Pomoc państwa - Państwo członkowskie - Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

POMOC PAŃSTWA - PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE
Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2024/5957)

Pismem z dnia 8 lipca 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wspomnianego wyżej środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niemcom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

12 czerwca 2020 r. Niemcy zgłosiły pomoc w formie dokapitalizowania Deutsche Lufthansa AG ("DLH") ("środek") na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE w świetle jego wykładni przedstawionej w sekcji 3.11 zmienionych tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 1  ("tymczasowe ramy kryzysowe").

Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR). W dniu 25 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję, w której postanowiono nie wnosić zastrzeżeń wobec środka, uznając go za zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE 2 .

W wyroku z dnia 10 maja 2023 r. w sprawach połączonych T-34/21 i T-87/21 ("wyrok") 3  Sąd stwierdził nieważność tej decyzji z powodów związanych z:

- kwalifikowalnością beneficjenta do przedmiotowej pomocy na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy;

- brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy;

- ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy;

- istnieniem znaczącej pozycji rynkowej w sezonie letnim IATA 2019 w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, a w każdym razie w portach lotniczych Düsseldorf i Wiedeń; oraz

- niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych nałożonych na DLH, w szczególności:

- wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz

- wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.

Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie

Celem środka było przywrócenie pozycji bilansowej i płynności DLH w wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19.

Działalność DLH w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich obejmuje linie lotnicze Lufthansa Passenger Airlines, Swiss International Air Lines Ltd., Brussels Airlines S.A./N.V., Austrian Airlines AG, Air Dolomiti S.p.A., Eurowings GmbH, Germanwings GmbH, Edelweiss Air AG i SunExpress Deutschland GmbH. Linie te obsługują loty do ponad 300 miejsc docelowych w około 100 krajach, a ich łączna flota wynosi ponad 700 samolotów.

Środek składał się z elementu kapitałowego (306 mln EUR) i dwóch komponentów instrumentu hybrydowego, a mianowicie cichego udziału I (4,7 mld EUR) i cichego udziału II (1 mld EUR).

Udział Niemiec w dokapitalizowaniu DLH opierał się na art. 20 ust. 1 zdanie drugie ustawy ustanawiającej fundusz stabilizacji gospodarki ("FSG") 4 , specjalny fundusz, którego celem było udzielanie krótkoterminowego wsparcia finansowego, aby ustabilizować sytuację niemieckich przedsiębiorstw dotkniętych pandemią COVID-19 oraz wzmocnić ich kapitał ustawowy. Organem przyznającym pomoc był rząd Niemiec. Publicznym podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie środkiem był FSG.

W dniu 29 czerwca 2020 r. udzielono cichego udziału I i cichego udziału II, a zastrzyk kapitałowy przyznano w dniu 2 lipca 2020 r.

Ocena środka

Po przeanalizowaniu dostępnych jej informacji Komisja uważa, że konieczne jest wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w celu zbadania zgodności środka z obowiązującymi zasadami pomocy państwa.

Komisja uważa, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

2020 I, s. 543.

Komisja oceniła zgodność tego środka z sekcją 3.11 tymczasowych ram pomocy państwa, w której określono kryteria, na podstawie których państwa członkowskie mogą udzielać wsparcia publicznego w formie instrumentów kapitałowych lub hybrydowych instrumentów kapitałowych przedsiębiorstwom doświadczającym trudności finansowych w związku z pandemią COVID-19.

W następstwie wyroku stwierdzającego nieważność poprzedniej decyzji Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia wszystkie warunki określone w sekcji 3.11 tymczasowych ram środków pomocy. Wątpliwości Komisji mają związek z (i) kwalifikowalnością beneficjenta na podstawie pkt 49 lit. c) tymczasowych ram środków pomocy, (ii) brakiem mechanizmu podwyższania wynagrodzenia lub podobnego mechanizmu na podstawie pkt 61, 62, 68 i 70 tymczasowych ram środków pomocy, (iii) ceną akcji przy przekształcaniu cichego udziału II zgodnie z pkt 67 tymczasowych ram środków pomocy, (iv) istnienia znaczącej pozycji rynkowej w odnośnych portach lotniczych innych niż Frankfurt i Monachium, oraz (v) niektórymi aspektami zobowiązań strukturalnych zaproponowanych przez Niemcy na podstawie pkt 72 tymczasowych ram środków pomocy, w szczególności: wykluczeniem konkurentów posiadających już bazę w portach lotniczych we Frankfurcie i Monachium z pierwszego etapu odstąpienia przydziałów czasu na start lub lądowanie; oraz wymogiem, by odstąpienie przydziałów czasu na start lub lądowanie miało miejsce za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

1 Komunikat Komisji "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U. C 91 I z 20.3.2020, s. 1) zmieniony komunikatem Komisji C(2020) 2215 final z dnia 3 kwietnia 2020 r. "Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (Dz.U. C 112 I z 4.4.2020, s. 1) oraz komunikatem Komisji C(2020) 3156 final z dnia 8 maja 2020 r. "Zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (Dz.U. C 164 z 13.5.2020, s. 3).
2 Decyzja Komisji C(2020) 4372 final z dnia 25 czerwca 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.57153 (2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy (Dz.U. C 397 z 20.11.2020, s. 2).
3 Wyrok Sądu z dnia 10 maja 2023 r., Ryanair DAC i Condor Flugdienst GmbH/Komisja, sprawy połączone T-34/21 i T-87/21, EU:T:2023:248.
4 Niemiecka ustawa o funduszu stabilizacji gospodarki z dnia 27 marca 2020 r., opublikowana w Federalnym Dzienniku Ustaw - BGBl.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5957

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Państwo członkowskie - Pomoc państwa SA.57153 (2020/NN) (ex 2020/N) - Niemcy - COVID-19 - Pomoc dla Lufthansy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Data aktu: 04/10/2024
Data ogłoszenia: 04/10/2024