P9_TA(2024)0173Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 24 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka,
- uwzględniając agendę UE na rzecz praw dziecka (COM(2011)0060),
- uwzględniając strategię UE na rzecz praw dziecka (COM(2021)0142),
- uwzględniając znowelizowaną europejską kartę uczestnictwa młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym Rady Europy,
- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie praw dziecka,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że prawa dzieci są prawami człowieka; mając na uwadze, że każde dziecko powinno korzystać z tych samych praw i mieć możliwość życia wolnego od jakiejkolwiek dyskryminacji lub zastraszania;
B. mając na uwadze, że ochrona i propagowanie praw dziecka jest głównym celem UE; mając na uwadze, że ambicją UE jest zapewnienie dzieciom jak najlepszego życia zarówno w UE, jak i na całym świecie;
C. mając na uwadze, że dzieci odgrywają kluczową rolę w naszych społeczeństwach; mając na uwadze, że ich aktywne zaangażowanie może pomóc w kształtowaniu i budowaniu miast przyjaznych dzieciom, które promują pełną realizację ich praw na wszystkich szczeblach; mając na uwadze, że odgrywają one wiodącą rolę w szerzeniu wiedzy na temat wyzwań środowiskowych i zmiany klimatu, transformacji cyfrowej i bezpieczeństwa w internecie oraz dyskryminacji i niesprawiedliwości; mając na uwadze, że reprezentują one nie tylko głos dzisiejszej młodzieży, ale także głos przywódców jutra;
D. mając na uwadze, że dzieci powinny mieć prawo do jak najlepszego startu w życiu i do pełnego rozwoju swojego potencjału; mając na uwadze, że obejmuje to prawo do życia na czystej i zdrowej planecie, w środowisku ochronnym i opiekuńczym, do korzystania z wysokiej jakości edukacji i dostępu do przyjaznej dziecku działalności rekreacyjnej, kulturalnej i artystycznej;
E. mając na uwadze, że dostęp do edukacji jest podstawowym prawem człowieka; mając na uwadze, że kształcenie formalne, pozaformalne i nieformalne stanowi podstawę równych szans oraz indywidualnego wspierania talentów i potencjału;
F. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie powinny połączyć siły, aby wywiązać się ze wspólnej odpowiedzialności za poszanowanie i ochronę praw każdego dziecka oraz budować wraz z dziećmi bardziej integracyjne, zdrowsze i sprawiedliwsze społeczeństwa;
G. mając na uwadze, że wszystkie dzieci mają prawo do ochrony przed ubóstwem i wykluczeniem społecznym; mając na uwadze, że europejska gwarancja dla dzieci jest instrumentem UE, którego celem jest zapobieganie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zwalczanie tych zjawisk poprzez zagwarantowanie dzieciom w potrzebie bezpłatnego i skutecznego dostępu do zasadniczych usług opieki, takich jak wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem, edukacja i zajęcia w szkole, opieka zdrowotna i co najmniej jeden zdrowy posiłek w każdym dniu zajęć szkolnych, a także dzięki zapewnieniu wszystkim dzieciom w potrzebie faktycznego dostępu do zdrowego odżywiania i odpowiednich warunków mieszkaniowych;
H. mając na uwadze, że należy również zapewnić wszystkim rodzinom i społecznościom niezbędne wsparcie, aby mogły one zapewnić dobrostan i rozwój swoich dzieci;
I. mając na uwadze, że aby osiągnąć te cele, dzieci muszą mieć możliwość regularnego spotykania się, poznawania i lepszego rozumienia się nawzajem, a tym samym uczestniczenia w kształtowaniu przyszłości projektu europejskiego;
J. mając na uwadze, że inicjatywa Europejskiej Stolicy Młodzieży powstała w 2009 r.; mając na uwadze, że odpowiednie finansowanie UE mogłoby zapewnić pełne wykorzystanie jej potencjału; mając na uwadze, że inicjatywa Europejskich Stolic Dzieci powinna uzupełniać inicjatywę Europejskiej Stolicy Młodzieży oraz iść z nią w parze;
K. mając na uwadze, że do rozwoju tej inicjatywy potrzebne są dalsze badania i oceny; mając na uwadze, że wkład władz lokalnych i organizacji pozarządowych działających na rzecz praw dziecka ma zasadnicze znaczenie dla jej ukształtowania;
