Język postępowania: czeski(C/2024/6634)
(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Nejvyšší správní soud
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Mikroregion Porta Bohemica
Strona przeciwna: Odvolací finanční ředitelství
Pytania prejudycjalne
1) Czy rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich umożliwia:
a) regulację krajową, która w rozumieniu art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia ustanawia dłuższy termin na wydanie decyzji w sprawie (tu dziesięcioletni) niż termin, który wynika z art. 3 ust. 1 akapit czwarty tego rozporządzenia, nie ustanawiając jednocześnie w sposób wyraźny również osobnego terminu na wszczęcie postępowania, przewidzianego w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 2988/95?
b) określenie przez państwo członkowskie jako początku biegu terminu na wydanie decyzji - w miejsce czasu dopuszczenia się nieprawidłowości - pierwszego dnia następnego roku kalendarzowego?
2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze część a) - czy rozporządzenie nr 2988/95 umożliwia państwu członkowskiemu, które skorzystało z uprawnienia zgodnie z art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia, wszczęcie postępowania w terminie dłuższym niż ten wynikający z art. 3 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 2988/95? Czy też - jeżeli przepisy krajowe nie przewidują szczególnego terminu na wszczęcie postępowania - należy postępować zgodnie z art. 3 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 2988/95 i wszcząć postępowanie w terminie tam wskazanym?
3) Czy w przypadku nieprawidłowości w rozumieniu art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2988/95, które powstały przy finansowaniu projektów związanych z którąś z polityk Unii oraz w związku z dotacjami przyznanymi częściowo ze źródeł Unii, a częściowo ze źródeł budżetu państwa członkowskiego, należy postępować wyłącznie zgodnie z rozporządzeniem nr 2988/95 (w tym co do terminów i definicji), a więc zastosować to rozporządzenie do nieprawidłowości w pełnym jej zakresie? Czy też należy tak postępować jedynie odnośnie do dającej się wyodrębnić części dotacji przyznanej ze źródeł Unii, natomiast odnośnie do dającej się wyodrębnić części dotacji przyznanej z budżetu państwa członkowskiego należy postępować zgodnie z regulacją krajową?