Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zacieśnienia stosunków między UE a Armenią oraz potrzeby zawarcia porozumienia pokojowego między Azerbejdżanem a Armenią (2024/2580(RSP))

Zacieśnienie stosunków między UE a Armenią oraz potrzeba zawarcia porozumienia pokojowego między Azerbejdżanem a Armenią
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zacieśnienia stosunków między UE a Armenią oraz potrzeby zawarcia porozumienia pokojowego między Azerbejdżanem a Armenią (2024/2580(RSP))
(C/2024/6555)

P9_TA(2024)0158

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Armenii, Azerbejdżanu i sytuacji w Górskim Karabachu,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, akt końcowy z Helsinek oraz deklarację z Ałmatów z 21 grudnia 1991 r.,

- uwzględniając Kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony 1  ("kompleksowa i wzmocniona umowa o partnerstwie"), która w pełni weszła w życie 1 marca 2021 r.,

- uwzględniając przemówienie premiera Armenii Nikola Pasziniana na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego 17 października 2023 r.,

- uwzględniając wnioski z drugiego dialogu wysokiego szczebla UE-Armenia na temat polityki i bezpieczeństwa z 15 listopada 2023 r.,

- uwzględniając fakt, że 1 lutego 2024 r. Armenia stała się stroną Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),

- uwzględniając sprawozdanie z realizacji partnerstwa z Armenią z 9 lutego 2024 r.,

- uwzględniając wyniki piątego posiedzenia Rady Partnerstwa UE-Armenia, które odbyło się 13 lutego 2024 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że stosunki UE-Armenia opierają się na wspólnych wartościach, takich jak demokracja, praworządność, prawa człowieka i podstawowe wolności, współpraca regionalna i aktywne zaangażowanie w ramach Partnerstwa Wschodniego, aby przyczynić się do współpracy regionalnej i stabilności;

B. mając na uwadze, że Rada Europejska zleciła wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Komisji zbadanie sposobów wzmocnienia wszystkich aspektów stosunków między UE a Armenią;

C. mając na uwadze, że 17 października 2023 r. w swoim wystąpieniu w Parlamencie Europejskim premier Armenii Nikol Paszinian wezwał do wspólnego zaangażowania na rzecz dalszego zacieśniania stosunków UE-Armenia i podkreślił, że Republika Armenii jest gotowa zbliżyć się do Unii Europejskiej w takim stopniu, w jakim Unia Europejska uzna to za możliwe;

D. mając na uwadze, że 9 marca 2024 r. minister spraw zagranicznych Armenii Ararat Mirzojan publicznie rozważał zgłoszenie kandydatury Armenii do przystąpienia do Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że w ostatnich latach w Armenii zaszły istotne zmiany polityczne, a rząd, pomimo znacznych wyzwań, złożył obietnicę stworzenia funkcjonujących instytucji demokratycznych oraz wykorzystania kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie między UE a Armenią jako planu reform mających na celu modernizację kraju; mając na uwadze, że według wskaźnika demokracji z 2023 r. opracowanego przez tygodnik The Economist Armenia jest wiodącą demokracją w regionie;

F. mając na uwadze, że poprzez zamrożenie swojego członkostwa w Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym Armenia stara się zmniejszyć swoją zależność w zakresie bezpieczeństwa od Federacji Rosyjskiej i włączyć nowe podmioty do swojej struktury bezpieczeństwa, np. przez zwiększoną współpracę wojskową z Francją, Grecją i innymi państwami członkowskimi UE; mając na uwadze, że tysiące rosyjskich żołnierzy nadal stacjonują na terytorium Armenii; mając na uwadze, że rzekoma gotowość Rosji do zagwarantowania bezpieczeństwa Armenii okazała się obietnicą bez pokrycia; mając na uwadze, że Armenia nadal jest członkiem Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej; mając na uwadze, że Armenia stała się stroną Rzymskiego statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego;

G. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska próbuje podważać wiarygodność demokratyczną Armenii oraz szerzy chaos i destabilizację poprzez ciągłe próby ingerencji, w tym kampanie dezinformacyjne;

H. mając na uwadze, że gospodarka Armenii wciąż jest w dużej mierze zależna od Rosji, która odpowiada za około 35 % handlu zagranicznego Armenii, a ta zależność jest szczególnie widoczna w strategicznym sektorze energetycznym; mając na uwadze, że premier Nikol Paszinian wezwał do zwiększenia pomocy w ramach planu gospodarczo- inwestycyjnego UE; mając na uwadze, że dotychczas w ramach planu gospodarczo-inwestycyjnego uruchomiono około 500 mln EUR na inwestycje międzysektorowe; mając na uwadze, że UE pozostaje kluczowym partnerem w zakresie reform i największym darczyńcą pomocy dla Armenii; mając na uwadze, że 5 października 2023 r. Komisja zapowiedziała kolejne 5,25 mln EUR na pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych, zwiększenie finansowania programu EU4Peace, dodatkowe roczne programy przeznaczone na wsparcie budżetowe i pomoc techniczną w celu rozwiązania problemów takich jak bezpieczeństwo lotnicze i bezpieczeństwo jądrowe;

I. mając na uwadze, że nowy program partnerstwa UE-Armenia, uzgodniony na piątym posiedzeniu Rady Partnerstwa UE-Armenia, będzie priorytetowo traktować - w oparciu o wspólne wartości - wzmocnienie odporności i dywersyfikację gospodarki Armenii, zacieśnienie współpracy w zakresie bezpieczeństwa i zwiększenie inwestycji jako klucz do współpracy gospodarczej;

J. mając na uwadze, że w opublikowanym niedawno sprawozdaniu z wdrażania partnerstwa przedstawiono postępy poczynione przez Armenię we wdrażaniu kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie, w tym w zakresie reformy wymiaru sprawiedliwości, walki z korupcją, utworzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i reformy służby policji w Armenii, przy wsparciu UE;

K. mając na uwadze, że dzięki łańcuchom dostaw przebiegającym przez państwa trzecie, w tym Armenię, Rosja ma nadal dostęp do unijnych towarów objętych środkami ograniczającymi; mając na uwadze, że po nałożeniu na Rosję sankcji UE eksport z Armenii do Rosji wzrósł trzykrotnie w 2022 r. i podwoił się między styczniem a sierpniem 2023 r.; mając na uwadze, że specjalny wysłannik UE ds. sankcji David O'Sullivan nie wyraził żadnych obaw dotyczących współpracy władz Armenii z UE w zakresie zapobiegania obchodzeniu sankcji i pozytywnie ocenił ogólne wyniki współpracy z Armenią;

L. mając na uwadze, że 19 września 2023 r., po dziewięciu miesiącach nielegalnej blokady korytarza laczyńskiego, łamiąc zobowiązania zawarte w porozumieniu o zawieszeniu broni z listopada 2020 r. i w wyroku Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości (MTS), Azerbejdżan rozpoczął ofensywę na pozostałe rejony Górskiego Karabachu, które jeszcze nie są pod jego kontrolą; mając na uwadze, że ponad 100 tys. Ormian musiało uciec z tego terytorium, w wyniku czego z Górskiego Karabachu prawie całkowicie zniknęła ludność ormiańska, która mieszkała tam od wieków; mając na uwadze, że może to być równoznaczne z czystkami etnicznymi; mając na uwadze, że de facto nieuznane władze Górskiego Karabachu 1 stycznia 2024 r. przestały istnieć, po tym jak pod przymusem zgodziły się, by je rozwiązano; mając na uwadze, że w Azerbejdżanie nadal jest przetrzymywanych wielu Ormian, w tym byli przywódcy Górskiego Karabachu; niektórzy z nich są przesłuchiwani i wystawiani na ciekawość publiczną, co jest sprzeczne z konwencjami genewskimi z 1929 r.; mając na uwadze, że uciekając przed siłami Azerbejdżanu, Ormianie z Górskiego Karabachu stracili swoje nieruchomości i dobytek i od tego czasu nie są w stanie odzyskać mienia;

