(C/2024/6345)(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek zastępcy prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa przekazany przez zastępcę prokuratora Sądu Najwyższego w Grecji pismem z dnia 31 maja 2023 r. w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa (nr akt Re. ABM: RB 2022/13-EG: 104-23/3), ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 14 czerwca 2023 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Ioannisa Lagosa zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0027/2024),
A. mając na uwadze, że zastępca prokuratora w sądzie pierwszej instancji w Atenach złożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Ioannisa Lagosa w celu wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego na podstawie oświadczenia zamieszczonego w internecie;
B. mając na uwadze, że 1 marca 2022 r. Ioannis Lagos opublikował na stronie internetowej swojej partii komunikat rzekomo stanowiący publiczne nawoływanie do przemocy lub nienawiści wobec grupy osób zidentyfikowanych ze względu na pochodzenie narodowe, religię lub orientację seksualną z naruszeniem art. 1 greckiej ustawy nr 927/1979 zmienionej greckimi ustawami nr 4285/2014 i nr 4491/2017;
C. mając na uwadze, że 2 marca 2022 r. greckie obserwatorium porozumień helsińskich powiadomiło sąd pierwszej instancji w Atenach - w celu uzyskania informacji i podjęcia niezbędnych działań - o wiadomości zamieszczonej przez Ioannisa Lagosa w internecie dzień wcześniej;
D. mając na uwadze, że 1 marca 2022 r. Ioannis Lagos wziął udział w głosowaniu plenarnym Parlamentu Europejskiego nad projektem rezolucji w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę; mając także na uwadze, że tego samego dnia po głosowaniu opublikował na stronie internetowej swojej partii oświadczenie pt. "Nie sprzedam ani nie zdradzę moich zasad i przekonań", wyjaśniając powody swojego głosowania;
E. mając na uwadze, że w związku z publikacją tego oświadczenia zarzuca się Ioannisowi Lagosowi publiczne nawoływanie do przemocy i nienawiści wobec grupy osób zidentyfikowanych ze względu na pochodzenie narodowe, religię lub orientację seksualną, które stanowi przestępstwo z art. 1 greckiej ustawy nr 927/1979 zmienionej greckimi ustawami nr 4285/2014 i nr 4491/2017;
F. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego członków;
G. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu;
H. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że "[w] obec członków Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych";
I. mając na uwadze, że oświadczenie złożone przez posła poza siedzibą Parlamentu Europejskiego może stanowić opinię wyrażoną w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 Protokołu, jeżeli zawiera subiektywną ocenę mającą bezpośredni i oczywisty związek z pełnieniem przez daną osobę obowiązków w Parlamencie Europejskim; mając na uwadze, że to, czy taka okoliczność zachodzi, należy zatem stwierdzić w oparciu o charakter i treść oświadczenia, a nie na podstawie miejsca, w którym zostało ono złożone;
J. mając na uwadze, że obecnie debata polityczna z udziałem posłów do Parlamentu Europejskiego w ramach wykonywania przez nich mandatu poselskiego coraz częściej toczy się również poza budynkami Parlamentu, w tym w internecie;
K. mając na uwadze w tym kontekście, że Ioannis Lagos wyraźnie opublikował to oświadczenie jako poseł do Parlamentu Europejskiego oraz że można uznać, iż istnieje bezpośredni i oczywisty związek między tym oświadczeniem a mandatem parlamentarnym Ioannisa Lagosa;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Ioannisa Lagosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Republiki Greckiej i Ioannisowi Lagosowi.