Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wzmocnienie działań następczych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego za pomocą wytycznych dotyczących monitorowania i przejrzystości (opinia z inicjatywy własnej)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Wzmocnienie działań następczych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego za pomocą wytycznych dotyczących monitorowania i przejrzystości (opinia z inicjatywy własnej)
(C/2024/6866)

Sprawozdawczym: Katrina LEITANE
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 18.1.2024
Podstawa prawna Art. 52 ust. 2 regulaminu wewnętrznego
Organ odpowiedzialny Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa
Data przyjęcia przez sekcję 4.9.2024
Data przyjęcia na sesji plenarnej 18.9.2024
Sesja plenarna nr 590
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 216/1/2
1.
Wnioski i zalecenia

1.1. Aktywny udział młodych ludzi w kształtowaniu polityki, jej opracowywaniu i podejmowaniu decyzji uznaje się za istotny element zdrowej demokracji dostosowanej do potrzeb wszystkich pokoleń 1 . Aby mechanizmy uczestnictwa młodzieży faktycznie działały, muszą być przejrzyste dla wszystkich zainteresowanych stron 2  i budować zaufanie między wszystkimi podmiotami i pokoleniami 3 . Na każdym etapie cyklu kształtowania polityki należy brać pod uwagę interesy i obawy młodych ludzi, przy jednoczesnym uwzględnieniu faktu, że polityka młodzieżowa leży głównie w gestii państw członkowskich.

1.2. Instytucje i organy UE przyjmują do wiadomości, że młodzi ludzie mający prawo do głosowania i kandydowania mogą być reprezentowani w systemach demokratycznych oraz że są reprezentowani przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego i dialog obywatelski. Niemniej instytucje i organy UE podejmują starania na rzecz coraz większego wzmocnienia aspektów młodzieżowych w kształtowaniu polityki UE, na przykład poprzez przeprowadzanie oceny wpływu polityki na młodzież 4 . Unijny dialog młodzieżowy to kolejny mechanizm umożliwiający młodym ludziom udział w procesach demokratycznych na szczeblu unijnym.

1.3. EKES podkreśla, że wszelkie mechanizmy zaangażowania i uczestnictwa młodzieży powinny być opracowane w taki sposób, aby uniknąć powielania i powtarzania zadań i ról. W tym kontekście każdy mechanizm uczestnictwa młodzieży, taki jak unijny dialog młodzieżowy, powinien angażować młodych ludzi w wybór tematów oraz w przygotowanie, wdrażanie, monitorowanie, ocenę i rozpowszechnianie. W stosownych przypadkach młodzi ludzie powinni mieć również możliwość uczestniczenia w działaniach następczych i obradach. W związku z tym w każdym mechanizmie uczestnictwa młodzieży należy wprowadzić strategie monitorowania i rozpowszechniania informacji 5 , aby informować młodych ludzi o wpływie ich uczestnictwa 6 , w tym w procesach w ramach unijnego dialogu młodzieżowego.

https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261953/PREMS+149821+GBR+2600+Study+on+Youth+political+participation +WEB+16x24+%281%29.pdf/d2ecb223-edda-a9d2-30f7-c77692a086bd.

https://app.box.com/s/e2stctnkiv14amhdugn12814cp1jx2ta.

https://www.oecd.org/mena/governance/seven-key-findings-from-the-youth-governance-survey.pdf.

1.4. EKES proponuje, by ustanowić wytyczne wspierające monitorowanie oraz rozpowszechnianie wyników i wpływu unijnego dialogu młodzieżowego oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania długoterminowego, zrównoważonego i dobrze funkcjonującego zarządzania tym dialogiem, w tym ustanowienia procesów pamięci instytucjonalnej w celu zwiększenia otwartości, przejrzystości i rozliczalności procesu dialogu.

1.5. Potencjalna rola EKES-u w unijnym dialogu młodzieżowym zostanie dokładniej zbadana, na przykład w ramach pełnienia roli partnera unijnej grupy zainteresowanych stron ds. młodzieży lub poprzez współpracę w ramach europejskiej grupy sterującej z państwem sprawującym prezydencję Rady UE. Ma to służyć wzmocnieniu powiązań z organizacjami młodzieżowymi i ich zaangażowania w proces unijnego dialogu młodzieżowego.

