Komunikat Komisji przedstawiający aktualizację na 2024 r. wieloletniego planu wdrażania europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych

KOMUNIKAT KOMISJI
przedstawiający aktualizację na 2024 r. wieloletniego planu wdrażania europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych
(C/2024/6300)

1. Informacje podstawowe

Rozporządzenie w sprawie europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych (rozporządzenie w sprawie EMSWe) 1  opiera się na istniejącej sieci morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych (MNSW) i ustanawia wspólne interoperacyjne środowisko przekazywania informacji ze statków na ląd podczas zawinięcia do portu. Rozporządzenie upoważnia Komisję do sporządzenia znormalizowanego zbioru danych obejmującego wszystkie obowiązki sprawozdawcze oraz do opracowania i utrzymania wspólnych interfejsów i usług dla MNSW. Będzie ono stosowane od dnia 15 sierpnia 2025 r. Przedmiotowy wieloletni plan wdrażania jest aktualizowany corocznie zgodnie z art. 19 rozporządzenia w sprawie EMSWe po odpowiednich konsultacjach z ekspertami krajowymi. Pierwsza wersja niniejszego dokumentu została przyjęta przez Komisję w 2021 r 2 ., a następnie zaktualizowana w roku 2023 3 .

2. Architektura IT EMSWe

EMSWe to zdecentralizowane środowisko oparte na sieci MNSW. Każdy z MNSW zapewnia: (i) moduł zharmonizowanego interfejsu sprawozdawczości (RIM) do komunikacji między systemami; oraz (ii) graficzny interfejs użytkownika (GUI) do komunikacji między użytkownikami a systemami w zakresie obowiązków sprawozdawczych podmiotów zgłaszających. Środowisko to uzupełniają wspólne usługi, takie jak: (i) system rejestru użytkowników EMSWe i zarządzania dostępem (URAM); (ii) wspólne bazy danych; oraz (iii) wspólna usługa adresowania (CAS).

Architektura wysokiego szczebla EMSWe wokół jednego MNSW

grafika

Powyższa ilustracja przedstawia architekturę wysokiego szczebla EMSWe z perspektywy państwa członkowskiego, w tym interakcje MNSW z podmiotami zgłaszającymi, instytucjami świadczącymi usługi w zakresie danych i systemami organów władzy państw członkowskich.

Poniżej wymieniono elementy składowe:

Składnik Opis Artykuły
1 MNSW Art. 2 ust. 3
2 GUI Art. 2 ust. 9, art. 6 ust. 4
3 RIM Art. 2 ust. 4, art. 6 ust. 1
4 URAM Art. 12 ust. 1, 2, 3
5 CAS Art. 2 ust. 10
6 Baza danych statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych (ESD) Art. 14
7 Wspólna baza danych dotyczących lokalizacji Art. 15
8 Wspólna baza danych dotyczących towarów niebezpiecznych Art. 16
9 Wspólna baza danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach Art. 17
10 SafeSeaNet (krajowa sieć SafeSeaNet i centralny system SafeSeaNet) Art. 8 ust. 4

3. Przyjęcie prawa wtórnego

Do tej pory Komisja przyjęła następujące akty wtórne:

- Rozporządzenie delegowane (UE) 2023/205 4  ustanawiające zbiór danych EMSWe;

- Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/204 5  zawierające pierwszy zestaw specyfikacji i przepisów dotyczących zharmonizowanych aspektów MNSW oraz trzech wspólnych baz danych w ramach EMSWe 6 .

- Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/2790 7  ustanawiające specyfikacje RIM i systemu URAM.

