Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie sytuacji w Serbii po wyborach (2024/2521(RSP))

P9_TA(2024)0075
Sytuacja w Serbii w następstwie wyborów

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie sytuacji w Serbii po wyborach (2024/2521(RSP))

(C/2024/6339)

(Dz.U.UE C z dnia 7 listopada 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Serbii, w szczególności rezolucję z 10 maja 2023 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2022 dotyczącego Serbii 1 ,

- uwzględniając wcześniejsze oświadczenia UE w sprawie Serbii, zwłaszcza wspólne oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella i komisarza do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia Olivera Várhelyiego z 19 grudnia 2023 r. w sprawie wyborów parlamentarnych w Serbii,

- uwzględniając oświadczenie zawierające wstępne ustalenia i wnioski międzynarodowej misji obserwacji wyborów na temat przedterminowych wyborów parlamentarnych w Serbii 17 grudnia 2023 r.,

- uwzględniając wspólną opinię Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) / Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (ODIHR) i Komisji Weneckiej z 19 grudnia 2022 r. w sprawie ram konstytucyjnych i prawnych regulujących funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Serbii - prawo wyborcze i administracja wyborcza,

- uwzględniając sprawozdanie komisji ad hoc Prezydium Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z 17 stycznia 2024 r. w sprawie obserwacji przedterminowych wyborów parlamentarnych w Serbii 17 grudnia 2023 r.,

- uwzględniając przemówienie w sprawie wyborów w Serbii wygłoszone 17 stycznia 2024 r. na posiedzeniu plenarnym Parlamentu przez komisarza ds. sprawiedliwości Didiera Reyndersa w imieniu wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella,

- uwzględniając list otwarty w sprawie sytuacji powyborczej w Serbii podpisany przez przewodniczących komisji spraw zagranicznych kilku państw UE,

- uwzględniając dialog parlamentarny w Serbii wspierany przez Parlament;

- uwzględniając konstytucję Serbii z 2006 r. i ustawę o wyborze posłów do parlamentu z 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 01/2022 z 10 stycznia 2022 r. pt. "Wsparcie UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich - pomimo poczynionych wysiłków wciąż występują zasadnicze problemy",

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że po masowych strzelaninach w Belgradzie i w pobliżu miasta Mladenovac w maju 2023 r. w całej Serbii zorganizowano masowe protesty pod hasłem "Serbia przeciwko przemocy"; mając na uwadze, że 1 listopada 2023 r. prezydent Serbii powołał się na żądania opozycji dotyczące przeprowadzenia przedterminowych wyborów, by rozwiązać parlament; mając na uwadze, że zaplanował przedterminowe wybory parlamentarne na 17 grudnia 2023 r.;

B. mając na uwadze, że od 2012 r. niemal wszystkie wybory parlamentarne w Serbii (oprócz jednych) odbyły się przed terminem; mając na uwadze, że były to trzecie wybory parlamentarne w ciągu niespełna czterech lat;

C. mając na uwadze, że po nagłej i jednoczesnej rezygnacji 65 burmistrzów z ramienia partii rządzącej, w tym burmistrza Belgradu, oraz w następstwie decyzji Zgromadzenia Autonomicznej Prowincji Wojwodiny o samorozwiązaniu mimo stabilnej większości, na ten sam dzień, tj. 17 grudnia 2023 r., zarządzono przedterminowe wybory lokalne w jednej trzeciej serbskich gmin oraz wybory regionalne w Wojwodinie; mając na uwadze, że przeprowadzenie częściowych wyborów lokalnych i wyborów parlamentarnych tego samego dnia nie jest dobrą i utrwaloną praktyką; mając na uwadze, że wielu obserwatorów uznało przedterminowe częściowe wybory lokalne za sposób na konsolidację władzy przez obecny rząd i za nadużycie prawa głosu społeczności lokalnych;

D. mając na uwadze, że wybory odbyły się w warunkach podwyższonej polaryzacji społeczeństwa i zaciekłej konkurencji między kontrastującymi ze sobą programami politycznymi; mając na uwadze, że wybory te charakteryzowała bezprecedensowa kampania negatywna i kampania strachu, a także ataki na przeciwników politycznych i dziennikarzy;

