Sprawa C-467/24, 2Valorise Ham i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 2 lipca 2024 r. - 2Valorise Ham NV i in. / Ministerraad

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 2 lipca 2024 r. - 2Valorise Ham NV i in. / Ministerraad
(Sprawa C-467/24, 2Valorise Ham i in.)

(C/2024/6073)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2024 r.)

Sąd odsyłający

Grondwettelijk Hof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: 2Valorise Ham NV, 2Valorise Amel NV, 2Valorise NV, Luminus NV, EDF Belgium NV, ActiVent Wallonie CV, e-NosVents NV, Lumiwind CV, Luminus Wind Together CV, Rouge Lux BVBA, Biospace CV, Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven VZW, Organisatie voor Duurzame Energie Vlaanderen VZW, Wind4wallonia 2 NV, Electrabel NV, Eoly Energy NV

Druga strona postępowania: Ministerraad

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 1  z dnia 6 października 2022 r. "w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii" należy interpretować w ten sposób, że z zakresu stosowania ustanowionego w art. 6 tegoż rozporządzenia pułapu dochodów rynkowych w odniesieniu do sprzedaży energii elektrycznej wyłączeniu podlega jedynie energia elektryczna produkowana z biometanu poprzez oczyszczanie i sprężanie biogazu oraz w procesie biometanizacji, lecz nie energia elektryczna produkowana z biogazu w procesie biometanizacji i z wykorzystaniem instalacji kogeneracyjnej?

2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy, jeżeli przyjąć wykładnię, zgodnie z którą z zakresu stosowania ustanowionego w art. 6 rozporządzenia (UE) 2022/1854 pułapu dochodów rynkowych w odniesieniu do sprzedaży energii elektrycznej wyłączeniu podlega jedynie energia elektryczna produkowana z biometanu poprzez oczyszczanie i sprężanie biogazu oraz w procesie biometanizacji, lecz nie energia elektryczna produkowana z biogazu w procesie biometanizacji i z wykorzystaniem instalacji kogeneracyjnej, to art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

3. Czy art. 7 ust. 3 zdanie pierwsze rozporządzenia (UE) 2022/1854 narusza art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiejw zakresie, w jakim zezwala państwom członkowskim - w szczególności w przypadkach, gdy zastosowanie pułapu dochodów rynkowych przewidzianego w art. 6 ust. 1 prowadzi do znacznego obciążenia administracyjnego - na postanowienie, że pułap dochodów rynkowych nie ma zastosowania do producentów wytwarzających energię elektryczną przy pomocy instalacji wytwarzania energii o zainstalowanej mocy nieprzekra- czającej 1 MW, lecz nie zezwala państwom członkowskim na przyjęcie taryfy progresywnej ani żadnych odstępstw, ani wyjątków w zależności od zainstalowanej mocy danej instalacji?

4. Czy art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 - niezależnie od uwzględnienia odpowiedzi udzielonych na pytania prejudycjalne piąte i szóste - narusza art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w zakresie, w jakim - ze względu na określenie, że dochody rynkowe producentów energii elektrycznej wymienionych w art. 7 ust. 1 tego samego rozporządzenia są ograniczone do maksymalnej kwoty 180 EUR/MWh - wiąże się z tym, że nadwyżka tych dochodów podlega opłacie według stuprocentowej stawki?

5. Czy art. 6 ust. 1 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle motywu 40 rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwom członkowskim na wprowadzenie środka krajowego, który - tak jak art. 5 wet van 16 december 2022 "tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot invoering van een plafond op marktinkomsten van elektriciteitsproducenten" (ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniającej ustawę z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie organizacji rynku energii elektrycznej i wprowadzającej pułap dochodów rynkowych w odniesieniu do producentów energii elektrycznej) - ustanawia pułap dochodów rynkowych na 130 EUR/MWh i jako uzasadnienie podaje wzrost cen na belgijskim rynku energii elektrycznej?

6. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie piąte: czy art. 6 ust. 1 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają art. 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i obowiązującą w prawie Unii zasadę solidarności energetycznej?

7. Czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zasadę pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań oraz obowiązek uzasadnienia, o którym mowa w art. 296 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim na ich podstawie obowiązkowy pułap dochodów rynkowych w maksymalnej kwocie 180 EUR/MWh ma zastosowanie także do sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej z paliw z biomasy (stałych lub gazowych paliw z biomasy)?

8. Czy art. 8 ust. 1 lit. b) i art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że zobowiązują one państwa członkowskie do tego, by w odniesieniu do instalacji produkujących energię elektryczną ze stałych lub gazowych paliw z biomasy ustanowiły wyższy pułap cenowy niż przewidziany w art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia pułap wynoszący 180 EUR/MWh?

9. Czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwu członkowskiemu na wprowadzenie środka krajowego, na mocy którego - tak jak ma to miejsce w przypadku art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. - wysokość dochodów rynkowych, do których stosuje się pułap cenowy, określana jest wyłącznie na podstawie domniemań, a producenci energii elektrycznej nie mają możliwości wykazania kwoty dochodów faktycznie uzyskanych ze sprzedaży i dostawy energii elektrycznej?

10. Czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwu członkowskiemu na to, by, w odniesieniu do używania domniemań w celu określania wysokości dochodów rynkowych, do których stosuje się pułap cenowy, wprowadzało ono rozróżnienie pomiędzy producentami energii elektrycznej z energii jądrowej a producentami energii elektrycznej z innych źródeł?

11. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie dziewiąte: czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 naruszają art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

12. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie dziesiąte: czy art. 2 pkt 5 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1854 rozpatrywane w świetle jego motywu 30 naruszają art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

13. Czy art. 6 ust. 1, art. 7, art. 8 i art. 22 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one państwom członkowskim na wprowadzenie środka krajowego, na mocy którego - jak ma to miejsce w przypadku art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2022 r. - pułap dochodów rynkowych zaczyna mieć zastosowanie jeszcze przed dniem 1 grudnia 2022 r., a konkretnie począwszy od dnia 1 sierpnia 2022 r.?

14. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na trzynaste pytanie prejudycjalne: czy art. 6 ust. 1, art. 7, art. 8 i art. 22 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/1854 naruszają zasadę pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, zasadę niedziałania prawa wstecz, zasadę solidarności energetycznej i art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej?

15. Czy prawo Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że, gdyby na podstawie odpowiedzi na przedstawione powyżej pytania prejudycjalne Grondwettelijk Hof (trybunał konstytucyjny, Belgia) doszedł do wniosku, że ustawa z dnia 16 grudnia 2022 r., służąca wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2022/1854, narusza co najmniej jeden z obowiązków wynikających z przywołanych w tych pytaniach przepisów, to wówczas prawo Unii stoi na przeszkodzie temu, by Grondwettelijk Hof utrzymał w mocy skutki ustawy w dnia 16 grudnia 2022 r.?

1 Dz.U. 2022, L 261I, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6073

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-467/24, 2Valorise Ham i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Grondwettelijk Hof (Belgia) w dniu 2 lipca 2024 r. - 2Valorise Ham NV i in. / Ministerraad
Data aktu: 21/10/2024
Data ogłoszenia: 21/10/2024