Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 sprawa DMA.100042 - ByteDance - Online advertising services (notyfikowana jako dokument C(2024)3153)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 13 maja 2024 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925
sprawa DMA.100042 - ByteDance - Online advertising services

(notyfikowana jako dokument C(2024)3153)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/6122)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2024 r.)

W dniu 13 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. 1  Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Komisja podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

W decyzji Komisji ("decyzja") zostaje zaakceptowany wniosek ByteDance o obalenie domniemania w odniesieniu do jego reklamy internetowej podstawowej usługi platformowej TikTok Ads złożony na podstawie art. 3 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (akt o rynkach cyfrowych). Chociaż ByteDance osiąga w odniesieniu do TikTok Ads domniemane progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, analiza dowodów wykazała, że TikTok Ads nie stanowi indywidualnie ważnego punktu dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W związku z tym należy zaakceptować wniosek ByteDance o obalenie domniemania w odniesieniu do TikTok Ads, a ByteDance nie należy wskazywać jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do TikTok Ads.

2. PROCEDURA

1 marca 2024 r. ByteDance powiadomiło Komisję, zgodnie z art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do swojej internetowej usługi reklamowej TikTok Ads.

Wraz z powiadomieniem ByteDance przedstawiło wniosek o obalenie domniemania mający na celu wykazanie, że chociaż TikTok Ads osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, to nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 tego aktu. Komisja uważa, że argumenty ByteDance są dostatecznie uzasadnione i wykazują, że chociaż TikTok Ads osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, na zasadzie wyjątku nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych ze względu na okoliczności, w jakich świadczona jest usługa.

3. RAMY PRAWNE

W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy dana usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie tej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności w odniesieniu do rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody są wystarczające, aby poddać w wątpliwość spełnienie wymogów określonych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, może przyjąć te argumenty lub rozpocząć badanie rynku na podstawie art. 17 ust. 3.

4. OCENA KOMISJI

Po otrzymaniu powiadomienia od ByteDance Komisja przeanalizowała dowody i stwierdza, że TikTok Ads stanowi reklamę internetową podstawowej usługi platformowej zgodnie z art. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

Ponadto Komisja akceptuje w decyzji wniosek ByteDance o obalenie domniemania w odniesieniu do TikTok Ads z następujących powodów:

Po pierwsze, po przeanalizowaniu wszystkich dostępnych informacji, Komisja uważa, że usługa TikTok Ads oferowana jest na stosunkowo niewielką skalę w porównaniu z ogólną skalą działalności w ramach kategorii podstawowych usług platformowych "internetowe usługi reklamowe" w Unii, a także w porównaniu z największymi dostawcami internetowych usług reklamowych w Unii.

Po drugie, po przeanalizowaniu wszystkich dostępnych informacji, Komisja uważa, że inne czynniki stanowią dodatkowe wyjaśnienie dla braku statusu TikTok Ads jako strażnika dostępu.

Po pierwsze, reklamodawcy wydający najwięcej na reklamy na TikTok Ads przeznaczają na nie jedynie niewielką część swoich całkowitych wydatków, a znaczna część reklamodawców wykorzystuje TikTok Ads na zasadzie eksperymentu w ramach swojego budżetu na reklamę. Ponadto reklamodawcy uważają, że jest [opis zachowań porównawczych] zweryfikować zwrot z inwestycji na TikToku niż na innych platformach reklamowych, ponieważ TikTok nie oferuje opcji reklamowych na wielu własnych przestrzeniach reklamowych i przestrzeniach reklamowych należących do stron trzecich. Po drugie, reklamodawcy uważają, że jest [opis zachowań porównawczych] zamieszczanie reklam na TikToku, ponieważ zazwyczaj wiąże się to z tworzeniem spersonalizowanych filmów wideo, a nie wyświetlaniem banerów reklamowych. Po trzecie, TikTok Ads w znacznym stopniu ma do czynienia z [opis zachowania reklamodawcy].

5. PODSUMOWANIE

Z powodów przedstawionych powyżej argumenty dotyczące obalenia domniemania podniesione przez ByteDance w odniesieniu do TikTok Ads zostają w decyzji zaakceptowane.

Ustalenia te pozostają bez uszczerbku dla możliwości ponownego rozpatrzenia lub zmiany przez Komisję niniejszej decyzji, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, jeżeli nastąpi jakakolwiek istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego decyzję podjęto, lub jeżeli decyzję podjęto na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych), Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6122

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 sprawa DMA.100042 - ByteDance - Online advertising services (notyfikowana jako dokument C(2024)3153)
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 11/10/2024