E. mając na uwadze, że do dnia wyborów Serbia nie wdrożyła kluczowych zaleceń OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej, w tym zaleceń dotyczących zapewnienia równych szans, środków zapobiegających niewłaściwemu wykorzystywaniu urzędu publicznego i zasobów państwowych, rozdziału obowiązków urzędowych od działań związanych z kampanią oraz skutecznych mechanizmów zapobiegania zastraszaniu i wywieraniu presji na wyborców, w tym kupowaniu głosów;

F. mając na uwadze, że ogólnie kampania charakteryzowała się skrajną polaryzacją, agresywną retoryką, osobistym dyskredytowaniem, zniewagami słownymi i konfrontacyjnym językiem; mając na uwadze, że presja na pracowników sektora publicznego, niewłaściwe wykorzystywanie zasobów publicznych i metody zjednywania wyborców wzbudziły obawy co do zdolności wyborców do dokonania wyboru wolnego od nadmiernych nacisków; mając na uwadze, że praktyki te, wraz z pewnymi trudnościami w dostępie opozycji do obiektów publicznych, doprowadziły do nierównych szans i zatarły granicę między aparatem państwa a partią rządzącą, co stoi w sprzeczności ze standardami międzynarodowymi; mając na uwadze, że sponsorowane przez Rosję media Sputnik Serbia i Russia Today Balkan aktywnie przyczyniły się do rozpowszechniania dezinformacji na temat kandydatów opozycji;

G. mając na uwadze, że kampania była w przeważającej mierze zdominowana przez urzędującego prezydenta Vucića, który - mimo że nie kandydował w tych wyborach - odgrywał główną rolę w codziennej kampanii poprzez silne zaangażowanie w spotkania Serbskiej Partii Postępowej (SNS); mając na uwadze, że w nazwie listy partii SNS zamieszczono nazwisko prezydenta Vucića;

H. mając na uwadze, że organy nadzorujące kampanię i media elektroniczne były w dużej mierze nieskuteczne w powstrzymywaniu naruszeń w okresie wyborczym;

I. mając na uwadze, że OBWE/ODIHR, Zgromadzenie Parlamentarne OBWE, Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy i Parlament Europejski zorganizowały międzynarodową misję obserwacji wyborów, aby ustalić, czy wybory te przebiegły zgodnie z zobowiązaniami OBWE oraz innymi międzynarodowymi zobowiązaniami i standardami dotyczącymi demokratycznych wyborów, a także z prawodawstwem krajowym;

J. mając na uwadze, że listy wyborców zaktualizowano za pośrednictwem jednolitego rejestru wyborców, a ostateczna liczba wyborców wyniosła 6 500 666; mając na uwadze, że pojawiły się zarzuty, iż w rejestrze figurowało wiele osób zmarłych;

K. mając na uwadze, że frekwencja wyborcza wyniosła 58,58 %, czyli była nieznacznie wyższa niż w poprzednich wyborach w 2022 r.;

L. mając na uwadze, że pomimo faktu, iż 43 % z 2 817 kandydatów w wyborach parlamentarnych stanowiły kobiety oraz że podjęto wysiłki na rzecz promowania udziału kobiet, kobiety są na ogół niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach obsadzanych w drodze wyboru i mianowania;

M. mając na uwadze, że w ogólnym ujęciu wybory przebiegły sprawnie, lecz w dzień wyborów doszło do licznych uchybień proceduralnych, w tym do niekonsekwentnego stosowania zabezpieczeń podczas głosowania i liczenia głosów, częstych przypadków przepełnienia lokali wyborczych, naruszenia poufności głosowania, licznych przypadków głosowania grupowego oraz odosobnionych przypadków przemocy fizycznej;

