united kingdom
ukraine

Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General
(Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.)

(C/2024/6632)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

High Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd

Strona przeciwna: The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 122 TFUE stanowi ważną podstawę prawną rozdziału III rozporządzenia [2022/1854] 1 ? W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej: czy rozdział III jest nieważny z tej przyczyny, że rozporządzenie

a) zostało oparte na nieważnej podstawie prawnej lub

b) nie jest zgodne z wymogami art. 122 TFUE lub

c) jest sprzeczne z postanowieniami TUE dotyczącymi zasady przyznania kompetencji lub

d) jest sprzeczne z wymogiem jednomyślności Rady Unii Europejskiej przy przyjmowaniu środków dotyczących podatków bezpośrednich lub środków fiskalnych?

2) Czy rozdział III rozporządzenia [2022/1854], w szczególności jego art. 14 i art. 15, z racji tego, że stanowi, iż przewidziana w nim tymczasowa składka solidarnościowa ma zastosowanie do lat podatkowych 2022 lub 2023, jest niezgodny z zasadami ogólnymi pewności prawa lub niedziałania prawa wstecz lub z zasadą proporcjonalności, w związku z czym nieważnością dotknięty jest rozdział III lub w szczególności jego art. 14 lub 15?

3) Czy rozdział III rozporządzenia [2022/1854], w szczególności jego art. 14 lub 15, z racji tego, że wprowadza tymczasową składkę solidarnościową, jest nieważny z tego powodu, iż stanowi ingerencję w przysługujące skarżącym prawa, które zostały zagwarantowane w art. 16 lub 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

4) W przypadku gdy do sądu krajowego zwrócono się o rozstrzygnięcie, czy ustawa 2  jest niezgodna z obowiązującymi w prawie Unii zasadami ogólnymi pewności prawa lub niedziałania prawa wstecz, ponieważ wprowadza ona tymczasową składkę solidarnościową za lata 2022 i 2023 poprzez odniesienie do definicji "okresu rozliczeniowego" (zdefiniowanego w art. 2 ustawy jako "okres 12 miesięcy rozpoczynający się w dniach 1 stycznia 2022 r. i 1 stycznia 2023 r."), jakie czynniki są istotne dla oceny ważności ustawy w świetle powyższych zasad prawa Unii oraz jakie znaczenie (o ile jakiekolwiek) mają poniższe czynniki (z zastrzeżeniem, że ustalenie okoliczności faktycznych należy do sądu odsyłającego)?

a) Okoliczność, że rozporządzenie zostało opublikowane w dniu 7 października 2022 r. i weszło w życie następnego dnia,

b) okoliczność, że w chwili wejścia w życie rozporządzenia rok 2022 jeszcze się nie zakończył, a rok 2023 jeszcze się nie rozpoczął,

c) okoliczność, że niektóre (choć nie wszystkie) transakcje, które w 2022 r. generowały zyski po stronie skarżących, były już zakończone w chwili wejścia w życie rozporządzenia,

d) okoliczność, że rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia tymczasowej składki solidarnościowej lub środków równoważnych za lata 2022 lub 2023,

e) okoliczność, że ustawa została podpisana w dniu 17 lipca 2023 r. i zaczęła obowiązywać z dniem 2 sierpnia 2023 r.,

f) okoliczność, że ustawa przewiduje jedynie odpowiedzialność cywilną,

g) okoliczność, że rozporządzeniem nałożono na Irlandię wyraźnie określone zobowiązania,

h) przedstawione przez Irlandię uzasadnienie przyjętej przez nią definicji "okresu rozliczeniowego",

i) okoliczność, że spółka powiązana ze skarżącymi oświadczyła wobec irlandzkiego organu krajowego odpowiedzialnego za stosowanie prawa konkurencji, iż zwiększenie udziału operacyjnego w polu gazonośnym Corrib stanowi dla niej "atrakcyjną inwestycję", które to oświadczenie zostało złożone po przyjęciu rozporządzenia oraz po ogłoszeniu przez rząd Irlandii środków służących wprowadzeniu w życie tymczasowej składki solidarnościowej, lub

j) jakikolwiek inny czynnik, a jeżeli tak, to jaki?

