Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów (2023/2941(RSP))

Czas rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów (2023/2941(RSP))

(C/2024/6560)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2024 r.)

P9_TA(2024)0172

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 1, 9, 10, 11 i 16,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 15 i 228,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 41 i 42,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 z dnia 24 czerwca 2021 r. określające przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylające decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom 2 ,

- uwzględniając decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z 18 września 2023 r. w sprawie czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów (dochodzenie strategiczne OI/2/2022/OAM),

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z 21 września 2023 r. w ramach dochodzenia strategicznego dotyczącego czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów (OI/2/2022/OAM),

- uwzględniając orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,

- uwzględniając swoją rezolucję z 13 lipca 2023 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów - sprawozdania roczne za lata 2019-2021 3 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że publiczny dostęp do dokumentów będących w posiadaniu instytucji UE jest prawem podstawowym chronionym Kartą praw podstawowych UE i traktatami; mając na uwadze, że obywatele muszą mieć możliwość korzystania z tego prawa w sposób proaktywny, ponieważ umożliwia im ono skuteczne korzystanie z prawa do kontrolowania pracy i działalności instytucji, organów, urzędów i agencji UE, w szczególności procesu legislacyjnego; mając na uwadze, że instytucje, organy, urzędy i agencje UE muszą dążyć do jak najwyższych standardów dobrego zarządzania, rozliczalności, otwartości, uczciwości i przejrzystości w swoim funkcjonowaniu i procesie decyzyjnym; mając na uwadze, że standardy te są warunkiem wstępnym zaufania obywateli do instytucji UE;

B. mając na uwadze, że celem rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 jest przyznanie obywatelom jak najszerszego prawa dostępu do dokumentów instytucji, aby umożliwić im skuteczne korzystanie z ich prawa do kontrolowania pracy i działalności instytucji UE; mając na uwadze, że istnieje potrzeba zapewnienia takich metod kontroli, które łączą demokratyczny nadzór, kontrolę i monitorowanie; mając na uwadze, że Komisja jest prawnie zobowiązana do niezwłocznego ujawniania dokumentów zgodnie z wyraźnymi terminami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001;

C. mając na uwadze, że art. 228 TFUE i art. 3 Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich upoważniają Rzecznika Praw Obywatelskich do prowadzenia dochodzeń, jeżeli uzna, że jest to uzasadnione, czy to na podstawie skargi, czy też z własnej inicjatywy, w szczególności w przypadku powtarzających się, systemowych lub szczególnie poważnych przypadków niewłaściwego administrowania; mając na uwadze, że art. 4 ust. 3 Statutu upoważnia Rzecznika Praw Obywatelskich do przekazywania Parlamentowi Europejskiemu sprawozdania, gdy wymaga tego charakter lub skala wykrytego przypadku niewłaściwego administrowania;

D. mając na uwadze, że liczne skargi otrzymane przez Rzecznika Praw Obywatelskich wskazują na znaczne opóźnienia w podejmowaniu przez Komisję decyzji w sprawie wniosków o publiczny dostęp do dokumentów i nieprzestrzeganie terminów określonych w odpowiednich przepisach; mając na uwadze, że ze sprawozdania specjalnego Rzecznika Praw Obywatelskich w ramach dochodzenia strategicznego dotyczącego czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów wynika, że sugestie Rzecznika Praw Obywatelskich nie były systematycznie wdrażane w praktyce oraz że Komisja nie wdrożyła niezbędnych zmian w celu przestrzegania tego żądania; mając na uwadze, że 28 listopada 2023 r. Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych sprawozdanie specjalne i ocenę sytuacji;

E. mając na uwadze, że Komisja twierdzi w swojej odpowiedzi, iż bez większych problemów rozpatruje wnioski o dostęp do dokumentów; mając na uwadze, że w odpowiedzi Komisji 4  na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o udzielenie informacji na temat czasu potrzebnego Komisji na rozpatrzenie wniosków o publiczny dostęp do dokumentów Komisja uznała znaczenie terminowego rozpatrywania wniosków i odniosła się do wielu wyzwań związanych ze wzrostem liczby wniosków i ich złożonością; mając na uwadze, że nowy portal "Elektroniczny Dostęp do Dokumentów Komisji" jest niewątpliwie pozytywnym krokiem w zakresie interakcji Komisji z osobami wnioskującymi o dostęp oraz publikowania wszystkich ujawnionych dokumentów;

Dostęp do dokumentów Komisji

1. przypomina, że prawo obywateli do dostępu do dokumentów będących w posiadaniu instytucji UE jest określone w traktatach i Karcie praw podstawowych oraz że odgrywa ono kluczową rolę w zapewnianiu przejrzystego działania instytucji UE, co zwiększa legitymację UE i zaufanie publiczne do UE, a także jej wiarygodność;

