Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie Russiagate: zarzuty dotyczące rosyjskiej ingerencji w procesy demokratyczne w Unii Europejskiej (2024/2548(RSP))

P9_TA(2024)0079
Russiagate: zarzuty dotyczące rosyjskiej ingerencji w procesy demokratyczne w Unii Europejskiej Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie Russiagate: zarzuty dotyczące rosyjskiej ingerencji w procesy demokratyczne w Unii Europejskiej (2024/2548(RSP))
(C/2024/6343)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoją decyzję z 13 września 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu Europejskiego służących poprawie uczciwości, niezależności i rozliczalności 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 13 lipca 2023 r. w sprawie zaleceń dotyczących reformy przepisów Parlamentu Europejskiego w zakresie przejrzystości, uczciwości, odpowiedzialności i walki z korupcją 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 1 czerwca 2023 r. w sprawie obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 marca 2022 r. w sprawie obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji 4 ,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie stosunków UE-Rosja, zwłaszcza rezolucję z 23 listopada 2022 r. w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 września 2019 r. w sprawie znaczenia europejskiej pamięci historycznej dla przyszłości Europy 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 stycznia 2024 r. w sprawie europejskiej świadomości historycznej 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę 8 ,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 23 stycznia 2024 r. zatytułowane "Drugie sprawozdanie ESDZ na temat zagranicznych manipulacji informacjami i zagrożeń ingerencjami - ramy obrony w sieci",

- uwzględniając komunikat Komisji z 12 grudnia 2023 r. w sprawie obrony demokracji (COM(2023)0630),

- uwzględniając wniosek Komisji z 12 grudnia 2023 r. w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej zharmonizowane wymogi na rynku wewnętrznym dotyczące przejrzystości reprezentacji interesów w imieniu państw trzecich oraz zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937 (COM(2023)0637),

- uwzględniając komunikat Komisji z 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),

- uwzględniając prawną zasadę domniemania niewinności,

- uwzględniając swój Regulamin i Kodeks postępowania posłów do Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie wzmocnienia przejrzystości i uczciwości w instytucjach UE poprzez ustanowienie niezależnego unijnego organu ds. etyki 9 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że zagraniczna ingerencja, manipulowanie informacją i dezinformacja stanowią poważne naruszenie powszechnych wartości i zasad, na których opiera się Unia, takich jak godność człowieka, wolność, równość, solidarność, poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, demokracja i praworządność; mając na uwadze, że zaufanie do uczciwości i praworządności Parlamentu ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania demokracji europejskiej;

B. mając na uwadze, że istnieją dowody na rosyjską ingerencję i manipulacje w wielu demokracjach, a także na praktyczne wsparcie ze strony Rosji dla sił ekstremistycznych i podmiotów o radykalnych poglądach mających destabilizować Unię;

C. mając na uwadze, że Komisja Specjalna Parlamentu Europejskiego ds. Obcych Ingerencji we Wszystkie Procesy Demokratyczne w UE, w tym Dezinformacji szczegółowo ujawniła kierowane przez Rosję działania i operacje mające na celu infiltrację europejskich demokracji i instytucji UE, wpływanie na nie i ingerowanie w nie; mając na uwadze, że Parlament Europejski z większą czujnością reaguje na zagraniczne ingerencje; mając jednak na uwadze, że jeszcze nie podjęto bardziej zdecydowanych środków ani reform wewnętrznych, które zapewniłyby skuteczną ochronę przed niepożądanymi wpływami zewnętrznymi;

D. mając na uwadze, że Rosja, aby osiągnąć swoje cele, stosuje szeroką gamę metod wojny hybrydowej, będących elementem szerszej strategii, która ma doprowadzić do osłabienia właściwego funkcjonowania europejskich procesów demokratycznych; mając na uwadze, że już przed niesprowokowaną wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie stosowano zagraniczne ingerencje i manipulowanie informacjami, aby wywołać podziały w społeczeństwach demokratycznych, a od tego czasu ich intensywność jeszcze wzrosła; mając na uwadze, że rozpowszechnianie dezinformacji przez Rosję zarówno za pośrednictwem tradycyjnych mediów, jak i platform mediów społecznościowych, przeciąganie elit na swoją stronę, ataki hakerskie na kandydatów w wyborach i cyberataki nasiliły się do bezprecedensowego poziomu;

