Niniejszy zbiór często zadawanych pytań (FAQ) zawiera doprecyzowanie interpretacji niektórych przepisów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wprowadzonych dyrektywą w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju ("CSRD") (dyrektywa (UE) 2022/2464) do dyrektywy o rachunkowości (dyrektywa 2013/34/UE), dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych (dyrektywa 2006/43/WE), rozporządzenia w sprawie badania sprawozdań finansowych (rozporządzenie (UE) nr 537/2014) oraz dyrektywy w sprawie przejrzystości (dyrektywa 2004/109/WE), aby ułatwić ich wdrażanie przez przedsiębiorstwa. Objaśniono w nim również niektóre przepisy rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych ("SFDR") (rozporządzenie (UE) 2019/2088).Niniejszy zbiór FAQ zawiera również ograniczoną liczbę objaśnień dotyczących interpretacji niektórych przepisów pierwszego zestawu europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju ("ESRS") (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2772), w przypadku których uznano, że konieczna jest interpretacja prawna ze strony Komisji. Przedsiębiorstwa i inne zainteresowane strony mogą również chcieć zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi wdrażania ESRS opublikowanymi przez EFRAG - wielopodmiotowy organ doradczy, którego zadaniem jest doradzanie Komisji w zakresie ESRS 1 .
Za pomocą niniejszego zbioru FAQ Komisja zamierza ułatwić zainteresowanym stronom przestrzeganie wymogów regulacyjnych w sposób racjonalny pod względem kosztów oraz zapewnić użyteczność i porównywalność zgłaszanych informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju. Dzięki zapewnieniu przedsiębiorstwom większej jasności i pewności niniejszy zbiór FAQ przyczyni się do osiągnięcia celu Komisji, jakim jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych ze sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju spoczywających na przedsiębiorstwach 2 . W razie potrzeby Komisja może zaktualizować odpowiedzi na często zadawane pytania.
Odpowiedzi na często zadawane pytania zawarte w niniejszym zawiadomieniu doprecyzowują przepisy zawarte już w mającym zastosowanie prawodawstwie. Nie rozszerza się w nich w żaden sposób praw i obowiązków wynikających z takiego prawodawstwa ani nie wprowadza żadnych dodatkowych wymogów. FAQ mają na celu jedynie wsparcie jednostek we wdrażaniu odpowiednich przepisów prawnych. Do dokonywania obowiązującej wykładni prawa Unii upoważniony jest jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy przedstawione w niniejszym zawiadomieniu nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja może zająć przed sądami unijnymi i krajowymi.
Spis treści
Strona
Sekcja I - Glosariusz istotnych terminów i mającego zastosowanie prawodawstwa
Sekcja II - Przegląd wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wprowadzonych na mocy CSRD
WYMOGI DOTYCZĄCE SPRAWOZDAWCZOŚCI W ZAKRESIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU DLA JEDNOSTEK SPRAWOZDAJĄCYCH
WYMOGI DLA BIEGŁYCH REWIDENTÓW I NIEZALEŻNYCH DOSTAWCÓW USŁUG ATESTACYJNYCH (IASP).
