Streszczenie Decyzji Komisji z dnia 6 września 2024 r. wycofującej decyzje w sprawach M.10188 - Illumina/GRAIL (decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i decyzja zakazująca na podstawie art. 8 ust. 3); M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie na podstawie art. 14); M.10493 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a)); M.10938 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c)); M.10939 - Illumina/GRAIL (środki dla przywrócenia stanu wcześniejszego na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a)) (notyfikowana jako dokument C(2024) 6433)

Streszczenie Decyzji Komisji z dnia 6 września 2024 r. wycofującej decyzje w sprawach M.10188 - niumina/GRAIL (decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i decyzja zakazująca na podstawie art. 8 ust. 3); M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie na podstawie art. 14); M.10493 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a)); M.10938 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c)); M.10939 - Illumina/GRAIL (środki dla przywrócenia stanu wcześniejszego na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a))

(notyfikowana jako dokument C(2024) 6433)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2024/6049)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2024 r.)

6 września 2024 r. Komisja przyjęła decyzję wycofującą jej decyzje w sprawach M.10188 - Illumina/GRAIL (decyzja na mocy art. 6 ust. 1 lit. c) i decyzja zakazująca na mocy art. 8 ust. 3); M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie na podstawie art. 14); M.10493 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a)); M.10938 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c)) oraz M.10939 - Illumina/GRAIL (środki dla przywrócenia stanu wcześniejszego na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a)) podjętych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 . Pełny tekst decyzji w języku angielskim, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod adresem: https://competition-cases.ec.europa.eu/search.

1. STRONY

(1) Illumina (Stany Zjednoczone) to globalne przedsiębiorstwo prowadzące działalność w obszarze genomiki, zajmujące się przede wszystkim opracowywaniem, produkcją i komercjalizacją systemów sekwencjonowania nowej generacji (NGS) na potrzeby analizy genetycznej i genomowej, w tym narzędzi do sekwencjonowania, materiałów zużywalnych i powiązanych usług. Systemy NGS przedsiębiorstwa Illumina mają wiele zastosowań, w tym w onkologii, gdzie wykorzystuje się je m.in. do opracowywania i przeprowadzania testów do celów diagnozowania nowotworów i doboru metod leczenia.

(2) GRAIL (Stany Zjednoczone) jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w dziedzinie opieki zdrowotnej, wykorzystującym sekwencjonowanie genomu i narzędzia z obszaru nauki o danych do opracowywania testów wykrywających nowotwory na podstawie próbek krwi. W kwietniu 2021 r. GRAIL rozpoczęło ograniczoną komercjalizację swojego sztandarowego produktu "Galleri" - testu służącego do wczesnego wykrywania wielu rodzajów nowotworów - wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Amerykański Urząd ds. Żywności i Leków ("FDA") nie wydał dotąd zezwolenia na wprowadzenie produktu na rynek w szerszym zakresie. GRAIL posiada również dwa inne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek: (i) pomocniczy test diagnostyczny do wykrywania nowotworów ("DAC") oraz (ii) test na chorobę resztkową ("MRD"); Oba opierają się na tej samej bazie co Galleri. GRAIL zostało założone przez Illumina w 2015 r., a następnie wydzieliło się w 2016 r.

2. STRESZCZENIE

2.1. Postępowanie administracyjne Komisji

(3) 19 kwietnia 2021 r. Komisja przyjęła sześć decyzji na podstawie art. 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli

łączenia przedsiębiorstw ("decyzje w sprawie wniosku o odesłanie"), w których przyjęła wnioski o odesłanie złożone przez Francję, a następnie przez Belgię, Grecję, Islandię, Niderlandy i Norwegię ("państwa, które wystąpiły z wnioskiem o odesłanie") w celu oceny planowanego przejęcia GRAIL przez Illumina ("transakcja") na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 . Transakcja nie osiągnęła progów obrotów określonych w rozporządzeniu w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i nie została zgłoszona w żadnym państwie członkowskim, ale Komisja uznała, że spełnia ona kryteria odesłania na podstawie art. 22 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Komisja stwierdziła w szczególności, że transakcja wpłynie na wymianę handlową na rynku wewnętrznym i może znacznie wpłynąć na konkurencję na terytorium państw, które wystąpiły z wnioskiem o odesłanie, a także że odesłanie było właściwe, ponieważ znaczenie konkurencyjne GRAIL nie znalazło odzwierciedlenia w obrotach przedsiębiorstwa.

(4) 22 lipca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli

łączenia przedsiębiorstw, w której stwierdziła, że transakcja budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG w kontekście wynikającego z transakcji pionowego powiązania między dostawą systemów sekwencjonowania nowej generacji za pomocą krótkich odczytów ("NGS") (na wyższym szczeblu) a opracowywaniem i dostarczaniem opartych na NGS testów do wykrywania nowotworów (na niższym szczeblu), i w związku z tym postanowiła wszcząć postępowanie.

