Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General
(Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.)

(C/2024/6632)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

High Court

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd

Strona przeciwna: The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 122 TFUE stanowi ważną podstawę prawną rozdziału III rozporządzenia [2022/1854] 1 ? W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej: czy rozdział III jest nieważny z tej przyczyny, że rozporządzenie

a) zostało oparte na nieważnej podstawie prawnej lub

b) nie jest zgodne z wymogami art. 122 TFUE lub

c) jest sprzeczne z postanowieniami TUE dotyczącymi zasady przyznania kompetencji lub

d) jest sprzeczne z wymogiem jednomyślności Rady Unii Europejskiej przy przyjmowaniu środków dotyczących podatków bezpośrednich lub środków fiskalnych?

2) Czy rozdział III rozporządzenia [2022/1854], w szczególności jego art. 14 i art. 15, z racji tego, że stanowi, iż przewidziana w nim tymczasowa składka solidarnościowa ma zastosowanie do lat podatkowych 2022 lub 2023, jest niezgodny z zasadami ogólnymi pewności prawa lub niedziałania prawa wstecz lub z zasadą proporcjonalności, w związku z czym nieważnością dotknięty jest rozdział III lub w szczególności jego art. 14 lub 15?

3) Czy rozdział III rozporządzenia [2022/1854], w szczególności jego art. 14 lub 15, z racji tego, że wprowadza tymczasową składkę solidarnościową, jest nieważny z tego powodu, iż stanowi ingerencję w przysługujące skarżącym prawa, które zostały zagwarantowane w art. 16 lub 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

4) W przypadku gdy do sądu krajowego zwrócono się o rozstrzygnięcie, czy ustawa 2  jest niezgodna z obowiązującymi w prawie Unii zasadami ogólnymi pewności prawa lub niedziałania prawa wstecz, ponieważ wprowadza ona tymczasową składkę solidarnościową za lata 2022 i 2023 poprzez odniesienie do definicji "okresu rozliczeniowego" (zdefiniowanego w art. 2 ustawy jako "okres 12 miesięcy rozpoczynający się w dniach 1 stycznia 2022 r. i 1 stycznia 2023 r."), jakie czynniki są istotne dla oceny ważności ustawy w świetle powyższych zasad prawa Unii oraz jakie znaczenie (o ile jakiekolwiek) mają poniższe czynniki (z zastrzeżeniem, że ustalenie okoliczności faktycznych należy do sądu odsyłającego)?

a) Okoliczność, że rozporządzenie zostało opublikowane w dniu 7 października 2022 r. i weszło w życie następnego dnia,

b) okoliczność, że w chwili wejścia w życie rozporządzenia rok 2022 jeszcze się nie zakończył, a rok 2023 jeszcze się nie rozpoczął,

c) okoliczność, że niektóre (choć nie wszystkie) transakcje, które w 2022 r. generowały zyski po stronie skarżących, były już zakończone w chwili wejścia w życie rozporządzenia,

d) okoliczność, że rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia tymczasowej składki solidarnościowej lub środków równoważnych za lata 2022 lub 2023,

e) okoliczność, że ustawa została podpisana w dniu 17 lipca 2023 r. i zaczęła obowiązywać z dniem 2 sierpnia 2023 r.,

f) okoliczność, że ustawa przewiduje jedynie odpowiedzialność cywilną,

g) okoliczność, że rozporządzeniem nałożono na Irlandię wyraźnie określone zobowiązania,

h) przedstawione przez Irlandię uzasadnienie przyjętej przez nią definicji "okresu rozliczeniowego",

i) okoliczność, że spółka powiązana ze skarżącymi oświadczyła wobec irlandzkiego organu krajowego odpowiedzialnego za stosowanie prawa konkurencji, iż zwiększenie udziału operacyjnego w polu gazonośnym Corrib stanowi dla niej "atrakcyjną inwestycję", które to oświadczenie zostało złożone po przyjęciu rozporządzenia oraz po ogłoszeniu przez rząd Irlandii środków służących wprowadzeniu w życie tymczasowej składki solidarnościowej, lub

j) jakikolwiek inny czynnik, a jeżeli tak, to jaki?