Sekcja III - Często zadawane pytania (FAQ) dotyczące informacji na temat zrównoważonego rozwoju podlegających zgłoszeniu na podstawie art. 19a/29a dyrektywy o rachunkowości (indywidualne i skonsolidowane oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju)
ZAKRES I DATY ROZPOCZĘCIA STOSOWANIA
ZASADY DOTYCZĄCE ZWOLNIEŃ
ESRS
ŁAŃCUCH WARTOŚCI
UJAWNIANIE INFORMACJI NA PODSTAWIE ART. 8 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE SYSTEMATYKI
WYMOGI DOTYCZĄCE ZNAJOMOŚCI JĘZYKA
CYFRYZACJA (FORMAT I ZNAKOWANIE CYFROWE)
PUBLIKACJA
NADZÓR
Sekcja IV - Często zadawane pytania (FAQ) dotyczące informacji na temat zrównoważonego rozwoju podlegających zgłoszeniu na podstawie art. 40a dyrektywy o rachunkowości
ZAKRES I DATA ROZPOCZĘCIA STOSOWANIA
ESRS
UJAWNIANIE INFORMACJI NA PODSTAWIE ART. 8 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE SYSTEMATYKI
ZASADY DOTYCZĄCE ZWOLNIEŃ
JĘZYK I FORMAT
PUBLIKACJA
NADZÓR
Sekcja V - Często zadawane pytania (FAQ) dotyczące atestacji sprawozdawczości w zakresie
zrównoważonego rozwoju
ZATWIERDZANIE BIEGŁYCH REWIDENTÓW I FIRM AUDYTORSKICH
AKREDYTACJA I ZATWIERDZANIE NIEZALEŻNYCH DOSTAWCÓW USŁUGI ATESTACYJNYCH
AKREDYTOWANA NIEZALEŻNA OSOBA TRZECIA
NIEZALEŻNI DOSTAWCY USŁUG ATESTACYJNYCH
DOSTAWCY USŁUG ATESTACYJNYCH Z PAŃSTW TRZECICH
POUFNOŚĆ
USŁUGI ATESTACYJNE
WYNAGRODZENIE
ATESTACJA OŚWIADCZENIA DOTYCZĄCEGO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU SPORZĄDZONEGO ZGODNIE Z ART. 19a I 29a DYREKTYWY O RACHUNKOWOŚCI
USŁUGI INNE NIŻ ATESTACYJNE
ATESTACJA SPRAWOZDANIA W ZAKRESIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU SPORZĄDZONEGO ZGODNIE Z ART. 40a DYREKTYWY O RACHUNKOWOŚCI
Sekcja VI - Często zadawane pytania (FAQ) dotyczące kluczowych zasobów niematerialnych
Sekcja VII - Dodatkowe często zadawane pytania (FAQ) dotyczące wymogów dla jednostek z państw trzecich
Sekcja VIII - Często zadawane pytania (FAQ) dotyczące rozporządzenia w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (SFDR)
1 www.efrag.org EFRAG opublikowała wytyczne dotyczące wdrażania odnoszące się do oceny istotności, sprawozdawczości w łańcuchu wartości oraz wykazu punktów danych zawartych w ESRS. EFRAG opracowuje obecnie wytyczne dotyczące wdrażania planów transformacji klimatycznej. Ponadto EFRAG utworzyła internetową platformę pytań i odpowiedzi, za pośrednictwem której przedsiębiorstwa i inne zainteresowane strony mogą przesyłać pytania techniczne dotyczące ESRS.
2 Aby zracjonalizować obowiązki sprawozdawcze, Komisja w pełni wykorzystała swoje uprawnienie zawarte w art. 3 ust. 13 dyrektywy o rachunkowości do przyjęcia dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (Dz.U. L, 2023/2775, 21.12.2023) w celu dostosowania kryteriów wielkości mających zastosowanie do definicji mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup w celu uwzględnienia skutków inflacji. Przyczyniło się to do zmniejszenia liczby jednostek podlegających wymogom dotyczącym sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonym w dyrektywie o rachunkowości, a w rezultacie - w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852 (rozporządzenie w sprawie systematyki).
3 Jest to przegląd głównych wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Odpowiednie wymogi dotyczące sprawozdawczości dla jednostek podlegających prawu państwa członkowskiego: art. 19a, 29a i 40a dyrektywy o rachunkowości. Bardziej szczegółowy opis poszczególnych wymogów można znaleźć w sekcjach poniżej.
4 Jest to przegląd jednostek objętych zakresem tych wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju. Bardziej szczegółowy opis jednostek objętych zakresem poszczególnych wymogów można znaleźć w sekcjach poniżej.
5 Odpowiednie wymogi w zakresie sprawozdawczości dla jednostek podlegających prawu państwa trzeciego: art. 4 ust. 5 dyrektywy w sprawie przejrzystości (który odsyła do art. 19a i 29a dyrektywy o rachunkowości) oraz art. 40a dyrektywy o rachunkowości.
6 Przepisy dotyczące prezentowania oraz treści oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju sporządzonego przez jednostki określono w aktach delegowanych określających odpowiednie europejskie standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS). Standardy te przyjmowane są w drodze rozporządzeń, a zatem mogą być bezpośrednio stosowane przez jednostki bez konieczności ich transpozycji przez państwa członkowskie.
7 Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (Dz.U. L, 2023/2775, 21.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2023/2775/oj).
