Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2025, sekcja III - Komisja (2023/2220(BUI))

Wytyczne dotyczące budżetu na rok 2025 - sekcja III
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2025, sekcja III - Komisja (2023/2220(BUI))
(C/2024/6579)

P9_TA(2024)0157

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając zmienione rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2024/765 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 1  (rewizja WRF),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2022/2496 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ,

- uwzględniając swoje stanowisko z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 5 , a także powiązane deklaracje jednostronne 6 ,

- uwzględniając wstępne sprawozdanie w sprawie wniosku dotyczącego śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 10 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 16 maja 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (COM(2022)0223),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 11 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 12 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 22 grudnia 2021 r. dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570) oraz swoje stanowisko w sprawie tego wniosku z dnia 23 listopada 2022 r. 13 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 14 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 15 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640) oraz swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. stanowiącą odpowiedź na ten komunikat 16 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie),

- uwzględniając porozumienie przyjęte 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu (porozumienie paryskie),

- uwzględniając międzyinstytucjonalną proklamację Europejskiego filaru praw socjalnych z dnia 13 grudnia 2017 r. 17  i swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 18 , plan działania Komisji z dnia 4 marca 2021 r. na rzecz wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych oraz deklarację z Porto dotyczącą spraw społecznych przyjętą przez członków Rady Europejskiej w maju 2021 r.,

- uwzględniając unijną strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2021 r. pt. "Uwzględnianie aspektu płci w budżecie UE - czas, by za słowami poszły czyny",

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 1 lutego 2023 r. pt. "Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej" (COM(2023)0062),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 19 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 20 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 21  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 12 marca 2024 r. w sprawie wytycznych budżetowych na rok 2025 (6195/2024),

- uwzględniając art. 93 Regulaminu,

- uwzględniając opinie w formie pisma przedstawione przez Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Rozwoju, Komisję Kontroli Budżetowej, Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisję Transportu i Turystyki, Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisję Kultury i Edukacji, Komisję Spraw Konstytucyjnych oraz Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0068/2024),

Budżet UE na rok 2025 ukierunkowany na ludzi: inwestycje z myślą o poprawie życia obywateli i o zwiększeniu konkurencyjności Unii 1. jest przekonany, że w dobie zmian geopolitycznych i instytucjonalnych, wobec presji finansowej, zmiany klimatu i wyzwań społecznych wiarygodny, solidny, elastyczny i ukierunkowany na inwestycje budżet UE pozostaje kluczowy dla wdrażania polityki Unii i dla reagowania na rosnące potrzeby obywateli - tak by nikt nie został w tyle wskutek dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej - dla zapewnienia obywatelom dobrobytu i bezpieczeństwa oraz dla zwiększenia konkurencyjności;

2. podkreśla trudne okoliczności procedury budżetowej na rok 2025, która toczy się w czasie dużych napięć międzynarodowych i niepewności, a także w roku wyborczym, w którym Parlament i Komisja będą musiały stawić czoła przejściu z jednej do drugiej kadencji; jest w pełni świadomy poważnych, lecz nieuniknionych ograniczeń kalendarzowych i wzywa wszystkie podmioty do należytego ich uwzględnienia w konstruktywny sposób;

3. głęboko ubolewa, że Radzie nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie rewizji wieloletnich ram finansowych (WRF) przed końcem 2023 r.; zauważa w związku z tym, że trzeba było rozpocząć procedurę budżetową przy braku pewności co do kilku kluczowych elementów programowania finansowego na 2025 r., i doskonale zdaje sobie sprawę z niewielkich, a w niektórych przypadkach ujemnych marginesów w ramach pułapów WRF;

4. uważa, że rezultat rewizji WRF jest poniżej początkowych aspiracji PE; podkreśla, że rewizja rozporządzenia w sprawie WRF jest niezbędnym warunkiem zapewnienia średnioterminowego wsparcia finansowego dla Ukrainy, umożliwienia szerszego finansowania ukierunkowanych priorytetów politycznych, w tym sprzyjania autonomii strategicznej Unii, oraz utrzymania elastyczności programów i budżetu Unii w obliczu wyższych niż prognozowane stóp procentowych, a co za tym idzie wyższych niż zaprogramowane kosztów finansowania zewnętrznego Unii; odnotowuje, że coroczna procedura budżetowa na rok 2025 będzie pierwszą procedurą opartą w całości na zmienionym rozporządzeniu w sprawie WRF;

5. przypomina, że wspólna deklaracja uzgodniona przez trzy instytucje w ramach porozumienia w sprawie WRF z 2020 r., zgodnie z którą wydatki na pokrycie kosztów finansowania NGEU "nie prowadzą do zmniejszenia wydatków w ramach programów i funduszy", nadal ma zastosowanie i służy jako punkt odniesienia dla władzy budżetowej, zwłaszcza w kontekście uruchomienia instrumentu EURI w celu pokrycia co najmniej części deficytu w spłacie kosztów finansowania zewnętrznego NGEU; zamierza zatem zadbać w ramach corocznej procedury budżetowej o to, by wszystkie programy wyposażyć w odpowiednie zasoby oraz by utrzymać elastyczność budżetu i jego zdolność do reagowania; podkreśla, że w trakcie całej procedury budżetowej Komisja powinna dostarczać wiarygodnych, terminowych i dokładnych informacji o kosztach finansowania zewnętrznego NGEU oraz o spodziewanych wypłatach w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;

6. wzywa Radę i Komisję do pełnego stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii; podkreśla w szczególności, że przestrzeganie zasady praworządności stanowi podstawowy warunek dostępu do funduszy UE; podkreśla, żenie można wypłacać środków finansowych, jeśli państwa członkowskie nie spełniają wszystkich odpowiednich wymogów; ponawia stwierdzenie, że związane z praworządnością problemy systemowe, takie jak naruszanie zasady podziału władzy lub niedawne próby zamachu na niezawisłość sądownictwa w niektórych państwach członkowskich, stanowią wyraźne zagrożenie dla interesów finansowych Unii Europejskiej i ochrony budżetu UE, oraz wzywa Komisję, by nie dopuszczała do zaprzepaszczenia osiągnięć w zakresie praworządności; ponawia apel do Komisji o zadbanie w trybie pilnym o to, aby zgodnie z mechanizmem warunkowości w zakresie praworządności zawieszone środki finansowe UE docierały do obywateli, przedsiębiorstw, władz regionalnych i lokalnych, organizacji pozarządowych i wszelkich innych odpowiednich zainteresowanych stron za pośrednictwem samorządów lokalnych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