2.
Uwagi ogólne

2.1. Unijny dialog młodzieżowy jest mechanizmem konsultacyjnym, który koordynują trzy prezydencje Rady UE. Poszczególne państwa członkowskie sprawujące prezydencję UE przedstawiają swoje priorytety i kierują procesem wdrażania dialogu młodzieżowego w trakcie swojej sześciomiesięcznej kadencji. Europejska grupa sterująca jest platformą, w ramach której trzy prezydencje mogą regularnie spotykać się i koordynować procesy unijnego dialogu młodzieżowego. Europejskie Forum Młodzieży (YFJ) jest stałym członkiem europejskiej grupy sterującej i zapewnia wsparcie administracyjne. Krajowe grupy robocze prowadzą konsultacje i inne działania związane z unijnym dialogiem młodzieżowym na szczeblu krajowym. Od 2017 r. naukowcy prowadzący badania nad młodzieżą, wybrani w ramach przetargu otwartego, wspierają metodykę i analizy w ramach procesów unijnego dialogu młodzieżowego.

2.2. Strategia UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 7  jest podstawowym nadrzędnym dokumentem programowym, w którym ustanawia się i definiuje unijny dialog młodzieżowy, jego procedury i cele. Wyjaśnia się tam również, że program Erasmus+ Młodzież jest jednym z głównych mechanizmów wdrażania tego dialogu 8 . Niedawno przeprowadzono śródokresową ocenę strategii UE na rzecz młodzieży 9 , a w przypadku programu Erasmus+ Młodzież prowadzone są podobne działania 10 , które mają na celu ustalenie, jakie mechanizmy zostały wdrożone w jak największym stopniu i jakie dostosowania mogą być potrzebne, aby lepiej osiągnąć cele tych inicjatyw. W rezolucji ustanawiającej procesy zarządzania mające zastosowanie do unijnego dialogu młodzieżowego wyraźnie określono (w pkt 15) proces przeglądu umożliwiający odpowiednie dostosowania po 2024 r. 11  Stanowi to okazję do dalszego rozwoju unijnego dialogu młodzieżowego, a mianowicie jego przejrzystości i rozliczalności wobec młodych ludzi i innych zainteresowanych stron. Ponadto jednym z wyraźnych celów obecnego (dziesiątego) cyklu tego dialogu jest dalsze wzmacnianie i rozwijanie jego procesów 12 , a w już dostępnym sprawozdaniu z oceny wśród zaleceń dotyczących dalszego rozwoju unijnego dialogu młodzieżowego wyraźnie wymieniono monitorowanie i gromadzenie danych 13 .

2.3. W rezolucji ustanawiającej ramy operacyjne unijnego dialogu młodzieżowego wyraźnie stwierdzono, że konieczne jest zapewnienie prowadzonej z udziałem zainteresowanych stron oceny cyklu, a także jego monitorowania, realizowania, stosowania i szerokiego upowszechniania wyników unijnego dialogu młodzieżowego 14 . Należy jednak zauważyć, że dialog ten jest wdrażany przez różne państwa członkowskie UE, a zatem organ koordynujący zmienia się w praktyce co sześć miesięcy ze względu na rotacyjną prezydencję Rady UE. W rezolucji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym "Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027" 15  przedstawiono możliwość ustanowienia wytycznych w celu wsparcia państw sprawujących prezydencję w celu zapewnienia spójnego monitorowania i rozpowszechniania informacji we wszystkich cyklach unijnego dialogu młodzieżowego.

2.4. Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego wskazuje również na potrzebę jednolitego podejścia do monitorowania i rozpowszechniania 16 .

2.5. Prezydencja belgijska w Radzie UE poparła ostatnio ważne dyskusje na temat monitorowania i rozpowszechniania wyników unijnego dialogu młodzieżowego. Jednym z wyników 10. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego było przyjęcie w maju 2024 r. konkluzji Rady w sprawie społeczeństw włączających młodych ludzi, w których podkreślono znaczenie monitorowania, działań następczych i oceny wyników tego dialogu (pkt 47). Ponadto prezydencja belgijska w Radzie UE zorganizowała posiedzenie Rady UE ds. Młodzieży, w którym uczestniczyli ministrowie ds. młodzieży ze wszystkich 27 państw członkowskich UE, przedstawiciele instytucji UE, a także przedstawiciele krajowych rad młodzieżowych i Europejskiego Forum Młodzieży. Uczestnicy posiedzenia przedyskutowali i przyjęli z zadowoleniem wsparcie dla ustanowienia mechanizmów monitorowania i przekazywania informacji zwrotnych, za pomocą których wyniki unijnego dialogu młodzieżowego byłyby gromadzone i rozpowszechniane wśród młodych ludzi.

2.6. EKES zwraca się do Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich, by zgodnie z zasadą pomocniczości i w ramach swoich kompetencji rozważyli jednolite i systematyczne podejście do monitorowania i rozpowszechniania wyników unijnego dialogu młodzieżowego w formie wytycznych. Komitet uznaje, że takie wytyczne wspierałyby realizację celów unijnego dialogu młodzieżowego oraz zwiększałyby otwartość, przejrzystość i rozliczalność wobec dziesiątek tysięcy młodych ludzi uczestniczących w procesach tego dialogu, a także wobec milionów innych osób, dla których istotne są jego wyniki i wpływ. Mogą one również stworzyć podstawę stałego długoterminowego monitorowania unijnego dialogu młodzieżowego oraz ocen jakości, przyczyniając się w ten sposób do kształtowania polityki opartej na dowodach i opartego na dowodach rozwoju samego dialogu w przyszłości.

2.7. Aby osiągnąć wyżej wymienione cele w zakresie przejrzystości i znaczącego udziału w unijnym dialogu młodzieżowym, EKES zwraca się do państw członkowskich i Komisji, by zgodnie z zasadą pomocniczości i w ramach ich odpowiednich kompetencji podjęły działania niezbędne do monitorowania polityki i innych wyników i skutków, a także do rozpowszechniania wszelkich zgromadzonych informacji. Celem monitorowania i rozpowszechniania informacji jest wspieranie podnoszenia świadomości na temat wyników i wpływu unijnego dialogu młodzieżowego, poszerzanie i pogłębianie wiedzy fachowej młodych ludzi na tematy, którymi zajmuje się ten dialog, stworzenie podstawy dla różnych działań w zakresie oceny związanych z dialogiem, przyczynienie się do przejrzystości procesów demokratycznych w Unii Europejskiej oraz budowanie zaufania między młodymi ludźmi a instytucjami demokratycznymi. Wszystkie te cele są zgodne z bieżącymi rozważaniami 17 .

2.8. Ta opinia z inicjatywy własnej została poparta ankietą sporządzoną przez doradcę i sprawozdawczynię opinii, a także obradami okrągłego stołu, konsultacjami indywidualnymi lub grupowymi oraz kilkukrotnymi obradami grupy analitycznej EKES-u. Wszystkie te działania zgromadziły odpowiednie podmioty unijnego dialogu młodzieżowego, takie jak krajowe rady młodzieżowe, przedstawiciele państw członkowskich UE zaangażowani w prezydencje Rady UE, przedstawiciele instytucji UE (np. unijny koordynator ds. młodzieży), eksperci w dziedzinie komunikacji i analizy (np. Eurodesk, naukowcy zaangażowani w unijny dialog młodzieżowy) czy międzynarodowe organizacje młodzieżowe (np. Europejskie Forum Młodzieży).

3.
Uwagi szczegółowe

3.1. Komisja i państwa członkowskie powinny wspierać długoterminowe, zrównoważone i dobrze funkcjonujące zarządzanie unijnym dialogiem młodzieżowym, w tym poprzez ustanowienie procesów pamięci instytucjonalnej i budowania zdolności. Można by to osiągnąć dzięki ustanowieniu długoterminowego sekretariatu unijnego dialogu młodzieżowego wspierającego procesy tego dialogu w ramach różnych prezydencji oraz stale zapewniającego europejskiej grupie sterującej wiedzę fachową, administrację i zarządzanie danymi, a nawet usługi w zakresie budowania zdolności dotyczące unijnego dialogu młodzieżowego. Taki sekretariat unijnego dialogu młodzieżowego mógłby korzystać z fachowejwiedzy odpowiednich podmiotów, które są już aktywne w procesach związanych z tym dialogiem -na przykład poprzez połączenie międzynarodowego organu kierowanego przez młodzież i posiadającego odpowiednią wiedzą fachową w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego (mowa tu o doświadczonych podmiotach, takich jak Europejskie Forum Młodzieży) z organem eksperckim ds. informacji dla młodzieży (np. z organizacjami mogącymi wykazać się doskonałymi wynikami w informowaniu młodych ludziom na szczeblu europejskim, takimi jak Eurodesk) oraz z przedstawicielem Komisji Europejskiej (np. z doświadczonym podmiotem, takim jak koordynator UE ds. młodzieży).