2. nalega, aby instytucje UE, w tym Komisja, były zobowiązane do wdrożenia art. 15 ust. 3 TFUE zgodnie z zasadami demokratycznymi, w szczególności z zasadami określonymi w art. 10 ust. 3 TUE i art. 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; podkreśla, że przejrzystość ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia rozliczalności i demokratycznej kontroli instytucji unijnych;

3. z zadowoleniem przyjmuje praktyczne zalecenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące sposobu rejestrowania wiadomości tekstowych i komunikatów natychmiastowych wysyłanych lub otrzymywanych przez pracowników w ramach swoich obowiązków zawodowych 5 ; uznaje, że wiadomości tekstowe i komunikaty natychmiastowe związane z pracą są "dokumentami" w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów, i zwraca się do pozostałych instytucji, organów, urzędów i agencji UE, by zgodziły się z tym stwierdzeniem, odpowiednio stosowały się do zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i upubliczniały swoje działania następcze;

4. przypomina, że wniosek o dostęp do dokumentu musi zostać rozpatrzony niezwłocznie; ponownie wyraża zaniepokojenie, że wiele skarg otrzymanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczy opóźnień w uzyskaniu dostępu do żądanych dokumentów oraz że opóźnienia w dostępie mają miejsce w sprawach mających duże znaczenie dla interesu publicznego; głęboko ubolewa nad ustaleniami zawartymi w sprawozdaniu specjalnym Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącymi systemowych i znacznych opóźnień w dostępie do dokumentów Komisji, w szczególności nad faktem, że w 85 % zbadanych spraw Komisja nie podjęła decyzji w przewidzianym prawem terminie oraz że w 60 % przypadków opóźnienie przekraczało 60 dni roboczych; ubolewa, że Komisja nie zastosowała się do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 poprzez systematyczne naruszanie przewidzianych prawem terminów w odniesieniu do publicznego dostępu do dokumentów oraz nieprzekazywanie decyzji wnioskodawcom w odpowiednim czasie, jak wykazano w sprawozdaniu specjalnym Rzecznika Praw Obywatelskich; podkreśla, że zgodnie z oceną Rzecznika Praw Obywatelskich opóźnienia te stanowią niewłaściwe administrowanie przez Komisję;

5. podkreśla, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich odgrywa ważną rolę w ułatwianiu obywatelom dostępu do dokumentów, w szczególności gdy instytucja, agencja lub organ UE częściowo lub całkowicie odmówiły tego dostępu; zdecydowanie popiera zalecenia Rzecznika Praw Obywatelskich dla Komisji dotyczące poprawy tej sytuacji w trybie priorytetowym;

6. przypomina z dużym zaniepokojeniem, że w 2021 r. w następstwie wniosku o publiczny dostęp do wiadomości tekstowych między przewodniczącą Komisji Ursulą von der Leyen a dyrektorem generalnym przedsiębiorstwa farmaceutycznego w sprawie zakupu przez Komisję szczepionek przeciwko COVID-19 Komisja odmówiła uznania, że takie wiadomości testowe wchodzą w zakres definicji "dokumentu" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001; przypomina, że rejestracja dokumentu jest konsekwencją, a nie warunkiem istnienia tego dokumentu; odnotowuje decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdzającą niewłaściwe administrowanie przez Komisję w tej sprawie; jest zaniepokojony faktem, że Komisja nie zastosowała się do wydanego w następstwie dochodzenia zalecenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, aby ponownie wyszukać odpowiednie wiadomości tekstowe; wzywa Komisję do niezwłocznego przeprowadzenia pełnego wyszukiwania; wyraża głębokie zaniepokojenie rosnącym dystansem między obywatelami a instytucjami UE, który ta sytuacja zwiększyła;

7. z dużym zaniepokojeniem zauważa, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymuje wiele skarg obywateli dotyczących poważnych opóźnień w uzyskiwaniu dostępu do żądanych dokumentów; popiera opinię Rzecznika Praw Obywatelskich, że opóźnienie w dostępie oznacza w praktyce odmowę dostępu oraz że należy usprawnić procedury administracyjne, aby zapewnić obywatelom terminowy dostęp do dokumentów;

8. przypomina, że według Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich ograniczenia dostępu do dokumentów, w szczególności ustawodawczych, powinny być wyjątkiem i mieć miejsce tylko wtedy, kiedy jest to bezwzględnie konieczne; przypomina ponadto, że jakakolwiek decyzja o odmowie publicznego dostępu do dokumentów musi opierać się na precyzyjnie i ściśle określonych odstępstwach prawnych, uzupełnionych o przemyślane i konkretne uzasadnienie, aby obywatele mogli zrozumieć podstawy odmowy dostępu oraz skutecznie stosować dostępne środki ochrony prawnej; uważa, że bardziej proaktywne podejście pomogłoby zapewnić rzeczywistą przejrzystość i zapobiec kosztownym i uciążliwym sporom prawnym między obywatelami a instytucjami;

