(C/2024/6270)Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Antoni Comin i Oliveres (Waterloo, Belgia) (przedstawiciel: G. Boye, avocat)
Strona pozwana: Parlament Europejski
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Parlamentu Europejskiego potwierdzonej, między innymi, komunikatem dyrekcji generalnej prezydium Parlamentu z dnia 2 lipca 2024 r., publicznym oświadczeniem rzecznika prasowego i dyrektora generalnego ds. komunikacji Parlamentu z dnia 6 lipca 2024 r., oraz wiadomością poczty elektronicznej dyrekcji generalnej ds. finansowych z dnia 8 lipca 2024 r., uznającej Antoniego Comina i Oliveresa za odchodzącego członka Parlamentu, nieuznającej jego statusu wybranego członka Parlamentu kadencji 2024-2029 i co za tym idzie podważającej oficjalnie ogłoszone wyniki wyborów, a także, od dnia 16 lipca 2024 r., skutkującej zawieszeniem, wynikającym z komunikatu hiszpańskiej centralnej komisji wyborczej z dnia 1 lipca 2024 r., statusu członka Parlamentu przysługującego skarżącemu w Parlamencie kadencji 2024-2029, który to status nabył w dniu 27 czerwca 2024 r.;
- obciążenie Parlamentu kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że decyzja Parlamentu o nieuwzględnieniu wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego z dnia 9 czerwca 2024 r., ogłoszonych oficjalnie w Hiszpanii w dniu 27 czerwca 2024 r., późniejsza decyzja o uwzględnieniu innej i niekompletnej listy wybranych członków Parlamentu, notyfikowanej przez organy hiszpańskie w dniu 1 lipca 2024 r. i niezawierającej nazwiska skarżącego, oraz odmowa uznania przez Parlament przysługującego A. Cominowi i Oliveresowi statusu członka Parlamentu Europejskiego naruszają art. 12 i 13 Aktu dotyczącego wyborów członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich (Dz.U. 1976, L 278, s. 5), załączonego do decyzji Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom z dnia 20 września 1976 r. (zwanego dalej "aktem wyborczym"), art. 14 TUE i art. 39 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja Parlamentu o potraktowaniu komunikatu hiszpańskiej centralnej komisji wyborczej z dnia 1 lipca 2024 r. jako pozbawiającego skutku uznania skarżącego za wybranego członka Parlamentu, równoznaczna z bezprawnym uznaniem przez Parlament istnienia wakatu, narusza art. 6 ust. 2 oraz art. 8, 12 i 13 aktu wyborczego w związku z art. 39 ust. 2 Karty.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja Parlamentu odmawiająca skarżącemu zapewnienia, zgodnie z art. 3 ust. 2 jego regulaminu, prawa do udziału w posiedzeniach Parlamentu i jego organów przy zachowaniu pełni związanych z tym praw, od pierwszego posiedzenia i tak długo jak jego uprawnienia nie zostały zweryfikowane lub do czasu wydania orzeczenia dotyczącego ewentualnego sporu, narusza art. 3 ust. 2 regulaminu Parlamentu w związku z art. 5 ust. 1 i art. 12 aktu wyborczego, art. 39 ust. 2 karty, a także art. 10 ust. 1 i 2 i art. 14 ust. 2 i 3 TUE.