Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Bytedance Ltd (przedstawiciele: E. Batchelor, N. Baeten, M. Frese, advocaaten)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącej odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 6102 final 1 z dnia 5 września 2023 r. wskazującej ByteDance jako strażnika dostępu zgodnie z art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (zwanego dalej"DMA") (sprawa DMA.100040 - ByteDance - Online Social Networking Services); oraz
- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez ByteDance w związku z niniejszym postępowaniem oraz postępowaniem przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Zarzut pierwszy: W wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA.
- Część pierwsza zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA z uwagi na zastosowanie w nim błędnego kryterium prawnego przy ocenie, czy wnosząca odwołanie przedstawiła wystarczająco uzasadnione argumenty podważające w oczywisty sposób domniemania określone w art. 3 ust. 2 DMA.
- Część druga zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. a) i art. 3 ust. 5 DMA w odniesieniu do kryterium znaczącego wpływu na rynek wewnętrzny, wskutek czego domniemania ilościowe stały się de facto niewzruszalne. Sąd błędnie oparł się na dużej i rosnącej liczbie użytkowników oraz zignorował potrzebę powiązania kapitalizacji rynkowej z potencjałem monetyzacji użytkowników w Unii. Ponadto Sąd zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i bezprawnie odrzucił bezsporne dowody ByteDance.
- Część trzecia zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 5 DMA w zakresie kryterium ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do konsumentów, poprzez błędne zastosowanie art. 3 ust. 1 lit. b) w odniesieniu do braku ekosystemu ByteDance, silnych efektów sieciowych, multihomingu, efektów uzależnienia użytkownika od jednego dostawcy i względnej skali. Ponadto Sąd przeinaczył w wyroku dowody, zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i nie przedstawił uzasadnienia w odniesieniu do multihomingu, intensywności korzystania oraz interoperacyjności. Wreszcie Sąd zastosował błędne kryterium prawne w ramach analizy dotyczącej ważnego punktu dostępu w odniesieniu do multihomingu i poziomu interakcji użytkowników biznesowych.
- Część czwarta zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 lit. c) i art. 3 ust. 5 DMA w odniesieniu do kryterium ugruntowanej i trwałej pozycji. Sąd zastąpił własnym rozumowaniem rozumowanie zawarte w decyzji i błędnie zastosował pojęcie kontestowalności, wymagając zastąpienia domniemanego strażnika dostępu. Ponadto Sąd popełnił błąd, wymagając kontestowalności ze strony podmiotów niebędących strażnikami dostępu i pomijając kontestowalność ze strony strażnika dostępu działającego w zakresie innej podstawowej usługi platformowej (PUP). Rozumowanie Sądu jest ponadto wewnętrznie sprzeczne, ponieważ dowody wskazują na kontestowalność ze strony podmiotów niebędących strażnikami dostępu w przypadku PUP obejmującej internetowy serwis społecznościowy. Wreszcie Sąd naruszył prawo, gdy odrzucił jako niedopuszczalne dowody ByteDance dotyczące nowych usług i gdy zastosował błędne kryterium prawne przy ocenie tych dowodów.
- Część piąta zarzutu pierwszego: w wyroku naruszono art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 DMA, ponieważ Sąd nie dokonał całościowej oceny argumentów i dowodów wnoszącej odwołanie.
Zarzut drugi: W wyroku naruszono prawo, ponieważ Sąd stwierdził, że naruszenie przez Komisję prawa ByteDance do obrony w odniesieniu do jej podnoszonego ekosystemu i intensywności korzystania z TikToka nie doprowadziło do stwierdzenia nieważności decyzji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6639 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-627/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (ósma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie T-1077/23, Bytedance/Komisja, wniesione w dniu 26 września 2024 r. przez Bytedance Ltd |
Data aktu: | 11/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/11/2024 |