Sprawa C-310/23, Groupama Asigurări: Postanowienie Trybunału (ósma izba) z dnia 27 listopada 2023 r. - Groupama Asigurări SA v. Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, GE

Postanowienie Trybunału (ósma izba) z dnia 27 listopada 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Bucureęti - Rumunia) - Groupama Asigurari SA / Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA, GE

(Sprawa C-310/23 1 , Groupama Asigurari) [Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Odpowiedź, która może zostać w sposób jednoznaczny wyprowadzona z orzecznictwa - Artykuł 267 TFUE - Wykładnia wcześniejszego wyroku Trybunału - Współpraca sądowa w sprawach cywilnych - Rozporządzenie (WE) nr 864/2007 i rozporządzenie (WE) nr 593/2008 - Wypadek spowodowany przez pojazd poruszający się z naczepą - Pojazd i naczepa objęte ubezpieczeniem dwóch różnych ubezpieczycieli - Wypadek w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie zawarcia umów ubezpieczenia - Roszczenie regresowe jednego ubezpieczyciela względem drugiego ubezpieczyciela - Prawo właściwe]

(C/2024/618)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Tribunalul Bucureęti

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca odwołanie: Groupama Asigurari SA

Druga strona postępowania: Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA, GE

Sentencja

1) Artykuł 267 akapit pierwszy lit. b) TFUE należy interpretować w ten sposób, że sąd krajowy, który poweźmie wątpliwości co do uzasadnienia wyroku w trybie prejudycjalnym Trybunału wydanego w następstwie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym skierowanego przez sąd krajowy, może zwrócić się do Trybunału z pytaniami prejudycjalnymi dotyczącymi wykładni tego uzasadnienia.

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I) i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 864/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym II),

należy interpretować w ten sposób, że:

w ramach roszczenia regresowego, z którym występuje ubezpieczyciel pojazdu ciągnącego, który wypłacił odszkodowanie poszkodowanemu w wypadku spowodowanym przez kierowcę tego pojazdu, przeciwko ubezpieczycielowi naczepy, która podczas wypadku była doczepiona do tego pojazdu, należy w pierwszej kolejności ustalić, zgodnie z właściwym prawem określonym na podstawie art. 4 i nast. rozporządzenia nr 864/2007, czy i w jakim zakresie odszkodowanie podlegające wypłacie temu poszkodowanemu należy podzielić, w danym wypadku w częściach równych, między z jednej strony kierowcę i posiadacza danego pojazdu ciągnącego a z drugiej strony posiadacza naczepy, która była do tego pojazdu doczepiona, a w konsekwencji między odnośnymi ubezpieczycielami tego pojazdu i tej naczepy. Następnie należy określić, czy zgodnie z prawem właściwym dla danej umowy ubezpieczenia, określonym na podstawie art. 7 rozporządzenia nr 593/2008, ubezpieczyciel owego pojazdu ciągnącego, który wypłacił odszkodowanie poszkodowanemu, może, w drodze subrogacji, skorzystać względem ubezpieczyciela naczepy z przysługujących poszkodowanemu praw, które zostały przyznane w prawie właściwym na mocy art. 4 i nast. rozporządzenia nr 864/2007.

1 Data złożenia: 22.5.2023

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024