8 Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 4 dyrektywy o rachunkowości zmienionej dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2023/2775.
9 Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1, 2 i 3 dyrektywy o rachunkowości zmienionej dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2023/2775.
10 Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 dyrektywy o rachunkowości zmienionej dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2023/2775.
11 Zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającej dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE. Zbywalne papiery wartościowe obejmują między innymi akcje spółek i inne formy sekurytyzowanych wierzytelności.
12 Art. 29b dyrektywy o rachunkowości. Te ESRS obejmują zarówno pierwszy zestaw ESRS obejmujących wszystkie sektory (które zostały przyjęte rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2772), jak i sektorowe ESRS (które mają zostać przyjęte przez Komisję do 30 czerwca 2026 r.).
13 Art. 19a ust. 6 dyrektywy o rachunkowości.
14 Art. 29c dyrektywy o rachunkowości.
15 "Taksonomia cyfrowa" to zbiór przepisów (które zostaną przyjęte w drodze zmiany rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/815), które określą sposób znakowania informacji zamieszczonych w oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju, które to oświadczenie należy zawrzeć w sprawozdaniu z działalności sporządzonym w formacie XHTML, tak aby oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju nadawało się do odczytu maszynowego.
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/815 z dnia 17 grudnia 2018 r. uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania (Dz.U. L 143 z 29.5.2019, s. 1).
17 Art. 29d dyrektywy o rachunkowości.
18 Art. 34 dyrektywy o rachunkowości.
19 Zgodnie z art. 26a CSRD atestacja sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju musi być przeprowadzana zgodnie ze standardami atestacji dającej ograniczoną pewność, które mają zostać przyjęte przez Komisję do 1 października 2026 r. (i które obecnie są opracowywane). Państwa członkowskie mogą jednak stosować krajowe standardy, procedury lub wymogi atestacji, dopóki Komisja nie przyjmie standardu atestacji obejmującego tę samą kwestię.
20 Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie o rachunkowości zmienionej przez CSRD nie zmieniają już istniejącego terminu publikacji sprawozdania z działalności określonego w art. 30 dyrektywy o rachunkowości, tj. najpóźniej 12 miesięcy po dniu bilansowym.
21 Art. 30 dyrektywy o rachunkowości.
22 Art. 5 ust. 2 akapit pierwszy CSRD.
23 Zgodnie z definicją w art. 2 pkt 1 dyrektywy o rachunkowości.
24 Zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 145 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
25 Zdefiniowane w art. 13 pkt 2 dyrektywy 2009/138/WE.
26 Zdefiniowane w art. 13 pkt 5 dyrektywy 2009/138/WE.
27 Art. 19a ust. 7 dyrektywy o rachunkowości.
28 Warunki te określono w art. 19a ust. 9 dyrektywy o rachunkowości. Zob. również FAQ 19.
29 Art. 19a ust. 10 dyrektywy o rachunkowości.
30 Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 7 dyrektywy o rachunkowości.
31 Skonsolidowane oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju można jednak sporządzić wyłącznie przy użyciu ESRS. Jednostki dominujące dużych grup, które są MŚP posiadającymi zbywalne papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na unijnych rynkach regulowanych, nie mogą korzystać z ESRS dla małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na rynku regulowanym.
32 Art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości.
33 Art. 29a ust. 7 dyrektywy o rachunkowości.
34 Warunki te określono w art. 29a ust. 8 dyrektywy o rachunkowości. Zob. również FAQ 19.
35 Art. 29a ust. 9 dyrektywy o rachunkowości.
36 Zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 lit. a) i d) dyrektywy w sprawie przejrzystości.
37 Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określone w dyrektywie w sprawie przejrzystości zmienionej przez CSRD nie zmieniają istniejącego terminu publikacji rocznego sprawozdania finansowego (w którym zamieszczone jest sprawozdanie z działalności) określonego w art. 4 ust. 1 dyrektywy w sprawie przejrzystości, tj. najpóźniej 4 miesiące po dniu bilansowym.
38 Art. 5 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy o rachunkowości.
39 Art. 40a ust. 1 dyrektywy o rachunkowości: "[...] sprawozdanie w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmujące informacje określone w art. 29a ust. 2 lit. a) ppkt (iii)-(v), lit. b)-f) oraz, w stosownych przypadkach, w art. 29a ust. 2 lit. h)".