1. wzywa Komisję do zbadania możliwości utworzenia europejskiej inicjatywy corocznego wyznaczania Europejskich Stolic Dzieci, we współpracy z władzami lokalnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego kierowanymi przez dzieci lub pracującymi z dziećmi;
2. podkreśla, że Europejskie Stolice Dzieci powinny dostarczać dowodów na wspieranie odpowiedzialnych polityk dotyczących dzieci, z udziałem dzieci i priorytetowo traktując ich perspektywy, w szczególności w odniesieniu do równych szans, zdrowego wzrostu i dostępu do wysokiej jakości edukacji, czystego środowiska i rozwoju obszarów miejskich;
3. podkreśla, że zadaniem Europejskich Stolic Dzieci powinno być wzajemne zbliżenie dzieci w poszczególnych państwach członkowskich, co pomoże im lepiej się zrozumieć;
4. uważa, że wspieranie lepszego zrozumienia między ludźmi i różnymi kulturami od najmłodszych lat pomaga przełamywać uprzedzenia i stereotypy oraz promować dialog międzykulturowy, który ma zasadnicze znaczenie dla UE oraz jej wartości i celów;
5. podkreśla, że Europejskie Stolice Dzieci mogłyby być współorganizowane z samymi dziećmi za pośrednictwem organizacji i klubów dziecięcych; podkreśla, że inicjatywa ta mogłaby promować prawa dzieci, w tym mechanizmy aktywnego uczestnictwa dzieci i europejską edukację obywatelską, ponieważ wspieranie tego procesu od najmłodszych lat ułatwia rozwój wykształconych młodych ludzi i dorosłych, którzy rozumieją wartości, cele, historię i tożsamość UE;
6. podkreśla, że Europejskie Stolice Dzieci powinny promować włączenie społeczne, dostępność i równe szanse dla dzieci oraz dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić jak najszersze zaangażowanie wszystkich grup społeczeństwa obywatelskiego w przygotowanie i realizację inicjatywy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci o mniejszych szansach i najsłabszych grup społecznych;
7. uważa, że Europejskie Stolice Dzieci mogłyby przyczynić się do walki z ubóstwem dzieci, przeprowadzenia kompleksowej analizy warunków życia dzieci i skutecznego wdrożenia europejskiej gwarancji dla dzieci przez państwa członkowskie poprzez pełne wykorzystanie zasobów dostępnych na szczeblu krajowym i unijnym; uważa, że można to osiągnąć poprzez wymianę najlepszych praktyk między społeczeństwem obywatelskim, w szczególności organizacjami dziecięcymi, rodzicami, miastami, samorządami lokalnymi i państwami członkowskimi, a także z udziałem wszystkich zainteresowanych stron; ponownie apeluje o pilne zwiększenie finansowania europejskiej gwarancji dla dzieci przez przyznanie specjalnego budżetu w wysokości co najmniej 20 mld EUR;
8. podkreśla, że Europejskie Stolice Dzieci powinny być okazją do organizowania wydarzeń edukacyjnych, kulturalnych i sportowych związanych z UE, które można ułatwić poprzez warsztaty na tematy związane z życiem codziennym, zwalczaniem dyskryminacji, wykorzystywaniem seksualnym dzieci, ubóstwem, wykluczeniem społecznym, równością płci, światem cyfrowym, ochroną klimatu, mobilnością, rozwojem miast, demokracją, historią oraz wolnością religii i przekonań;
9. przypomina, jak ważne jest uwzględnianie najlepszego interesu dzieci w transformacji cyfrowej oraz we wszystkich działaniach i decyzjach cyfrowych, które ich dotyczą, w szczególności ich zdrowia fizycznego i psychicznego, bezpieczeństwa i dobrostanu, przy jednoczesnym promowaniu edukacji cyfrowej i zwiększaniu umiejętności cyfrowych;
10. podkreśla, że ustanowienie takiego corocznego wyznaczania miast, z dziećmi na czele i uprawnionymi do aktywnego udziału w dyskusjach w roli partnerów i przyszłych decydentów, pomoże dzieciom wyrosnąć na dorosłych o otwartych umysłach;
11. podkreśla, że Europejskie Stolice Dzieci pomogą połączyć istniejące mechanizmy uczestnictwa dzieci na szczeblu lokalnym, krajowym i unijnym, w tym unijną platformę uczestnictwa dzieci 1 i Europejską Stolicę Młodzieży, oraz zaangażować dzieci w procesy decyzyjne;
12. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.