7. podkreśla, że spłata kosztów finansowania zewnętrznego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) jest obowiązkiem prawnym Unii i wydatkiem nieuznaniowym w budżecie UE; zauważa, że koszty finansowania zewnętrznego zależą od tempa wypłat w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), a także od rynkowych wahań rentowności obligacji, a zatem są z natury nieprzewidywalne i zmienne; podtrzymuje swoje stanowisko, zgodnie z którym koszty finansowania zewnętrznego EURI powinny były w całości znaleźć się w instrumencie szczególnym EURI poza pułapami WRF, aby przywrócić pewien margines w dziale 2b i ochronić przestrzeń budżetową w ramach instrumentu elastyczności i jednolitego marginesu; będzie dążyć do tego, by stosowanie mechanizmu kaskadowego EURI w zmienionych WRF nie skutkowało ustaleniami powodującymi nadmierne szkody uboczne dla zaprogramowanych wydatków lub dostępności środków w ramach nietematycznych instrumentów szczególnych;

8. przypomina, że według prognoz 22  gospodarka europejska będzie rosła w bardzo umiarkowanym tempie (0,9 % w 2024 r. i 1,7 % w 2025 r.), podczas gdy inflacja utrzyma się znacznie powyżej poziomu 2 % stosowanego jako automatyczny deflator WRF (3,0 % w 2024 r. i 2,5 % w 2025 r.); przyznaje, że oznacza to ciągłą utratę siły nabywczej dla budżetu, który zawsze musi być zrównoważony i ograniczony kwotami bezwzględnymi; podkreśla bardzo niską stopę poboru zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB) w ostatnich latach (0,46 % w projekcie budżetu na 2024 r.), co wynika z połączonego wpływu inflacji, niskich poziomów środków na płatności i wyższych dochodów z niektórych innych zasobów własnych; przypomina swoje stanowisko, że rabaty i inne mechanizmy korygujące powinny zostać trwale zniesione oraz że do czasu ich trwałego zniesienia obniżki brutto krajowych wkładów opartych na DNB powinny podlegać stałemu deflatorowi w wysokości do 2 % rocznie;

9. ubolewa nad brakiem postępów w Radzie w kwestii reformy systemu zasobów własnych; przypomina swoje stanowisko w sprawie zmienionych wniosków Komisji, zgodnie z którym popiera wprowadzenie nowych zasobów własnych; uważa, że wprowadzenie nowych rzeczywistych źródeł dochodów, zgodnie z planem działania zawartym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, pomogłoby pokryć dodatkowe obciążenie budżetowe wynikające z zaciągania pożyczek w ramach NextGenerationEU, a tym samym zabezpieczyłoby marginesy i mechanizmy elastyczności, co z kolei ułatwiłoby podejmowanie decyzji budżetowych dotyczących nieprzewidzianych potrzeb, a także nowe inicjatywy w zakresie prognoz strategicznych; ponadto wzywa Komisję do kontynuowania wysiłków na rzecz określenia nowych, a najlepiej rzeczywistych zasobów własnych i innych źródeł dochodów do budżetu UE wykraczających poza porozumienie międzyinstytucjonalne;

10. ubolewa, że na zdolność do reagowania na nieprzewidziane wydarzenia lub do podejmowania nowych inicjatyw niekorzystny wpływ mają niedobory budżetowe, i zamierza w miarę możliwości uzdrowić tę sytuację, biorąc również pod uwagę większe oczekiwania obywateli UE; przypomina, że konieczne jest ustanowienie dodatkowego instrumentu szczególnego wykraczającego poza pułapy WRF, tak aby budżet UE mógł lepiej dostosowywać się do kryzysów i ich skutków społecznych i gospodarczych oraz szybko na nie reagować;

11. pomimo tych licznych ograniczeń jest zdecydowany utrzymać spójne i jednolite stanowisko, które odzwierciedla jego ustalone wcześniej priorytety polityczne i interesy instytucjonalne, w tym zwiększenie konkurencyjności Unii, zmniejszenie strategicznych zależności, przyspieszenie wdrażania czystej energetyki, zapewnienie osiągnięcia celów w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej, zwiększenie unijnych zdolności w zakresie bezpieczeństwa i obrony, a także przyczynienie się do transformacji ekologicznej i cyfrowej, przy jednoczesnym ograniczaniu do minimum negatywnego wpływu na sztandarowe programy i maksymalizowaniu efektów mnożnikowych wzrostu gospodarczego z korzyścią dla wszystkich mieszkańców UE;

Sprawiedliwy, uczciwy i sprzyjający włączeniu społecznemu budżet, który oferuje lepsze możliwości wszystkim obywatelom UE i zapewnia wzrost gospodarczy 12. zauważa, że przystępne cenowo życie i spójność społeczna nadal są stałymi wyzwaniami we wszystkich państwach członkowskich UE i ich regionach, i przypomina w tym kontekście rolę wysokiej jakości i dostępnych usług publicznych; pragnie podkreślić inkluzywność i dostępność finansowania tam, gdzie jest to odpowiednie i zgodne z odpowiednimi kryteriami kwalifikowalności, oraz zmaksymalizować możliwości finansowania poprzez wykorzystanie istniejących funduszy; uważa, że wymiar społeczny wydatków UE, jako niezbędny element ich zasadności, powinien nadal być istotnym kryterium przekrojowym dla wszystkich obszarów polityki;

13. podkreśla, że budżet UE jest przede wszystkim budżetem inwestycyjnym o efekcie dźwigni, zdolnym do sprzyjania realizacji celów i kształtowaniu polityki Unii, uzupełniającym polityki krajowe, a tym samym zaspokajającym potrzeby ludzi w UE; przypomina o znaczeniu Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności dla zwiększania odporności Unii i łagodzenia społeczno-gospodarczych skutków minionych i trwających kryzysów; uważa, że nie należy szczędzić wysiłków, aby te dwa główne źródła finansowania UE były wydatkowane skutecznie i bez dalszej zwłoki;

14. jest absolutnie zdecydowany wykorzystać budżet UE do zaprowadzenia wymiernych i widocznych zmian z punktu widzenia obywateli, gospodarki na jednolitym rynku oraz celów Zielonego Ładu poprzez wsparcie tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w najnowocześniejszych gałęziach przemysłu, przygotowanie rynku pracy na przyszłe wyzwania dzięki programom rozwijania umiejętności i wspierania talentów, poprzez zwalczanie bezrobocia, zwiększanie unijnej konkurencyjności i poprawę gotowości obronnej Unii; uważa, że niezależność technologiczna i zrównoważony wzrost mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia długoterminowych celów Unii w zakresie energii i klimatu; ponawia apel o utrzymanie należytego finansowania, które stanowi wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), będących podstawą europejskiej gospodarki, dla przedsiębiorstw typu startup, dla młodzieży, rolników, nauczycieli i pracowników sektora transportu; podkreśla potrzebę dalszej poprawy infrastruktury energetycznej i transportowej, inwestowania w poprawę usług w zakresie zdrowia publicznego i opieki społecznej, spójności społecznej i terytorialnej oraz włączenia społecznego i terytorialnego, a także we wspieranie społeczności w trudnej sytuacji, zamieszkujących obszary oddalony i wiejskie, w tym wspieranie inteligentnych wsi; zwraca uwagę, że budżet musi zagwarantować transformację ekologiczną, a jednocześnie wspierać wysokiej jakości rolnictwo, zapewniając obszarom wiejskim dostęp do wysokiej jakości opieki zdrowotnej i edukacji;