9. podkreśla potrzebę zapewnienia obywatelom możliwości śledzenia i rozumienia procesów decyzyjnych UE i uczestniczenia w nich; podkreśla, że Komisja, jako największa instytucja UE, powinna dawać przykład, jeśli chodzi o dostęp do dokumentów; podkreśla, że opóźnienia w udzielaniu dostępu mogą osłabić zdolność obywateli do uczestniczenia w procesie demokratycznym, ponieważ dokumenty i informacje będące przedmiotem wniosków mają często pilny charakter i mogą stracić przydatność dla wnioskodawcy, jeżeli wystąpią opóźnienia; podkreśla, że opóźnienia mogą mieć również efekt zniechęcający, bowiem osoby fizyczne decydują się nie korzystać ze swojego podstawowego prawa dostępu do dokumentów, zakładając, że będzie to trwało zbyt długo; podkreśla, że rosnąca liczba i złożoność wniosków o dostęp do dokumentów nie może uzasadniać systemowych opóźnień po stronie Komisji;

10. jest przekonany, że proaktywne publikowanie dokumentów w rejestrze jest najlepszym rozwiązaniem pozwalającym na zmniejszenie ilości wniosków o dostęp do dokumentów i uniknięcie opóźnień; podkreśla, że bardziej proaktywne podejście pomoże zapewnić faktyczną przejrzystość i zapobiegać niepotrzebnym sporom prawnym, które mogłyby powodować niepotrzebne koszty i obciążenia zarówno dla obywateli, jak i instytucji UE;

Zalecenia

11. wzywa Komisję do zlikwidowania systematycznych i znacznych opóźnień w rozpatrywaniu wniosków o publiczny dostęp do dokumentów;

12. domaga się natychmiastowej i pełnej publikacji wszystkich umów na zakup szczepionek przeciwko COVID-19 finansowanych w całości lub częściowo ze środków publicznych;

13. wzywa Komisję do wdrożenia zalecenia i wszystkich sugestii zawartych w sprawozdaniu specjalnym Rzecznika Praw Obywatelskich, w szczególności dotyczących potrzeby bardziej proaktywnej przejrzystości, bardziej wyspecjalizowanych zasobów ludzkich do rozpatrywania ponownych wniosków oraz bardziej otwartego i konstruktywnego podejścia do wnioskodawców;

14. wzywa Komisję do zreformowania zarządzania publicznym dostępem do dokumentów w celu rozwiązania poważnego problemu opóźnień i nieprzestrzegania terminów określonych w odpowiednich przepisach;

15. wzywa Komisję do proaktywnego publikowania dokumentów i statystyk dotyczących sposobu rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów, w tym informacji na temat przestrzegania terminów określonych w prawie UE, ponieważ takie informacje mają zasadnicze znaczenie dla wzmocnienia procesów demokratycznych w UE;

16. wzywa Komisję do ostatecznego i natychmiastowego opublikowania wiadomości tekstowych, które przewodnicząca Komisji i dyrektor generalny firmy farmaceutycznej Pfizer wymienili podczas negocjacji w sprawie zamówienia 1,8 mld dawek szczepionek przeciwko COVID-19, zwłaszcza w świetle niewyjaśnionego wzrostu o 25 % ceny za dawkę, w wyniku czego całkowity koszt ze środków publicznych wyniósł 35 mld EUR;

17. podkreśla, że jeżeli Komisja nie zajmie się systematycznymi i znaczącymi opóźnieniami w rozpatrywaniu wniosków o publiczny dostęp do dokumentów do czasu utworzenia nowego kolegium komisarzy, Parlament rozważy wykorzystanie wszystkich dostępnych instrumentów parlamentarnych w celu rozwiązania tej kwestii; przypomina, że Parlament ma prawo wnieść skargę przeciwko Komisji do Trybunału Sprawiedliwości UE z powodu naruszenia traktatów, w tym art. 15 ust. 3 TFUE dotyczącego prawa obywateli i rezydentów UE do dostępu do dokumentów;

18. zwraca się do Komisji o poinformowanie Parlamentu o tym, w jaki sposób zamierza ona przestrzegać terminów określonych w odpowiednich przepisach UE;

°

° °

19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji.

1 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
2 Dz.U. L 253 z 16.7.2021, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0295.
4 Odpowiedź Komisji z 28 marca 2023 r. na wniosek Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich o udzielenie informacji na temat czasu potrzebnego Komisji Europejskiej na rozpatrzenie wniosków o publiczny dostęp do dokumentów.
5 Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich "Nota końcowa w sprawie inicjatywy strategicznej dotyczącej sposobu rejestrowania przez instytucje, organy, urzędy i agencje UE wiadomości tekstowych i wiadomości natychmiastowych wysyłanych/otrzymywanych przez pracowników w ramach ich obowiązków służbowych (SI/4/2021/MIG)", 13 lipca 2022 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6560

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2024 r. w sprawie czasu rozpatrywania przez Komisję Europejską wniosków o publiczny dostęp do dokumentów (2023/2941(RSP))
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024