M. mając na uwadze, że 13 lutego 2024 r. Komisja ogłosiła przeznaczenie - oprócz kwoty 12,2 mln zapowiedzianej we wrześniu 2023 r. - dodatkowych 5,5 mln EUR z funduszu pomocy humanitarnej na wsparcie Ormian wysiedlonych z Górskiego Karabachu;

N. mając na uwadze, że UE w pełni popiera suwerenność i integralność terytorialną Armenii i Azerbejdżanu oraz aktywnie wspiera wysiłki na rzecz trwałego porozumienia pokojowego między Armenią a Azerbejdżanem, które powinno zostać osiągnięte za pomocą pokojowych środków i z poszanowaniem praw zainteresowanej ludności;

O. mając na uwadze, że Armenia i Azerbejdżan zaangażowały się w bezpośrednie negocjacje w sprawie ewentualnego porozumienia pokojowego, które mogłoby otworzyć nowy rozdział w stosunkach dwustronnych; mając na uwadze utrzymujący się brak porozumienia w kwestiach związanych z delimitacją i demarkacją granicy, a także praktycznymi ustaleniami dotyczącymi połączeń transportowych między Azerbejdżanem a jego eksklawą Nachiczewanem; mając na uwadze, że Azerbejdżan domaga się korytarza przez Armenię łączącego Azerbejdżan kontynentalny z jego eksklawą Nachiczewanem, który ma być kontrolowany przez rosyjskie oddziały graniczne i pozbawiony armeńskich kontroli celnych i granicznych, co oznacza lekceważenie suwerenności Armenii; mając na uwadze, że zaproponowane przez Armenię "Skrzyżowanie pokoju" obejmuje połączenia między Azerbejdżanem kontynentalnym a Nachiczewanem z armeńskimi kontrolami celnymi i granicznymi;

P. mając na uwadze, że w geście dobrej woli Armenia nie sprzeciwiła się organizacji COP29 w Baku; mając na uwadze, że 28 stycznia 2024 r. premier Armenii Nikol Paszinian zaproponował podpisanie paktu o nieagresji z Azerbejdżanem; mając na uwadze, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa jest nadal napięta, czego przykładem jest incydent z 13 lutego 2024 r. w południowej prowincji Armenii Sjunik, w którym w azerbejdżańskim ostrzale zginęło czterech ormiańskich żołnierzy, a jeden został ranny;

Q. mając na uwadze, że 15 i 16 lutego 2024 r. premier Nikol Paszinian ogłosił, że Azerbejdżan odrzucił najnowsze propozycje Armenii dotyczące demarkacji/delimitacji granic, i ujawnił, że Azerbejdżan może przygotowywać się do rozpoczęcia "operacji wojskowych w części regionów przygranicznych z zamiarem wszczęcia pełnoskalowej wojny przeciwko Republice Armenii"; mając na uwadze, że 17 lutego 2024 r. - pierwszy raz od ataku Azerbejdżanu na Górski Karabach we wrześniu 2023 r. - w Monachium spotkali się premier Nikol Paszinian i prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew przy mediacji kanclerza Niemiec Olafa Scholza;

R. mając na uwadze, że w Górskim Karabachu znajdują się liczne kościoły, meczety, chaczkary i cmentarze; mając na uwadze, że po tym jak Azerbejdżan wyrządził poważne szkody w ormiańskim dziedzictwie kulturowym podczas wojny w 2020 r., MTS wskazał w postanowieniu z 7 grudnia 2021 r. 2 , że Azerbejdżan musi "podjąć wszelkie niezbędne kroki, aby zapobiec aktom wandalizmu i profanacji obiektów ormiańskiego dziedzictwa kulturowego, w tym między innymi kościołów i innych miejsc kultu, zabytków, miejsc historycznych, cmentarzy i artefaktów, oraz karać za takie czyny"; mając na uwadze, że w ostatnich tygodniach władze Azerbejdżanu usunęły pomniki i zburzyły symboliczne budynki związane z ormiańskim dziedzictwem kulturowym w Górskim Karabachu, w tym budynek lokalnego parlamentu;

