Parlament Europejski,- uwzględniając zapoczątkowane w 2004 r. partnerstwo strategiczne między UE a Indiami,
- uwzględniając wspólne oświadczenie z 15. szczytu UE-Indie z 15 lipca 2020 r., dokument zatytułowany "Partnerstwo strategiczne UE-Indie: plan działania na okres do 2025 r." przyjęty podczas tego szczytu i inne wspólne oświadczenia podpisane ostatnio przez UE i Indie,
- uwzględniając Umowę o współpracy między Wspólnotą Europejską a Republiką Indii w sprawie partnerstwa i rozwoju z 1994 r. 1 ,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 20 listopada 2018 r. pt. "Elementy strategii UE wobec Indii" (JOIN(2018)0028) oraz powiązane konkluzje Rady z 10 grudnia 2018 r.w sprawie strategii UE wobec Indii,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. pt. "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024),
- uwzględniając wspólny komunikat dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie aktualizacji strategii Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego i jej planu działania pt. "Udoskonalona strategia Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa morskiego w obliczu zmieniających się zagrożeń morskich" z 10 marca 2023 r. (JOIN(2023)0008),
- uwzględniając dokument pt. "Wspólna wizja, wspólne działanie: silniejsza Europa - globalna strategia na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej" z czerwca 2016 r.,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny wymiar Europy 2 ,
- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r.,
- uwzględniając sankcje UE wobec Rosji w związku z sytuacją w Ukrainie,
- uwzględniając konkluzje Rady z 20 lutego 2023 r. w sprawie priorytetów UE na rok 2023 na forach ONZ zajmujących się prawami człowieka,
- uwzględniając wytyczne tematyczne UE dotyczące praw człowieka, w tym wytyczne na temat obrońców praw człowieka, dialogów dotyczących praw człowieka oraz propagowania i ochrony wolności wyznania i przekonań,
- uwzględniając Układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej,
- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ w sprawie agresji na Ukrainę przyjętą 2 marca 2022 r.,
- uwzględniając Ramową konwencję ONZ w sprawie zmian klimatu oraz porozumienie paryskie,
- uwzględniając powszechny okresowy przegląd praw człowieka przeprowadzony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w Indiach w 2022 r.,
- uwzględniając swoją rezolucję z 21 stycznia 2021 r. w sprawie konektywności i stosunków UE-Azja 3 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 5 lipca 2022 r. w sprawie przyszłej współpracy handlowo-inwestycyjnej między UE a Indiami 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 7 czerwca 2022 r. w sprawie UE wobec zagrożeń bezpieczeństwa w regionie Indo- Pacyfiku 5 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 13 września 2017 r. w sprawie stosunków politycznych UE z Indiami 6 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z 13 lipca 2023 r. w sprawie Indii: sytuacja w Manipurze 7 ,
- uwzględniając swoje zalecenie z 29 kwietnia 2021 r. dla Rady, Komisji oraz wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie stosunków między UE a Indiami 8 ,
- uwzględniając oświadczenie prasowe Delegatury w Indiach i Bhutanie w sprawie 10. rundy dialogu UE-Indie na temat praw człowieka, która odbyła się 15 lipca 2022 r.,
- uwzględniając konkluzje ze szczytu grupy G-20, który odbył się w New Delhi 9 i 10 września 2023 r.,
- uwzględniając zbliżający się szczyt UE-Indie, który odbędzie się w New Delhi,
- uwzględniając art. 118 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0435/2023),
A. mając na uwadze, że przywódcy UE i Indii zamierzają spotkać się w New Delhi na początku roku 2024, w szczególności w celu potwierdzenia zobowiązań obu stron w zakresie partnerstwa strategicznego oraz dokonania przeglądu realizacji planu działania UE-Indie do 2025 r.;
B. mając na uwadze, że Indie mają przeprowadzić wybory parlamentarne w maju i czerwcu 2024 r., a wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się w czerwcu 2024 r.;
C. mając na uwadze, że w 2022 r. UE i Indie obchodziły 60. rocznicę dwustronnego partnerstwa; mając na uwadze, że w ostatnich latach partnerstwo to nabrało tempa, odzwierciedlając silne więzi polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturowe oraz odnowioną wolę polityczną, jeżeli chodzi o wzmocnienie partnerstwa w wielu sektorach i obszarach polityki; mając na uwadze, że partnerstwo to nie osiągnęło jeszcze jednak w pełni swojego potencjału;
D. mając na uwadze, że stosunki dwustronne między państwami członkowskimi UE a Indiami w takich kwestiach jak łączność i klimat przyczyniają się do partnerstwa UE-Indie; mając na uwadze, że wyzwania geopolityczne wzmocniły wspólne interesy UE i Indii, które polegają na zapewnieniu bezpieczeństwa, dobrobytu i zrównoważonego rozwoju;