5) W przypadku gdy skarżące utrzymują, że zobowiązanie do zapłaty tymczasowej składki solidarnościowej naruszało prawa, które przysługują im na podstawie art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (lub na podstawie jednego z tych artykułów), lub zasadę proporcjonalności, w tym tak jak została ona wyrażona w motywach 54 lub 55 rozporządzenia, w szczególności ze względu na:

a) określenie w art. 4 ust. 2 ustawy stawki na poziomie 75 % lub na

b) sposób uregulowania w ustawie traktowania strat poniesionych w poprzednich latach podatkowych,

jakie czynniki są istotne dla sądu krajowego rozstrzygającego o zgodności ustawy z powyższymi normami prawa Unii oraz jakie znaczenie (o ile jakiekolwiek) należy przypisywać poniższym czynnikom (z zastrzeżeniem, że ustalenie okoliczności faktycznych należy do sądu odsyłającego)?

a) Okoliczność, że ceny energii elektrycznej znacznie wzrosły w Irlandii i innych państwach członkowskich,

b) twierdzenie (sformułowane przez stronę przeciwną i zakwestionowane przez skarżące), że spowodowało to trudności dla konsumentów i przedsiębiorstw w Irlandii, którym strona przeciwna zaradziła kosztem 4,5 mld EUR wydatkowanych na pomoc konsumentom i przedsiębiorstwom,

c) twierdzenie (sformułowane przez stronę przeciwną i zakwestionowane przez skarżące), że skarżące osiągnęły w latach 2022 i 2023 znaczne zyski, które wynikały z ogólnego wzrostu cen energii, a nie z dodatkowych inwestycji, zwiększonej wydajności bądź z opracowania lub wprowadzenia produktu charakteryzującego się nowymi cechami, za który klienci byliby gotowi zapłacić wyższą cenę,

d) okoliczność, że zyski przekroczyły pułap 120 % średnich zysków w poprzednich czterech latach,

e) okoliczność, że rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia w odniesieniu do takich zysków tymczasowej składki solidarnościowej lub środków równoważnych,

f) okoliczność, że w przypadku gdy państwa członkowskie wprowadzają tymczasową składkę solidarnościową, rozporządzenie określa stawkę minimalną wynoszącą 33 %, ale nie określa stawki maksymalnej,

g) okoliczność, że Irlandia ustaliła stawkę na poziomie 75 % (która ma zastosowanie do tej części zysków, która przekracza 120 % średnich zysków w poprzednich czterech latach),

h) okoliczność, że za 2022 r. skarżące zapłaciły tytułem tymczasowej składki solidarnościowej kwotę około 99 mln EUR,

i) i) okoliczność, że skarżące spodziewają się zapłacić około 40 mln EUR tytułem tymczasowej składki solidarnościowej za 2023 r.,

j) okoliczność, że wpływy z tymczasowej składki solidarnościowej są przeznaczane na finansowanie kosztów środków przyjętych przez stronę przeciwną w celu udzielenia konsumentom i przedsiębiorstwom pomocy w związku ze wzrostem cen energii,

k) okoliczność, że prawodawca Unii lub ustawodawca irlandzki uznał za odpowiednie, aby przedsiębiorstwa osiągające ponadnormalne zyski w odpowiednim stopniu uczestniczyły w pokrywaniu kosztów ponoszonych w związku ze wspieraniem konsumentów i przedsiębiorstw,

l) okoliczność, że skarżące twierdzą, iż nie przewidywały, że będą podlegać zobowiązaniu podatkowemu z tytułu irlandzkiego podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2022 lub 2023, a to ze względu na zakumulowaną przez nie stratę w poprzednich latach podatkowych (z zastrzeżeniem, że - tak jak w przypadku wszystkich okoliczności faktycznych i twierdzeń, w odniesieniu do których nie wskazano wyraźnie, iż zostały one zaakceptowane - sąd krajowy rozstrzygnie, czy to twierdzenie oraz jego zasadność zostały dowiedzione),

m) okoliczność, że art. 16 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż "[t]ymczasowa składka solidarnościowa jest stosowana oprócz zwykłych podatków i opłat mających zastosowanie zgodnie z prawem krajowym państwa członkowskiego";

n) okoliczność, że ustawa nie zezwala na uwzględnienie przy określaniu zysków podlegających tymczasowej składce solidarnościowej strat poniesionych przed 2018 r.,

o) okoliczność, że spółka powiązana ze skarżącymi oświadczyła wobec irlandzkiego organu krajowego odpowiedzialnego za stosowanie prawa konkurencji, iż zwiększenie udziału operacyjnego w polu gazonośnym Corrib stanowi dla niej "atrakcyjną inwestycję", które to oświadczenie zostało złożone po przyjęciu rozporządzenia oraz po ogłoszeniu przez rząd Irlandii środków służących wprowadzeniu w życie tymczasowej składki solidarnościowej, lub

p) jakikolwiek inny czynnik, a jeżeli tak, to jaki?

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L 261I, s. 1).
2 Energy (Windfall Gains in the Energy Sector) (Temporary Solidarity Contribution) Act 2023

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6632

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-533/24 Vermilion Energy Ireland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (Irlandia) w dniu 1 sierpnia 2024 r. - Vermilion Energy Ireland Ltd, Vermilion Exploration and Production Ireland Ltd, Vermilion Energy Corrib Ireland Ltd/The Minister for the Environment, Climate and Communications, Ireland, The Attorney General
Data aktu: 11/11/2024
Data ogłoszenia: 11/11/2024