Sprawa C-627/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja, wniesione w dniu 26 września 2024 r. przez Bytedance Ltd

Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja, wniesione w dniu 26 września 2024 r. przez Bytedance Ltd
(Sprawa C-627/24 P)

(C/2024/6639)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: Bytedance Ltd (przedstawiciele: E. Batchelor, N. Baeten, M. Frese, advocaaten)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącej odwołanie

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 6102 final 1  z dnia 5 września 2023 r. wskazującej ByteDance jako strażnika dostępu zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (zwanego dalej"DMA") (sprawa DMA.100040 - ByteDance - Online Social Networking Services); oraz

- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez ByteDance w związku z niniejszym postępowaniem oraz postępowaniem przed Sądem.

Zarzuty i główne argumenty

Zarzut pierwszy: W wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA.

- Część pierwsza zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA z uwagi na zastosowanie w nim błędnego kryterium prawnego przy ocenie, czy wnosząca odwołanie przedstawiła wystarczająco uzasadnione argumenty podważające w oczywisty sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 DMA.

- Część druga zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. a) i art. 3 ust. 5 DMA w odniesieniu do kryterium znaczącego wpływu na rynek wewnętrzny, wskutek czego domniemania ilościowe stały się de facto niewzruszalne. Sąd błędnie oparł się na dużej i rosnącej liczbie użytkowników oraz zignorował potrzebę powiązania kapitalizacji rynkowej z potencjałem monetyzacji użytkowników w Unii. Ponadto Sąd zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i bezprawnie odrzucił bezsporne dowody ByteDance.

- Część trzecia zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 5 DMA w zakresie kryterium ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do konsumentów, poprzez błędne zastosowanie art. 3 ust. 1 lit. b) w odniesieniu do braku ekosystemu ByteDance, silnych efektów sieciowych, multihomingu, efektów uzależnienia użytkownika od jednego dostawcy i względnej skali. Ponadto Sąd przeinaczył w wyroku dowody, zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i nie przedstawił uzasadnienia w odniesieniu do multihomingu, intensywności korzystania oraz interoperacyjności. Wreszcie Sąd zastosował błędne kryterium prawne w ramach analizy dotyczącej ważnego punktu dostępu w odniesieniu do multihomingu i poziomu interakcji użytkowników biznesowych.

- Część czwarta zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. c) i art. 3 ust. 5 DMA w odniesieniu do kryterium ugruntowanej i trwałej pozycji. Sąd zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i błędnie zastosował pojęcie kontestowalności, wymagając zastąpienia domniemanego strażnika dostępu. Ponadto Sąd popełnił błąd, wymagając kontestowalności ze strony podmiotów niebędących strażnikami dostępu i pomijając kontestowalność ze strony strażnika dostępu działającego w zakresie innej podstawowej usługi platformowej (PUP). Rozumowanie Sądu jest ponadto wewnętrznie sprzeczne, ponieważ dowody wskazują na kontestowalność ze strony podmiotów niebędących strażnikami dostępu w przypadku PUP obejmującej internetowy serwis społecznościowy. Wreszcie Sąd naruszył prawo, gdy odrzucił jako niedopuszczalne dowody ByteDance dotyczące nowych usług i gdy zastosował błędne kryterium prawne przy ocenie tych dowodów.

- Część piąta zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA, ponieważ Sąd nie dokonał całościowej oceny argumentów i dowodów wnoszącej odwołanie.

Zarzut drugi: W wyroku naruszono prawo, ponieważ Sąd stwierdził, że naruszenie przez Komisję prawa ByteDance do obrony w odniesieniu do jej podnoszonego ekosystemu i intensywności korzystania z TikToka nie doprowadziło do stwierdzenia nieważności decyzji.

1 Dz.U. C C/2023/552.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6639

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-627/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja, wniesione w dniu 26 września 2024 r. przez Bytedance Ltd
Data aktu: 11/11/2024
Data ogłoszenia: 11/11/2024