N. mając na uwadze, że według Komisji Wyborczej Republiki Serbii SNS zdobyła 46,75 % głosów, podczas gdy największa opozycyjna koalicja Serbia Przeciwko Przemocy zdobyła 23,66 %, Socjalistyczna Partia Serbii - 6,55 %, koalicja NADA - 5,02 %, "My - głosem narodu" - 4,69 %, a pięć list mniejszościowych uzyskało łącznie 3,68 %;

O. mając na uwadze, że w oświadczeniu zawierającym wstępne ustalenia i wnioski międzynarodowej misji obserwacji wyborów podkreślono, że "przedterminowe wybory parlamentarne 17 grudnia, chociaż dobrze zarządzane pod względem technicznym i oferujące wyborcom szereg alternatyw politycznych, były zdominowane przez zdecydowane zaangażowanie prezydenta, co wraz z systemową przewagą partii rządzącej stworzyło niesprawiedliwe warunki"; mając na uwadze, że sprawozdanie końcowe OBWE/ODIHR ma zostać opublikowane w najbliższych tygodniach;

P. mając na uwadze, że główne zarzuty dotyczące nieprawidłowości w dniu wyborów dotyczą w szczególności Belgradu, gdzie władze rejestrowały w obcych mieszkaniach "wyborców widma" z innych serbskich gmin, w których tego dnia nie odbywały się wybory, a także z krajów sąsiadujących; mając na uwadze liczne zarzuty, że partia rządząca organizowała wyborcom mieszkającym za granicą przejazdy autokarami do Serbii, by oddali głos w wyborach lokalnych w Belgradzie;

Q. mając na uwadze, że serbska organizacja społeczeństwa obywatelskiego CRTA przeprowadziła dogłębną analizę w oparciu o ograniczone dane i zasoby oraz ostrożnie oszacowała, że nieścisłości w rejestrze wyborców dotyczą co najmniej 30 000 wyborców; mając na uwadze, że organizacja ta posiada mocne dowody na to, że nieścisłości te były częścią strategii bezprawnej i nieuzasadnionej inżynierii wyborczej mającej na celu wpłynięcie na wyniki wyborów i zniekształcenie woli wyborców; mając na uwadze, że na głosowanie w wyborach lokalnych w Belgradzie dowożono ludzi z całej Serbii i z zagranicy (Bośni i Hercegowiny oraz Czarnogóry); mając na uwadze, że nawet urzędnicy rządowi i politycy z Bośni i Hercegowiny otwarcie głosowali w wyborach samorządowych w Belgradzie; mając na uwadze, że rząd Serbii bronił się, że jest to praktyka zgodna z prawem;

R. mając na uwadze, że inne merytoryczne zarzuty nieprawidłowości dotyczą kupowania głosów, stronniczości mediów, nacisków na pracowników sektora publicznego i grupy w trudnej sytuacji społecznej, niewłaściwego wykorzystywania pieniędzy publicznych, zastraszania i dorzucania głosów do urny;

S. mając na uwadze, że władze serbskie zaprzeczają jakimkolwiek nieprawidłowościom; mając na uwadze, że zarówno prezydent Serbii, jak i media kontrolowane przez Kreml twierdziły, że inne kraje w sposób brutalny ingerowały w proces wyborczy w Serbii, ale nie przedstawiły udokumentowanych dowodów na poparcie tych twierdzeń; mając na uwadze, że premier Brnabić publicznie podziękował rosyjskim służbom wywiadowczym za udzielenie informacji na temat planowanych działań opozycji; mając na uwadze, że rozpowszechnianie rosyjskich fałszywych informacji i narracji stanowi w Serbii poważny i utrzymujący się problem, w szczególności podczas kampanii wyborczych; mając na uwadze, że Kreml potępił publiczne protesty przeciwko sfałszowanym wyborom powszechnym w Serbii jako zachodnie próby obalenia rządu i zorganizowania kolejnego "zamachu stanu na Majdanie";