S. mając na uwadze, że przywódcy Azerbejdżanu nadal składają irredentystyczne oświadczenia w odniesieniu do suwerennego terytorium Armenii; mając na uwadze, że armia Azerbejdżanu nadal okupuje około 170 km2 suwerennego terytorium Armenii;

T. mając na uwadze, że cywilna misja Unii Europejskiej (EUMA) w Armenii w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony została rozmieszczona w lutym 2023 r. z zadaniem monitorowania rozwoju sytuacji na granicy Armenii z Azerbejdżanem oraz składania sprawozdań na ten temat; mając na uwadze, że EUMA może działać wyłącznie po armeńskiej stronie granicy, ponieważ Azerbejdżan odmawia zgody na działania misji po swojej stronie granicy; mając na uwadze, że rosyjski personel wojskowy obecny w Armenii celowo utrudniał wykonywanie mandatu EUMA; mając na uwadze, że EUMA jest celem dezinformacji ze strony władz Azerbejdżanu i mediów kontrolowanych przez rząd; mając na uwadze, że w grudniu 2023 r. Rada do Spraw Zagranicznych UE zgodziła się zwiększyć obecność swojego personelu w terenie ze 138 do 209 osób;

U. mając na uwadze, że Armenia wielokrotnie zwracała się do UE, aby włączyła ją do grona beneficjentów Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju; mając na uwadze, że kilka państw członkowskich postanowiło zwiększyć wsparcie dla Armenii i udzielić jej pomocy wojskowej, aby pomóc jej w reformowaniu armii i powstrzymaniu nowych wojskowych aktów agresji na międzynarodowo uznanym terytorium tego kraju;

1. uznaje i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze Armenii zdecydowanie podkreśliły wolę zacieśnienia stosunków z Unią Europejską i nadania im priorytetu; uważa, że Unia Europejska powinna zareagować pozytywnie i w pełni wykorzystać tę potencjalną zmianę geopolityczną oraz pomóc Armenii silniej zakotwiczyć się we wspólnocie demokracji;

2. apeluje o stałe wdrażanie nowo uzgodnionego programu partnerstwa UE-Armenia i podkreśla jednocześnie, że należy aktywnie realizować ambitne wspólne priorytety współpracy; uważa, że solidne partnerstwo między UE a Armenią jest logiczną odpowiedzią na wybór Armenii na rzecz demokracji, praworządności, walki z korupcją i poszanowania międzynarodowego ładu opartego na zasadach;

3. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Armenii do wdrożenia kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie oraz postępy poczynione we wdrażaniu planu działania dotyczącego tej umowy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rząd Armenii uważa kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie za strategiczny plan kluczowych reform w Armenii; zachęca Komisję i państwa członkowskie do rozpoczęcia prac nad planem działania na rzecz ambitnej poprawy stosunków UE z Armenią; uważa, że doświadczenia wynikające z układów o stowarzyszeniu / pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu z Ukrainą, Gruzją i Republiką Mołdawii powinny służyć za dobrą podstawę, w szczególności w odniesieniu do stopniowej integracji sektorowej z jednolitym rynkiem, co powinno przynieść Armenii wymierne korzyści w skali makro i mikro;

4. powtarza, że zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej każde państwo europejskie może ubiegać się o członkostwo w Unii Europejskiej, pod warunkiem że spełnia kryteria kopenhaskie, przestrzega zasad demokracji i respektuje podstawowe wolności oraz prawa człowieka i mniejszości, a także stoi na straży praworządności; uważa, że gdyby Armenia była zainteresowana ubieganiem się o status kraju kandydującego i kontynuowała trwałe reformy konsolidujące demokrację, mogłoby to stanowić etap transformacji w stosunkach UE-Armenia; wzywa Komisję i Radę do aktywnego wspierania Armenii w zacieśnianiu współpracy z UE, nie tylko w dziedzinie partnerstwa gospodarczego, lecz także w ramach dialogu politycznego, kontaktów międzyludzkich, integracji sektorowej i współpracy w zakresie bezpieczeństwa;

