(C/2024/626)Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Düsseldorf
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa i strona wnosząca środek odwoławczy: TA, ET, VB, CI
Strona pozwana i druga strona postępowania odwoławczego: British Airways plc
Pytania prejudycjalne
1) Czy wykładni art. 5 ust. 1 lit. c), art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 1 należy dokonywać w ten sposób, że pasażerowi przysługuje odszkodowanie z tytułu dużego opóźnienia w miejscu docelowym, jeżeli w ramach lotu z przesiadką nie zdąża na lot łączony, mimo że lot dowożący wykonano punktualnie, a opóźnienie w miejscu docelowym wynika z tego, że rzeczywisty czas na przesiadkę na lotnisku od momentu otwarcia drzwi samolotu do zakończenia przyjmowania pasażerów na pokład nie był wystarczający, aby zdążyć na lot łączony przy uwzględnieniu odległości między bramką obsługującą przylot a bramką obsługującą odlot oraz kontroli paszportowej i kontroli bezpieczeństwa?
2) W wypadku udzielenia na pierwsze pytanie prejudycjalne odpowiedzi twierdzącej: Czy w sytuacjach, w których kwestią sporną jest to, czy pasażer nie zdąża na lot łączony z własnej winy (ponieważ na przykład zwleka przy przemieszczaniu się), ciężar dowodowy spoczywa na obsługującym przewoźniku lotniczym, czy też to pasażer musi uwolnić się od zarzutu zawinienia? Jakie znaczenie ma w tym kontekście przestrzeganie tzw. minimalnego czasu na przesiadkę (Minimum Connection Time, MCT) między lotem dowożącym a lotem łączonym?
3) Czy wykładni art. 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 261/2004 należy dokonywać w ten sposób, że jeżeli istnieją uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie miał co najmniej trzygodzinne opóźnienie w miejscu docelowym, pasażerowi, podobnie jak pasażerom odwołanych lotów, wykraczając poza brzmienie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 261/2004, przysługuje prawo do zmiany planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, a obsługujący przewoźnik lotniczy w wypadku naruszenia tych zobowiązań musi zwrócić pasażerowi powstałe koszty zmiany planu podróży?