40 Art. 40a ust. 2 akapit pierwszy i art. 40b dyrektywy o rachunkowości. Termin przyjęcia przez Komisję ESRS dla określonych jednostek z państw trzecich został przesunięty na 30 czerwca 2026 r. dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1306 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecich (Dz.U. L, 2024/1306, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1306/oj).
41 Art. 40a ust. 3 dyrektywy o rachunkowości.
42 Art. 40d dyrektywy o rachunkowości.
43 Art. 5 ust. 2 akapit drugi CSRD: "Państwa członkowskie stosują przepisy niezbędne od wykonania art. 1 pkt 14 w odniesieniu do lat obrotowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2028 r. lub po tym dniu".
44 Art. 34 ust. 1 akapit drugi lit. aa) dyrektywy o rachunkowości: "Ponadto biegły rewident (biegli rewidenci) lub firma audytorska (firmy audytorskie): [...] aa) w stosownych przypadkach wydają opinię na podstawie usługi atestacyjnej dającej ograniczoną pewność na temat zgodności sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju z wymogami niniejszej dyrektywy [...]".
45 Art. 34 ust. 1 akapit drugi lit. aa) dyrektywy o rachunkowości: "Ponadto biegły rewident (biegli rewidenci) lub firma audytorska (firmy audytorskie): [...] aa) w stosownych przypadkach wydają opinię na podstawie usługi atestacyjnej dającej ograniczoną pewność na temat zgodności sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju z wymogami niniejszej dyrektywy; w tym zgodności sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju ze standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przyjętymi na podstawie art. 29b lub art. 29c, procesu przeprowadzonego przez jednostkę w celu identyfikacji informacji przedstawionych zgodnie z tymi standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zgodności z wymogiem znakowania sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju zgodnie z art. 29d, a także zgodności z wymogami sprawozdawczymi zawartymi w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852; [...]".
46 Art. 26a ust. 1 i ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych: "Państwa członkowskie wymagają od biegłych rewidentów i firm audytorskich przeprowadzania atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami atestacji przyjętymi przez Komisję [...]. Najpóźniej do dnia 1 października 2026 r. Komisja przyjmuje akty delegowane [...] poprzez wprowadzenie przepisów dotyczących standardów atestacji dającej ograniczoną pewność określających procedury, które biegły(li) rewident(ci) i firma(-y) audytorska(-ie) wykonują w celu wyciągnięcia wniosków na temat atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym planowania zlecenia, uwzględniania rodzajów ryzyka i reagowania na nie oraz rodzaju wniosków, jakie należy zawrzeć w sprawozdaniu z atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju lub, w odpowiednim przypadku, w sprawozdaniu z badania [.]".
47 Art. 26a ust. 3 akapit drugi dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych: "Najpóźniej do dnia 1 października 2028 r. Komisja przyjmuje akty delegowane [.] w celu ustanowienia standardów atestacji dającej wystarczającą pewność, po dokonaniu oceny, czy biegli rewidenci i jednostki są w stanie zagwarantować wystarczającą pewność. Biorąc pod uwagę wyniki tej oceny, a zatem stosownie do sytuacji, w tych aktach delegowanych określa się datę, od której opinia, o której mowa w art. 34 ust. 1 akapit drugi lit. aa), ma opierać się na zleceniu atestacji dającej wystarczającą pewność opartej na tych standardach atestacji dającej wystarczającą pewność".
48 Art. 26a ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych: "Państwa członkowskie mogą stosować krajowe standardy, procedury lub wymogi atestacji, dopóki Komisja nie przyjmie standardu atestacji obejmującego tę samą kwestię".
49 Art. 34 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie zapewniają, by sprawozdania finansowe jednostek interesu publicznego oraz średnich i dużych jednostek były badane przez co najmniej jednego biegłego rewidenta lub co najmniej jedną firmę audytorską zatwierdzonych przez państwo członkowskie do celów przeprowadzania badań ustawowych na podstawie dyrektywy 2006/43/WE".