E. mając na uwadze, że dwustronna i wielostronna współpraca z Indiami jest szczególnie pożądana w obecnym kontekście polikryzysu, który obejmuje wyzwania geopolityczne, regres demokracji na całym świecie, pogłębiający się kryzys klimatyczny, pogłębiającą się nierówność i nasilającą się konkurencję między wielkimi mocarstwami; mając na uwadze, że UE dąży do partnerstwa z Indiami opartego na równych warunkach działania, ponieważ partnerstwo to może umożliwić dywersyfikację łańcuchów dostaw, przyczynić się do globalnego i regionalnego dobrobytu, stabilności oraz utrzymania wspólnej wizji skutecznego multilateralizmu i wielostronnego ładu opartego na zasadach;
F. mając na uwadze, że regionalne i globalne znaczenie Indii rośnie, ponieważ Indie w 2023 r. prześcignęły Chiny jako najludniejszy kraj, zajmują pozycję regionalnego mocarstwa gospodarczego i wojskowego oraz wzmacniają partnerstwa i więzi gospodarcze i obronne, w szczególności w Azji Południowo-Wschodniej; mając na uwadze, że UE jest największym partnerem handlowym Indii i we wzajemnym interesie obu stron leży wspieranie bliższych więzi gospodarczych;
G. mając na uwadze, że poprzez swoje ramy strategiczne obejmujące globalną strategię, strategię dla Indii, strategię UE dotyczącą łączenia Europy i Azji oraz strategię UE dla regionu Indo-Pacyfiku UE uznaje rosnące geostrategiczne znaczenie Indii oraz podkreśla potrzebę współpracy na arenie światowej i zbieżności co do wspólnego programu działania;
H. mając na uwadze, że rosnące regionalne i globalne znaczenie Indii znajduje odzwierciedlenie w ich przewodnictwie w grupie G-20 od 1 grudnia 2023 r. oraz członkostwie w Radzie Bezpieczeństwa ONZ w latach 2021-2022 i w Radzie Praw Człowieka ONZ w latach 2019-2022 oraz 2022-2024;
I. mając na uwadze, że Ocean Indyjski stał się globalnym środkiem ciężkości o strategicznym znaczeniu dla handlu światowego oraz istotnym znaczeniu gospodarczym i strategicznym zarówno dla UE, jak i dla Indii; mając na uwadze, że do jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej należą regiony najbardziej oddalone oraz kraje i terytoria zamorskie w regionie Indo-Pacyfiku; mając na uwadze, że UE i Indie mają wspólny interes w zmniejszeniu ryzyka w stosunkach z Chinami i wspólnym zajęciu stanowiska wobec rosnącego wpływu Chin w regionie Indo-Pacyfiku i na świecie; mając na uwadze, że w unijnej strategii współpracy w regionie Indo-Pacyfiku z 2021 r. położono nacisk na partnerstwa i współpracę w odpowiedzi na konkurencję geopolityczną w regionie Indo-Pacyfiku oraz uznano współpracę z Indiami za jeden z priorytetów UE w tym regionie; mając na uwadze, że UE i Indie mają zbieżne interesy, jeżeli chodzi o to, aby region Indo-Pacyfiku był otwarty, wolny i bezpieczny, a także skupiają się na utrzymaniu jego charakteru jako obszaru uczciwej konkurencji, niezakłóconych linii komunikacji morskiej, stabilności i bezpieczeństwa; mając na uwadze, że 5 października 2023 r. UE i Indie przeprowadziły trzeci dialog Indie-UE dotyczący bezpieczeństwa morskiego;
J. mając na uwadze, że ponad jedna trzecia całego europejskiego eksportu trafia do regionu Indo-Pacyfiku przez szlaki morskie na Oceanie Indyjskim i Spokojnym; mając na uwadze, że UE jest zależna od niezakłóconych autostrad morskich przebiegających przez Indo-Pacyfik, a zatem ma wyraźny interes w utrzymaniu stabilności w regionie Oceanu Indyjskiego;
K. mając na uwadze, że Indie starają się zdywersyfikować partnerstwa i zacieśniają stosunki m.in. z Japonią, Australią i Stowarzyszeniem Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) w dziedzinie gospodarki, bezpieczeństwa, w sprawach dotyczących morza i w dyplomacji, dążąc do dalszej integracji z Azją Południowo-Wschodnią i pogłębiając współpracę strategiczną;
L. mając na uwadze, że promowanie skutecznej dyplomacji klimatycznej oraz globalnego zaangażowania na rzecz wdrożenia porozumienia paryskiego, a także globalnej ochrony klimatu, środowiska i różnorodności biologicznej, wymaga przywództwa ze strony UE i Indii;
M. mając na uwadze, że jak informują lokalni i międzynarodowi obserwatorzy praw człowieka, obrońcy praw człowieka i dziennikarze w Indiach są narażeni na represje z powodu swojej pracy, w tym nękanie, arbitralne zatrzymania i poważne zarzuty karne na podstawie represyjnych przepisów (w tym przepisów w dziedzinie walki z terroryzmem); mając na uwadze, że pomimo zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność kastową w Indiach nadal istnieje problem systemowy;
N. mając na uwadze, że 6 lutego 2023 r. powstała indyjsko-unijna Rada ds. Handlu i Technologii;