3.2. EKES sądzi, że monitorowanie wyników polityki w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego powinno odbywać się na szczeblu UE i państw członkowskich. Na szczeblu unijnym lepsze gromadzenie informacji mogłoby usprawnić działania następcze związane z różnymi działaniami w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego. W tym celu można by zebrać następujące informacje: dokumenty programowe opracowane w wyniku unijnego dialogu młodzieżowego (np. konkluzje i rezolucje Rady); dokumenty polityczne oparte na wynikach unijnego dialogu młodzieżowego (np. plany działania, strategie, inicjatywy i środki polityczne); oraz debaty orientacyjne oparte na tym dialogu lub zainicjowane w jego wyniku (np. obrady na posiedzeniach dyrektorów generalnych ds. młodzieży, obrady w Radzie UE itp.). Koordynator UE ds. młodzieży, który prowadzi swe prace w ramach Komisji we współpracy z prezydencjami Rady, jest dobrze przygotowany do monitorowania wyżej wymienionych wyników na szczeblu UE i należy udostępnić wystarczające środki finansowe na wsparcie realizacji jego zadań. Na poziomie państw członkowskich UE można by zebrać następujące informacje: dokumenty programowe dotyczące wyników unijnego dialogu młodzieżowego lub oparte na nich (np. krajowe polityki, strategie, plany działania itp.). W stosownych przypadkach monitorowanie mogłoby również obejmować szczeble regionalne, zwłaszcza gdy regiony ponoszą odpowiedzialność za niektóre dziedziny polityki. Monitorowanie mogłoby obejmować zarówno środki wiążące, jak i niewiążące. Ponadto jasność co do ról i obowiązków ma kluczowe znaczenie ze względu na złożoność unijnego dialogu młodzieżowego. Krajowe grupy robocze w dziedzinie unijnego dialogu młodzieżowego są dobrze przygotowane do monitorowania wyników dialogu na szczeblu krajowym i należy udostępnić wystarczające środki finansowe i wytyczne na wsparcie ich w tym zadaniu 18 . Europejskie Forum Młodzieży jest również właściwym podmiotem do wspierania europejskiej grupy sterującej w koordynowaniu unijnego dialogu młodzieżowego.

3.3. Każdy ze zgromadzonych dokumentów mógłby zostać krótko opisany w załączonej notatce wyjaśniającej, co następuje: nazwę dokumentu, autora/pochodzenie (np. konkretny organ w ministerstwie lub w departamencie instytucji UE) oraz znaczenie. Wyjaśnienia dotyczące "istotności" mogłyby obejmować krótki opis tego, w jaki sposób dany dokument jest powiązany z procesami lub rezultatami unijnego dialogu młodzieżowego, w jaki sposób dokument ten tworzy lub odnosi się do innych wyników dialogu oraz czy jest on wiążący.

3.4. Można by również zgromadzić informacje na temat dalszych wyników dotyczących samego uczestnictwa młodzieży w życiu politycznym. Takie wyniki mogłyby obejmować działania organizowane dla młodych ludzi i przez nich w związku z wynikami lub procesami unijnego dialogu młodzieżowego (np. filmy edukacyjne). Mogłyby także obejmować zmiany strukturalne w procesach uczestnictwa młodzieży w życiu politycznym związane z unijnym dialogiem młodzieżowym (np. bardziej ustrukturyzowana i częstsza współpraca między organami ds. młodzieży a ministerstwami) oraz następcze działania wdrożeniowe (np. projekty w ramach akcji kluczowej 3 programu Erasmus+ związane z wynikami dialogu). Są one określane jako partycypacyjne wyniki dialogu, aby odróżnić je od wyników polityki opisanych w poprzednich punktach.

3.5. Zestawianie informacji na temat wyników unijnego dialogu młodzieżowego mogłoby odbywać się we wcześniej uzgodnionych odstępach czasu (np. raz w trakcie każdej prezydencji w Radzie UE lub raz w roku) i mogłoby koncentrować się na wszystkich cyklach dialogu - poprzednim i obecnym. Stwarza to okazję do śledzenia polityki i innych wyników, które są powiązane z określonym cyklem unijnego dialogu młodzieżowego, ale które powstały po zakończeniu danego cyklu.