5. wspiera Armenię w dalszych wysiłkach na rzecz wdrażania reform oraz wzmacniania demokracji, praworządności i dobrych rządów; podkreśla ważną rolę społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu reform; wzywa Armenię do dalszej współpracy z UE w tym zakresie i apeluje do UE, by zwiększyła wsparcie w tych obszarach, w szczególności pomoc techniczną i wymianę wiedzy eksperckiej; zachęca Armenię do aktywnego angażowania się w politykę Partnerstwa Wschodniego jako środka wspierania stosunków dobrosąsiedzkich na Kaukazie Południowym;

6. uznaje, że wpływ Federacji Rosyjskiej na gospodarkę Armenii jest nadal wysoki, i zachęca Armenię do zachowania czujności w związku z możliwym obchodzeniem sankcji UE na jej terytorium; jest w pełni świadomy poziomu i różnorodności zagrożeń, które Federacja Rosyjska może próbować wykorzystać wobec Armenii, aby ukarać ją za niezależne wybory polityczne i strategiczne; uważa, że UE musi być gotowa do udzielenia Armenii szybkiej pomocy w celu złagodzenia negatywnych skutków takich nieprzyjaznych działań;

7. zauważa, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat wielkość dwustronnej wymiany handlowej między UE a Armenią wzrosła; zachęca Armenię, UE i jej państwa członkowskie, a także europejskie przedsiębiorstwa i inwestorów, aby podjęły niezbędne kroki w celu dalszego pogłębienia wzajemnych stosunków gospodarczych i handlowych; pochwala sukces planu gospodarczo-inwestycyjnego i zachęca UE i Armenię, by dalej wykorzystywały zarówno publiczne, jak i prywatne inwestycje i propagowały zrównoważony rozwój w Armenii;

8. uznaje pilną potrzebę zacieśnienia współpracy między UE a Armenią w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, kiedy Armenia rozważa kwestię swojego członkostwa w Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym; wzywa UE, by pozytywnie rozpatrzyła wniosek Armenii o wsparcie za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju i zapewniła wsparcie wojsku armeńskiemu; zwraca uwagę na wartość dodaną regularnych dialogów politycznych i bezpieczeństwa między UE a Armenią jako platformy obejmującej wszystkie kwestie związane z bezpieczeństwem; apeluje o zainicjowanie badania dotyczącego oceny zagrożeń hybrydowych, które pomoże Armenii zidentyfikować najważniejsze słabe punkty i opracować ukierunkowane rozwiązania; z zadowoleniem przyjmuje działania, które niektóre państwa członkowskie podjęły, by zapewnić Armenii wojskowe wsparcie obronne, i wzywa państwa członkowskie, by rozważyły podobne inicjatywy;

9. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Armenii o zawieszeniu uczestnictwa w Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym, która nie pomogła Armenii w walce z Agresją wojskową, i dążeniu do bardziej niezawodnej architektury bezpieczeństwa; popiera żądanie Armenii do Federacji Rosyjskiej o wycofanie funkcjonariuszy Federalnej Służby Bezpieczeństwa z armeńskiego międzynarodowego portu lotniczego;

10. dostrzega niewykorzystany potencjał kontaktów międzyludzkich między UE a Armenią; apeluje o uznanie postępów poczynionych przez Armenię we wdrażaniu umów o ułatwieniach wizowych i readmisji; uważa, że nadszedł czas na rozpoczęcie dialogu z Armenią w sprawie liberalizacji reżimu wizowego;