O. mając na uwadze, że trwają negocjacje z Indiami w sprawie umowy o wolnym handlu; mając na uwadze, że trwają również odrębne negocjacje w sprawie umowy o ochronie inwestycji i umowy w sprawie oznaczeń geograficznych w celu wzmocnienia partnerstwa strategicznego;
1. zaleca Radzie, Komisji oraz wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, aby:
Partnerstwo strategiczne UE-Indie: ramy instytucjonalne
a) dalej rozwijali i pogłębiali stosunki między UE a Indiami jako partnerami strategicznymi oraz podtrzymywali zobowiązania do regularnego prowadzenia wielopoziomowych dialogów i organizacji spotkań na szczycie; stosowali do tego partnerstwa podejście "Drużyna Europy";
b) podkreślali, że w dzisiejszym środowisku międzynarodowym UE i Indie stoją w obliczu pilnych wyzwań w dziedzinie bezpieczeństwa, które wymagają dyplomatycznej reakcji w połączeniu ze zwiększonym potencjałem odstraszającym i współpracą demokratycznych państw;
c) poczynili wymierne postępy w kwestiach priorytetowych partnerstwa, zwłaszcza w zakresie zmiany klimatu i ekologicznego wzrostu, transformacji cyfrowej i nowych technologii, badań naukowych i rozwoju, konektywności, handlu i inwestycji oraz polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony, a także praw człowieka i praworządności;
d) dalej promowali i w pełni wdrażali strategię UE z 2018 r. w sprawie Indii oraz plan działania UE-Indie na okres do 2025 r., przy czym powinni koordynować swoje działania z działaniami poszczególnych państw członkowskich na rzecz aktywnej współpracy z Indiami; ustanowili jasne i publicznie dostępne kryteria pomiaru postępów w realizacji planu działania;
e) rozpoczęli przygotowania do ambitnego, wieloaspektowego i gruntownie odnowionego partnerstwa i współpracy, opierając się na przeglądzie wdrażania planu działania UE-Indie na okres do 2025 r. oraz z uwzględnieniem perspektyw i potrzeb wszystkich stron;
f) gwarantowali, że wszelkie pogłębianie partnerstwa będzie odbywać się w oparciu o takie wartości jak wolność, demokracja, pluralizm, praworządność, równość, poszanowanie praw człowieka, sprawiedliwość społeczna, zrównoważony rozwój oraz dążenie do propagowania pluralistycznego ładu światowego opartego na zasadach;
g) umożliwiali parlamentarny nadzór nad polityką UE wobec Indii poprzez regularną wymianę informacji z Komisją Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego, Podkomisją Praw Człowieka, Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony oraz innymi odpowiednimi komisjami;
h) nawiązali bardziej zorganizowany i wielopoziomowy dialog międzyparlamentarny między Parlamentem Europejskim a jego indyjskimi odpowiednikami;
i) gwarantowali aktywne, regularne, przejrzyste, otwarte i pluralistyczne konsultacje oraz udział przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego UE i Indii, w tym związków zawodowych, organizacji ekologicznych, organizacji broniących praw kobiet i przedstawicieli mniejszości, jeśli chodzi o rozwój, utrzymywanie i monitorowanie stosunków między UE a Indiami; zadbali w trybie priorytetowym o utworzenie w tym celu platformy społeczeństwa obywatelskiego UE-Indie oraz szczytu młodzieżowego UE-Indie jako wydarzenia towarzyszącego przyszłym szczytom UE-Indie, z myślą o wzmacnianiu relacji między młodszymi pokoleniami;
j) zwiększyli wysiłki UE w zakresie dyplomacji publicznej w celu rozwiązania problemu niedoboru wiedzy po obu stronach oraz poprawy wzajemnego zrozumienia i znacznego wzmocnienia ram wymiany międzyludzkiej, w tym w środowisku akademickim i wśród ośrodków analitycznych;
Współpraca UE-Indie w zakresie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
k) w dalszym ciągu rozwijali zacieśniającą się współpracę obu stron w zakresie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz promowali większą synergię w tej dziedzinie za pośrednictwem istniejących mechanizmów dialogu i innych forów ustanowionych w ramach planu działania UE-Indie do 2025 r., w szczególności w interesie demokracji, praw człowieka i praworządności oraz w obronie multilateralizmu i międzynarodowego porządku opartego na zasadach;
l) uznali, że pierwsze konsultacje UE-Indie z czerwca 2022 r. dotyczące bezpieczeństwa i obrony są oznaką rosnącego znaczenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa w ramach partnerstwa; wykorzystali delegowanie pierwszego attaché wojskowego do delegatury UE w Nowym Delhi w celu ułatwienia ściślejszej współpracy i wymiany wojskowej; prowadzili co roku dwustronne dialogi na temat bezpieczeństwa, przy większym zaangażowaniu państw członkowskich UE, w celu wzmocnienia dialogu politycznego i osiągnięcia wymiernych rezultatów dzięki skutecznej aprobacie państw członkowskich; gwarantowali również, że ten coraz bardziej znaczący element partnerstwa skutecznie promuje wspólne bezpieczeństwo, stabilność i pokojowy rozwój w regionie Indo-Pacyfiku, co jest zgodne z odnowionym zobowiązaniem UE do dywersyfikacji relacji w tym regionie; podkreślili znaczenie dialogu UE-Indie na temat zwalczania terroryzmu;