3.6. Zgodnie z istniejącymi platformami 19  i z obecnymi dobrymi praktykami w dziedzinie prezentacji otwartych danych należy utworzyć internetowe repozytorium, w którym udostępniano by gromadzone dokumenty. Utworzenie i utrzymanie repozytorium można by powierzyć organowi eksperckiemu w dziedzinie informacji dla młodzieży (np. organizacjom o doskonałych wynikach w dostarczaniu informacji młodym ludziom na szczeblu europejskim, takim jak Eurodesk). Należy również udostępnić odpowiednie finansowanie na ten cel. Repozytorium powinno być przyjazne dla użytkownika, otwarte, bezpłatne, możliwe do wyszukiwania i regularnie aktualizowane. Powinno zawierać towarzyszące mu notatki, a także zgromadzone dokumenty dostępne do pobrania. Być może można by wykorzystać repozytorium do zbadania wyników innych procesów uczestnictwa młodzieży na szczeblu unijnym, m.in. paneli obywatelskich i działań EKES-u dotyczących zaangażowania młodzieży, przy czym repozytorium przyczyniłoby się do koordynacji i budowania wiedzy w ramach różnych unijnych mechanizmów uczestnictwa młodzieży. Repozytorium stworzyłoby bazę dowodów i danych do rozpowszechniania i informowania o opisanych poniżej działaniach, w tym m.in. różnych ocen, przygotowań do przyszłych cykli unijnego dialogu młodzieżowego oraz sprawozdań podsumowujących - takich jak publikowane co trzy lata sprawozdanie UE na temat młodzieży, oraz prac specjalnych organów ds. młodzieży, takich jak unijna grupa zainteresowanych stron ds. młodzieży 20 . Można by opracować strategię komunikacyjną w celu zwiększenia świadomości na temat repozytorium internetowego wśród stron zainteresowanych unijnym dialogiem młodzieżowym oraz wśród osób młodych i organizacji młodzieżowych w ogóle, tak aby zmaksymalizować użyteczność samego repozytorium, wspierając tym samym wdrażanie zaleceń z poprzednich cykli dialogu młodzieżowego 21 .

Europejski Portal Młodzieżowy https://youth.europa.eu/strategy/library_pl.

Europejski Portal Młodzieżowy na temat unijnego dialogu młodzieżowego https://youth.europa.eu/get-involved/eu-youth-dialogue/ previous-eu-youth-dialogue-consultations_pl.

Biblioteka Rady UE zawierająca konkluzje Rady https://www.consilium.europa.eu/pl/documents-publications/public-register/council- concl/.

Platforma Youth Wiki https://national-policies.eacea.ec.europa.eu/youthwiki.

3.7. Monitorowanie wyników unijnego dialogu młodzieżowego powinno być koordynowane przez europejską grupę sterującą. Zgodnie ze swoją rolą określoną w rezolucji z 2019 r. europejska grupa sterująca mogłaby być odpowiedzialna za gromadzenie danych na szczeblu krajowym i unijnym, z udziałem wymienionych poniżej zainteresowanych stron. Grupa sterująca mogłaby być również odpowiedzialna za przetwarzanie i publikowanie danych, potencjalnie przy wsparciu nowo utworzonego długoterminowego sekretariatu zajmującego się unijnym dialogiem młodzieżowym (zob. pkt 3.2). Nowo utworzonemu długoterminowemu sekretariatowi zajmującemu się dialogiem należałoby udostępnić odpowiednie zasoby w celu realizacji tych zadań.

3.8. Monitorowanie wpływu dialogu mogłoby odbywać się we współpracy z istniejącymi zainteresowanymi stronami, takimi jak Eurostat i inne właściwe organy. Statystyki Eurostatu dotyczące wyników unijnego dialogu młodzieżowego, takie jak konkretne plany działania oraz polityki i inicjatywy, które zostały już wdrożone, mogłyby być regularnie zgłaszane przez europejską grupę sterującą i aktualizowane w odpowiedniej sekcji repozytorium internetowego. Sprawozdania z oceny i inne publikacje służące do pomiaru wpływu różnych strategii politycznych związanych z unijnym dialogiem młodzieżowym mogłyby być opracowywane przez tę Grupę za pośrednictwem wyżej wymienionych kanałów i publikowane w odpowiedniej sekcji repozytorium internetowego.