(5) Po dokonaniu transakcji przez strony w dniu 3 listopada 2021 r. Komisja powiadomiła Illumina i GRAIL o przyjętej w dniu 29 października 2021 r. decyzji w sprawie przedsięwzięcia pośrednich środków na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

(6) 6 września 2022 r., po dokładnym zbadaniu sprawy, Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 8 ust. 3

rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w której stwierdziła, że transakcja nie jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i z funkcjonowaniem Porozumienia EOG w kontekście wynikającego z transakcji pionowego powiązania między dostawą systemów NGS za pomocą krótkich odczytów (na wyższym szczeblu) a opracowywaniem i dostarczaniem opartych na NGS testów do wykrywania nowotworów (na niższym szczeblu).

(7) 31 października 2022 r., po przyjęciu decyzji na podstawie art. 8 ust. 3, Komisja powiadomiła Illumina i GRAIL

o przyjętej w dniu 28 października 2022 r. decyzji na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w której stwierdziła, że transakcja została dokonana i że została uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym, a także nałożyła na strony obowiązek dalszego stosowania środków pośrednich.

(8) W odrębnym postępowaniu Komisja przyjęła w dniu 12 lipca 2023 r. decyzję na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w której stwierdziła, że zarówno Illumina, jak i GRAIL naruszyły art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, dokonując transakcji przed zakończeniem przez Komisję dogłębnego badania transakcji, a także nałożyła grzywny na Illumina i GRAIL.

(9) 12 października 2023 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie przywrócenia stanu wcześniejszego, nakazując podjęcie

środków dla przywrócenia sytuacji sprzed dokonania koncentracji zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwu Illumina nakazano zbycie GRAIL - na warunkach zbycia zatwierdzonych przez Komisję - jako przedsiębiorstwa kontynuującego działalność. 12 kwietnia 2024 r. Komisja zatwierdziła na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw plan przedsiębiorstwa Illumina dotyczący zbycia GRAIL zgodnie z środkami na rzecz przywrócenia stanu wcześniejszego zobowiązującymi Illumina do cofnięcia zakończonej procedury przejęcia GRAIL. 24 czerwca 2024 r. Illumina zakończyło wydzielenie GRAIL.

2.2. Postępowania przed sądami UE

(10) 28 kwietnia 2021 r. przedsiębiorstwo Illumina wniosło do Sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności decyzji w sprawie wniosku o odesłanie (sprawa T-227/21). 13 lipca 2022 r. Sąd utrzymał w mocy decyzje w sprawie wniosku o odesłanie, potwierdzając właściwość Komisji do zbadania transakcji. 22 września 2022 r. przedsiębiorstwo Illumina wniosło odwołanie od wyroku Sądu (sprawa C-611/22 P). 30 września 2022 r. przedsiębiorstwo GRAIL również wniosło odwołanie od wyroku Sądu (sprawa C-625/22 P).

(11) 3 września 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uchylił wyrok Sądu w sprawie T-227/21 i stwierdził nieważność decyzji w sprawie wniosku o odesłanie.

2.3. Decyzja o wycofaniu

(12) Z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że Komisja nie miała uprawnień do badania transakcji na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

(13) W związku z tym, ponieważ decyzje: na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), na podstawie art. 8 ust. 3, na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a), na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c), na podstawie art. 14 oraz na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a) zostały przyjęte zgodnie z błędnym założeniem, że Komisja była uprawniona do zbadania transakcji na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, stosownym jest, aby Komisja wycofała te decyzje w myśl zasady dobrej administracji.

3. WNIOSKI

(14) Z tych powodów Komisja wycofała ww. decyzje.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Sprawa M.10188 - Illumina/GRAIL, decyzje Komisji z dnia 19 kwietnia 2021 r. wydane na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 139/2004 i art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym: C(2021) 2847 final, skierowana do Francji; C(2021) 2849 final, skierowana do Belgii; C(2021) 2848 final, skierowana do Grecji; C(2021) 2854 final, skierowana do Islandii; C(2021) 2855 final, skierowana do Niderlandów; C(2021) 2851 final, skierowana do Norwegii oraz decyzja w sprawie sprostowania z dnia 20 kwietnia 2021 r., C(2021) 2894 final, skierowana do Islandii.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6049

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie Decyzji Komisji z dnia 6 września 2024 r. wycofującej decyzje w sprawach M.10188 - Illumina/GRAIL (decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i decyzja zakazująca na podstawie art. 8 ust. 3); M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie na podstawie art. 14); M.10493 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. a)); M.10938 - Illumina/GRAIL (środki pośrednie na podstawie art. 8 ust. 5 lit. c)); M.10939 - Illumina/GRAIL (środki dla przywrócenia stanu wcześniejszego na podstawie art. 8 ust. 4 lit. a)) (notyfikowana jako dokument C(2024) 6433)
Data aktu: 06/09/2024
Data ogłoszenia: 11/10/2024