m) zachęcali Indie do zbliżenia współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa regionalnego i zarazem uznania niestabilnego kontekstu proliferacji, modernizacji wojskowej i sporów terytorialnych; promowali zapobieganie konfliktom i współpracę gospodarczą przez wspieranie inicjatyw na rzecz integracji regionalnej w Azji Południowej, w tym w ramach Południowoazjatyckiego Stowarzyszenia na rzecz Współpracy Regionalnej (SAARC);
n) osiągali postępy w realizacji planów większej współpracy policji, mając na uwadze, że takiej współpracy powinny towarzyszyć zabezpieczenia w zakresie ochrony danych na wysokim poziomie i gwarancje legalności przekazywania danych, w tym poprzez decyzję Komisji stwierdzającą odpowiedni stopień ochrony;
o) zacieśnili współpracę w dziedzinie zagrożeń hybrydowych, w szczególności w walce z kampaniami dezinformacyj- nymi, poprzez mechanizmy wymiany danych dowodowych i informacji wywiadowczych;
p) uznali wkład Indii w wolność żeglugi na całym świecie, w szczególności w Cieśninie Tajwańskiej, ale także niedawne rozmieszczenie okrętów marynarki wojennej w celu ochrony statków handlowych na Morzu Czerwonym, które są obecnie atakowane przez rebeliantów Huti; rozszerzyli współpracę między UE a Indiami w zakresie bezpieczeństwa morskiego, również ze względu na wspólne interesy, w szczególności z uwagi na coraz agresywniejsze działania gospodarcze i wojskowe Chin w regionie Indo-Pacyfiku; dbali o wolny i otwarty oraz oparty na zasadach porządek międzynarodowy obejmujący wolność żeglugi, otwarte i bezpieczne morskie linie komunikacyjne, większe bezpieczeństwo żeglugi i solidniejsze systemy reagowania na klęski żywiołowe i inne niż tradycyjne zagrożenia dla bezpieczeństwa oraz systemy zwalczania piractwa i nielegalnych połowów; wykorzystali doświadczenia w zakresie konstruktywnej współpracy, w szczególności wsparcie Indii dla unijnej operacji morskiej Atalanta (EUNAVFOR) poprzez ochronę statków Światowego Programu Żywnościowego na żądanie, a także udział Indii we wspólnych ćwiczeniach morskich (PASSEX); podjęli działania następcze w związku z pierwszymi ćwiczeniami morskimi UE-In- ndie w czerwcu 2021 r. w Zatoce Adeńskiej; zachęcali do dalszego wspólnego rozumienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza; pozytywnie odpowiedzieli na skierowaną do UE indyjską propozycję przystąpienia do inicjatywy na rzecz oceanów Indo-Pacyfiku; rozważyli opracowanie wspólnego unijno-indyjskiego programu budowania regionalnych zdolności morskich dla mniejszych państw wyspiarskich i nadbrzeżnych na Oceanie Indyjskim;
q) wzmocnili współpracę między UE a Indiami z myślą o rozbrojeniu i nierozprzestrzenianiu broni oraz zachęcali Indie do przyłączenia się do wysiłków UE na rzecz promowania bezpieczeństwa jądrowego i nierozprzestrzeniania broni jądrowej, chemicznej i biologicznej w regionie;
r) wykorzystali pierwszą w historii strategię kosmiczną UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony oraz coraz większy nacisk Indii na bezpieczeństwo kosmiczne, przez podjęcie wspólnej inicjatywy mającej na celu zachęcenie partnerów do propagowania wielostronnych rozwiązań w zakresie pokojowego korzystania z przestrzeni kosmicznej oraz bezpiecznego i trwałego dostępu do niej, a także do przeciwdziałania zagrożeniom związanym z jej postępującą militaryzacją;
s) koordynowali stanowiska i inicjatywy na forach wielostronnych, dążąc do realizacji wspólnych celów w oparciu o wspólne międzynarodowe wartości i standardy, zwłaszcza ONZ, Światowej Organizacji Handlu i grupy G-20, skutecznie uzgadniając stanowiska w obronie multilateralizmu, praw człowieka oraz opartego na zasadach i inkluzyw- nego ładu międzynarodowego; angażowali się w rozmowy w sprawie reformy Rady Bezpieczeństwa ONZ i metod pracy oraz wspierali starania Indii o uzyskanie stałego członkostwa w zreformowanej Radzie Bezpieczeństw ONZ; wskazywali, iż UE i Indie są dwoma z uczestników wnoszących największy wkład w działania ONZ na rzecz utrzymania pokoju i zaangażowanymi orędownikami trwałego pokoju;
t) promowali wspólne działania i koordynację w zakresie rozwoju i pomocy humanitarnej, wzmocnienia łączności, rozwoju infrastruktury i wspierania procesów demokratycznych na globalnym Południu;