15. podkreśla znaczący wpływ badań naukowych i innowacji na konkurencyjność, długoterminowy wzrost gospodarczy i zatrudnienie w Unii Europejskiej; przypomina o długofalowej inicjatywie mającej na celu zwiększenie intensywności inwestycji w badania i rozwój w UE do poziomu 3 % PKB; uznaje istniejącą rozbieżność między tym celem a faktycznie zapewnionym finansowaniem; podkreśla, że czołowa pozycja Europy w obszarze technologii ma zasadnicze znaczenie dla wdrożenia Zielonego Ładu i Unii Zdrowotnej, gdyż pozwala tworzyć miejsca pracy wymagające wysokich umiejętności w Unii w całym łańcuchu wartości oraz zwiększa doskonałość badań naukowych i innowacji w Unii; jest głęboko zaniepokojony, że dostępne fundusze pokrywają jedynie ułamek wszystkich złożonych wniosków, co skutkuje wysokim poziomem nadwyżki wniosków dotyczących programów i opuszczaniem Unii przez naukowców, którzy przenoszą się do konkurencyjnych regionów;

16. uważa, że należy zapewnić trwałe i długoterminowe rozwiązania, aby skutecznie stawić czoła strukturalnym wyzwaniom demograficznym, a także ograniczyć drenaż mózgów w słabiej rozwiniętych regionach i miastach UE; podkreśla, że należy przeznaczyć środki finansowe na rewitalizację regionów, których dotknął problem wyludnienia, inwestując w politykę socjalną i demograficzną, która wspierałaby rodziny, oraz na zapewnienie starzejącemu się społeczeństwu w Europie odpowiedniego wsparcia w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej, mobilności i usług publicznych;

17. nalega, aby za pośrednictwem programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności zmobilizować jak najwięcej środków finansowych w celu promowania uczenia się i przedsiębiorczości oraz poprawy umiejętności, edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej oraz szans młodych ludzi na zatrudnienie, a także promowania włączenia społecznego; ponownie podkreśla potrzebę zadbania o to, by oba programy gwarantowały równe możliwości, przy szczególnym uwzględnieniu osób ze środowisk defaworyzowanych w całej UE i krajach stowarzyszonych; podtrzymuje swoją opinię, że należy dalej wspierać stypendia na rzecz mobilności w ramach programu Erasmus+, aby pokrywały wzrost kosztów utrzymania oraz zapewniały dostępność, równe szanse i inkluzywny udział, zwłaszcza dzięki zwiększeniu do odpowiedniego poziomu minimalnej kwoty stypendium na uczestnika;

18. podkreśla znaczenie wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych i wzywa Komisję do rozpoczęcia refleksji nad metodyką monitorowania wydatków socjalnych w budżecie UE w następnym okresie programowania; podkreśla kluczową rolę budżetu UE w przyczynianiu się do inicjatyw, które wzmacniają dialog społeczny oraz wzmacniają lokalne i regionalne działania społeczne i zapewniają wszystkim dostęp do kluczowych usług; ponownie podkreśla potrzebę europejskiej strategii na rzecz osób starszych, obejmującej konkretne działania na rzecz walki z marginalizacją, samotnością i izolacją; przypomina ponadto o potrzebie pełnego wdrożenia strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 w celu poprawy ich warunków życia w Unii; podkreśla przypadek europejskich przewoźników, którzy borykają się z różnymi wyzwaniami w poszczególnych państwach członkowskich, począwszy od rosnących kosztów po niedobory przepustowości, a także potrzebę elastyczności i lepszych warunków pracy; podkreśla potrzebę wzmocnienia istniejących przepisów dotyczących ich ochrony i przyznania dodatkowych zasobów na monitorowanie warunków ich pracy w państwach członkowskich; podkreśla w tym kontekście korzyści płynące z rozwoju narzędzi informatycznych na szczeblu UE, które pomagają usprawnić wdrażanie wymogów biurokratycznych i standaryzację certyfikatów;

19. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeznaczenia odpowiednich zasobów na skuteczne wdrożenie przepisów UE koordynujących zabezpieczenia społeczne, aby ułatwić mobilność pracowników i transfer świadczeń socjalnych; wzywa do wykorzystania funduszy UE do opracowania systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego oraz do wspierania dalszej cyfryzacji systemów zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia sprawiedliwej mobilności pracowników;

20. przyznaje, że technologia i sztuczna inteligencja szybko zmieniają sytuację w zakresie zatrudnienia; zwraca uwagę na potencjał ekonomiczny, jaki skoncentrowane na człowieku i godne zaufania technologie sztucznej inteligencji mogą wnieść do wzrostu gospodarczego, przy poprawie życia obywateli w wielu obszarach, takich jak zdrowie, rolnictwo, energia, transport i bezpieczeństwo; apeluje o odzwierciedlenie tego aspektu w programach i politykach UE poprzez przydział odpowiednich zasobów finansowych; podkreśla potrzebę poprawy podstawowych umiejętności cyfrowych obywateli, aby odpowiadały potrzebom przedsiębiorstw i zapewniały obywatelom ochronę przed dezinformacją; popiera środki UE uzupełniające krajowe strategie zatrudnienia w zakresie przekwalifikowania zawodowego i mobilności na szczeblu UE w skoordynowany sposób, wykorzystujące potencjał tych zmian w celu stworzenia dobrze prosperującej i zdolnej do dostosowania siły roboczej, w tym poprzez wspieranie zmiany kwalifikacji zawodowych i mobilności, co umożliwi płynne przejście do nowych i powstających sektorów pracy;

21. jest zaniepokojony rosnącą liczbą ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak poważne pożary, powodzie i inne klęski żywiołowe związane z pogarszającą się zmianą klimatu w całej Europie; w związku z tym podkreśla potrzebę zapewnienia wystarczającego finansowania unijnego mechanizmu ochrony ludności i wzywa do lepszej konsolidacji zdolności reagowania kryzysowego UE poprzez wzmocnienie wspólnych zespołów medycznych i ratowniczych; wzywa Komisję do zapewnienia możliwości szybkiego udostępnienia zasobów również za pośrednictwem FSUE i rezerwy na pomoc nadzwyczajną;