50 Art. 34 ust. 3 dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie mogą zezwolić biegłemu rewidentowi lub firmie audytorskiej innym niż biegły rewident lub firma audytorska przeprowadzający badanie ustawowe sprawozdań finansowych na wydanie opinii, o której mowa w ust. 1 akapit drugi lit. aa)".
51 Art. 34 ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "[...] Państwa członkowskie mogą zezwolić niezależnemu dostawcy usług atestacyjnych mającemu siedzibę na ich terytorium na wydanie opinii, o której mowa w ust. 1 akapit drugi lit. aa) [...]".
52 Art. 34 ust. 4 akapit szósty dyrektywy o rachunkowości: "Jeżeli zgodnie z akapitem pierwszym państwo członkowskie podejmuje decyzję o zezwoleniu niezależnemu dostawcy usług atestacyjnych na wyrażanie opinii, o której mowa w ust. 1 akapit drugi lit. aa), zezwala ono na to również biegłemu rewidentowi innemu niż biegły rewident przeprowadzający badanie ustawowe sprawozdań finansowych, jak określono w ust. 3".
53 Art. 40a ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie wymagają, aby sprawozdanie w sprawie zrównoważonego rozwoju, o którym mowa w ust. 1, było publikowane wraz z opinią atestacyjną [.]".
54 Art. 40a ust. 3 akapit drugi dyrektywy o rachunkowości: "[w] przypadku gdy jednostka z państwa trzeciego nie przedstawi opinii atestacyjnej zgodnie z akapitem pierwszym, jednostka zależna lub oddział wydają oświadczenie, w którym stwierdzają, że jednostka z państwa trzeciego nie udostępniła niezbędnej opinii atestacyjnej".
55 Art. 40a ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie wymagają, aby sprawozdanie w sprawie zrównoważonego rozwoju, o którym mowa w ust. 1, było publikowane wraz z opinią atestacyjną wydaną przez co najmniej jedną osobę lub firmę upoważnioną do wydawania opinii na temat sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju na mocy prawa krajowego jednostki z państwa trzeciego lub państwa członkowskiego".
56 Art. 14a dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych.
57 Art. 34 ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości.
58 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
59 Art. 2 pkt 20 dyrektywy o rachunkowości: "»niezależny dostawca usług atestacyjnych« oznacza jednostkę oceniającą zgodność, akredytowaną zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 do określonych czynności z zakresu oceny zgodności, o których mowa w art. 34 ust. 1 akapit drugi lit. aa) niniejszej dyrektywy".
60 Art. 34 ust. 4 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie mogą zezwolić niezależnemu dostawcy usług atestacyjnych mającemu siedzibę na ich terytorium na wydanie opinii, o której mowa w ust. 1 akapit drugi lit. aa), pod warunkiem że taki niezależny dostawca usług atestacyjnych podlega wymogom równoważnym z wymogami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE w odniesieniu do atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 tej dyrektywy, w szczególności z wymogami dotyczącymi: a) szkolenia i egzaminów zapewniających, aby niezależni dostawcy usług atestacyjnych zdobyli niezbędną wiedzę ekspercką dotyczącą sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju; b) kształcenia ustawicznego; c) systemów zapewniania jakości; d) etyki zawodowej, niezależności, obiektywizmu, poufności i tajemnicy zawodowej; e) wyboru i zwalniania; f) dochodzeń i kar; g) organizacji pracy niezależnego dostawcy usług atestacyjnych, w szczególności pod kątem wystarczających zasobów i personelu oraz prowadzenia dokumentacji klienta i dossier klienta oraz h) zgłaszania nieprawidłowości".
61 Art. 34 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy o rachunkowości: "[o]d dnia 6 stycznia 2027 r. państwo członkowskie, które skorzystało z możliwości przewidzianej w ust. 4 (zwane dalej »przyjmującym państwem członkowskim«), zezwala niezależnemu dostawcy usług atestacyjnych mającemu siedzibę w państwie członkowskim innym niż przyjmujące państwo członkowskie (zwanym dalej »państwem członkowskim pochodzenia«) na przeprowadzanie atestacji sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju".
62 Art. 45 dyrektywy w sprawie badań sprawozdań finansowych.
63 W przypadku jednostek posiadających papiery wartościowe dopuszczone do obrotu mającymi zastosowanie zasadami sprawozdawczości finansowej są zasady macierzystego państwa członkowskiego zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy w sprawie przejrzystości (tj. państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa jednostki, lub jednego z państw członkowskich, w którym papiery wartościowe jednostki są dopuszczone do obrotu na unijnym rynku regulowanym).