u) prowadzili dialog z Indiami w sprawie ich dużej zależności militarnej od Rosji i unijnej polityki sankcyjnej wymierzonej w Rosję; wezwali Indie, aby przyłączyły się do państw, które potępiają nielegalną wojnę Rosji przeciwko Ukrainie, przy jednoczesnym utrzymaniu linii politycznej zmierzającej do zakończenia działań wojennych oraz wznowienia dyplomacji i dialogu; prowadzili dialog z Indiami w sprawie ich ciągłych zakupów ropy naftowej z Rosji po niskich cenach, a następnie sprzedaży przez Indie produktów rafinowanych na rynkach międzynarodowych, a także w sprawie prowadzenia przez Indie handlu rosyjskimi diamentami, w tym w UE; zwrócili uwagę na zależność Indii od Rosji w sektorze energii jądrowej, w szczególności w odniesieniu do dalszego rozwoju elektrowni jądrowych; nalegali, aby Indie zaprzestały dalszych wspólnych ćwiczeń wojskowych z tym państwem agresorem; zachęcali Indie do zaprzestania wspólnej produkcji sprzętu wojskowego i do ograniczenia współpracy obronnej z Rosją; zapewnili właściwe monitorowanie wdrażania środków ograniczających i nakładania sankcji za wszelkie próby ich obejścia, w szczególności przez przedsiębiorstwa z siedzibą w UE, które muszą zaprzestać zakupu takich produktów, co zasadniczo stanowi obchodzenie sankcji UE wobec Rosji; uwzględnili obawy związane z umowami i projektami, takimi jak międzynarodowy korytarz transportowy z północy na południe, oraz nowymi ramami na rzecz inwestycji i wolnego handlu między Rosją a Indiami, które to ramy znacznie zwiększą zdolność Rosji do obchodzenia sankcji i jej wpływy w regionie, będą ze szkodą dla odporności gospodarczej i finansowej Indii oraz przekreślą perspektywy silniejszego partnerstwa politycznego i gospodarczego między UE a Indiami;
v) dalej uważnie monitorowali niepokojącą sytuację w części Kaszmiru kontrolowanej przez Indie, w szczególności w zakresie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności Kaszmirczyków; podtrzymali zobowiązanie do wspierania stabilności, deeskalacji i zbliżenia między Indiami a Pakistanem poprzez stosunki dobrosąsiedzkie w oparciu o zasady prawa międzynarodowego oraz w drodze kompleksowego dialogu i podejścia etapowego; promowali wdrożenie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ i zaleceń zawartych w sprawozdaniach Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka na temat Kaszmiru;
w) ściśle monitorowali nierozwiązane spory graniczne między Indiami a Chinami, czyli dwoma mocarstwami jądrowymi, zwłaszcza że w tym regionie przygranicznym sytuacja jest niestabilna i nasila się militaryzacja, co może wpłynąć na szeroko rozumiane bezpieczeństwo w Azji Południowej i na bezpieczeństwo światowe; z zaniepokojeniem odnotowali stałe napięcia w stosunkach między Indiami a Chinami wynikające z nierozwiązanych sporów granicznych i potępili wszelkie próby jednostronnej zmiany status quo na granicach, np. przez Chiny w 2020 r.; podkreślili kluczowe znaczenie - dla obu stron - pokojowego rozwiązania tego problemu w drodze dialogu i zgodnie z normami prawa międzynarodowego; w związku z tym z zadowoleniem przyjęli niedawne rozmowy między przywódcami i porozumienie w sprawie zintensyfikowania starań zmierzających do rozładowania i złagodzenia napięć wzdłuż granicy; z zadowoleniem przyjęli wysiłki Indii na rzecz stabilności w regionie poprzez współpracę z tym regionem;
Prawa człowieka i demokracja: od kwestii pobocznej do sedna stosunków UE-Indie
x) skutecznie umieścili prawa człowieka i wartości demokratyczne w centrum współpracy UE z Indiami, tak aby prowadzić konstruktywny i oparty na wynikach dialog; opracowali strategię i plan działania w celu zajęcia się tymi kwestiami oraz włączenia ich do szerszego partnerstwa UE-Indie;
y) potępili akty przemocy, nasilającą się nacjonalistyczną retorykę i politykę podziałów oraz wezwali przywódców do nieuciekania się do podburzających oświadczeń w celu rozwiązania konfliktów społecznych, w tym konfliktów w stanie Manipur; nadal wyrażali poważne zaniepokojenie, w tym publicznie, w związku z indyjską ustawą zmieniającą prawo o obywatelstwie i innymi przepisami, które dyskryminują ze względu na religię i prowadzą do niebezpiecznych podziałów; zachęcali Indie do zagwarantowania prawa do swobodnego praktykowania wybranej religii, które zapisano w art. 25 konstytucji tego kraju; zwalczali i potępiali mowę nienawiści, która podżega do dyskryminacji lub przemocy wobec jakiejkolwiek mniejszości religijnej, takiej jak muzułmanie i chrześcijanie; wezwali władze Indii do zastosowania wszelkich niezbędnych środków i dołożenia wszelkich starań, aby położyć kres trwającej przemocy, w tym mowie nienawiści, wymierzonej w mniejszości etniczne i religijne oraz niektóre organizacje wyznaniowe w kraju, a także pociągnąć sprawców do odpowiedzialności;
z) nalegali, aby Indie, jako członek założyciel Organizacji Narodów Zjednoczonych i obecny członek Rady Praw Człowieka ONZ, postępowały zgodnie ze wszystkimi zaleceniami w ramach swojego powszechnego okresowego przeglądu praw człowieka, w tym aby przyjmowały i ułatwiały wizyty w ramach procedur specjalnych ONZ oraz ściśle współpracowały w tym kontekście, gdyż od 1999 r. do tej pory większość takich wizyt nie była możliwa w tym kraju;