11. z zadowoleniem przyjmuje zawarcie umowy między UE a Republiką Armenii, która umożliwi przekazywanie operacyjnych danych osobowych między Eurojustem a właściwymi organami Armenii w ramach współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych; podkreśla znaczenie dalszego pogłębiania współpracy między UE a Armenią w zakresie zwalczania przestępczości i terroryzmu oraz ochrony bezpieczeństwa Unii z korzyścią dla obu stron;

12. wyraża poparcie dla działań misji Unii Europejskiej w Armenii (EUMA) i podkreśla ważną rolę, jaką ona odgrywa; wzywa do przedłużenia jej mandatu na okres po 2025 r. i dalszego zwiększenia liczby personelu; ponownie wyraża rozczarowanie odmową zezwolenia przez Azerbejdżan na działanie misji po jego stronie granicy oraz powtarzającymi się kampaniami oszczerstw prowadzonymi przez Azerbejdżan przeciwko EUMA; ubolewa nad faktem, że rosyjska straż graniczna stacjonująca w Armenii uniemożliwiła EUMA dotarcie do miejscowości Nerkin Hand, gdzie 13 lutego 2024 r. z rąk żołnierzy azerbejdżańskich zginęło czterech armeńskich żołnierzy; potępia podburzającą retorykę stosowaną przez azerbejdżańskich urzędników przeciwko UE, jej państwom członkowskim, EUMA i władzom Armenii;

13. podkreśla, że UE powinna być gotowa do nałożenia sankcji na osoby i podmioty zagrażające suwerenności, niezależności i integralności terytorialnej Armenii;

14. wzywa Azerbejdżan do rzeczywistego zaangażowania się w kompleksowy i przejrzysty dialog z karabaskimi Ormianami w celu zapewnienia poszanowania ich praw i zagwarantowania im bezpieczeństwa, w tym prawa do powrotu oraz godnego i bezpiecznego życia w swoich domach pod obecnością międzynarodową, a także ich prawa do ziemi i własności, aby mogli zachować tożsamość i w pełni korzystać z praw obywatelskich, kulturalnych, społecznych i religijnych; wzywa Azerbejdżan do uwolnienia i zobowiązania się do szeroko zakrojonej amnestii dla wszystkich mieszkańców Górskiego Karabachu i Armenii, którzy nadal przebywają w areszcie w Azerbejdżanie; wzywa do pełnego, natychmiastowego i skutecznego wdrożenia wszystkich postanowień MTS w sprawie stosowania Międzynarodowej konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej (Armenia przeciwko Azerbejdżanowi),

15. ponownie potępia wtargnięcie wojsk Azerbejdżanu na uznane przez społeczność międzynarodową terytorium Armenii oraz trwającą okupację części tego terytorium; ponownie apeluje o wycofanie wojsk Azerbejdżanu z całego suwerennego terytorium Armenii; odrzuca irredentystyczne i podburzające oświadczenia prezydenta Azerbejdżanu i innych azerbejdżańskich urzędników, zagrażające integralności terytorialnej i suwerenności Armenii, w tym oświadczenia związane z domaganiem się korytarza eksterytorialnego łączącego Azerbejdżan z jego eksklawą Nachiczewanem, i wyraża poważne zaniepokojenie tymi oświadczeniami; ostrzega Azerbejdżan przed jakimikolwiek nierozważnymi działaniami militarnymi wobec Armenii; podkreśla, że kwestie połączenia Azerbejdżanu z jego eksklawą Nachiczewanem należy rozwiązać z pełnym poszanowaniem suwerenności i integralności terytorialnej Armenii;

16. potwierdza jednoznaczne poparcie Unii Europejskiej dla suwerenności, integralności terytorialnej i nienaruszalności granic Armenii; zdecydowanie popiera normalizację stosunków między Armenią i Azerbejdżanem w oparciu o zasady wzajemnego uznawania integralności terytorialnej i nienaruszalności granic w oparciu o deklarację z Ałmatów z 1991 r., delimitację granic na podstawie odpowiednich map Sztabu Generalnego ZSRR, które zostały dostarczone obu stronom, oraz odblokowanie komunikacji regionalnej w oparciu o poszanowanie suwerenności i jurysdykcji obu krajów, na zasadzie wzajemności i równości;