E. mając na uwadze, że systematyczne fałszowanie historii jest od dziesięcioleci elementem rosyjskiej wojny informacyjnej;

F. mając na uwadze, że Kreml ma w całej UE rozległą sieć agentów wpływów, którzy oddziałują na procesy wyborcze i politykę w kluczowych kwestiach strategicznych, takich jak infrastruktura energetyczna; mając na uwadze, że ci agenci wpływu aktywnie obierają za cel działalności wszystkie dziedziny życia publicznego, zwłaszcza kulturę, pamięć historyczną, media i wspólnoty religijne, a także polityków i ich rodziny; mając na uwadze, że w dziesiątkach dochodzeń udowodniono powiązania prominentnych aktywnych lub emerytowanych europejskich polityków i osób publicznych z Kremlem;

G. mając na uwadze, że wciąż pojawiają się nowe informacje na temat finansowania działalności politycznej i polityków w Unii Europejskiej przed i po 24 lutego 2022 r. ze źródeł spoza UE, w szczególności z Rosji; mając na uwadze, że finansowanie to stwarza zagrożenie dla uczciwości procesów demokratycznych w państwach członkowskich UE i wymaga gruntownego zbadania, aby pociągnąć współwinnych do odpowiedzialności; mając na uwadze, że Kreml sponsoruje i wspiera szereg skrajnie prawicowych i skrajnie lewicowych partii i polityków w Europie i między innymi pozwolił, aby partia Marine Le Pen otrzymała w 2013 r. z banku rosyjskiego pożyczkę w wysokości 9,4 mln EUR; mając na uwadze, że od tego czasu Le Pen i członkowie jej partii wielokrotnie zajmowali prokremlowskie stanowisko;

H. mając na uwadze, że Rosja nawiązała kontakty z partiami, osobistościami i ruchami, aby przy pomocy podmiotów w instytucjach unijnych sankcjonować rosyjskie stanowiska, wspierać ruchy niepodległościowe i rządy per procura, a także naciskać na złagodzenie sankcji i konsekwencji izolacji na arenie międzynarodowej; mając na uwadze, że posłowie do PE z niektórych grup politycznych, a także niektórzy posłowie niezrzeszeni rozpowszechniają w Parlamencie jawną propagandę prokremlowską;

I. mając na uwadze, że do głównych partii politycznych również należą politycy określani mianem "Russlandversteher" (rozumiejący Rosję); mając na uwadze, że kilka osób publicznych z państw członkowskich UE, w tym byli szefowie rządów i członkowie gabinetu, w szczególności Gerhard Schroder, zajmuje dobrze płatne stanowiska w kontrolowanych przez Kreml przedsiębiorstwach energetycznych; mając na uwadze, że nawet po pełnoskalowej inwazji na Ukrainę niektóre z tych osób postanowiły nie rezygnować ze stanowisk i nadal otrzymują splamione krwią pieniądze Kremla przy milczącym współudziale swoich partii politycznych; mając na uwadze, że wciąż wykorzystują one swoje prorosyjskie wpływy zarówno na krajowych, jak i europejskich scenach politycznych;

J. mając na uwadze, że w doniesieniach niezależnych mediów z 29 stycznia 2024 r. przedstawiono konkretne dowody potwierdzające, że posłanka do PE Tatjana Żdanoka mogła działać jako informatorka V Służby FederalnejSłużby Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej (FSB) co najmniej od 2004 r. do 2017 r.;

K. mając na uwadze, że jej działania, jak opisano, obejmowały orędownictwo polityczne na rzecz Federacji Rosyjskiej poprzez organizację wydarzeń, a także dostarczanie informacji na temat wewnętrznego funkcjonowania Parlamentu; mając na uwadze, że w raporcie ze śledztwa sugeruje się, iż wspomniana posłanka do PE co najmniej raz zażądała od swoich kontaktów zapłaty na pokrycie kosztów świadczonych usług;

L. mając na uwadze, że według opisu zarzuty te opierają się m.in. na wyciekach e-maili wymienianych, począwszy od 3 października 2005 r., między wspomnianą posłanką a dwoma agentami prowadzącymi z V Służby FSB;