aa) odnieśli się na wszystkich szczeblach dialogu z władzami Indii do obaw wyrażonych przez wysokiego komisarza ONZ ds. praw człowieka i specjalnych sprawozdawców ONZ, dotyczących sytuacji w zakresie praw człowieka, społeczeństwa obywatelskiego oraz grup szczególnie wrażliwych i zmarginalizowanych, takich jak kobiety, dzieci, migranci i osoby LGBTQI, w kontekście wzajemnych zobowiązań traktatowych wynikających z różnych instrumentów prawa międzynarodowego:
ab) podkreślali, jak ważne jest, by Indie wykazały się zaangażowaniem na rzecz poszanowania, ochrony i pełnego egzekwowania gwarantowanych konstytucyjnie praw do wolności wypowiedzi dla wszystkich, w tym w internecie, wolności mediów, prawa do pokojowego zgromadzania się i zrzeszania się oraz niezależności wymiaru sprawiedliwości; zachęcali Indie do tworzenia warunków sprzyjających zróżnicowanemu i niezależnemu dziennikarstwu oraz do ochrony wszystkich pracowników mediów zgodnie z konstytucją tego kraju;
ac) współpracowali z Indiami nad zapewnieniem bezpiecznego i demokratycznego otoczenia dla działalności obrońców praw człowieka, obrońców środowiska, obrońców ludów tubylczych i obrońców praw kasty wydzielonej, przeciwników politycznych, działaczy związków zawodowych, dziennikarzy i innych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego; skłonili Indie, aby te przestały powoływać się na przepisy zakazujące podżegania, finansowania z zagranicy i terroryzmu w celu ograniczenia ich legalnej działalności, w tym również w części Kaszmiru kontrolowanej przez Indie; aby uwolniły wszystkich więźniów politycznych; aby zaprzestały stosowania ogólnych ograniczeń w dostępie do internetu; aby dokonały przeglądu przepisów w celu uniknięcia ich ewentualnego nadużywania w celu tłumienia sprzeciwu; aby dokonały zmiany przepisów, które sprzyjają dyskryminacji, i ułatwiły dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz zagwarantowały pociąganie do odpowiedzialności za naruszenia praw człowieka; oraz aby zajęły się szkodliwymi skutkami ustawy o zagranicznym wkładzie finansowym i ustawy o (zapobieganiu) działalności niezgodnej z prawem dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego; zwiększyli wsparcie UE i państw członkowskich dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego i obrońców praw człowieka, w tym poprzez ułatwianie finansowania;
ad) wyrazili zadowolenie z przyjęcia ustawy o równowadze płci, która przewiduje jedną trzecią miejsc dla kobiet w parlamencie krajowym i stanowym oraz stanowi znaczący krok naprzód we wspieraniu prawa kobiet do udziału i równości płci w Indiach; prowadzili dialog z Indiami na temat działań, jakie podejmuje ten kraj, jeśli chodzi o dochodzenia w sprawach przemocy i dyskryminacji ze względu na płeć, a także propagowanie równouprawnienia płci i wzmacnianie pozycji kobiet;
ae) nakłonili władze Indii do położenia kresu utrzymującej się dyskryminacji ze względu na przynależność kastową w Indiach oraz do przyznania praw społecznościom Adiwasi na mocy ustawy o prawach do lasów; podzielili się doświadczeniami UE w zakresie rozwiązywania krajowych problemów związanych z przestępstwami z nienawiści; przyjęli w szczególności strategię krajową, która pomoże w zwalczaniu dyskryminacji ze względu na przynależność kastową i włączy do partnerstwa UE i państw członkowskich z Indiami kwestie związane z przynależnością kastową;
af) przypomnieli o zasadniczym i wyrażanym od dawna odrzuceniu przez UE kary śmierci oraz ponownie wezwali Indie do wprowadzenia moratorium na wykonywanie kary śmierci z myślą o jej trwałym zniesieniu;
ag) wyrazili zadowolenie z przyjęcia przez Indie krajowego planu działań w zakresie biznesu i praw człowieka zgodnie z Wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka; pogłębili współpracę z Indiami w tym zakresie, w tym w zakresie celów zrównoważonego rozwoju ONZ i konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy; przypomnieli o spoczywających na wszystkich przedsiębiorstwach obowiązkach poszanowania praw człowieka w ich łańcuchach wartości oraz zachęcali Indie do aktywnego uczestnictwa w trwających negocjacjach dotyczących wiążącego traktatu ONZ regulującego działalność przedsiębiorstw na podstawie międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka;
