(C/2024/6367)(Dz.U.UE C z dnia 24 października 2024 r.)
Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 11 września 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Sigurbjôrn Bernhard Edvardsson, Sigrun Ingibjôrg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze pełnomocniczek Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG poprzez niewłączenie do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 31bcs załącznika IX do Porozumienia EOG (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/314 z dnia 25 października 2022 r. zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/2251 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania niektórych procedur zarządzania ryzykiem w odniesieniu do wymiany zabezpieczeń), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 31bcs załącznika IX do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- Islandia nie udzieliła odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd Nadzoru EFTA 18 sierpnia 2023 r.
- Urząd wydał 21 lutego 2024 r. uzasadnioną opinię, w której zobowiązał Islandię do wprowadzenia środków niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii w ciągu dwóch miesięcy.
- Urząd Nadzoru EFTA nie otrzymał odpowiedzi od Islandii w terminie określonym w uzasadnionej opinii.
- Ponieważ Islandia nie zastosowała się do uzasadnionej opinii w wyznaczonym w niej terminie, tj. do 21 kwietnia 2024 r., Urząd postanowił wnieść sprawę do Trybunału zgodnie z art. 31 porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- Urząd zauważa, że do chwili złożenia składania niniejszego wniosku Islandia nie poinformowała Urzędu o żadnych środkach wprowadzonych w celu włączenia aktu do swojego wewnętrznego porządku prawnego. Urząd nie dysponował również żadnymi innymi informacjami, które wskazywałyby na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii.