(C/2024/6346)(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa wystosowany przez prokuratora przy Sądzie Pierwszej Instancji w Atenach w związku z postępowaniem karnym, przekazany przez zastępcę prokuratora Sądu Najwyższego Grecji pismem z dnia 27 czerwca 2023 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 10 lipca 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Georgiosa Kyrtsosa zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0028/2024),
A. mając na uwadze, że prokurator Sądu Pierwszej Instancji w Atenach wystąpił z wnioskiem o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa, posła do Parlamentu Europejskiego wybranego z Grecji, w związku z postępowaniem karnym, które ma być wszczęte przeciwko niemu pod zarzutem nieuiszczenia określonej kwoty należnej państwu greckiemu;
B. mając na uwadze, że Georgios Kyrtsos, jako zastępca dyrektora zarządzającego spółki KMP Ekdotiki Anonimi Etaireia [KMP Publishing plc], został oskarżony o nieuiszczenie określonej kwoty należnej państwu greckiemu;
C. mając na uwadze, że czyn rzekomo popełniony przez Georgiosa Kyrtsosa stanowi czyn zabroniony niespłacenia długów wobec państwa w rozumieniu art. 25 ust. 1 lit. b) greckiej ustawy nr 1882/90, zastąpionego art. 23 ust. 1 greckiej ustawy 2523/97, zmienionego art. 18 ust. 2 i art. 28 ust. 2-4 greckiej ustawy nr 2948/01, uzupełnionego art. 34 greckiej ustawy nr 3016/02, art. 34 ust. 1 greckiej ustawy nr 3220/04 i art. 3 ust. 1 greckiej ustawy nr 3943/11, zastąpionego art. 20 greckiej ustawy nr 4321/15, zmienionego art. 71 ust. 2 greckiej ustawy nr 4174/13, dodanego za sprawą art. 8 greckiej ustawy nr 4337/15 i uzupełnionego art. 469 greckiej ustawy nr 4619/19;
D. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków; mając na uwadze, że domniemany czyn zabroniony wyraźnie nie ma bezpośredniego związku z działalnością Georgiosa Kyrtsosa jako posła do Parlamentu Europejskiego, lecz odnosi się raczej do zajmowanego przez niego stanowiska kierownika jego przedsiębiorstwa prasowego;
E. mając na uwadze, że zarzucany czyn nie dotyczy również opinii wyrażonych lub głosów oddanych przy wykonywaniu obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa, a na terytorium innego państwa członkowskiego - z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego; mając na uwadze, że nie można powoływać się na immunitet w przypadku, gdy poseł został schwytany na gorącym uczynku, a immunitet nie może stanowić przeszkody w wykonywaniu przez Parlament Europejski prawa uchylenia immunitetu w odniesieniu do któregokolwiek z posłów;
G. mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej przewiduje, iż podczas kadencji parlamentu posłowie nie mogą być ścigani, aresztowani, więzieni lub poddani innym ograniczeniom, jeśli parlament nie wyrazi na to uprzednio zgody;
H. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła jako posła do Parlamentu Europejskiego;
I. mając na uwadze, że decyzja o uchyleniu immunitetu w danej sprawie należy wyłącznie do Parlamentu; mając również na uwadze, że Parlament może w sposób rozsądny uwzględnić stanowisko posła przy podejmowaniu decyzji o uchyleniu jego immunitetu 2 ; mając na uwadze, że podczas wysłuchania Georgios Kyrtsos oświadczył, że nie sprzeciwia się uchyleniu jego immunitetu parlamentarnego;
J. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Georgiosa Kyrtsosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym organom greckim i Georgiosowi Kyrtsosowi.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r. w sprawie Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z 15 października 2008 r., Mote przeciwko Parlamentowi, T-345/05, EU:T:2008:440, pkt 28.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.