M. mając na uwadze, że posłanka, o którą chodzi, jest dobrze znana z prorosyjskiego stanowiska i konsekwentnego propagowania antyłotewskiej i antyunijnej narracji podczas sprawowania mandatu posłanki do PE, m.in. wyrażała sprzeciw wobec istnienia Łotwy jako suwerennego państwa i odmówiła potępienia rosyjskiej inwazji na Ukrainę; mając na uwadze, że posłanka ta jest również znana z angażowania się w bardzo wątpliwe działania polityczne, jak m.in. udział w misji obserwacyjnej referendum na okupowanym przez Rosję Krymie w 2014 r., wizyta u syryjskiego dyktatora Baszszara al-Asada w 2016 r. i udział w prokremlowskich propagandowych programach telewizyjnych w Moskwie; mając na uwadze, że posłanka celowo stwarzała wrażenie, że podróże te odbywają się w imieniu Parlamentu Europejskiego lub UE; mając na uwadze, że posłanka ta zorganizowała i promowała wydarzenia w Parlamencie Europejskim z udziałem prokremlowskich przedstawicieli z obwodów donieckiego i ługańskiego przed ich nielegalną aneksją; mając na uwadze, że działalność posłanki jest stale sponsorowana przez finansowane przez Kreml fasadowe grupy, takie jak Fundacja Russkij Mir; mając na uwadze, że posłanka ta wraz z innymi posłami do PE zorganizowała wydarzenia publiczne i udała się na Litwę, aby zademonstrować poparcie dla Algirdasa Paleckisa, obywatela Litwy oraz byłego dyplomaty i polityka, który został skazany za szpiegostwo na rzecz Rosji;

N. mając na uwadze, że w doniesieniach prasowych od dawna zwraca się uwagę na kontakty i bliskie relacje osobiste między separatystami w Katalonii, w tym władzami rządowymi wspólnoty autonomicznej Katalonii, a Kremlem; mając na uwadze, że dziennikarze śledczy podali, iż były rosyjski dyplomata Nikołaj Sadownikow spotkał się z byłym przywódcą separatystów, a obecnie czynnym posłem do PE Carlesem Puigdemontem w Barcelonie w przeddzień nielegalnego referendum w Katalonii w październiku 2017 r.; mając na uwadze, że Rosja, poprzez pogłębianie kontaktów i stosunków, dąży do budowy wpływów politycznych i gospodarczych w celu destabilizacji demokracji w Unii Europejskiej; mając na uwadze, że sąd śledczy nr 1 w Barcelonie, który prowadzi dochodzenie w sprawie Voloh dotyczącej powiązań m.in. byłego prezydenta Katalonii i jego otoczenia z Rosją, niedawno przedłużył dochodzenie o sześć miesięcy; mając na uwadze, że przedstawiciele grupy katalońskich separatystów w Hiszpanii, którzy utrzymują stosunki z osobistościami zbliżonymi do Kremla, w tym ze wspomnianą posłanką do PE, domagają się amnestii za ich domniemane przestępstwa;

O. mając na uwadze, że wspomniana posłanka do PE została wykluczona ze swojej grupy politycznej i obecnie zasiada wśród posłów niezrzeszonych; mając na uwadze, że posłanka ta uzyskała poparcie innych posłów do PE, których publiczne stanowisko w kwestiach międzynarodowych jest podobne do jej własnego;

P. mając na uwadze, że w następstwie tych doniesień przewodnicząca Parlamentu Europejskiego natychmiast ogłosiła wszczęcie wewnętrznego dochodzenia, w tym skierowanie sprawy do Komitetu Doradczego ds. Kodeksu Postępowania; mając na uwadze, że dochodzenie jest w toku; mając na uwadze, że Regulamin przewiduje w takiej sytuacji sankcje w postaci m.in. utraty prawa do diety dziennej, czasowego zawieszenia uczestnictwa w całości lub w części prac Parlamentu i ograniczenia prawa dostępu do informacji poufnych lub niejawnych; mając na uwadze, że zbadanie zarzutów zapowiedziała łotewska służba bezpieczeństwa;

Q. mając na uwadze, że oprócz wspomnianej posłanki również inni posłowie do Parlamentu Europejskiego angażowali się w działania takie jak udział w fałszywych misjach obserwacji wyborów w różnych krajach i wywoływali wrażenie, że działania te są oficjalnymi misjami Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że kilku posłów do PE zostało ukaranych za to wykroczenie w ramach procedury Zespołu ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów; mając na uwadze, że wizyty te odbywały się z reguły w Rosji i na terytoriach okupowanych przez Rosję;