22. podkreśla znaczenie przeznaczenia odpowiednich środków finansowych na działania określone w rozporządzeniu w sprawie Programu UE dla zdrowia; przyznaje, że cena leków i technologii medycznych ma duży wpływ na ich dostępność dla pacjentów; podkreśla, że nieprzystępne koszty leków stanowią rzeczywistą przeszkodę w leczeniu, i wzywa do wdrożenia konkretnych środków w celu sprostania tym wyzwaniom; apeluje w tym kontekście o lepszą koordynację na szczeblu UE i wspólne zamówienia na leki w celu zmniejszenia kosztów; podkreśla znaczenie zwalczania chorób dziecięcych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób rzadkich; w związku z tym podkreśla w szczególności znaczenie europejskiego planu walki z rakiem; apeluje o ambitny budżet klastra Zdrowie programu "Horyzont Europa" w celu zapewnienia UE możliwości skutecznego reagowania na przyszłe kryzysy zdrowotne, wsparcia we wzmacnianiu systemów opieki zdrowotnej oraz poprawie zdrowia fizycznego i psychicznego ludzi poprzez zwiększanie przystępności cenowej i dostępności opieki zdrowotnej; przyznaje, że choroby układu krążenia pozostają główną przyczyną zgonów w UE; uważa, że przeciwdziałanie chorobom układu krążenia przez inwestowanie w działania ukierunkowane na medycynę spersonalizowaną i e-zdrowie ma kluczowe znaczenie, ponieważ zwiększy to standardy profilaktyki i leczenia oraz umożliwi wszystkim obywatelom równy dostęp do opieki zdrowotnej; podkreśla potrzebę zapobiegania niedoborom leków, które wystąpiły w niektórych państwach członkowskich w ostatnich latach; uznaje, że należy zmniejszyć nierówności w zakresie zdrowia, aby zapewnić wszystkim kobietom sprawiedliwe systemy opieki zdrowotnej, w tym dostęp do usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, i przypomina, że zdrowie kobiet musi pozostać priorytetem polityki i badań;

23. przypomina o potrzebie zajęcia się problemem niedoboru umiejętności, kwestią drenażu mózgów oraz korelacją między potrzebami rynku a umiejętnościami, również z perspektywy sytuacji w różnych regionach UE; uważa, że aby siła robocza UE pozostała konkurencyjna w przyszłości, konieczne jest określenie kluczowych obszarów szkoleń i przekwalifikowania, zwłaszcza w celu promowania umiejętności ekologicznych i cyfrowych; podkreśla, że konieczne są dalsze inwestycje, aby zmodernizować unijne systemy edukacji, stworzyć programy wspierania talentów i zachęcać młodych przedsiębiorców; wzywa do przyspieszenia realizacji Europejskiego Roku Umiejętności i europejskiego obszaru edukacji; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia rozwiązań uznanych za kluczowe podczas Europejskiego Roku Umiejętności, podkreślając potrzebę lepszej współpracy z przedsiębiorstwami, w tym testu wpływu polityki UE na młodzież i zakazu bezpłatnych staży; w związku z zaleceniami przyjętymi podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy przypomina, jak ważne jest ustanowienie europejskiego planu na rzecz edukacji obejmującego środki finansowe w celu wspierania wysokiej jakości kształcenia i szkolenia nauczycieli oraz zmniejszenia odsetka osób przedwcześnie kończących naukę;

24. podkreśla wartość dodaną finansowania programów w dziedzinie demokracji oraz praw i wartości; przypomina o znaczeniu, jakie budżet UE odgrywa w promowaniu europejskich wartości zapisanych w art. 2 TUE, kultury i praw obywatelskich oraz budowaniu odpornych społeczeństw, a także wspieraniu kluczowych zasad demokracji, praworządności, solidarności, włączenia społecznego, sprawiedliwości, niedyskryminacji i równości, w tym równości płci; pragnie wzmocnienia odpowiednich linii i organów budżetowych w celu przeciwdziałania polaryzacji, wzrostowi ekstremizmu politycznego, niskiemu zaufaniu instytucjonalnemu, wzmocnienia demokracji uczestniczącej, promowania praw podstawowych, zapobiegania regresowi demokracji, erozji praworządności, kurczeniu się przestrzeni dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających w tym obszarze na szczeblu lokalnym, krajowym i unijnym, a także instrumentalizacji eurosceptycyzmu; apeluje o zapewnienie wystarczających środków UE na program "Obywatele, równość, prawa i wartości" (program CERV); podkreśla cenną pracę wykonaną w ramach komponentu "Wartości unijne", który zapewnia bezpośrednie finansowanie organizacjom społeczeństwa obywatelskiego, a także w ramach komponentu "Daphne" oraz "Równość i prawa"; przypomina, że należy przeznaczyć niezbędne zasoby na zwalczanie przemocy ze względu na płeć oraz na wspieranie dostępu do bezpiecznych usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz organizacji zajmujących się prawami kobiet, a także na inicjatywy i organy UE zwalczające dyskryminację kobiet; wzywa Komisję do ułatwienia dostępu do programu CERV oraz do zagwarantowania elastyczności w procesie ponownego udzielania dotacji organizacjom lokalnym i oddolnym przez podmioty w państwach członkowskich, tak aby finansowanie docierało do osób pracujących najbliżej obywateli;

25. wzywa Komisję do zwiększenia wsparcia Unii na rzecz ochrony obywateli, mniejszości, wspólnot religijnych i przestrzeni publicznej przed zagrożeniami terrorystycznymi, walki z radykalizacją postaw i treściami terrorystycznymi w internecie oraz do przeciwdziałania gwałtownemu wzrostowi mowy nienawiści, antysemityzmu, nienawiści wobec muzułmanów i rasizmu w całej Europie i na całym świecie;

26. podkreśla rosnące zagrożenia i niebezpieczeństwa związane z prowadzonymi przez podmioty zagraniczne zorganizowanymi i ukierunkowanymi kampaniami dezinformacyjnymi skierowanymi przeciwko Unii Europejskiej; zwraca się o dodatkowe środki finansowe na program "Horyzont Europa" i działania zarządzane przez Komisję i ESDZ mające na celu walkę z rozprzestrzenianiem się dezinformacji na dużą skalę i opracowanie skuteczniejszych środków zaradczych; wzywa Unię i państwa członkowskie, aby wykorzystywały fundusze UE na działania służące zwiększeniu umiejętności korzystania z mediów wśród obywateli; wzywa do zwiększenia środków finansowych na przeciwdziałanie mowie nienawiści i treściom terrorystycznym w internecie; podkreśla potrzebę wzmocnienia wolności dziennikarskiej i pluralizmu mediów za pomocą odpowiednich zasobów, zgodnie z odpowiednimi przepisami, oraz wspierania dziennikarzy, w tym dziennikarzy śledczych, obrońców praw człowieka i członków społeczeństwa obywatelskiego, wobec których prowadzone są działania odwetowe, takie jak strategiczne powództwa zmierzające do stłumienia debaty publicznej; wzywa do odpowiedniego wsparcia sektora kultury, w tym promowania transgranicznego obiegu europejskich filmów, muzyki i gier wideo; apeluje zatem o zwiększenie finansowania programu "Kreatywna Europa";