ah) zagwarantowali, że działalność przedsiębiorstw mających siedziby w UE, prowadzona w Indiach lub z nimi związana, będzie ściśle zgodna z odpowiednimi przepisami UE, w tym z przyszłą dyrektywą w sprawie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i należytej staranności oraz przyszłym rozporządzeniem w sprawie pracy przymusowej; podjęli kroki w celu zapewnienia, aby cała działalność gospodarcza związana z UE i przemysłem wydobywczym obejmowała solidne i uczciwe ramy konsultacji, które są zgodne z prawem do dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody każdej ludności rdzennej, na którą ma ona wpływ; wezwali Indie, aby ratyfikowały Konwencję ONZ w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania i protokół fakultatywny do niej oraz konwencję ONZ o ochronie wszystkich osób przed wymuszonym zaginięciem;
ai) zachęcali Indie do dalszego wspierania wysiłków na rzecz międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości przez przyjęcie Rzymskiego statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego;
aj) podnieśli rangę dialogu UE-Indie na temat praw człowieka do dialogu odbywającego się dwa razy w roku na szczeblu centralnym oraz dążyli do uczynienia go konstruktywnym przez obecność wysokiej rangi uczestników oraz określenie konkretnych zobowiązań i poziomów odniesienia dla postępów, przy czym należy zajmować się indywidualnymi przypadkami zgodnie z wytycznymi UE w sprawie dialogu na temat praw człowieka; ułatwiali prowadzenie dialogu na poziomie społeczeństwa obywatelskiego między UE a Indiami przed podjęciem dialogu na poziomie międzyrządowym; wzmocnili powiązania między dialogiem i współpracą na forach wielostronnych; dopilnowali, aby Europejska Służba Działań Zewnętrznych regularnie składała Parlamentowi sprawozdania z osiągniętych wyników;
ak) nalegali, aby umowa o wolnym handlu z Indiami opierała się na uprzedniej, dokładnej, skutecznej i kompleksowej ocenie skutków dla praw człowieka i ocenie wpływu na zrównoważony rozwój przeprowadzonych przez obie strony, ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnego wpływu na najsłabsze grupy społeczne; uwzględniali organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym związki zawodowe, i obrońców praw człowieka podczas negocjacji dotyczących wszelkich ważnych umów dwustronnych; ponownie podkreślili potrzebę podjęcia działań w związku z długoletnim stanowiskiem Parlamentu w sprawie znaczenia możliwego do wyegzekwowania i solidnego rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju, dostosowanego do porozumienia paryskiego;
al) pracowali na rzecz osiągnięcia wspólnych i korzystnych dla obu stron celów w obszarach handlu i inwestycji, które mogłyby przyczynić się do wzrostu gospodarczego i innowacji, przy zachowaniu zgodności z powszechnymi prawami człowieka, w tym prawami pracowniczymi, i przyczynianiu się do ich poszanowania; promowali walkę ze zmianą klimatu i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju określonych w Agendzie 2030;
am) jak najlepiej wykorzystali zaangażowanie Indii na rzecz multilateralizmu i międzynarodowego ładu handlowego opartego na zasadach; promowali decydującą rolę Indii w bieżących wysiłkach na rzecz reformy Światowej Organizacji Handlu;
Współpraca w kwestiach klimatycznych, energetycznych i cyfrowych
an) z zadowoleniem przyjęli partnerstwo UE-Indie w zakresie konektywności oraz przewidziane w nim zobowiązanie do wspierania zrównoważonych sieci cyfrowych, transportowych i energetycznych dla przepływu towarów, usług, danych i kapitału oraz wymiany osób, co przyczyni się do realizacji szerszej unijnej strategii Global Gateway; zauważyli, że partnerstwo w zakresie konektywności stało się jednym z najważniejszych aspektów partnerstwa UE-Indie; przyjęli do wiadomości zaangażowanie UE w partnerstwo na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji zapoczątkowane na szczycie G-20 w Nowym Delhi, i podkreślali, że powinno ono być należycie skoordynowane ze strategią Global Gateway, a także z partnerstwem G-7 na rzecz globalnej infrastruktury i inwestycji; nalegali na rygorystyczną ocenę wpływu projektów finansowanych w ramach partnerstwa na zrównoważony rozwój i skuteczną ocenę skutków dla praw człowieka, w tym ich rentowności i przejrzystości, z zapewnieniem przedsiębiorstwom równych warunków działania oraz poszanowania praw człowieka, praw pracowniczych i norm środowiskowych;
ao) zacieśnili współpracę z Indiami w kwestiach klimatycznych i energetycznych, jako że kraj ten jest bardzo ważnym partnerem w globalnej walce ze zmianą klimatu i degradacją różnorodności biologicznej oraz w transformacji ekologicznej w kierunku odnawialnych źródeł energii i neutralności klimatycznej, aby należycie uwzględnić wpływ tych kwestii na najsłabszych; uznali, że Indie stanowią ważny przykład dla świata, ponieważ pokazują, że możliwe jest jednoczesne przeciwdziałanie zmianie klimatu i realizowanie programu rozwoju;