T. mając na uwadze, że niezależne serbskie organizacje potępiające nieprawidłowości podczas ostatnich wyborów są przedmiotem ciągłych ataków ze strony urzędników rządowych; mając na uwadze, że mimo iż organizacje te ujawniły wiele konkretnych dowodów wskazujących na oszustwa wyborcze, władze serbskie do tej pory odmawiały zbadania tych zarzutów dotyczących nieprawidłowości, a zamiast tego próbowały zdyskredytować i zastraszyć obserwatorów wyborów, którzy ujawnili nieprawidłowości; mając na uwadze, że od czasu wyborów czołowi serbscy politycy, w tym prezydent, niesprawiedliwie oczerniali posłów do Parlamentu Europejskiego i innych członków międzynarodowej misji obserwacji wyborów;

U. mając na uwadze, że opozycja zakwestionowała wyniki wyborów, zwłaszcza wyborów lokalnych w Belgradzie, co doprowadziło do dużych pokojowych demonstracji zainicjowanych przez opozycyjną koalicję Serbia Przeciwko Przemocy i bezpartyjne stowarzyszenie ProGlas, które domagały się unieważnienia wyborów i przeprowadzenia nowego głosowania; mając na uwadze, że Komisja Wyborcza Republiki Serbii odrzuciła skargi opozycji; mając na uwadze, że opozycja zwróciła się do Trybunału Konstytucyjnego o unieważnienie wyników wyborów ze względu na zarzuty o powszechne oszustwa;

V. mając na uwadze, że protest z 24 grudnia 2023 r. przyjął gwałtowny obrót, gdy część demonstrantów przypuściła szturm na Zgromadzenie Miasta Belgradu, wskutek czego policja aresztowała 38 osób, w tym studentów, które są ścigane za podważenie porządku konstytucyjnego, a niektóre z tych osób wciąż przebywają w areszcie domowym; mając na uwadze, że wielu pokojowych demonstrantów twierdzi, że zamaskowani chuligani wmieszali się w tłum demonstrantów; mając na uwadze, że pokojowi demonstranci potępili również nieproporcjonalne użycie siły przez policję;

W. mając na uwadze, że w ciągu ostatniej dekady, odkąd prezydent Vucić objął stanowisko, w Serbii dochodzi do ciągłej erozji wolności mediów, charakteryzującej się naciskami politycznymi, groźbami, a nawet fizycznymi atakami na dziennikarzy; mając na uwadze, że Reporterzy bez Granic umieścili Serbię w światowym indeksie wolności prasy na jednym z najniższych miejsc w Europie, a kraj ten spadł w 2023 r. aż o 12 miejsc na 91. pozycję;

X. mając na uwadze, że praworządność i właściwe funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Serbii pozostają głównym wyzwaniem dla procesu przystąpienia Serbii do UE;

1. ubolewa nad faktem, że serbskie wybory parlamentarne i lokalne, które odbyły się 17 grudnia 2023 r., odbiegały od norm międzynarodowych i zobowiązań Serbii na rzecz wolnych i uczciwych wyborów ze względu na długotrwałe i systematyczne nadużywanie instytucji i mediów przez urzędującą władzę w celu uzyskania niesprawiedliwej i nieuzasadnionej przewagi; uważa, że wyborów tych nie można uznać za przeprowadzone w uczciwych warunkach; jest zaniepokojony doniesieniami o powszechnych i systematycznych oszustwach na wielką skalę, które podważyły uczciwość wyborów w Serbii;

2. odnotowuje, że zdaniem międzynarodowej misji obserwacji wyborów wybory przebiegły sprawnie, jednak w dzień wyborów doszło do licznych uchybień proceduralnych, w tym do niekonsekwentnego stosowania zabezpieczeń podczas głosowania i liczenia głosów, częstych przypadków przepełnienia lokali wyborczych, naruszenia poufności głosowania oraz licznych przypadków głosowania grupowego; wyraża poważne zaniepokojenie tymi nieprawidłowościami i ogólnym krajobrazem wyborczym, będącym poniżej standardów, jakich oczekuje się od kraju kandydującego do UE; przypomina władzom serbskim, że właściwe funkcjonowanie instytucji demokratycznych Serbii jest centralnym elementem procesu przystąpienia Serbii do UE i metodologii przystępowania do UE;

3. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje liczne dowody zebrane przez międzynarodowych i krajowych obserwatorów, wskazujące na działania podejmowane przed wyborami i w dniu wyborów, które mogły zmienić wynik wyborów i mogły mieć znaczący wpływ w szczególności na wyniki wyborów lokalnych w Belgradzie i poważnie osłabić legitymację wyborów parlamentarnych;

4. wzywa do przeprowadzenia przez szanowanych międzynarodowych ekspertów prawnych oraz odpowiednie instytucje niezależnego międzynarodowego dochodzenia w sprawie nieprawidłowości w wyborach parlamentarnych, regionalnych i lokalnych w Serbii, ze szczególnym uwzględnieniem wyborów do Zgromadzenia Miasta Belgradu, ponieważ niektóre zarzuty, w tym te dotyczące zorganizowanej migracji wyborców na szczeblu lokalnym, wykraczają poza zakres objęty sprawozdaniami OBWE/ODIHR; opowiada się za tym, by pilnie wysłać do Serbii misję wyjaśniającą ad hoc z udziałem przedstawicieli Parlamentu;

5. wzywa Komisję, by wystąpiła z inicjatywą wysłania do Serbii misji ekspertów w celu oceny sytuacji w związku z ostatnimi wyborami i wydarzeniami po wyborach, aby ułatwić spełnienie warunków wstępnych niezbędnych do nawiązania dialogu społecznego w celu przywrócenia zaufania obywateli do instytucji, a także oceny i rozwiązania systemowych problemów z praworządnością w Serbii, na wzór raportu Priebego;

6. ubolewa nad brakiem reakcji instytucjonalnej na poważne zarzuty dotyczące udziału urzędującej władzy w manipulacjach i nadużyciach wyborczych, co przyczynia się do atmosfery bezkarności i umożliwia kontynuację tych praktyk; zauważa z zaniepokojeniem, że niektóre nieprawidłowości wyborcze, które doprowadziły do wyborów w grudniu 2023 r., stanowią potencjalną naruszenia serbskiego prawa i serbskiej konstytucji; podkreśla, że przyzwolenie na tego rodzaju praktyki bez żadnych konsekwencji doprowadzi do dalszego podważania zaufania do serbskiego procesu wyborczego i instytucji wyborczych, przynosząc nieodwracalne szkody dla demokratycznych rządów i dalszej integracji europejskiej; podkreśla, że należy dokładnie zbadać wszystkie skargi dotyczące wyborów, w tym niedawny wniosek o unieważnienie wyborów do Zgromadzenia Miasta Belgradu z 17 grudnia 2023 r., złożony w Trybunale Konstytucyjnym przez urzędnika należącego do koalicji Serbia Przeciwko Przemocy;

7. ubolewa nad brakiem postępowań karnych i sankcji w związku z przestępstwami popełnionymi podczas wyborów, w tym z poważnymi zarzutami o bezprawne manipulacje rejestrem wyborców i prawami do głosowania, presją i groźbami wobec obywateli i kandydatów w wyborach, przypadkami korupcji, fałszowaniem podpisów obywateli, klientelizmem, nieuzasadnionym i bezprawnym wykorzystywaniem danych obywateli i nadużyciami władzy, a także nad brakiem skutecznych mechanizmów zapobiegających uzyskaniu przez urzędującą władzę niesprawiedliwej przewagi instytucjonalnej w wyborach;

8. wzywa władze serbskie do prowadzenia dochodzeń, ścigania i postawienia przed sądem osób odpowiedzialnych za przestępstwa podczas wyborów i wszelkie napaści na studentów;