5) W przypadku gdy skarżące utrzymują, że zobowiązanie do zapłaty tymczasowej składki solidarnościowej naruszało prawa, które przysługują im na podstawie art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (lub na podstawie jednego z tych artykułów), lub zasadę proporcjonalności, w tym tak jak została ona wyrażona w motywach 54 lub 55 rozporządzenia, w szczególności ze względu na:

a) określenie w art. 4 ust. 2 ustawy stawki na poziomie 75 % lub na

b) sposób uregulowania w ustawie traktowania strat poniesionych w poprzednich latach podatkowych,

jakie czynniki są istotne dla sądu krajowego rozstrzygającego o zgodności ustawy z powyższymi normami prawa Unii oraz jakie znaczenie (o ile jakiekolwiek) należy przypisywać poniższym czynnikom (z zastrzeżeniem, że ustalenie okoliczności faktycznych należy do sądu odsyłającego)?

a) Okoliczność, że ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły w Irlandii i innych państwach członkowskich,

b) twierdzenie (sformułowane przez stronę przeciwną i zakwestionowane przez skarżące), że spowodowało to trudności dla konsumentów i przedsiębiorstw w Irlandii, którym strona przeciwna zaradziła kosztem 4,5 mld EUR wydatkowanych na pomoc konsumentom i przedsiębiorstwom,

c) twierdzenie (sformułowane przez stronę przeciwną i zakwestionowane przez skarżące), że skarżące osiągnęły w latach 2022 i 2023 znaczne zyski, które wynikały z ogólnego wzrostu cen energii, a nie z dodatkowych inwestycji, zwiększonej wydajności bądź z opracowania lub wprowadzenia produktu charakteryzującego się nowymi cechami, za który klienci byliby gotowi zapłacić wyższą cenę,

d) okoliczność, że zyski przekroczyły pułap 120 % średnich zysków w poprzednich czterech latach,

e) okoliczność, że rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia w odniesieniu do takich zysków tymczasowej składki solidarnościowej lub środków równoważnych,

f) okoliczność, że w przypadku gdy państwa członkowskie wprowadzają tymczasową składkę solidarnościową, rozporządzenie określa stawkę minimalną wynoszącą 33 %, ale nie określa stawki maksymalnej,

g) okoliczność, że Irlandia ustaliła stawkę na poziomie 75 % (która ma zastosowanie do tej części zysków, która przekracza 120 % średnich zysków w poprzednich czterech latach),

h) okoliczność, że za 2022 r. skarżące zapłaciły tytułem tymczasowej składki solidarnościowej kwotę około 99 mln EUR,

i) i) okoliczność, że skarżące spodziewają się zapłacić około 40 mln EUR tytułem tymczasowej składki solidarnościowej za 2023 r.,

j) okoliczność, że wpływy z tymczasowej składki solidarnościowej są przeznaczane na finansowanie kosztów środków przyjętych przez stronę przeciwną w celu udzielenia konsumentom i przedsiębiorstwom pomocy w związku ze wzrostem cen energii,

k) okoliczność, że prawodawca Unii lub ustawodawca irlandzki uznał za odpowiednie, aby przedsiębiorstwa osiągające ponadnormalne zyski w odpowiednim stopniu uczestniczyły w pokrywaniu kosztów ponoszonych w związku ze wspieraniem konsumentów i przedsiębiorstw,

l) okoliczność, że skarżące twierdzą, iż nie przewidywały, że będą podlegać zobowiązaniu podatkowemu z tytułu irlandzkiego podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2022 lub 2023, a to ze względu na zakumulowaną przez nie stratę w poprzednich latach podatkowych (z zastrzeżeniem, że - tak jak w przypadku wszystkich okoliczności faktycznych i twierdzeń, w odniesieniu do których nie wskazano wyraźnie, iż zostały one zaakceptowane - sąd krajowy rozstrzygnie, czy to twierdzenie oraz jego zasadność zostały dowiedzione),

m) okoliczność, że art. 16 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż "[t]ymczasowa składka solidarnościowa jest stosowana oprócz zwykłych podatków i opłat mających zastosowanie zgodnie z prawem krajowym państwa członkowskiego";

n) okoliczność, że ustawa nie zezwala na uwzględnienie przy określaniu zysków podlegających tymczasowej składce solidarnościowej strat poniesionych przed 2018 r.,

o) okoliczność, że spółka powiązana ze skarżącymi oświadczyła wobec irlandzkiego organu krajowego odpowiedzialnego za stosowanie prawa konkurencji, iż zwiększenie udziału operacyjnego w polu gazonośnym Corrib stanowi dla niej "atrakcyjną inwestycję", które to oświadczenie zostało złożone po przyjęciu rozporządzenia oraz po ogłoszeniu przez rząd Irlandii środków służących wprowadzeniu w życie tymczasowej składki solidarnościowej, lub

p) jakikolwiek inny czynnik, a jeżeli tak, to jaki?

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L 261I, s. 1).
2 Energy (Windfall Gains in the Energy Sector) (Temporary Solidarity Contribution) Act 2023

Zmiany w prawie

Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6632

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General
Data aktu: 11/11/2024
Data ogłoszenia: 11/11/2024