Pomoc państwa - Państwo członkowskie - Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

POMOC PAŃSTWA - PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE
Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/5957)

Pismem z dnia 8 lipca 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wspomnianego wyżej środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niemcom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

12 czerwca 2020 r. Niemcy zgłosiły pomoc w formie dokapitalizowania Deutsche Lufthansa AG ("DLH") ("środek") na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE w świetle jego wykładni przedstawionej w sekcji 3.11 zmienionych tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 1  ("tymczasowe ramy kryzysowe").

Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR). W dniu 25 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję, w której postanowiono nie wnosić zastrzeżeń wobec środka, uznając go za zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE 2 .

W wyroku z dnia 10 maja 2023 r. w sprawach połączonych T-34/21 i T-87/21 ("wyrok") 3  Sąd stwierdził nieważność tej decyzji z powodów związanych z:

- kwalifikowalnością beneficjenta do przedmiotowej pomocy na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy;

- brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy;

- ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy;

- istnieniem znaczącej pozycji rynkowej w sezonie letnim IATA 2019 w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, a w każdym razie w portach lotniczych Düsseldorf i Wiedeń; oraz

- niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych nałożonych na DLH, w szczególności:

- wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz

- wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.

Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie

Celem środka było przywrócenie pozycji bilansowej i płynności DLH w wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19.

Działalność DLH w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich obejmuje linie lotnicze Lufthansa Passenger Airlines, Swiss International Air Lines Ltd., Brussels Airlines S.A./N.V., Austrian Airlines AG, Air Dolomiti S.p.A., Eurowings GmbH, Germanwings GmbH, Edelweiss Air AG i SunExpress Deutschland GmbH. Linie te obsługują loty do ponad 300 miejsc docelowych w około 100 krajach, a ich łączna flota wynosi ponad 700 samolotów.

Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR).

Udział Niemiec w dokapitalizowaniu DLH opierał się na art. 20 ust. 1 zdanie drugie ustawy ustanawiającej fundusz stabilizacji gospodarki ("FSG") 4 , specjalny fundusz, którego celem było udzielanie krótkoterminowego wsparcia finansowego, aby ustabilizować sytuację niemieckich przedsiębiorstw dotkniętych pandemią COVID-19 oraz wzmocnić ich kapitał ustawowy. Organem przyznającym pomoc był rząd Niemiec. Publicznym podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie środkiem był FSG.

W dniu 29 czerwca 2020 r. udzielono cichego udziału I i cichego udziału II, a zastrzyk kapitałowy przyznano w dniu 2 lipca 2020 r.

Ocena środka

Po przeanalizowaniu dostępnych jej informacji Komisja uważa, że konieczne jest wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w celu zbadania zgodności środka z obowiązującymi zasadami pomocy państwa.

Komisja uważa, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

2020 I, s. 543.

Komisja oceniła zgodność tego środka z sekcją 3.11 tymczasowych ram pomocy państwa, w której określono kryteria, na podstawie których państwa członkowskie mogą udzielać wsparcia publicznego w formie instrumentów kapitałowych lub hybrydowych instrumentów kapitałowych przedsiębiorstwom doświadczającym trudności finansowych w związku z pandemią COVID-19.

W następstwie wyroku stwierdzającego nieważność poprzedniej decyzji Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia wszystkie warunki określone w sekcji 3.11 tymczasowych ram środków pomocy. Wątpliwości Komisji mają związek z (i) kwalifikowalnością beneficjenta na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy, (ii) brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy, (iii) ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy, (iv) istnienia znaczącej pozycji rynkowej w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, oraz (v) niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych zaproponowanych przez Niemcy na podstawie pkt 72 tymczasowych ram środków pomocy, w szczególności: wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

1 Komunikat Komisji "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U. C 91 I z 20.3.2020, s. 1) zmieniony komunikatem Komisji C(2020) 2215 final z dnia 3 kwietnia 2020 r. "Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (Dz.U. C 112 I z 4.4.2020, s. 1) oraz komunikatem Komisji C(2020) 3156 final z dnia 8 maja 2020 r. "Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (Dz.U. C 164 z 13.5.2020, s. 3).
2 Decyzja Komisji C(2020) 4372 final z dnia 25 czerwca 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.57153 (2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy (Dz.U. C 397 z 20.11.2020, s. 2).
3 Wyrok Sądu z dnia 10 maja 2023 r., Ryanair DAC i Condor Flugdienst GmbH/Komisja, sprawy połączone T-34/21 i T-87/21, EU:T:2023:248.
4 Niemiecka ustawa o funduszu stabilizacji gospodarki z dnia 27 marca 2020 r., opublikowana w Federalnym Dzienniku Ustaw - BGBl.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5957

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Państwo członkowskie - Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Data aktu: 04/10/2024
Data ogłoszenia: 04/10/2024