9. potępia organizowane przez serbskich urzędników ataki na obserwatorów wyborów, w tym posłów do Parlamentu Europejskiego, i wzywa do powrotu do pełnej szacunku i konstruktywnej dyskusji, podkreślając znaczenie wzajemnego szacunku w procesie demokratycznym; jest głęboko zaniepokojony próbami zdyskredytowania i zastraszania obserwatorów; wzywa władze serbskie do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków, aby nie dopuścić do kontynuacji kampanii dezinformacyjnych przeciwko obserwatorom wyborów, aby stworzyć warunki umożliwiające krajowym i międzynarodowym obserwatorom wyborów skuteczne wykonywanie ich pracy, a także aby chronić ich przed wszelkimi aktami przemocy, groźbami, działaniami odwetowymi, dyskryminacją, naciskami i wszelkimi innymi arbitralnymi działaniami w reakcji na legalne korzystanie przez nich z przysługujących im praw i wolności; pochwala pracę krajowych obserwatorów z Centrum Badań, Przejrzystości i Odpowiedzialności (CRTA) oraz Centrum Wolnych Wyborów i Demokracji (CeSID);

10. jest zaniepokojony "dezaktywacją" adresów zamieszkania niektórych kategorii obywateli, w tym w Belgradzie i południowej Serbii, co pozbawia ich prawa do głosowania; wzywa właściwe władze, by niezwłocznie zaradziły tym poważnym naruszeniom praw wyborczych;

11. apeluje do Republiki Serbii, by rozwiązała problemy dotyczące udziału mniejszości narodowych w procesie wyborczym, zapewniając spójne stosowanie kryteriów statusu mniejszości i przeciwdziałając podatności na naciski i kupowanie głosów;

12. apeluje do władz serbskich, aby zaproponowały rozwiązania instytucjonalne, które pomogą przezwyciężyć obecne problemy; wzywa serbski parlament i rząd do dołożenia wszelkich starań na rzecz skutecznego funkcjonowania oraz przerwania cyklu kampanii i częstych wyborów przedterminowych;

13. wzywa władze serbskie do przywrócenia zaufania wyborców do całego procesu, ustanowienia w pełni przejrzystych procedur wyborczych i zapewnienia rozliczalności władz, które przeprowadzają wybory lub ingerują w nie; wzywa władze serbskie do pełnej i merytorycznej współpracy z ODIHR, UE i Radą Europy oraz do ułatwienia pluralistycznego procesu mającego na celu wzmocnienie praw, wolności, instytucji i procesów związanych z wyborami, przy udziale krajowych obserwatorów wyborów i partii politycznych; z zadowoleniem przyjmuje wszelkie faktyczne kroki w tym kierunku;

14. z zaniepokojeniem zauważa, że Serbia nie wdrożyła wielu dawno wydanych zaleceń OBWE/ODIHR dotyczących głównych kwestii związanych z procesem wyborczym, mimo że była do tego wielokrotnie wzywana, w tym przez Komisję; odnotowuje niedawne zmiany, które wybiórczo uwzględniały niektóre z poprzednich zaleceń OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej, w szczególności te odnoszące się do ram prawnych dotyczących finansowania kampanii wyborczych;

15. oczekuje na sprawozdanie końcowe międzynarodowej misji obserwacji wyborów OBWE/ODIHR; wzywa Serbię do wdrożenia zaleceń zawartych we wspólnej opinii Komisji Weneckiej i OBWE/ODIHR z 19 grudnia 2022 r. w sprawie ram konstytucyjnych i prawnych regulujących funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Serbii, w porozumieniu z wyspecjalizowanymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i na długo przed kolejnymi wyborami, aby zapobiec nowym nieprawidłowościom i oszustwom, a jednocześnie zagwarantować demokratyczne funkcjonowanie kraju, w szczególności zaleceń dotyczących dostępu konkurujących kandydatów do mediów, większej przejrzystości i rozliczalności finansowania kampanii, środków mających na celu rozwiązanie problemu presji na wyborców i nadużywania zasobów administracyjnych;

16. wzywa Serbię do wdrożenia zalecenia OBWE/ODIHR dotyczącego przeprowadzenia kompleksowej kontroli jednolitego rejestru wyborców w celu rozwiania obaw dotyczących dokładności, w tym zarzutów migracji wyborców i wpisów dotyczących osób zmarłych; jest zaniepokojony zarzutami, że w jednolitym rejestrze wyborców odnotowano już znaczny wzrost liczby wyborców w miastach, w których wybory lokalne odbędą się w kolejnych miesiącach 2024 r.;