R. mając na uwadze doniesienia o przypadkach, gdy posłowie do PE korzystali z zasobów Parlamentu, aby wspierać i propagować działalność bezpośrednio lub pośrednio związaną z przypadkami ingerencji zagranicznej, na przykład w grudniu 2022 r., kiedy białoruski państwowy kanał propagandowy STV uzyskał dostęp do budynków Parlamentu i do studia nagrań VoxBox w Parlamencie i w rezultacie kilku posłów do PE wykorzystało pomieszczenia Parlamentu do tworzenia prokremlowskich i antyunijnych treści dezinformacyjnych;

S. mając na uwadze, że w 2016 r. partia rządząca w Rosji, Jedna Rosja, podpisała umowę o współpracy ze skrajnie prawicową Wolnościową Partią Austrii (FPO), wzywając do zacieśnienia współpracy między obiema partiami oraz silniejszych więzi politycznych i gospodarczych między Wiedniem a Moskwą; mając na uwadze, że umowę tę podpisano w obecności posła do PE z ramienia FPO, który od tego czasu wielokrotnie wzywał do złagodzenia sankcji UE wobec Rosji i rozpowszechniał prokremlowską dezinformację;

T. mając na uwadze, że niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych ujawniło szeroko zakrojoną kampanię dezinformacyjną na platformie X (dawniej Twitter), prawdopodobnie organizowaną przez Rosję, mającą na celu manipulowanie opinią publiczną; mając na uwadze, że renomowane niemieckie media ujawniły, że pracownik zatrudniony przez posła do niemieckiego Bundestagu, należącego do partii Alternatywa dla Niemiec (Alternative für Deutschland - AfD), został zidentyfikowany jako osoba kontaktowa rosyjskiej FSB;

U. mając na uwadze, że przez wiele lat niektórzy posłowie do PE rekrutowali i zatrudniali jako stażystów, akredytowanych asystentów parlamentarnych i doradców grup obywateli Rosji popierających reżim Putina i nie zaprzestali tego nawet po rozpoczęciu rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że w latach 2018 i 2019 staż u posła do PE odbyła Elizawieta Pieskowa, córka rzecznika Władimira Putina Dmitrija Pieskowa;

V. mając na uwadze, że w następstwie doniesień w sprawie Katargate Parlament we wrześniu 2023 r. zaktualizował i znacznie wzmocnił swoje wewnętrzne ramy uczciwości, m.in. poprzez gruntowny przegląd Regulaminu, kodeksu postępowania posłów do PE i odpowiednich decyzji Prezydium;

W. mając na uwadze, że 2024 jest kluczowym rokiem wyborczym, a oprócz wyborów europejskich zaplanowanych na 69 czerwca 2024 r. w wielu państwach członkowskich mają się odbyć wybory prezydenckie, krajowe, lokalne i regionalne; mając na uwadze, że wybory europejskie w 2024 r. staną się prawdopodobnie szczególnym celem kampanii dezinformacyjnych na szczeblu lokalnym, regionalnym i unijnym;

1. wyraża najwyższe oburzenie i poważne zaniepokojenie ciągłymi próbami osłabiania demokracji europejskiej przez Rosję; jest zbulwersowany wiarygodnymi doniesieniami, które ukazują, jak Rosja usiłuje pogłębiać podziały między obywatelami europejskimi, rekrutując posłów do PE jako agentów wpływu, a także systematycznie próbuje tworzyć system zależności za pośrednictwem europejskich partii politycznych, które następnie działają jako tuby propagandowe Kremla i służą jego interesom; przypomina, że Rosja, realizując długoterminową strategię zagranicznych ingerencji, próbuje osłabić i ostatecznie zniszczyć demokrację w Europie; zwraca uwagę, że Putin usiłuje doszczętnie zdemontować wszelkie formy demokracji w Rosji, oraz podkreśla, że jest to sygnał ostrzegawczy, by nie lekceważyć jego długofalowych celów i traktować te rosyjskie próby ingerencji jako sprawę najwyższej wagi; podkreśla, że taktyki te nie mogą pozostać bez konsekwencji; ponawia swój apel do państw członkowskich o dalszy rozwój i dopracowanie pakietów sankcji przyjętych wobec Federacji Rosyjskiej oraz o usunięcie luk w egzekwowaniu obecnie obowiązujących środków ograniczających;