Te trzy akty wtórne miały zostać przyjęte do dnia 15 sierpnia 2021 r. Jednak ze względu na szereg czynników, takich jak pandemia COVID-19 i większa złożoność techniczna wymagająca szeroko zakrojonych konsultacji z ekspertami z państw członkowskich, termin ten okazał się zbyt ambitny. W związku z tym ostatni akt został przyjęty w dniu 14 grudnia 2023 r. Niemniej jednak, aby przyspieszyć wdrażanie rozporządzenia w sprawie EMSWe, Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) i w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi i branżą, rozpoczęła przygotowywanie głównych wspólnych komponentów (RIM i URAM) oraz przewodnika wdrażania komunikatów (MIG) przed przyjęciem wspomnianego powyżej prawa wtórnego (szczegółowe informacje znajdują się w rozdziale 5).

Plany dotyczące innych aktów wtórnych są następujące:

- aktualizacja zbioru danych EMSWe 8  (planowana na 2024 r.);

- określenie specyfikacji CAS (planowane na 2025 r.);

- określenie specyfikacji wspólnej bazy danych dotyczącej bezpieczeństwa i higieny na statkach (planowane na 2025 r.);

- sporządzenie wykazu istotnych informacji, które należy ponownie wykorzystać i udostępnić na potrzeby kolejnego zawinięcia do portu (do ustalenia) 9 .

4. Strategia zaangażowania zainteresowanych stron

Aby zapewnić przejrzyste i uprzednie konsultacje z ekspertami z państw członkowskich i środowiskiem biznesowym, w 2023 r. Komisja powołała grupę ekspertów, tj. grupę koordynacyjną ds. europejskich morskich pojedynczych punktów kontaktowych (ECG). Członkowie ECG są krajowymi koordynatorami ds. EMSWe, jak określono w art. 18 rozporządzenia w sprawie EMSWe. Główne stowarzyszenia branżowe są również zapraszane do udziału w pracach grupy w charakterze obserwatorów. Ta grupa ekspertów spotyka się regularnie i umożliwia Komisji monitorowanie rozwoju sytuacji i omawianie postępów. Jest ona również dla państw członkowskich forum wymiany najlepszych praktyk.

Ponieważ rozporządzenie EMSWe obejmuje kilka formalności celnych związanych z wejściem i wyjściem, Komisja również konsultuje się często z odpowiednimi grupami ekspertów ds. ceł, takimi jak Grupa Koordynacyjna ds. Elektronicznych Systemów Celnych lub Grupa ds. Operacji Celnych (zarządzanymi przez DG TAXUD). Komisja konsultuje się z tymi grupami ekspertów ds. ceł w ramach wspólnych posiedzeń.

Aby zapewnić ciągłość wzajemnych połączeń i interoperacyjności między EMSWe a unijnym systemem wymiany informacji morskich (SafeSeaNet), Komisja powiadamia również grupę sterującą wysokiego szczebla ds. zarządzania cyfrowym systemem morskim i usługami morskimi, która ma uprawnienia do wprowadzania wszelkich zmian w systemie SafeSeaNet.

5. Harmonogram opracowywania i testowania wspólnych komponentów i usług

Moduł interfejsu sprawozdawczości (RIM)

Po wydaniu wersji 1.0 w sierpniu 2022 r. w grudniu 2023 r. opublikowano zaktualizowaną wersję 3.0 RIM. Ta zaktualizowana wersja 3.0 zawierała dodatkowe funkcje i zapewniała zgodność ze specyfikacjami RIM zawartymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/2790. Cała dokumentacja wymagana do włączenia do MNSW została udostępniona państwom członkowskim. Państwa członkowskie, przy wsparciu Komisji, powinny w pierwszej kolejności przeprowadzić badania zgodności w celu sprawdzenia, czy RIM został prawidłowo zintegrowany z MNSW. Następnie powinny przeprowadzić testy i zapewnić niezbędną integrację z innymi zainteresowanymi organami. Potem, wraz z zainteresowanymi stronami z branży, powinny one testować połączenia i procesy swoich całych MNSW.

