(C/2024/6073)Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2024 r.)
Sąd odsyłający
Grondwettelijk Hof
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: 2Valorise Ham NV, 2Valorise Amel NV, 2Valorise NV, Luminus NV, EDF Belgium NV, ActiVent Wallonie CV, e-NosVents NV, Lumiwind CV, Luminus Wind Together CV, Rouge Lux BVBA, Biospace CV, Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven VZW, Organisatie voor Duurzame Energie Vlaanderen VZW, Wind4wallonia 2 NV, Electrabel NV, Eoly Energy NV
Druga strona postępowania: Ministerraad
Pytania prejudycjalne
1. Czy art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 1 z dnia 6 października 2022 r. "w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii" należy interpretować w ten sposób, że z zakresu stosowania ustanowionego w art. 6 tegoż rozporządzenia pułapu dochodów rynkowych w odniesieniu do sprzedaży energii elektrycznej wyłączeniu podlega jedynie energia elektryczna produkowana z biometanu poprzez oczyszczanie i sprężanie biogazu oraz w procesie biometanizacji, lecz nie energia elektryczna produkowana z biogazu w procesie biometanizacji i z wykorzystaniem instalacji kogeneracyjnej?
2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy, jeżeli przyjąć wykładnię, zgodnie z którą z zakresu stosowania ustanowionego w art. 6 rozporządzenia (UE) 2022/1854 pułapu dochodów rynkowych w odniesieniu do sprzedaży energii elektrycznej wyłączeniu podlega jedynie energia elektryczna produkowana z biometanu poprzez oczyszczanie i sprężanie biogazu oraz w procesie biometanizacji, lecz nie energia elektryczna produkowana z biogazu w procesie biometanizacji i z wykorzystaniem instalacji kogeneracyjnej, to art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?
3. Czy art. 7 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiejw zakresie, w jakim zezwala państwom członkowskim - w szczególności w przypadkach, gdy zastosowanie pułapu dochodów rynkowych przewidzianego w art. 6 ust. 1 prowadzi do znacznego obciążenia administracyjnego - na postanowienie, że pułap dochodów rynkowych nie ma zastosowania do producentów wytwarzających energię elektryczną przy pomocy instalacji wytwarzania energii o zainstalowanej mocy nieprzekra- czającej 1 MW, lecz nie zezwala państwom członkowskim na przyjęcie taryfy progresywnej ani żadnych odstępstw, ani wyjątków w zależności od zainstalowanej mocy danej instalacji?
4. Czy art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - niezależnie od uwzględnienia odpowiedzi udzielonych na pytania prejudycjalne piąte i szóste - narusza art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w zakresie, w jakim - ze względu na określenie, że dochody rynkowe producentów energii elektrycznej wymienionych w art. 7 ust. 1 tego samego rozporządzenia są ograniczone do maksymalnej kwoty 180 EUR/MWh - wiąże się z tym, że nadwyżka tych dochodów podlega opłacie według stuprocentowej stawki?
5. Czy art. 6 ust. 1 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle motywu 40 rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwom członkowskim na wprowadzenie środka krajowego, który - tak jak art. 5 wet van 16 december 2022 "tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot invoering van een plafond op marktinkomsten van elektriciteitsproducenten" (ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniającej ustawę z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie organizacji rynku energii elektrycznej i wprowadzającej pułap dochodów rynkowych w odniesieniu do producentów energii elektrycznej) - ustanawia pułap dochodów rynkowych na 130 EUR/MWh i jako uzasadnienie podaje wzrost cen na belgijskim rynku energii elektrycznej?
6. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie piąte: czy art. 6 ust. 1 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i obowiązującą w prawie Unii zasadę solidarności energetycznej?
7. Czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zasadę pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań oraz obowiązek uzasadnienia, o którym mowa w art. 296 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim na ich podstawie obowiązkowy pułap dochodów rynkowych w maksymalnej kwocie 180 EUR/MWh ma zastosowanie także do sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej z paliw z biomasy (stałych lub gazowych paliw z biomasy)?
8. Czy art. 8 ust. 1 lit. b) i art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że zobowiązują one państwa członkowskie do tego, by w odniesieniu do instalacji produkujących energię elektryczną ze stałych lub gazowych paliw z biomasy ustanowiły wyższy pułap cenowy niż przewidziany w art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia pułap wynoszący 180 EUR/MWh?
9. Czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwu członkowskiemu na wprowadzenie środka krajowego, na mocy którego - tak jak ma to miejsce w przypadku art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. - wysokość dochodów rynkowych, do których stosuje się pułap cenowy, określana jest wyłącznie na podstawie domniemań, a producenci energii elektrycznej nie mają możliwości wykazania kwoty dochodów faktycznie uzyskanych ze sprzedaży i dostawy energii elektrycznej?
10. Czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwu członkowskiemu na to, by, w odniesieniu do używania domniemań w celu określania wysokości dochodów rynkowych, do których stosuje się pułap cenowy, wprowadzało ono rozróżnienie pomiędzy producentami energii elektrycznej z energii jądrowej a producentami energii elektrycznej z innych źródeł?
11. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie dziewiąte: czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 naruszają art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?
12. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie dziesiąte: czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 naruszają art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?
13. Czy art. 6 ust. 1, art. 7, art. 8 i art. 22 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwom członkowskim na wprowadzenie środka krajowego, na mocy którego - jak ma to miejsce w przypadku art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. - pułap dochodów rynkowych zaczyna mieć zastosowanie jeszcze przed dniem 1 grudnia 2022 r., a konkretnie począwszy od dnia 1 sierpnia 2022 r.?
14. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na trzynaste pytanie prejudycjalne: czy art. 6 ust. 1, art. 7, art. 8 i art. 22 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają zasadę pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, zasadę niedziałania prawa wstecz, zasadę solidarności energetycznej i art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?
15. Czy prawo Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że, gdyby na podstawie odpowiedzi na przedstawione powyżej pytania prejudycjalne Grondwettelijk Hof (trybunał konstytucyjny, Belgia) doszedł do wniosku, że ustawa z dnia 16 grudnia 2022 r., służąca wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2022/1854, narusza co najmniej jeden z obowiązków wynikających z przywołanych w tych pytaniach przepisów, to wówczas prawo Unii stoi na przeszkodzie temu, by Grondwettelijk Hof utrzymał w mocy skutki ustawy w dnia 16 grudnia 2022 r.?