2. jednoznacznie potępia nieustające działania Rosji, która wykorzystuje i fałszuje pamięć o najtragiczniejszych okresach w historii Europy, w tym skutki paktu Ribbentrop-Mołotow oraz terror, jaki nastąpił po jego podpisaniu na terytoriach zajętych przez nazistowskie Niemcy i komunistyczną Rosję, aby próbować usprawiedliwić obecną brutalną, nielegalną i nieludzką agresję oraz ekspansjonistyczną politykę;

3. wyraża głębokie zaniepokojenie doniesieniami o tym, że posłanka do PE Tatjana Żdanoka mogła być informatorką V Służby FSB, jednocześnie będąc posłanką do Parlamentu Europejskiego; podkreśla, że informator FSB mający dostęp do korzyści i informacji jako poseł do Parlamentu Europejskiego stanowiłby poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i demokracji w Unii; podkreśla, że Parlament Europejski i władze łotewskie muszą dokładnie zbadać tę sprawę w celu niezwłocznego określenia odpowiednich sankcji i wszczęcia postępowania karnego;

4. podkreśla, że wspomniana posłanka do PE została wykluczona ze swojej grupy politycznej z powodów związanych z jej stanowiskiem w sprawie Rosji i Ukrainy i obecnie jest niezrzeszona; podkreśla, że zdecydowana większość posłów do PE nie podziela jej opinii i w przeważającej większości potępiła nielegalną inwazję Rosji na Ukrainę, stosowanie przez Rosję taktyki wojny hybrydowej przeciwko europejskiej demokracji oraz inne agresywne i antydemokratyczne decyzje polityczne w ostatnich latach; zauważa jednak, że niewielka liczba posłów do PE uczestniczyła w działaniach wspólnie ze wspomnianą posłanką do PE, wyrażając podobne poglądy i jawnie opowiadając się po stronie Rosji;

5. zobowiązuje się do zapewnienia pełnego wsparcia i współpracy z władzami łotewskimi w ich dochodzeniu w sprawie postępowania wspomnianej posłanki do PE; wzywa właściwe władze do zbadania, czy posłanka do PE podlega ściganiu na mocy krajowego prawa karnego, i pozostaje gotowy do zapewnienia pełnego wsparcia i współpracy w tym zakresie;

6. z zadowoleniem przyjmuje skierowanie sprawy wspomnianej posłanki do PE do komitetu doradczego ds. postępowania posłów; zobowiązuje się do pełnego egzekwowania obowiązujących wewnętrznych ram sankcji; zauważa, że do zarzuconych czynów doszło przed niedawnym przyjęciem reformy ram uczciwości Parlamentu; uważa, że same przepisy nie zapobiegłyby domniemanemu nagannemu zachowaniu posłanki do PE; pozostaje jednak gotowy przeprowadzić dalszą ocenę oraz dopracować funkcjonowanie i sankcjonowanie ram uczciwości Parlamentu, które zostały wzmocnione w następstwie Katargate;

7. popiera toczące się dochodzenie, lecz podkreśla, że należy przestrzegać zasad sprawiedliwości proceduralnej i praworządności oraz praw podstawowych; przypomina, że nie można kryminalizować wyborów politycznych ani dodatkowo ograniczać posłów do PE, kiedy wyrażają swoje opinie w ramach prawomocnego mandatu;

8. zwraca uwagę na inne przypadki, w których posłowie do PE świadomie służą interesom Rosji; podkreśla, że działania tych posłów do PE szkodzą bezpieczeństwu, wiarygodności i odporności demokratycznej UE; wyraża głębokie zaniepokojenie powiązaniami, jakie wspomniana posłanka mogła mieć z innymi posłami do PE, i stanowczo potępia wszelkie wewnętrzne skoordynowane próby realizacji programu politycznego Kremla w Parlamencie; uważa, że należy natychmiast przeprowadzić szczegółowe dochodzenie wewnętrzne, aby zbadać wszystkie możliwe przypadki zagranicznej ingerencji ze strony Rosji i inne rodzaje szkodliwej ingerencji w prace Parlamentu Europejskiego;