Aby uzupełnić funkcjonowanie RIM, EMSA - w ścisłejwspółpracy z Komisją, sektorem żeglugi i państwami członkowskimi - opracowała MIG i udostępniła go państwom członkowskim w grudniu 2023 r. MIG opisuje komunikaty (formalności i odpowiedzi), które mają być wymieniane między nadawcami a MNSW za pośrednictwem RIM, zgodnie z wymogami art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2790. Od tego czasu EMSA dopracowała MIG i opracowuje techniczne przedstawienie formalności i odpowiedzi MIG (pliki definiujące strukturę XML - XSD). Oczekuje się, że pod koniec III kwartału 2024 r. Komisja, we współpracy z EMSA, opublikuje również MIG ze specyfikacjami technicznymi komunikatów dla branży i będzie go regularnie utrzymywać.

System rejestru użytkowników i zarządzania dostępem (URAM) europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych

Wraz z RIM w grudniu 2023 r. Komisja utworzyła i udostępniła wspólny system rejestru użytkowników i zarządzania dostępem (URAM), aby ułatwić uwierzytelnianie nadawców (zgłaszających i dostawców usług w zakresie danych), którzy łączą się z RIM państwa członkowskiego. Centralne usługi URAM zostały udostępnione państwom członkowskim w środowisku badania zgodności w celu przeprowadzenia testów integracji połączeń i interakcji między ich RIM a usługami URAM. Państwa członkowskie będą zarządzać uwierzytelnianiem w swoim GUI zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (rozporządzenie eIDAS) 10 .

Wspólna usługa adresowania (CAS)

Specyfikacje dotyczące CAS wymagane na mocy art. 13 ust. 2 rozporządzenia EMSWe mają zostać przyjęte orientacyjnie do końca 2024 r. Oczekuje się, że opracowywanie tej usługi rozpocznie się po pełnym wdrożeniu RIM.

Bazy danych

Zgodnie z planem EMSA opracowuje obecnie bazę danych dotyczących statków EMSWe, wspólną bazę danych dotyczących lokalizacji i wspólną bazę danych dotyczących towarów niebezpiecznych. W maju 2024 r. EMSA sfinalizowała i udostępniła publicznie przewodnik dotyczący interfejsu systemowego (SIG) - jest to przewodnik dotyczący wszystkich trzech baz danych 11 . Oczekuje się, że realizacja baz danych zostanie zakończona pod koniec III kwartału 2024 r., kiedy to EMSA będzie gotowa do przeprowadzenia prób rozruchowych wspólnie z państwami członkowskimi.

Jeżeli chodzi o bazę danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach, jej wdrażanie jest nadal na etapie planowania, a prace nad opracowaniem jej specyfikacji rozpoczną się orientacyjnie w 2025 r. Po udostępnieniu przedmiotowa baza danych będzie wykorzystywana przez właściwe organy ds. zdrowia państw członkowskich w celu wymiany danych między nimi na zapleczu MNSW.

Szczegółowy harmonogram

Wspólne komponenty i usługi Status Poziom bazowy
2024 2025 2026
III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw.
RIM
RIM v2.0 z walidacją nadawcy zakończono
RIM v3.0 z walidacją syntaktyczną (1) zakończono
RIM v3.1 z wzmocnioną walidacją semantyczną X
MIG v1.0 i struktury komunikatów X
(*)Integracja i testowanie przez państwa członkowskie X X X X X X X X X X
URAM
Centralna usługa uwierzytelniania zakończono
Centralny rejestr zakończono
(*)Integracja z systemami RIM państw członkowskich (2) X X X X X X X X X X
CAS
Tworzenie węzłów centralnych X X
(*)Integracja i testowanie przez państwa członkowskie X X X X X X X X
Baza danych statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych (ESD)
Zbiór danych referencyjnych i SIG zakończono
Opracowanie centralnej bazy danych X
(*)Integracja z systemami państw członkowskich X X X X X X X X X X
Wspólne komponenty i usługi Status Poziom bazowy
2024 2025 2026
III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw. I kw. II kw. III kw. IV kw.
Próby rozruchowe X X X X X X X X X
Wspólna baza danych dotyczących lokalizacji
Zbiór danych referencyjnych i SIG zakończono
Opracowanie centralnej bazy danych X
(*)Integracja z systemami państw członkowskich X X X X X X X X X X
Próby rozruchowe X X X X X X X X X
Wspólna baza danych dotyczących towarów niebezpiecznych
Zbiór danych referencyjnych i SIG zakończono
Opracowanie centralnej bazy danych X
(*)Integracja z systemami państw członkowskich X X X X X X X X X X
Próby rozruchowe X X X X X X X X X
(*) Działania związane z integracją i badaniami zgodności wspólnych komponentów i usług centralnych zależą od dostępności i planowania krajowego każdego państwa członkowskiego.

