Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Robin Messiaen [poufne] 1 i Ferenc Ballegeer [poufne] 2 (przedstawiciel: P. Verhaeghe, adwokat)
Strona pozwana: Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej
Wnioski
Strony skarżące wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 3 lit. a) i b), art. 19 ust. 6 lit. b), art. 20 ust. 1 i 2, art. 21 ust. 2-4, art. 24 ust. 4 oraz art. 70 ust. 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1624 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (Dz.U. L 2024/1624) w zakresie, w jakim naruszają one art. 2, 6 i 19 Traktatu o Unii Europejskiej, art. 7, 8, 16, 52 i 53 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") oraz art. 6 i 8 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC);
- w konsekwencji uznanie za niemające zastosowania do adwokatów obowiązków ustanowionych w art. 21, 24 i art. 69 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strony skarżące podnoszą następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy: aby zagwarantować niezależną pozycję adwokatów i zapewnić im skuteczną ochronę prawną konieczne jest, aby przepisy dotyczące przesłanek, według jakich może mieć miejsce ingerencja w poufność dyskusji między adwokatami a ich klientami, były sformułowane w jasny sposób, co nie ma miejsca w przypadku art. 3 ust. 3 lit. a) i b), art. 21 ust. 2, art. 24 ust. 4, art. 70 ust. 2 i art. 70 ust. 3 zaskarżonego rozporządzenia, w związku z czym doszło do naruszenia art. 8 ust. 2 EKPC w związku z art. 7, 52 i 53 Karty.
2. Zarzut drugi: w przypadku gdy działanie adwokata ogranicza się do udzielenia porady lub brak jest dalszych transakcji, nie ma ścisłej konieczności przyjmowania środków, którym podlegają adwokaci, a zatem środki te są nieodpowiednie. Jedynie konkretne okoliczności sugerujące, że przy przeprowadzaniu transakcji adwokat uczestniczy lub będzie uczestniczył w popełnieniu poważnego przestępstwa, uzasadniają ingerencję w poufność rozmów między adwokatem a klientem. Środki, którym podlegają adwokaci zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) i b) (dotyczące czynności doradczych), art. 19 ust. 6 lit. b) (dotyczące udostępniania informacji o osobach trzecich), art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 3 i art. 69 ust. 1 (dotyczące udostępniania informacji niezależnie od transakcji) zaskarżonego rozporządzenia, naruszają zatem art. 6 i art. 8 ust. 1 EKPC w związku z art. 2, 6 i 19 TUE oraz art. 7, 52 i 53 Karty.
3. Zarzut trzeci: ponieważ zaskarżone rozporządzenie zawiera środki, które są nieproporcjonalne do zamierzonego przez nie celu, doszło do naruszenia art. 7, 8, 16, 52 i 53 Karty w związku z art. 6 i art. 8 ust. 1 EKPC w zakresie, w jakim środki te mają zastosowanie do adwokatów. Dotyczy to środków w artykułach wymienionych w zarzucie drugim oraz przyznanej państwom członkowskim w art. 70 ust. 3 możliwości ograniczenia odstępstw od ciążącego na adwokatach obowiązku zgłaszania.
4. Zarzut czwarty: nie istnieje sprawiedliwa równowaga między skuteczną ochroną niezależności działalności adwokackiej, do której zobowiązują instytucje art. 2, 6 i 19 TUE, a środkami, którym podlegają adwokaci w zaskarżonym rozporządzeniu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6442 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-451/24: Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2024 r. - Messiaen i Ballegeer/Parlament i Rada |
Data aktu: | 04/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 04/11/2024 |