Pismem z dnia 8 lipca 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wspomnianego wyżej środka pomocy.Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niemcom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
12 czerwca 2020 r. Niemcy zgłosiły pomoc w formie dokapitalizowania Deutsche Lufthansa AG ("DLH") ("środek") na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE w świetle jego wykładni przedstawionej w sekcji 3.11 zmienionych tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 1 ("tymczasowe ramy kryzysowe").
Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR). W dniu 25 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję, w której postanowiono nie wnosić zastrzeżeń wobec środka, uznając go za zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE 2 .
W wyroku z dnia 10 maja 2023 r. w sprawach połączonych T-34/21 i T-87/21 ("wyrok") 3 Sąd stwierdził nieważność tej decyzji z powodów związanych z:
- kwalifikowalnością beneficjenta do przedmiotowej pomocy na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy;
- brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy;
- ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy;
- istnieniem znaczącej pozycji rynkowej w sezonie letnim IATA 2019 w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, a w każdym razie w portach lotniczych Düsseldorf i Wiedeń; oraz
- niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych nałożonych na DLH, w szczególności:
- wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz
- wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.
Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie
Celem środka było przywrócenie pozycji bilansowej i płynności DLH w wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19.
Działalność DLH w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich obejmuje linie lotnicze Lufthansa Passenger Airlines, Swiss International Air Lines Ltd., Brussels Airlines S.A./N.V., Austrian Airlines AG, Air Dolomiti S.p.A., Eurowings GmbH, Germanwings GmbH, Edelweiss Air AG i SunExpress Deutschland GmbH. Linie te obsługują loty do ponad 300 miejsc docelowych w około 100 krajach, a ich łączna flota wynosi ponad 700 samolotów.
Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR).
Udział Niemiec w dokapitalizowaniu DLH opierał się na art. 20 ust. 1 zdanie drugie ustawy ustanawiającej fundusz stabilizacji gospodarki ("FSG") 4 , specjalny fundusz, którego celem było udzielanie krótkoterminowego wsparcia finansowego, aby ustabilizować sytuację niemieckich przedsiębiorstw dotkniętych pandemią COVID-19 oraz wzmocnić ich kapitał ustawowy. Organem przyznającym pomoc był rząd Niemiec. Publicznym podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie środkiem był FSG.
W dniu 29 czerwca 2020 r. udzielono cichego udziału I i cichego udziału II, a zastrzyk kapitałowy przyznano w dniu 2 lipca 2020 r.
Ocena środka
Po przeanalizowaniu dostępnych jej informacji Komisja uważa, że konieczne jest wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w celu zbadania zgodności środka z obowiązującymi zasadami pomocy państwa.
Komisja uważa, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
2020 I, s. 543.
Komisja oceniła zgodność tego środka z sekcją 3.11 tymczasowych ram pomocy państwa, w której określono kryteria, na podstawie których państwa członkowskie mogą udzielać wsparcia publicznego w formie instrumentów kapitałowych lub hybrydowych instrumentów kapitałowych przedsiębiorstwom doświadczającym trudności finansowych w związku z pandemią COVID-19.
W następstwie wyroku stwierdzającego nieważność poprzedniej decyzji Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia wszystkie warunki określone w sekcji 3.11 tymczasowych ram środków pomocy. Wątpliwości Komisji mają związek z (i) kwalifikowalnością beneficjenta na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy, (ii) brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy, (iii) ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy, (iv) istnienia znaczącej pozycji rynkowej w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, oraz (v) niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych zaproponowanych przez Niemcy na podstawie pkt 72 tymczasowych ram środków pomocy, w szczególności: wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
PISMO
grafika