9. wyraża szczególne zaniepokojenie niedawnymi doniesieniami o tym, że władze rosyjskie dostarczają konkretne przekazy skrajnie prawicowym partiom i podmiotom politycznym w różnych państwach UE, zwłaszcza w Niemczech i we Francji, co ma na celu podważenie publicznego poparcia dla Ukrainy po pełnoskalowej inwazji Rosji w 2022 r.; podkreśla wagę powiązań Rosji z partiami i politykami w Unii oraz jej rozległe ingerencje w ruchy separatystyczne na terytoriach europejskich takich jak Katalonia;

10. ponownie wyraża oburzenie w związku z regularnymi doniesieniami, według których Rosja masowo finansuje partie polityczne, polityków, urzędników i ruchy w wielu krajach demokratycznych, aby ingerować w procesy wewnętrzne tych państw i zdobyć w nich wypływy; zwraca uwagę, że przytłaczająca większość państw członkowskich wprowadziła całkowity lub częściowy zakaz przyjmowania przez partie polityczne i kandydatów darowizn z zagranicy; wyraża zaniepokojenie rosyjskimi powiązaniami kilku partii politycznych i polityków w UE; przypomina, że nawet gdy prawo ogranicza źródła finansowania politycznego, rosyjskie podmioty znajdują sposoby na jego obejście i oferują wsparcie swoim sojusznikom poprzez zaciąganie pożyczek w bankach zagranicznych (np. w przypadku partii Front Narodowy w 2016 r.), zawieranie umów kupna i umów handlowych (np. zarzuty wobec FPÖ ujawnione w "Der Spiegel" i "Süddeutsche Zeitung" 17 maja 2019 r. oraz wobec Lega per Salvini Premier ujawnione przez "Buzzfeed" i "L'Espresso" 10 lipca 2019 r.) oraz ułatwianie działalności finansowej (jak donosi brytyjska prasa na temat kampanii Leave.eu);

11. jest głęboko zaniepokojony domniemanymi stosunkami katalońskich separatystów z administracją rosyjską; zauważa, że gdyby potwierdziła się rosyjska ingerencja w Katalonii, byłaby to część szerszej strategii Rosji mającej doprowadzić do wewnętrznej destabilizacji i rozłamów w UE; wyraża głębokie zaniepokojenie kampaniami dezinformacyjnymi prowadzonymi na szeroką skalę przez Rosję w Katalonii, a także intensywnymi kontaktami i liczbą spotkań agentów odpowiedzialnych za rosyjską ingerencję z ruchem na rzecz niepodległości Katalonii oraz rządem regionalnym wspólnoty autonomicznej Katalonii; wzywa właściwe organy sądowe do skutecznego zbadania związków między posłami do PE mającymi domniemane powiązania z Kremlem a rosyjskimi próbami destabilizacji i ingerencji w UE i jej państwach członkowskich; ubolewa nad wszystkimi atakami na sędziów, którzy prowadzą dochodzenia w sprawie ingerencji apeluje, aby sprawy wspomnianych katalońskich posłów do PE przekazano komitetowi doradczemu ds. postępowania posłów;;

12. zdecydowanie potępia niedawny incydent na Słowacji, gdzie podczas ciszy wyborczej rosyjska Służba Wywiadu Zagranicznego wydała prowokacyjne oświadczenie, w którym podała w wątpliwość uczciwość procesu wyborczego w Republice Słowackiej; wyraża zaniepokojenie widoczną i bezpośrednią rolą rosyjskiej dyplomacji w słowackim życiu publicznym i politycznym od czasu wyborów parlamentarnych we wrześniu 2023 r.;

13. zdecydowanie potępia szeroko zakrojoną kampanię dezinformacyjną ujawnioną przez niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, którą Rosja miała prowadzić na platformie X, aby manipulować niemiecką opinią publiczną;

14. z zaniepokojeniem zauważa, że platforma X przestała przestrzegać dobrowolnego kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji; jest zaniepokojony szerzącą się dezinformacją i nielegalnymi treściami na platformie;