Budżet realizujący priorytety strategiczne

27. podkreśla znaczenie ograniczenia strategicznych zależności Unii w kluczowych sektorach; z zadowoleniem przyjmuje nowe rozporządzenie w sprawie STEP, jednak wskazuje na potrzebę strukturalnej odpowiedzi na potrzeby inwestycyjne strategicznych gałęzi przemysłu, aby ułatwić identyfikację, rozwój i zwiększanie skali przełomowych technologii; ubolewa, że obecny poziom finansowania programu "Horyzont Europa" jest pod tym względem niewystarczający, i apeluje o zwiększenie finansowania programu "Horyzont Europa" i innych kluczowych programów unijnych w tej dziedzinie, takich jak InvestEU, tak aby osiągnąć cel w postaci otwartej autonomii strategicznej; uważa, że zależność UE od dostaw zasobów jest coraz większym problemem; wzywa do dalszych inwestycji UE w budowanie otwartej strategicznej autonomii przez zapewnienie przyspieszenia rozwoju energii odnawialnej, szybszych procesów wydawania pozwoleń i dekarbonizacji budynków, dostępu do surowców krytycznych i rozwój odpornych łańcuchów wartości dla ekosystemów przemysłowych UE, zwłaszcza w kluczowych dziedzinach, takich jak opieka zdrowotna i obrona; apeluje o odpowiednie środki finansowe, aby zapewnić stały rozwój obecnych sztandarowych europejskich programów w sektorze kosmicznym, w tym programów Copernicus, Galileo/EGNOS, europejskiej inicjatywy w zakresie rządowej łączności satelitarnej (Govsatcom) i świadomości sytuacyjnej w przestrzeni kosmicznej;

28. uważa, że transformacja cyfrowa oferuje wiele możliwości poprawy infrastruktury cyfrowej i łączności oraz rozwoju umiejętności cyfrowych; podkreśla w związku z tym znaczenie programu "Cyfrowa Europa" i instrumentu "Łącząc Europę" - technologie cyfrowe (CEF-Digital) oraz Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej; ponownie podkreśla potrzebę opracowania programu edukacyjnego w zakresie sztucznej inteligencji, kodowania i robotyki przeznaczonego dla nauczycieli i osób uczących się oraz finansowanego z odpowiednich programów; podkreśla, że budżet UE musi odpowiednio wspierać etyczne i niedyskryminacyjne wykorzystanie sztucznej inteligencji, zwłaszcza w sektorach edukacji i kultury; przypomina o potrzebie finansowania przez UE programów mających na celu dalsze inwestowanie w poprawę umiejętności cyfrowych w społeczeństwie i zlikwidowanie przepaści cyfrowej, w tym przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami, w edukacji i uczeniu się przez całe życie;

29. podkreśla kluczową rolę budżetu UE w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i przeciwdziałaniu zmianie klimatu przez ograniczenie emisji, zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, ochronę ekosystemów i odwrócenie niepokojącej tendencji utraty różnorodności biologicznej przy jednoczesnej ochronie konkurencyjności i tworzeniu zielonych miejsc pracy, a także pobudzaniu wzrostu gospodarczego w UE; podkreśla ważną rolę, jaką odgrywa program LIFE w realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, osiągnięciu unijnego celu neutralności klimatycznej zgodnie z unijnym prawem o klimacie i porozumieniem paryskim; jest głęboko zaniepokojony poważnymi skutkami zmiany klimatu, w tym niedoborem wody;

30. podkreśla, że obawy dotyczące bezpieczeństwa dostaw energii i wysokich cen energii sprawiają, że kwestia ubóstwa energetycznego ma kluczowe znaczenie i stanowi wyzwanie dla przemysłu europejskiego, w szczególności dla MŚP; w związku z tym podkreśla potrzebę pobudzenia inwestycji UE na rzecz trwającej transformacji UE w kierunku neutralności klimatycznej, w tym w zakresie efektywności energetycznej, badań naukowych i innowacji w dziedzinie zrównoważonych technologii niskoemisyjnych i bezemisyjnych, w szczególności w obszarach mających pozytywny wpływ na obniżenie kosztów życia gospodarstw domowych, takich jak poprawa efektywności energetycznej budynków i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii; odnotowuje ogromne potrzeby inwestycyjne w zakresie dekarbonizacji transportu oraz ciągły wzrost cen materiałów budowlanych i surowców; uznaje strategiczną wartość rozszerzenia TEN-T na wschodnie sąsiedztwo i lepszej łączności ze strategicznymi partnerami UE; podkreśla znaczenie programu "Łącząc Europę" - Transport i jego pozytywną rolę w osiąganiu celów Zielonego Ładu i transformacji w kierunku czystej energii;

31. podkreśla, że budżet na 2025 r. musi być dostosowany do celów polityki Unii i jej zobowiązań międzynarodowych; zwraca uwagę, że trzeba kontynuować prace na rzecz osiągnięcia celów określonych w porozumieniu międzyinstytu- cjonalnym w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej w wydatkach z budżetu Unii, w ramach szerszego celu, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Unii najpóźniej do 2050 r.; przypomina o postanowieniach porozumienia międzyinstytucjonalnego dotyczących określenia odpowiednich środków, jakie należy podjąć w przypadku, gdy okresowy bilans wykaże niewystarczające postępy w osiąganiu ustalonych celów; jest zaniepokojony tym, że według Komisji cel zakładający wydatki związane z różnorodnością biologiczną na poziomie 10 % w 2026 i 2027 r. najprawdopodobniej nie zostanie osiągnięty, a także brakiem wyraźnego planu osiągnięcia uzgodnionych celów; wzywa Komisję, aby monitorowała wdrażanie zasady "nie czyń poważnych szkód" i w razie potrzeby podejmowała niezbędne działania naprawcze;

32. podkreśla znaczenie europejskiej inicjatywy miejskiej i jej odpowiedniego finansowania dla osiągnięcia wszystkich jej celów; apeluje o bardziej bezpośrednie finansowanie władz lokalnych, tak aby wzmocnić budowanie ich zdolności, wsparcia technicznego i wymiany najlepszych praktyk; wzywa do zwiększenia zasobów dla odpowiednich agencji, które muszą odpowiadać obciążeniu pracą wynikającemu z programu Europejskiego Zielonego Ładu, w szczególności pakietu "Gotowi na 55";