64 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
65 Zgodnie z definicją w art. 3 ust. 7 dyrektywy o rachunkowości.
66 Zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013.
67 W rozumieniu art. 2 ust. 1 dyrektywy Rady 91/674/EWG.
68 Art. 1 ust. 3 lit. b) zdanie drugie dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o niezastosowaniu środków koordynacyjnych, o których mowa w akapicie pierwszym, do jednostek wymienionych w art. 2 ust. 5 pkt 2-23 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE".
69 Art. 1 ust. 1 dyrektywy o rachunkowości: "1. Środki koordynacyjne określone w niniejszej dyrektywie stosuje się do przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w odniesieniu do rodzajów jednostek wymienionych: a) w załączniku I; b) w załączniku II, w przypadku gdy wszyscy bezpośredni lub pośredni wspólnicy w danej jednostce ponoszący zasadniczo nieograniczoną odpowiedzialność majątkową faktycznie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność z uwagi na fakt, iż wspólnicy ci są jednostkami, które: (i) należą do rodzajów wymienionych w załączniku I, lub (ii) nie podlegają prawu państwa członkowskiego, ale mają formę prawną porównywalną do tych wymienionych w załączniku I. [...]".
70 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1).
71 Art. 1 ust. 4 dyrektywy o rachunkowości: "Środki koordynacyjne określone w art. 19a, 29a i 29d nie mają zastosowania do produktów finansowych wymienionych w art. 2 pkt 12 lit. b) [tj. UICTS] i f) [tj. AFI] rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 [tj. SFDR]".
72 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
73 Art. 1 ust. 1 dyrektywy o rachunkowości.
74 Art. 19 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy o rachunkowości: "Jeżeli jest to konieczne dla zrozumienia rozwoju, wyników lub sytuacji jednostki, analiza ta zawiera zarówno finansowe, jak i w stosownych przypadkach niefinansowe kluczowe wskaźniki wyników związane z konkretnym obszarem działalności, w tym informacje dotyczące kwestii środowiskowych i spraw pracowniczych. Przedstawiając analizę, sprawozdanie z działalności zawiera, w stosownych przypadkach, odniesienia do kwot wykazanych w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz dodatkowe objaśnienia dotyczące tych kwot".
75 Art. 29 ust. 1 dyrektywy o rachunkowości: "[s]konsolidowane sprawozdanie z działalności, oprócz pozostałych informacji wymaganych innymi przepisami niniejszej dyrektywy, zawiera co najmniej informacje wymagane na mocy art. 19 i 20, z uwzględnieniem niezbędnych dostosowań wynikających ze szczególnego charakteru skonsolidowanego sprawozdania z działalności w porównaniu ze sprawozdaniem z działalności, tak aby ułatwić ocenę sytuacji jednostek objętych konsolidacją jako całości".
76 Art. 29a ust. 7 dyrektywy o rachunkowości: "Jednostkę dominującą spełniającą wymogi ustanowione w ust. 1-5 niniejszego artykułu uznaje się za spełniającą wymogi ustanowione w art. 19 ust. 1 akapit trzeci i w art. 19a".
77 Art. 19a ust. 9 akapit drugi lit. a) pkt (ii) i art. 29a ust. 8 akapit drugi lit. a) pkt (ii) dyrektywy o rachunkowości: "linki internetowe do skonsolidowanego sprawozdania z działalności jednostki dominującej, lub, w stosownych przypadkach, do skonsolidowanej sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju jednostki dominującej, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, oraz do opinii atestacyjnej, o której mowa w art. 34 ust. 1 akapit drugi lit. aa) niniejszej dyrektywy, lub opinii atestacyjnej, o której mowa w lit. b) niniejszego akapitu".
78 Art. 19a ust. 9 akapit trzeci i art. 29a ust. 8 akapit trzeci dyrektywy o rachunkowości.
79 Art. 19a ust. 9 akapit drugi lit. a) pkt (iii) i art. 29a ust. 8 akapit drugi lit. a) pkt (iii) dyrektywy o rachunkowości: "informację, że jednostka jest zwolniona z obowiązków określonych w ust. 1-4 niniejszego artykułu".
