i większą spójność karier kadry akademickiej pracującej w instytucjach szkolnictwa wyższego i zaangażowanej w pracę zarówno dydaktyczną, jak i badawczą. (16) Niniejsze zalecenie ma pobudzić europejski obszar

szkolnictwa wyższego i europejską przestrzeń badawczą do zwiększenia konkurencyjności oraz zmobilizować szkoły wyższe do wysokiej jakości działalności badawczej. Komisja wspiera synergie z zaleceniem Rady w sprawie europejskich ram mających na celu przyciąganie i zatrzymywanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie, aby zapewnić lepszą jakość i większą spójność karier kadry akademickiej pracującej w instytucjach szkolnictwa wyższego i zaangażowanej w pracę zarówno dydaktyczną, jak i badawczą.

Uzasadnienie

Należy poprawić jakość pracy dydaktycznej i badawczej. Zalecenie to powinno pozostawać bez uszczerbku dla art. 179 TFUE i powinno promować te same opisane w nim cele związane z badaniami naukowymi, czyli konkurencyjność i wysoką jakość.

Poprawka 5

powiązana z zaleceniem 1.6

COM(2024) 145 final

Pkt 2

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
2. Zaleca się, aby państwa członkowskie promowały, uznawały i doceniały różne role akademickie, w tym innowacyjne i skuteczne nauczanie, a w szczególności: 2. Zaleca się, aby państwa członkowskie promowały, uznawały i doceniały różne role akademickie, w tym wysokiej jakości, innowacyjne i skuteczne nauczanie i pracę badawczą sprzyjające włączeniu społecznemu, a w szczególności:

Uzasadnienie

Należy poprawić jakość i inkluzywność nauczania i pracy badawczej.

Poprawka 6

powiązana z zaleceniem 1.9

COM(2024) 145 final

Motyw 11

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
(11) Zalecenie ma na celu promowanie środków wspierających ustawiczny rozwój zawodowy i uznawanie różnorodności działań prowadzonych przez kadrę akademicką. Dzięki temu możliwe będzie pełne zaangażowanie kadry w rozwijanie innowacyjnych metod nauczania i uczenia się, stymulowanie sposobu myślenia nastawionego na podnoszenie i zmianę kwalifikacji oraz promowanie nabywania kwalifikacji potrzebnych do zieloneji cyfrowej transformacji, w tym wykorzystywania sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej. (11) Zalecenie ma na celu promowanie środków wspierających ustawiczny rozwój zawodowy i uznawanie różnorodności działań prowadzonych przez kadrę akademicką. Dzięki temu możliwe będzie pełne zaangażowanie kadry w rozwijanie innowacyjnych metod nauczania i uczenia się, stymulowanie sposobu myślenia nastawionego na podnoszenie i zmianę kwalifikacji oraz promowanie nabywania kwalifikacji potrzebnych do zielonej i cyfrowej transformacji, w tym odpowiedzialnego wykorzystywania sztucznejinteligencji w pracy dydaktycznej.

Uzasadnienie

EKES podkreśla znaczenie sprostania wyzwaniom i wykorzystania możliwości w zakresie cyfryzacji szkolnictwa wyższego. W motywie podkreślono znaczenie nabywania kwalifikacji, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji, z której studenci muszą nauczyć się korzystać. Należy włączyć sztuczną inteligencję do praktyk dydaktycznych, aby można było uczyć odpowiedzialnego korzystania z niej na szeroką skalę.

Poprawka 7

powiązana z zaleceniem 1.5

COM(2024) 147 final

Załącznik II

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
Wspólne ustalenia dotyczące wspólnego programu

Wspólny program obejmuje wspólne strategie, procedury lub ustalenia określające planowanie i realizację programu nauczania, a także wszystkie kwestie organizacyjne i administracyjne.

Przedstawiciele studentów uczestniczą w procesie decyzyjnym określania wspólnych strategii, procedur lub ustaleń.

Wspólne ustalenia dotyczące wspólnego programu

Wspólny program obejmuje wspólne strategie, procedury lub ustalenia określające planowanie i realizację programu nauczania, a także wszystkie kwestie organizacyjne i administracyjne.

Przedstawiciele studentów i pracowników uczestniczą w procesie decyzyjnym określania wspólnych strategii, procedur lub ustaleń.

Uzasadnienie

EKES podkreśla znaczenie demokratycznego podejmowania decyzji na poziomie instytucjonalnym w sprawie wspólnych ustaleń dotyczących wspólnego programu, ponieważ takie ustalenia mają wpływ na obciążenie pracą pracowników i warunki pracy.

Poprawka 8

powiązana z zaleceniem 1.8

COM(2024) 147 final

Załącznik II

Zmienić

Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską Poprawka EKES-u
Dostosowanie do potrzeb rynku pracy Dostosowanie do potrzeb rynku pracy
Wspólny program jest zgodny z wymogami rynku pracy przez włączenie komponentów lub działań międzysektoro- wych oraz rozwój umiejętności przekrojowych. Wspólny program jest zgodny z wymogami rynku pracy - po konsultacjach z odpowiednimi podmiotami na rynku pracy, zwłaszcza z partnerami społecznymi - przez włączenie komponentów lub działań międzysektorowych oraz rozwój umiejętności przekrojowych.

Uzasadnienie

EKES podkreśla znaczenie angażowania podmiotów rynku pracy przy określaniu efektów uczenia się w ramach wspólnych programów.

Bruksela, dnia 18 września 2024 r.

Przewodniczący

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Oliver RÖPKE

1 Komunikat rzymski (2020).
2 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Europejskiej strategii na rzecz szkół wyższych" [COM(2022) 16 final], "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie budowania mostów na rzecz skutecznej europejskiej współpracy w szkolnictwie wyższym" [COM(2022) 17 final] (Dz.U. C 290, 29.7.2022, s. 109).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6883

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Projekt dyplomu europejskiego - Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie atrakcyjnych i stabilnych karier w szkolnictwie wyższym - Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskiego systemu zapewniania jakości i uznawalności w szkolnictwie wyższym
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 28/11/2024