33. podkreśla zasadniczy wkład społeczny rolników i rybaków i zaznacza w związku z tym kluczowe znaczenie wspólnej polityki rolnej (WPR) i wspólnej polityki rybołówstwa dla bezpieczeństwa żywnościowego i większej autonomii UE w produkcji żywności wysokiej jakości; podkreśla rolę WPR w zapewnianiu zrównoważonego i godnego dochodu rolnikom w UE, zwłaszcza właścicielom małych gospodarstw i młodym rolnikom; apeluje o konkretne działania mające usunąć przyczyny niezadowolenia rolników w całej UE, a zwłaszcza o natychmiastowe przyznanie zasobów i przyjęcie środków mających pomóc rolnikom radzić sobie ze skutkami inflacji, kosztów paliwa, nowych norm produkcji i zmian na światowym rynku żywności; podkreśla, że trzeba wspierać nowych i młodych rolników, a przez to zapewnić wymianę pokoleń, jednocześnie rozwiązując problem niedoboru siły roboczej i umiejętności w sektorze rolno-spożywczym; zwraca uwagę, że europejscy rolnicy borykają się z wieloma wyzwaniami, zwłaszcza z nadmierną biurokracją i obciążeniami administracyjnymi, coraz większym nakładaniem się przepisów, niedoborami, a także trudnymi warunkami pracy; podkreśla, że specjalnymi środkami wsparcia trzeba lepiej reagować na wpływ rosnącej częstotliwości i intensywności powodzi, susz i pożarów lasów na poszczególne sektory; apeluje o odpowiednie dochody dla wszystkich w sektorze rolnym; podkreśla, że trzeba odpowiednio wspierać badania naukowe i innowacje oraz przestrzegać norm pracy, a także odpowiednio inwestować, by zaoferować alternatywne źródła dochodu oraz ułatwić przejście na bardziej zrównoważony i przystępny cenowo system żywnościowy, zwłaszcza dzięki innowacjom, utrzymując dochody rolników, a jednocześnie unikając sytuacji, w której rolnicy europejscy będą zmagać się z nieuczciwą konkurencją w postaci importu niespełniającego naszych norm; oczekuje, że strategiczny dialog o przyszłości rolnictwa obejmie wszystkie istotne sprawy, w tym aspekty zapobiegawcze;

34. przypomina, że wszystkie programy, strategie polityczne i działania UE należy wdrażać w taki sposób, by w realizacji ich celów wspierać równość płci; z aprobatą przyjmuje w związku z tym prace Komisji nad sporządzaniem budżetu z uwzględnieniem aspektu płci oraz podkreśla, że trzeba dalej rozwijać metodykę monitorowania równouprawnienia płci, by mierzyć wpływ wydatków Unii w perspektywie płci, zgodnie z porozumieniem międzyinstytu- cjonalnym; wzywa Komisję, by zaprezentowała wyniki tej metodyki w budżecie na 2025 r. oraz by systematycznie gromadziła, przekazywała i oceniała dane segregowane według kryterium płci;

Budżet dostosowany do przyszłych wyzwań w zmieniającym się świecie 35. ponownie podkreśla, że trzeba realizować politykę migracyjną i azylową opartą na solidarności, wspólnej odpowiedzialności i poszanowaniu praw człowieka, zgodnie z wartościami Unii i zobowiązaniami międzynarodowymi; podkreśla, że skuteczne, humanistyczne i sprawiedliwe zarządzanie granicami zewnętrznymi Unii i ich ochrona mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa Unii, zagwarantowania sprawnego i efektywnego wdrażania unijnej polityki migracyjnej i azylowej, zwłaszcza z myślą o przygotowaniu się na wejście w życie nowego paktu o migracji i azylu, w tym jeśli chodzi o skuteczne, bezpieczne i godne przyjmowanie, integrację i powroty oraz o procedury readmisji; podkreśla fundamentalną rolę, jaką w tym względzie odgrywają Fundusz Azylu, Migracji i Integracji oraz Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (IZGW); przypomina, że trzeba utrzymać swobodny przepływ osób w Unii; przypomina, że w marcu 2024 r. Rumunia i Bułgaria dołączyły do europejskiej pozbawionej granic strefy Schengen, i ponownie podkreśla, że trzeba pilnie ukończyć i wdrożyć ich pełne przystąpienie, w tym na drogowych i kolejowych przejściach granicznych; będzie dążyć do maksymalizacji środków dostępnych w budżecie na 2025 r. na te cele; uważa, że UE musi ściśle współpracować z sąsiadami oraz z państwami trzecimi pochodzenia i tranzytu, by pobudzić stabilny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój oraz usuwać podstawowe przyczyny migracji, a tym samym zapobiegać migracji nielegalnej i chronić osoby podatne na zagrożenia przed siatkami przemytników i handlarzy ludźmi, a także przed śmiercią na morzu; podkreśla zwłaszcza coraz większą odpowiedzialność spoczywającą na agencjach odpowiedzialnych za ochronę granic i zarządzanie nimi, wspieranie państw członkowskich w wykonywaniu zadań wspólnego europejskiego systemu azylowego oraz przestrzeganiu praw podstawowych; podkreśla, że trzeba odpowiednio finansować wszystkie agencje działające w dziedzinie bezpieczeństwa, sprawiedliwości, egzekwowania prawa, azylu i migracji oraz zarządzania granicami, zatrudniać w nich odpowiednio dużo pracowników i szkolić ich, by agencje te mogły wypełniać swoje zadania; apeluje o położenie szczególnego nacisku na prawidłowe wdrożenie wielkoskalowych systemów informatycznych UE, sprzyjających bezpieczeństwu Unii, i na odpowiednie zarządzanie nimi;

36. podkreśla, że stan bezpieczeństwa wokół UE jest nadal bardzo niestabilny; niezmiennie kładzie silny nacisk na europejskie zdolności w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, aby lepiej reagować na bezprecedensowe wyzwania geopolityczne; uważa, że budżet UE ma zasadnicze znaczenie w kontekście wspólnej strategii obronnej UE oraz wzmocnionej koordynacji bezpieczeństwa i obrony między państwami członkowskimi; chciałby doskonalić najbardziej udane i odpowiednie programy, takie jak Europejski Fundusz Obronny, i agencje wspierające suwerenność europejską; chciałby podkreślić synergię i efektywność inwestycji na szczeblu UE w dziedzinie obronności, a zwłaszcza mobilności wojskowej, ochrony i interoperacyjności infrastruktury; podkreśla, że trzeba zająć się takimi sprawami jak dezinformacja, będąca coraz większym wyzwaniem politycznym i wyzwaniem dla bezpieczeństwa - zwłaszcza w związku z rosyjską wojną przeciwko Ukrainie - a także cyberprzestępczością czy przestępczością zorganizowaną o wymiarze transgranicznym;

37. po raz kolejny potępia rosyjską wojnę przeciwko Ukrainie i podkreśla, że ponownie przyniosła ona wojnę do sąsiedztwa Unii Europejskiej oraz odbiła się na łańcuchach dostaw, handlu i stosunkach gospodarczych; ponownie wyraża pełne poparcie dla Ukrainy walczącej o wolność i demokrację; ubolewa nad straszliwym wpływem na życie Ukraińców i nad ich cierpieniami, a także nad poważnymi konsekwencjami gospodarczymi i społecznymi dla Europejczyków, spowodowanymi niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną rosyjską wojną napastniczą; uważa, że budżet na 2025 r. powinien pomóc złagodzić skutki kryzysu związanego z kosztami utrzymania i inflacją; przypomina, że niektóre państwa członkowskie, zwłaszcza państwa przyfrontowe, oraz podatne na zagrożenia sektory gospodarki są nadal szczególnie narażone na skutki rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i zasługują na wsparcie w obszarach takich jak rolnictwo czy infrastruktura, ale również mobilność wojskowa, w duchu solidarności unijnej;