17. wzywa Komisję Wyborczą Republiki Serbii do podjęcia niezbędnych kroków w celu rozwiania obaw dotyczących przejrzystości i skuteczności jej funkcjonowania, w tym do terminowego publikowania wyników monitorowania w czasie kampanii;

18. potępia brak pluralizmu mediów w kampanii wyborczej, dezinformację oraz powszechne nieetyczne i stronnicze relacje medialne faworyzujące urzędującą władzę; zauważa z zaniepokojeniem, że znaczna część mediów pozostaje pod wpływem lub kontrolą rządu, co sprawiło, że kandydaci opozycyjni mieli w kampanii nierówne szanse; potępia ataki na krytycznie nastawionych dziennikarzy, do których podżegają media bliskie rządowi; ubolewa nad przytłaczającą obecnością prezydenta Serbii w sferze publicznej przed kampanią i w jej trakcie, która spowodowała zatarcie granicy między urzędem prezydenta, instytucją państwa a partią rządzącą;

19. jest zaniepokojony, że mimo nowych przepisów dotyczących mediów elektronicznych oraz informacji publicznej i mediów publicznych warunki i pluralizm w mediach uległy pogorszeniu; wyraża głębokie ubolewanie, że Urząd Regulacji Mediów Elektronicznych zlekceważył ciążący na nim na mocy prawa obowiązek kontrolowania kampanii w mediach, informowania o swoich ustaleniach i nakładania kar na media, które naruszyły prawo, szerzą mowę nienawiści lub łamią standardy dziennikarskie; zauważa z zaniepokojeniem, że urząd ten opublikował wyniki monitorowania dotyczące wyłącznie nadawcy publicznego i prywatnych kanałów kablowych, ale nie prywatnych kanałów krajowych powiązanych z partią rządzącą;

20. wyraża zaniepokojenie przypadkami obraźliwych ataków i stosowania obraźliwego języka w połączeniu z nękaniem dziennikarzy, działaczy społeczeństwa obywatelskiego i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, inicjowanych w niektórych przypadkach przez urzędników rządowych, zwłaszcza w okresie przedwyborczym; wzywa władze serbskie do przeciwdziałania obcym ingerencjom i kampaniom dezinformacyjnym, do zdecydowanej poprawy ochrony niezależnego dziennikarstwa oraz do zapewnienia przejrzystego krajobrazu medialnego; podkreśla, że instytucje UE muszą dołożyć większych starań, aby zapewnić ochronę praw i wolności serbskich dziennikarzy i mediów; zwraca uwagę, że należy wykorzystać dostęp do funduszy przedakcesyjnych jako sposób na powstrzymanie dalszego regresu wolności mediów;

21. wzywa do reformy skuteczności mechanizmów nadzoru kampanii, w tym Agencji ds. Zapobiegania Korupcji i Komitetu ad hoc ds. Nadzoru Kampanii, aby zapewnić terminowe i przejrzyste rozpatrywanie skarg dotyczących niewłaściwego wykorzystania zasobów publicznych;

22. podkreśla, że Serbia - kraj kandydujący do członkostwa w UE - nie wdrożyła w sposób dostateczny podstawowych unijnych i międzynarodowych standardów demokratycznych; wzywa władze serbskie do zapewnienia wystarczających gwarancji demokratycznych, które umożliwią przeprowadzenie następnych regularnych wyborów lokalnych w 2024 r., a także kolejnych przyszłych wyborów;

23. zauważa, że wszystkie parlamenty serbskie w ostatnich 12 latach z wyjątkiem jednego zostały rozwiązane przed upływem kadencji, a ciągłe przeprowadzanie przedterminowych wyborów zakłóca stabilność polityczną; podkreśla, że ciągłe przedterminowe wybory, stały tryb kampanii wyborczej i duże opóźnienia w formowaniu rządów nie przyczyniają się do efektywnego demokratycznego zarządzania krajem, za to osłabiają parlament i prowadzą do braku parlamentarnej kontroli legislacyjnej i legitymacji;