80 Art. 29d dyrektywy o rachunkowości: "1. Jednostki podlegające wymogom art. 19a niniejszej dyrektywy sporządzają swoje sprawozdanie z działalności w elektronicznym formacie raportowania określonym w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/815 oraz znakują swoją sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym informacje podlegające ujawnieniu, o których mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852, zgodnie z elektronicznym formatem raportowania określonym w tym rozporządzeniu delegowanym. 2. Jednostki dominujące podlegające wymogom art. 29a sporządzają swoje skonsolidowane sprawozdanie z działalności w elektronicznym formacie raportowania określonym w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/815 oraz znakują swoją sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym informacje podlegające ujawnieniu, o których mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852, zgodnie z elektronicznym formatem raportowania określonym w tym rozporządzeniu delegowanym".
81 Rozumowanie to opiera się na art. 19a ust. 3 akapit trzeci i art. 29a ust. 3 akapit trzeci dyrektywy o rachunkowości: "W stosownych przypadkach w informacjach, o których mowa w ust. 1 i 2, ujmuje się również odniesienia do innych informacji zawartych w sprawozdaniu z działalności zgodnie z art. 19 oraz dodatkowe objaśnienia dotyczące tych informacji, a także kwoty przedstawione w rocznym sprawozdaniu finansowym". "W stosownych przypadkach" odnosi się do sytuacji, w których jednostka nie sporządza i nie publikuje sprawozdań finansowych.
82 Zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 145 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jako instytucja, "która spełnia wszystkie następujące warunki: a) nie jest dużą instytucją; b) całkowita wartość jej aktywów na zasadzie indywidualnej lub, w stosownych przypadkach, na zasadzie skonsolidowanej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i dyrektywą 2013/36/UE jest w ujęciu średnim równa wartości progu wynoszącej 5 mld EUR w czteroletnim okresie bezpośrednio poprzedzającym bieżący roczny okres sprawozdawczy, lub niższa od wartości tego progu; państwa członkowskie mogą obniżyć ten próg; c) nie podlega jakimkolwiek obowiązkom lub podlega uproszczonym obowiązkom w zakresie sporządzania planów naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 4 dyrektywy 2014/59/UE; d) jej działalność zaliczana do portfela handlowego jest klasyfikowana jako prowadzona na małą skalę w rozumieniu art. 94 ust. 1; e) całkowita wartość posiadanych przez nią pozycji w instrumentach pochodnych przeznaczonych do obrotu nie przekracza 2 % jej całkowitych aktywów bilansowych i pozabilansowych, a całkowita wartość jej ogólnych pozycji w instrumentach pochodnych nie przekracza 5 %, przy czym obie wartości oblicza się zgodnie z art. 273a ust. 3; f) ponad 75 % zarówno skonsolidowanych całkowitych aktywów instytucji, jak i jej zobowiązań, z wyłączeniem w obu przypadkach ekspozycji wewnątrz grupy, związanych jest z działalnością prowadzoną z kontrahentami znajdującymi się w Europejskim Obszarze Gospodarczym; g) instytucja nie korzysta z modeli wewnętrznych, aby spełnić wymogi ostrożnościowe zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, z wyjątkiem przypadków, gdy jednostka zależna korzysta z modeli wewnętrznych opracowanych na poziomie grupy, pod warunkiem że dana grupa podlega wymogom dotyczącym ujawniania informacji określonym w art. 433a lub 433c na zasadzie skonsolidowanej; h) instytucja nie zgłosiła właściwemu organowi sprzeciwu wobec sklasyfikowania jej jako małej i niezłożonej instytucji; i) właściwy organ nie zdecydował, że na podstawie analizy wielkości danej instytucji, jej powiązań, złożoności lub profilu ryzyka nie można uznać tej instytucji za małą i niezłożoną instytucję". Instytucje te mogą być objęte zakresem definicji dużych jednostek, jeżeli spełniają progi określone w art. 3 ust. 7 dyrektywy o rachunkowości.