38. jest nadal zdeterminowany, by pomagać Ukrainie i wspierać ją za pośrednictwem proponowanego Instrumentu na rzecz Ukrainy, który zapewni wsparcie w formie dotacji i pożyczek na naprawę, ożywienie i odbudowę Ukrainy, a także na pomoc makrofinansową, pozytywną konwergencję instytucjonalną, społeczno-gospodarczą i środowiskową, inwestycje publiczne oraz dążenie do przystąpienia do UE; podkreśla pilną potrzebę, a zarazem dobrą okazję, by połączyć wsparcie dla Ukrainy i jej odbudowę z konstruktywnym procesem przedakcesyjnym, sprzyjającym reformom i stopniowemu zmierzaniu do przyjęcia dorobku prawnego UE; przypomina, że ze środków instrumentu nie będzie pokrywana pomoc humanitarna dla Ukrainy, i dlatego podkreśla, że również w budżecie na rok 2025 trzeba będzie przeznaczyć wystarczające zasoby na tę pomoc;

39. uważa, że wsparcie dla państw Bałkanów Zachodnich jest wciąż istotne dla rozszerzenia UE, i z zadowoleniem przyjmuje nowy plan Komisji na rzecz wzrostu gospodarczego w państwach Bałkanów Zachodnich jako dobry krok w dalszym wspieraniu ich w osiąganiu konwergencji gospodarczej z jednolitym rynkiem UE; podkreśla znaczenie stałego wsparcia dla krajów kandydujących we wdrażaniu niezbędnych reform związanych z przystąpieniem, zwłaszcza w dziedzinie praworządności, walki z korupcją i demokracji, a także w zwiększaniu ich odporności oraz zapobieganiu zagrożeniom hybrydowym i przeciwdziałaniu im;

40. z zadowoleniem przyjmuje decyzję o przyznaniu Ukrainie i Republice Mołdawii statusu krajów kandydujących oraz podkreśla, że należy uruchomić niezbędne fundusze na wsparcie ich procesu akcesyjnego; podkreśla, że przydział środków na Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) i odpowiednie linie budżetowe w ISWMR - "Globalny wymiar Europy" w 2025 r. powinny pobudzać współpracę z Mołdawią i Gruzją, zgodnie z porozumieniem w sprawie rewizji WRF;

41. podkreśla, że Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) - "Globalny wymiar Europy" jest niezwykle ważny dla pozycji Unii Europejskiej jako pierwszoplanowej potęgi światowej i dla odgrywania przez nią roli pokojowej siły stabilizującej, a przez to umacniania geopolitycznych interesów Unii w świecie; ostrzega, że rezerwy finansowe instrumentu wyczerpano i należy je pilnie zwiększyć;

42. podkreśla ponadto znaczenie ISWMR dla wsparcia w obliczu wyzwań globalnych, dla propagowania praw człowieka, swobód i demokracji, a także dla budowania zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego i realizacji międzynarodowych zobowiązań Unii w zakresie klimatu i różnorodności biologicznej, w całościowym systemie monitorowania i kontroli;

43. ubolewa, że Komisja nie uwarunkowała skuteczniej płatności na rzecz państw trzecich jako środka egzekwowania interesów geopolitycznych Unii, w szczególności w odniesieniu do unijnej polityki migracyjnej, kwestii obronnych, a także praw człowieka; wzywa Komisję do ustalenia szczegółowych warunków i celów pośrednich dotyczących płatności na rzecz państw trzecich zgodnie ze szczególnymi interesami politycznymi Unii oraz do niezwłocznego zawieszenia odpowiedniej części płatności, jeśli państwo trzecie nie spełni ustalonych warunków; oczekuje, że wszyscy odpowiedzialni desygnowani komisarze podczas przesłuchań zobowiążą się do bardziej rygorystycznego warunkowania budżetu UE w oparciu o interesy wobec państw trzecich;

44. podkreśla, że trzeba wzmocnić linie budżetowe dla południowego i wschodniego sąsiedztwa, by wspierać reformy polityczne, gospodarcze i społeczne w tych regionach, udzielać pomocy uchodźcom, zwłaszcza dzięki ciągłemu, zwiększonemu i przewidywalnemu finansowaniu odpowiednich podmiotów i agencji, współmiernemu do potrzeb, by móc docierać do ludzi na miejscu dzięki ostrożnemu mechanizmowi dystrybucji w pełni zgodnemu z zasadami UE, zapobiegającemu niezgodnemu z prawem wykorzystaniu funduszy unijnych;

45. przypomina, że pomoc humanitarna UE dla ludności cywilnej w sytuacji skrajnej jest niezbędna i pomaga budować stabilność i pokój w danych regionach oraz że należy zagwarantować świadczenie pilnie potrzebnych podstawowych usług i pomocy humanitarnej zgodnie z międzynarodowymi orzeczeniami - i nie utrudniać ich świadczenia - a towarzyszyć temu powinny zwykłe procedury kontroli i monitorowania; spodziewa się, że zapotrzebowanie na środki finansowe na pomoc humanitarną będzie dalej rosło jako konsekwencja wojen, rosnącej niestabilności geopolitycznej, utrzymującego się skrajnego ubóstwa i coraz częstszych klęsk żywiołowych; wychodząc z tego założenia, uważa, że UE będzie musiała znacznie zwiększyć pomoc humanitarną, by zaspokajać zwiększone potrzeby w terenie, zwłaszcza wśród osób potrzebujących na Bliskim Wschodzie;

46. ponownie podkreśla, że jednoznacznie potępia brutalne zamachy terrorystyczne na Izraelu i jego mieszkańcach, przeprowadzone 7 października 2023 r. przez Hamas, i wyraża głęboki żal z powodu niewinnych ofiar po obu stronach; podkreśla, że budżet Unii musi nadal pozwalać wspierać budowanie pokoju i stabilności w regionie, zwalczanie nienawiści, ekstremizmu politycznego i fundamentalizmu oraz propagowanie praw człowieka;

47. przypomina, że 18 stycznia 2024 r. przyjął rezolucję, w której docenił rolę Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA), zapewniającej obecnie schronienie ponad milionowi przesiedleńców wewnętrznych i będącej największą platformą pomocy humanitarnej dla mieszkańców Strefy Gazy, gdzie wszyscy borykają się z coraz gorszymi warunkami humanitarnymi, w tym brakiem schronienia, czystej wody, żywności i pomocy medycznej; dlatego ponownie podkreśla znaczenie stałego i przewidywalnego finansowania unijnego; z zadowoleniem przyjmuje niezwłoczne wszczęcie przez ONZ dochodzenia w sprawie poważnych zarzutów wobec członków personelu UNRWA, którzy mieli 7 października 2023 r. uczestniczyć w zamachach terrorystycznych na Izrael, docenia też przekazanie informacji i szybkie podjęcie działań przez agencję, zwłaszcza w celu natychmiastowego rozwiązania zawartych umów; odnotowuje apel Komisji o zewnętrzny audyt filarów systemów kontroli ONZ zaakceptowanych przez UNRWA; popiera systemy kontroli, monitorowania i kontroli wdrożone przez Komisję, i przypomina, że beneficjenci muszą korzystać z funduszy UE zgodnie z przepisami i gwarancjami UE oraz z prawem międzynarodowym; z zadowoleniem przyjmuje zatem to, że w przeprowadzonym przez Komisję przeglądzie pomocy UE dla Palestyny stwierdzono, iż kontrole oraz istniejące i skuteczne gwarancje działają właściwie i nie ma jak dotąd żadnych dowodów, jakoby pieniądze przekazano na cele inne niż zamierzone, pozytywnie ocenia też ocenę ryzyka i związane z nią dodatkowe środki;