(1) RIM opracowany ściśle według specyfikacji RIM.

(2) Centralne usługi URAM będą dostępne podczas testów odbiorczych w trakcie włączania do RIM państw członkowskich. Po

przeprowadzeniu testów usługi URAM będą dostępne w środowisku produkcyjnym.

6. Zastosowanie rozporządzenia

Komisja poczyniła postępy w pracach zgodnie z aktualizacją wieloletniego planu wdrażania z 2023 r. 12 , w szczególności w trzech obszarach: (i) przyjęcie specyfikacji RIM i URAM; (ii) wydanie wersji 3.0 RIM; oraz (iii) dostępność usług URAM umożliwiająca rozpoczęcie wdrażania na szczeblu krajowym.

Ze strony Komisji od drugiej połowy 2024 r. dostępne są badania wspólnych komponentów i usług centralnych (z wyłączeniem tymczasowo wspólnej bazy danych dotyczących bezpieczeństwa i higieny na statkach i CAS) z systemami państw członkowskich, które będą przeprowadzane w zależności od dostępności i gotowości państw członkowskich.

Ze strony państw członkowskich, chociaż niektóre państwa członkowskie stopniowo rozpoczęły działania wdrożeniowe, za które odpowiadają, inne robią wolniejsze postępy niż pierwotnie planowano, jeżeli uwzględni się również opisane powyżej opóźnienia. Oczekuje się, że wdrażanie nie będzie zsynchronizowane między państwami członkowskimi i będzie miało miejsce orientacyjnie w okresie do 18 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania określonej w rozporządzeniu w sprawie EMSWe na dzień 15 sierpnia 2025 r. Komisja będzie nadal monitorować wdrażanie rozporządzenia, wykorzystując ankiety i ścisłą współpracę z koordynatorami krajowymi. Komisja będzie również wspierać państwa członkowskie na poziomie technicznym i biznesowym w celu zapewnienia prawidłowego i szybkiego zintegrowania i testowania wspólnych komponentów i usług centralnych we wszystkich MNSW.

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 64.
2 Dz.U. C 299 z 27.7.2021, s. 3.
3 Dz.U. C, C/2023/100, 6.10.2023.
4 Dz.U. L 33 z 3.2.2023, s. 24.
5 Dz.U. L 33 z 3.2.2023, s. 1.
6 Wzory arkuszy kalkulacyjnych, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/204, są opracowywane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) i zostaną udostępnione orientacyjnie do III kwartału 2024 r.
7 Dz.U. L, 2023/2790, 18.12.2023.
8 Komisja regularnie aktualizuje zbiór danych EMSWe zgodnie z art. 3 ust. 3, korzystając z pomocy technicznej EMSA.
9 EMSA przeprowadzi studium wykonalności w celu zidentyfikowania elementów danych na potrzeby ewentualnego ponownego wykorzystywania, z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń i warunków nałożonych przez podstawowe prawodawstwo i przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i szczególnie chronionych danych handlowych. Po określeniu tych danych konieczne może być zmodernizowanie systemu SafeSeaNet, jego mechanizmów i interfejsów wymiany danych (w tym niezbędnych środków bezpieczeństwa i dokumentacji), aby umożliwić szersze ponowne wykorzystywanie i wymianę danych między MNSW.
10 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73.
12 Dz.U. C, C/2023/100, 6.10.2023.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6300

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji przedstawiający aktualizację na 2024 r. wieloletniego planu wdrażania europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 22/10/2024