17. wyraża poparcie dla wznowienia rozmów między Armenią a Azerbejdżanem w sprawie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii z myślą o zawarciu porozumienia pokojowego i wzywa obie strony do utrzymania pełnego zaangażowania na rzecz trwałego i pokojowego rozwiązania długotrwałego sporu w drodze dialogu i negocjacji; uważa, że porozumienie to musi być negocjowane w dobrej wierze i opierać się na uznaniu suwerenności, integralności terytorialnej i niestosowaniu siły; apeluje o większe zaangażowanie UE na rzecz dalszego ułatwiania kompleksowego i trwałego pokoju z korzyścią dla wszystkich mieszkańców regionu; wzywa Turcję i innych sojuszników Azerbejdżanu, by powstrzymali się od podsycania wojowniczej postawy w Baku oraz wpłynęli na szybkie zakończenie negocjacji pokojowych; apeluje do Azerbejdżanu, by zamknął tzw. park trofeów w Baku, zainaugurowany 12 kwietnia 2021 r., ponieważ naraża on na szwank wysiłki na rzecz budowy zaufania między Armenią a Azerbejdżanem;

18. zdecydowanie nie zgadza się z tonem niektórych niedawnych oświadczeń przywódców Komisji i Rady Europejskiej, w których pogratulowali prezydentowi Ilhamowi Alijewowi ponownego wyboru, ale nie wspomnieli o braku demokracji w Azerbejdżanie i myląco określili Azerbejdżan jako wiarygodnego partnera; potwierdza, że oświadczenia te nie odzwierciedlają stanowiska Unii Europejskiej i nigdy nie powinny być wydawane w świetle czystek etnicznych w Górskim Karabachu, które prowadzi Azerbejdżan; wzywa wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz Europejską Służbę Działań Zewnętrznych do kontynuowania negocjacji w sprawie odnowionej umowy o partnerstwie warunkowo, jeżeli Azerbejdżan wykaże rzeczywistą gotowość do poszanowania praw karabaskich oraz przyczyni się do znacznych postępów na drodze do kompleksowego i trwałego porozumienia pokojowego z Armenią;

19. wyraża poważne zaniepokojenie brakiem ochrony dziedzictwa kulturowego, religijnego i historycznego ormiańskiej ludności Górskiego Karabachu, co stanowi naruszenie postanowienia MTS z 7 grudnia 2021 r.; potępia wszelkie przypadki niszczenia, wandalizmu i profanacji wszystkich miejsc przypominających o wielowiekowej obecności Ormian w Górskim Karabachu; wzywa władze Azerbejdżanu do zachowania, ochrony i promowania bogatego i zróżnicowanego dziedzictwa regionu; wzywa UNESCO, by podjęło natychmiastowe działania w celu zachowania i ochrony zagrożonego armeńskiego dziedzictwa kulturowego w Górskim Karabachu; apeluje, aby zacieśnić współpracę między Armenią a UE w zakresie monitorowania systematycznego niszczenia armeńskiego dziedzictwa kulturowego (kościołów, klasztorów, cmentarzy, zabytków, pałaców itp.) przez Azerbejdżan, w szczególności przez zaangażowanie Centrum Satelitarnego UE;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Republiki Armenii, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Republiki Azerbejdżanu, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz Radzie Europy.

1 Dz.U. L 23 z 26.1.2018, s. 4.
2 Postanowienie MTS z 7 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku o wskazanie środków tymczasowych w celu stosowania Międzynarodowej konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej (Armenia przeciwko Azerbejdżanowi).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6555

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zacieśnienia stosunków między UE a Armenią oraz potrzeby zawarcia porozumienia pokojowego między Azerbejdżanem a Armenią (2024/2580(RSP))
Data aktu: 13/03/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024