Przyspieszenie realizacji programów 48. przypomina, że w pełni popiera politykę spójności pozwalającą realizować priorytety polityki UE i pobudzać gospodarkę UE dzięki pomocy w sprawiedliwym, inkluzywnym i zrównoważonym wzroście gospodarczym i rozwoju, wspieraniu konwergencji społeczno-gospodarczej między państwami członkowskimi i regionami, wspieraniu transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz stymulowaniu innowacji i zatrudnienia; ponownie wyraża przekonanie, że cele polityki spójności można osiągać tylko pod warunkiem pilnego wyeliminowania opóźnień w realizacji programów; uważa, że takie podejście do przyspieszenia absorpcji środków i realizacji działań byłoby również najskuteczniejszym sposobem wyeksponowania namacalnej wartości dodanej wydatków UE dla jej mieszkańców; przypomina, że trzeba zwiększyć pomoc techniczną, by dalej wspierać zdolności absorpcyjne państw członkowskich;

49. podkreśla, że fundusze z budżetu UE muszą docierać do obywateli i MŚP w UE; przypomina, że uproszczenie procedur administracyjnych, przyjazne użytkownikom i kompletne strony internetowe i portale, ograniczenie biurokracji i utworzenie punktów kompleksowej obsługi mają zasadnicze znaczenie dla zwiększenia dostępności programów UE dla władz lokalnych i regionalnych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego, młodych przedsiębiorców i MŚP;

50. wzywa państwa członkowskie i Komisję do szybszego wdrażania programów operacyjnych finansowanych z funduszy objętych zarządzaniem dzielonym oraz do zapewnienia szybkiego wykonania budżetu, zwłaszcza funduszy spójności; zauważa, że część środków z programów na lata 2014-2020, których nie wykorzystano, należy ponownie przydzielić państwom członkowskim, by dalej zmniejszać dysproporcje regionalne; apeluje o szybką realizację planów odbudowy i zwiększania odporności, w tym o przeprowadzenie przez Komisję oceny procesu wdrażania, barier i wyników; wyraża zaniepokojenie, że jeśli szybko nie ograniczy się problemu niepełnego wykorzystania środków, dojdzie do kryzysu płatności, tj. niedopasowania potrzeb pod względem płatności i pola manewru w pułapach płatności WRF na lata 2026 i 2027;

51. uważa, że należyta staranność, rozliczalność i poszanowanie wartości Unii powinny mieć zastosowanie do wszystkich beneficjentów funduszy UE i partnerów wykonawczych, by chronić interesy finansowe UE i unikać nadmiernej ingerencji; ponownie podkreśla znaczenie skutecznie i gruntownie działających organów monitorujących i kontrolnych, które ujawniają przestępstwa przeciwko interesom finansowym UE, prowadzą dochodzenia, ścigają i pociągają do odpowiedzialności, gdyż pieniądze wydane na walkę z korupcją przynoszą UE olbrzymi zwrot netto; uważa zatem, że organy te powinny mieć zasoby i personel wystarczające do jak najskuteczniejszego wykonywania ich zadań; podkreśla w podobnym duchu, że odpowiedni nadzór UE jest niezbędny do zapewnienia, by sektor finansowy działał z korzyścią dla obywateli i konsumentów; z myślą o zdrowym, inkluzywnym i odpornym sektorze finansowym domaga się, by zasoby dla europejskich organów i agencji nadzoru finansowego, którym powierzono zadania nadzorcze lub opracowanie technicznych standardów regulacyjnych w tej dziedzinie, były w pełni dostosowywane w celu uwzględnienia wszystkich nowych zadań regulacyjnych, których wymaga osiągnięcie tych celów polityki;

52. apeluje do wszystkich zaangażowanych podmiotów o dodatkowe starania o przyspieszenie realizacji projektów i absorpcji kwalifikujących się środków finansowych, a tym samym o zmniejszenie nietypowych zobowiązań pozostających do spłaty (RAL); uważa, że 2024 i 2025 r. należy wykorzystać do wskazania i usunięcia wszelkich wąskich gardeł, które utrudniają skuteczniejsze wdrażanie; apeluje o odpowiednie zasoby budżetowe, by przyspieszyć realizację programów dzięki budowaniu dodatkowych zdolności i pomocy technicznej dla państw członkowskich, zwłaszcza tych, które mają większe trudności w absorpcji, a także o środki mające przyspieszyć sprawiedliwe, inkluzywne, konkurencyjne i skuteczne procedury udzielania zamówień i prowadzenia przetargów, z myślą o zwiększeniu starań o realizację;

53. podkreśla, że politykę i programy UE trzeba skutecznie prezentować i eksponować, by zwiększać świadomość wartości dodanej UE dla obywateli, przedsiębiorstw i partnerów; apeluje o przydział odpowiednich środków na ten cel;

54. przypomina, że właściwe wdrożenie dobrze opracowanych programów jest możliwe tylko przy wsparciu wyspecjalizowanych organów administracji; podkreśla, że organy i agencje zdecentralizowane wykonują ważną pracę, oraz uważa, że muszą mieć personel i zasoby wystarczające do wykonywania swoich zadań; podkreśla, że zadania te ewoluują stosownie do priorytetów politycznych, np. transformacji ekologicznej i cyfrowej, oraz zaznacza, że nowym obowiązkom oraz rozszerzeniu mandatu muszą towarzyszyć proporcjonalnie nowe zasoby;

°

° °

55. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu.

1 Dz.U. L, 2024/765, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj
2 Dz.U. L 325 z 20.12.2022, s. 11.
3 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 240.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
5 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020, s. 4.
6 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 252.
7 Dz.U. C, C/2024/1195 z 23.02.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1195/oj.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0082.
9 Dz.U. C, C/2023/1084 z 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1084/oj.
10 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 115.
11 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
12 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
13 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 162.
14 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
15 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
16 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
17 Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.
18 Dz.U. C 242 z 10.7.2018, s. 24.
19 Dz.U. L, 2024/795 z 29.02.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj.
20 Dz.U. L, 2024/792 z 29.02.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
21 Dz.U. L 207 z 22.2.2024, s. 1.
22 Komisja Europejska, "Winter 2024 Economic Forecast: A delayed rebound in growth amid faster easing of inflation", 2023.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6579

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2025, sekcja III - Komisja (2023/2220(BUI))
Data aktu: 13/03/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024