15. przypomina swoje wcześniejsze stanowisko, zgodnie z którym wyjątkowy charakter rosyjskich ingerencji zagranicznych wymaga szczególnych działań ze strony instytucji krajowych i unijnych, w tym Parlamentu Europejskiego, w celu zidentyfikowania tego konkretnego zagrożenia, zajęcia się nim i przezwyciężenia go;

16. zdecydowanie potępia, że - jak wynika z niepokojących doniesień poważnych niemieckich mediów - pracownik powiązany z partią AfD oraz z posłem do niemieckiego Bundestagu miał współpracować z FSB, co budzi poważne obawy co do możliwych zagranicznych wpływów w niemieckiej polityce;

17. przypomina, że obce ingerencje są zagrożeniem systemowym, któremu należy energicznie przeciwdziałać; podkreśla, że wojna hybrydowa oraz zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje to więcej niż problem polityki zagranicznej i bezpieczeństwa: to zagrożenie dla podstaw demokracji; wzywa instytucje UE do stałego stosowania podejścia przekrojowego, co pozwoli skuteczniej zwalczać zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje; uważa, że skutki ingerencji wyborczej w jednym państwie członkowskim dotyczą całej UE, ponieważ mogą mieć wpływ na skład unijnych instytucji; uważa, że organy krajowe nie mogą w pojedynkę stawić czoła tym zagrożeniom, a samoregulacja sektora prywatnego nie jest skutecznym rozwiązaniem; z zadowoleniem przyjmuje działalność Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych przedstawioną w jej drugim sprawozdaniu o zagranicznej manipulacji informacjami i zagrożeniu ingerencją opublikowanym 23 stycznia 2024 r. oraz zaleca ściślejszą współpracę z NATO w tym zakresie; jest zdecydowany kontynuować wysiłki na rzecz zwalczania zagranicznych ingerencji w UE w nadchodzących latach, m.in. za pośrednictwem specjalnego organu parlamentarnego;

18. wciąż zdecydowanie popiera wysiłki na rzecz poprawy i egzekwowania przepisów chroniących integralność tej instytucji jako filaru demokracji europejskiej; uważa, że zarzuty dotyczące wspomnianej posłanki do PE podkreślają potrzebę wzmocnienia kultury bezpieczeństwa w Parlamencie Europejskim; apeluje o poświęcenie najwyższej uwagi politycznej i administracyjnej zaleceniom odnoszącym się do reformy przepisów Parlamentu Europejskiego dotyczących przejrzystości, uczciwości, rozliczalności i walki z korupcją z 13 lipca 2023 r. oraz wzywa do pełnego wdrożenia zaproponowanych środków, w tym obowiązkowych i regularnych szkoleń dla posłów do PE i pracowników, odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa i wzmocnionej kontroli pracowników, w szczególności pracowników, którzy uczestniczą w posiedzeniach przy drzwiach zamkniętych; apeluje o ściślejszą kontrolę organizowanych wydarzeń, zapraszanych do Parlamentu gości zewnętrznych oraz dostępu do platform komunikacyjnych Parlamentu; wzywa organy krajowe, aby stosowały procedury i wspólny harmonogram, gdy wpływa do nich wniosek o poświadczenie bezpieczeństwa w przypadku posłów i pracowników PE, a także gdy prowadzą kontrole bezpieczeństwa związane z instytucjami UE; jest głęboko przekonany, że zasoby Parlamentu, takie jak sponsorowane wydarzenia i wycieczki, dostęp do studiów nagrań wideo i innych platform komunikacyjnych oraz finansowanie projektów komunikacyjnych grup politycznych lub posłów do PE, nie mogą być wykorzystywane do podważania wartości UE ani do rozpowszechniania wrogich informacji przez reżimy autorytarne; ponownie apeluje o bardziej rygorystyczne zasady dotyczące podróży posłów do PE, które są opłacane przez obce państwa i zagraniczne podmioty; uważa, że podobne zasady należy opracować w odniesieniu do podróży odbywanych przez akredytowanych asystentów parlamentarnych lub pracowników grup politycznych;

19. ponownie stwierdza, że jest zdeterminowany nadal wprowadzać poważne i konkretne reformy w Parlamencie Europejskim, aby zlikwidować tolerancję dla korupcji i korupcjogennej ingerencji politycznej oraz chronić demokrację europejską;