3.9. W rozpowszechnianiu informacji na temat wyników i skutków dialogu powinny uczestniczyć organizacje o doskonałych wynikach w dostarczaniu informacji młodym ludziom na szczeblu europejskim, takie jak Eurodesk. Należy także wykorzystywać ich zdolności, a także wspierać je w zatrzymywaniu know-how i budowaniu zdolności. Można by wprowadzić specjalną strategię komunikacji i rozpowszechniania informacji dotyczącą unijnego dialogu młodzieżowego, której towarzyszyłyby odpowiednie zasoby. Strategia komunikacji i rozpowszechniania informacji w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego mogłaby zapewnić spójne i konsekwentne długoterminowe komunikaty na temat dialogu, wspierając go w ramach różnych prezydencji Rady UE. Strategia komunikacji i rozpowszechniania informacji na temat unijnego dialogu młodzieżowego mogłaby mieć na celu rozpowszechnianie informacji na temat wyników i wpływu dialogu, podnoszenie świadomości na temat jego procesów wśród młodzieży ogólnie (np. we współpracy z innymi odpowiednimi sektorami, np. w ramach kształcenia formalnego), zachęcanie nowo przybyłych do aktywnego udziału w procesach unijnego dialogu młodzieżowego w całym kraju (np. w ramach konsultacji krajowych) i na szczeblu unijnym (np. podczas konferencji UE na temat młodzieży oraz poprzez wspieranie działań instytucji UE w zakresie rozpowszechniania informacji) oraz wspieranie budowania zdolności krajowych grup roboczych zajmujących się unijnym dialogiem młodzieżowym. W strategii komunikacji i rozpowszechniania informacji w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego należy wykorzystywać różne metody, formaty i platformy komunikacji, a także wspierać strony na szczeblu krajowym jako podmioty opiniotwórcze oraz stosować formaty, język i podejścia sprzyjające włączeniu społecznemu.

3.10. Można by regularnie sporządzać analizy i streszczenia rozwoju sytuacji w ramach unijnego dialogu młodzieżowego, zarówno w trakcie danego cyklu (tj. podczas jednej z trzech prezydencji w Radzie UE), jak i w perspektywie długoterminowej (np. skupienie się na danym zagadnieniu lub obszarze polityki i objęcie go kilkoma cyklami). Działania te mogłyby być koordynowane przez europejską grupę sterującą i organ ekspercki wdrażający strategię w zakresie komunikacji i rozpowszechniania informacji dotyczących unijnego dialogu młodzieżowego. Mogłyby one potencjalnie angażować różne podmioty - takie jak naukowców z puli europejskich naukowców zajmujących się młodzieżą, koordynowanych w ramach partnerstwa UE-Rada Europy na rzecz młodzieży, jak również badaczy i ekspertów wskazanych w drodze otwartych zaproszeń do składania ofert, we współpracy z Eurostatem i innymi organami eksperckimi na szczeblu UE (np. SALTO Participation and Information) i na inne sposoby.

Bruksela, dnia 18 września 2024 r.

1 567528-fit-for-generations-global-youth-report-highlights.pdf (oecd.org).
5 Strategia uczestnictwa młodzieży (salto-youth.net).
6 0017-20_FINAL_Policy20Paper20on20Quality20Youth20Participation.pdf (youthforum.org).
7 Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1.
9 Sprawozdanie z oceny śródokresowej strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (COM/2024/162 final).
11 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1.
13 https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261884/Review+of+the+9+cycles+of+the+EU+Youth+Dialogue+%282010-2022%29 +executive+summary.pdf/b95d939d-ffd2-382c-68f7-5597557d4e20?t=1708012066530.
14 Punkt 9d: Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1.
15 Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym "Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027", punkt 9.
16 Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego punkty 12 i 19: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9134-2023-INIT/pl/pdf.
17 Sprawozdanie z oceny śródokresowej strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (COM/2024/162 final).
18 Zgodnie z bieżącymi debatami zob. stanowisko Europejskiego Forum Młodzieży (YFJ): https://www.youthforum.org/policy-library/eu- youth-dialogue-grants.
20 Komisja Europejska ma ustanowić unijną grupę zainteresowanych stron ds. młodzieży: https://youth.europa.eu/strategy/euyouthstrategy group_en.
21 Dokument roboczy służb Komisji w sprawie oceny śródokresowej strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (SWD/2024/90 final).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6866

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wzmocnienie działań następczych w ramach unijnego dialogu młodzieżowego za pomocą wytycznych dotyczących monitorowania i przejrzystości (opinia z inicjatywy własnej)
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 28/11/2024