24. podkreśla znaczenie wolności słowa i przyznaje, że każdy ma prawo wyrażać swoje poglądy i uczestniczyć w pokojowych protestach; w związku z tym potępia nieproporcjonalne użycie siły przez policję wobec pokojowych demonstrantów protestujących przeciwko oszustwom wyborczym; jest zaniepokojony zarzutami, że wśród protestujących znaleźli się prowokatorzy, którzy wywołali interwencję policji; jest zaniepokojony informacjami, że niektórzy uczestnicy protestu 24 grudnia 2023 r. zostali nieproporcjonalnie surowo potraktowani przez policję i wymiar sprawiedliwości, co rażąco kontrastuje z praktykami serbskiej policji w przypadku poprzednich protestów w tym kraju; wzywa misje dyplomatyczne UE i państw członkowskich do dalszego monitorowania toczących się spraw sądowych związanych z protestami;

25. zdecydowanie potępia nieuzasadnione twierdzenia władz serbskich, że państwa członkowskie UE uczestniczyły w organizacji protestów powyborczych; ubolewa, że protesty te wykorzystano jako pretekst do rozpowszechniania antyunijnych narracji w mediach powiązanych z partią rządzącą;

26. ubolewa nad brakiem zdecydowanej krytyki ze strony Komisji, zwłaszcza ze strony komisarza ds. rozszerzenia, w związku z licznymi zarzutami oszustw wyborczych w wyborach w Serbii, i wzywa Komisję do niezwłocznego zajęcia się niedociągnięciami, które doprowadziły do tych zarzutów;

27. przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym negocjacje akcesyjne z Serbią powinny być kontynuowane tylko wtedy, gdy kraj ten poczyni znaczne postępy w zakresie reform związanych z UE oraz w pełni wdroży zalecenia OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej; wzywa Komisję i Radę do zastosowania rygorystycznej warunkowości; wzywa Komisję do podjęcia szczegółowych działań następczych w związku ze sprawozdaniami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz do natychmiastowego rozpoczęcia kontroli finansowania przyznanego serbskiemu rządowi w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej III (IPA III) i innych instrumentów finansowych; zwraca uwagę, że jeżeli władze serbskie nie zechcą wdrożyć kluczowych zaleceń dotyczących wyborów lub jeżeli wyniki tego dochodzenia wykażą, że władze serbskie były bezpośrednio zaangażowane w oszustwa wyborcze, będzie apelować o zawieszenie finansowania UE ze względu na poważne naruszenia praworządności w związku z wyborami w Serbii;

28. zobowiązuje się do ścisłego monitorowania sytuacji powyborczej w Serbii oraz do wspierania reform wzmacniających demokrację i pomagających Serbii poczynić postępy na drodze do przystąpienia do UE; podkreśla, że od zawsze dąży do wspierania pluralizmu politycznego i wzmacniania inkluzywnego środowiska wyborczego w Serbii we wszystkich swoich działaniach, w szczególności przez dialog międzypartyjny i proces dialogu parlamentarnego; podkreśla, że należy kontynuować dialog międzypartyjny i proces dialogu parlamentarnego; wzywa UE do ułatwienia wewnętrznego i konstruktywnego dialogu między rządem a opozycją w Serbii, tak aby przezwyciężyć obecny klimat głębokiej polaryzacji politycznej; w tym kontekście uznaje Parlament za najwłaściwszą instytucję do działania w charakterze konstruktywnego mediatora;

29. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Zgromadzeniu Narodowemu Serbii, Biuru Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, Zgromadzeniu Parlamentarnemu OBWE oraz Zgromadzeniu Parlamentarnemu Rady Europy.

1 Dz.U. C, C/2023/1065, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1065/oj.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6339

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie sytuacji w Serbii po wyborach (2024/2521(RSP))
Data aktu: 08/02/2024
Data ogłoszenia: 07/11/2024