20. przypomina o swoim poparciu dla jak najszybszego ustanowienia niezależnego organu ds. etyki zgodnie z rezolucją z 16 września 2021 r.; wzywa wszystkie instytucje UE, aby bardziej ambitnie podeszły do kwestii powołania tego organu;

21. wzywa sekretariat unijnego rejestru służącego przejrzystości do zakazania działalności wszelkim podmiotom, które mają bezpośrednie lub pośrednie stosunki z rządem Rosji, zgodnie z decyzją Rady z 3 czerwca 2022 r. w sprawie środków ograniczających 10 ;

22. oczekuje od Komisji i Rady wprowadzenia w życie pakietu na rzecz obrony demokracji, aby można było pilnie podjąć działania i zlikwidować liczne luki w unijnych przepisach dotyczących finansowania partii, wprowadzić obowiązkowy system regulacyjny dla dużych platform oraz poprawić stan cyberobronności w UE przed ewentualnymi atakami na europejski system wyborczy; wzywa instytucje UE i państwa członkowskie, aby przeprowadziły znaczne i trwałe inwestycje we wzmacnianie naszej odporności demokratycznej i praworządności, w tym dzięki środkom zorientowanym na zwiększenie zdolności kontrwywiadu UE;

23. potępia wszystkie rodzaje przeciągania elit na swoją stronę i technikę zjednywania sobie urzędników służby cywilnej najwyższego szczebla i byłych polityków UE, między innymi poprzez zapewnienie im lukratywnych miejsc pracy w przedsiębiorstwach powiązanych z rządami, które są aktywnie zaangażowane w ingerencje przeciwko UE; apeluje o zakazanie posłom do PE wykonywania płatnej pracy dodatkowej lub działalności w imieniu organizacji lub osób wpisanych do rejestru służącego przejrzystości lub w imieniu państw trzecich, aby ograniczyć potencjalne konflikty interesów i ingerencje zagraniczne;

24. zauważa, że przepisy mają zasadnicze znaczenie dla walki z korupcją i zachowaniami przestępczymi, ale same w sobie nie mogą zapobiegać przestępstwom i nieetycznym działaniom podejmowanym przez poszczególnych posłów do PE; podkreśla, że wszystkie grupy polityczne w Parlamencie Europejskim są współodpowiedzialne za monitorowanie działań swoich posłów, i w związku z tym przypomina wszystkim grupom, że jeżeli dowiedzą się, iż posłowie podejmowali działania, które podają w wątpliwość ich uczciwość, powinny szybko podjąć odpowiednie działania; wzywa w tym kontekście wszystkich posłów do PE i wszystkie grupy do pełnej współpracy z właściwymi organami krajowymi i unijnymi;

25. uważa, że wolne i uczciwe wybory to centralny element procesu demokratycznego, i dlatego wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do zdecydowanych działań w celu dopilnowania, by wyłącznie wola obywateli stanowiła podstawę władzy, bez obcych ingerencji ze strony wrogo nastawionych podmiotów, ze szczególnym naciskiem na przygotowania do wyborów europejskich, które odbędą się w dniach 6-9 czerwca 2024 r.; wzywa państwa członkowskie i instytucje UE, aby wdrożyły strategie odporności z myślą o wyborach, a także podkreśla, że należy wzmocnić wysiłki na rzecz stałego monitorowania oraz usprawnić wdrażanie strategii na długo przed wyborami, referendami i innymi ważnymi procesami politycznymi w całej Europie;

26. podkreśla kluczową rolę dziennikarstwa śledczego w ujawnianiu prób zagranicznych ingerencji i niejawnych działań; ponawia swój apel do instytucji UE i państw członkowskich o zapewnienie wystarczającego i stabilnego finansowania dziennikarstwa śledczego;

27. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0316.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0292.
3 Dz.U. C, C/2023/1226, 21.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1226/oj.
4 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 61.
5 Dz.U. C 167 z 11.5.2023, s. 18.
6 Dz.U. C 171 z 6.5.2021, s. 25.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2024)0030).
8 Dz.U. C 125 z 18.3.2022, s. 2.
9 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 159.
10 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/884 z dnia 3 czerwca 2022 r. zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 153 z 3.6.2022, s. 128).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6343

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie Russiagate: zarzuty dotyczące rosyjskiej ingerencji w procesy demokratyczne w Unii Europejskiej (2024/2548(RSP))
Data aktu: 08/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024