83 Zdefiniowane w art. 13 pkt 2 dyrektywy 2009/138/WE.
84 Zdefiniowane w art. 13 pkt 5 dyrektywy 2009/138/WE.
85 Pkt 132: "Jeżeli w odniesieniu do pierwszych trzech lat sprawozdawczości jednostki w zakresie zrównoważonego rozwoju prowadzonej zgodnie z ESRS nie wszystkie niezbędne informacje dotyczące jej łańcucha wartości na wyższym i niższym szczeblu są dostępne, jednostka wyjaśnia działania podjęte w celu uzyskania niezbędnych informacji dotyczących jej łańcucha wartości na wyższym i niższym szczeblu, powody, dla których nie wszystkie niezbędne informacje mogły zostać uzyskane, oraz plany jednostki dotyczące uzyskania niezbędnych informacji w przyszłości". Pkt 133: "W odniesieniu do pierwszych trzech lat sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w ramach ESRS, w celu uwzględnienia trudności, jakie jednostki mogą napotkać w gromadzeniu informacji od podmiotów w całym swoim łańcuchu wartości oraz w celu ograniczenia obciążenia MŚP w łańcuchu wartości: a) ujawniając informacje na temat polityk, działań i celów zgodnie z ESRS 2 i innymi ESRS, jednostka może ograniczyć informacje dotyczące łańcucha wartości na wyższym i niższym szczeblu do informacji dostępnych wewnętrznie, takich jak dane już dostępne jednostce i informacje publicznie dostępne; oraz b) ujawniając mierniki, jednostka nie jest zobowiązana do uwzględniania informacji dotyczących łańcucha wartości na wyższym i niższym szczeblu, z wyjątkiem punktów danych pochodzących z innych przepisów UE, wymienionych w dodatku B do ESRS 2".
86 Art. 19a ust. 9 akapit drugi lit. c) dyrektywy o rachunkowości.
87 Art. 19a ust. 9 akapit drugi lit. c) i art. 29a ust. 8 akapit drugi lit. c) dyrektywy o rachunkowości.
88 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniająca niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz.U. L, 2023/2864, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/ 2864/oj).
89 Art. 33a dyrektywy o rachunkowości zmieniony pakietem w zakresie ESAP.
90 Art. 51 dyrektywy o rachunkowości: "Państwa członkowskie przewidują sankcje mające zastosowanie w przypadku naruszenia przepisów krajowych przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą oraz podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia ich wykonania. Przewidziane sankcje są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające".
91 Art. 40a ust. 3 akapit pierwszy: "Państwa członkowskie wymagają, aby sprawozdanie w sprawie zrównoważonego rozwoju [...] było publikowane wraz z opinią atestacyjną wydaną przez co najmniej jedną osobę lub firmę upoważnioną do wydawania opinii na temat sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju na mocy prawa krajowego jednostki z państwa trzeciego lub państwa członkowskiego".
92 Art. 34 ust. 6 dyrektywy o rachunkowości i art. 37 ust. 3 akapit drugi dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych.
93 Art. 34 ust. 5 dyrektywy o rachunkowości.
94 Art. 28a dyrektywy w sprawie badań sprawozdań finansowych.
95 Na mocy art. 26a dyrektywy w sprawie badania sprawozdań finansowych Komisja jest uprawniona do przyjmowania standardów atestacji w zakresie zrównoważonego rozwoju dającej ograniczoną pewność do dnia 1 października 2026 r. Komisja jest również uprawniona do przyjmowania standardów atestacji w zakresie zrównoważonego rozwoju dającej wystarczającą pewność do dnia 1 października 2028 r., po dokonaniu oceny, czy biegli rewidenci i jednostki są w stanie zagwarantować wystarczającą pewność.
96 W szczególności dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 z dnia 13 grudnia 2023 r. zmieniającą niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu (Dz.U. L, 2023/2864, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/ eli/dir/2023/2864/oj) "dyrektywa zbiorcza w sprawie ESAP".
97 Art. 22 ust. 6 dyrektywy o rachunkowości: "Bez uszczerbku dla art. 23 ust. 9 jednostka dominująca i wszystkie jej jednostki zależne są jednostkami objętymi konsolidacją niezależnie od miejsca siedziby statutowej takich jednostek zależnych".
98 Takie samo podejście stosuje się w odniesieniu do punktów danych, które wynikają z innych przepisów UE wymienionych w dodatku B do ESRS 2.