ap) dawali przykład, w jaki sposób równouprawnienie płci i prawa społeczności tubylczych taktuje się priorytetowo przy realizacji celów w zakresie różnorodności biologicznej; zachęcali do współpracy partnerskiej w promowaniu ambitnego wspólnego programu i globalnych działań na rzecz różnorodności biologicznej; prowadzili dialog z Indiami na temat wyzwań związanych z globalnymi zobowiązaniami w obszarze wylesiania, szybkiej urbanizacji i rozwoju przemysłowego;
aq) z zadowoleniem przyjęli przywództwo Indii i rozszerzenie koalicji na rzecz infrastruktury odpornej na klęski żywiołowe, zachęcającej do globalnych inwestycji i skoordynowanej polityki odporności na zmianę klimatu i klęski żywiołowe; z zadowoleniem przyjęli fakt, że zarówno UE, jak i Europejski Bank Inwestycyjny są obecnie członkami koalicji, i wnoszą w ten sposób wkład w partnerstwo UE-Indie w zakresie konektywności oraz we wdrażanie unijnej strategii Global Gateway;
ar) wyrazili zadowolenie i wezwali do dalszych postępów w ramach partnerstwa UE-Indie na rzecz czystej energii i klimatu w obszarach energii ze źródeł odnawialnych, efektywności energetycznej i zmiany klimatu, mając na uwadze, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat potrzeby energetyczne Indii mają wzrosnąć ponad dwukrotnie; zachęcali do dalszych inwestycji w Indiach, aby zapewnić bezpieczną i zrównoważoną energię po przystępnej cenie oraz sprawić, że Indie osiągną swoje ambitne cele w zakresie energii ze źródeł odnawialnych; kontynuowali wysiłki na rzecz dalszego rozwoju współpracy między UE a Indiami w dziedzinie energii słonecznej i wodoru; prowadzili dialog z Indiami w sprawie zrównoważonego rozwoju i ryzyka środowiskowego, zwłaszcza w odniesieniu do zielonych inwestycji, zanieczyszczenia powietrza, jakości zasobów wodnych oraz gospodarki wodnej; zapewniali w tym zakresie pomoc techniczną; wspólnie zajęli się skutkami mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2;
as) zintensyfikowali współpracę z Indiami w takich kwestiach jak stany zagrożenia zdrowia, produkty farmaceutyczne i innowacje cyfrowe w dziedzinie zdrowia, aby zapewnić w Indiach - jako największym producencie i eksporterze leków generycznych oraz aktywnym podmiocie w dziedzinie zdrowia na świecie na forach wielostronnych - powszechne zabezpieczenie zdrowotne; działali zgodnie z zobowiązaniem do ożywienia współpracy w zakresie badań i innowacji w dziedzinie zdrowia; zwiększyli wysiłki na rzecz znalezienia szybkiego rozwiązania, które nie wpłynie negatywnie na kwestie merytoryczne, w kwestii powszechnego dostępu do niedrogich produktów farmaceutycznych;
at) z zadowoleniem przyjęli ustanowienie Rady ds. Handlu i Technologii i skutecznie ją wykorzystali; uznali znaczny potencjał kwestii cyfrowych - takich jak infrastruktura cyfrowa i łączność, polityka cyfrowa, ochrona i przepływ danych oraz cyberbezpieczeństwo - w partnerstwie UE-Indie; zacieśnili współpracę w zakresie obliczeń wielkiej skali i technologii kwantowych, a tym samym zadbali o postęp w rozwiązaniach technologicznych w wielu sektorach; uznali, że mając wsparcie Indii, UE jest lepiej przygotowana do rozwijania globalnych standardów w sektorze cyfrowym; odnotowali różnice w poglądach UE i Indii na temat ochrony danych i transgranicznego przekazywania danych; wyrazili zaniepokojenie faktem, że Indie łączą ochronę danych ze swoim bezpieczeństwem narodowym, co tworzy przeszkodę w dostosowaniu indyjskich i europejskich przepisów dotyczących danych; zachęcali jednak do pracy nad ustanowieniem wspólnych standardów, które chronią prywatność i dane, zapewniają odpowiednie zabezpieczenia i ułatwiają nowoczesne stosunki handlowe i współpracę w zakresie bezpieczeństwa;
au) współpracowali z Indiami w prowadzeniu globalnego dyskursu na temat bezpiecznego, etycznego i odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji oraz rozwijali sztuczną inteligencję opartą na prawach człowieka; zachęcali do wspólnych wysiłków na rzecz wyznaczenia międzynarodowych standardów i wytycznych dotyczących odpowiedzialnego wdrażania sztucznej inteligencji, które priorytetowo traktują kwestie praw człowieka i względy etyczne;
av) poczynili postępy w realizacji wspólnego zobowiązania, aby nie ograniczać ani nie zakazywać wybiórczo działalności platform mediów społecznościowych i nie ograniczać wolności wypowiedzi w internecie ani nie odcinać całkowicie dostępu do internetu i telekomunikacji, a jednocześnie określili wspólne standardy dla gospodarki cyfrowej, które powinny być oparte na prawach człowieka; wyraża zaniepokojenie doniesieniami o zakupie i stosowaniu przez rząd indyjski oprogramowania szpiegowskiego, a także setkami fałszywych mediów i organizacji pozarządowych kontrolowanych przez rząd, w tym również z myślą o atakowaniu instytucji międzynarodowych;
aw) zachęcali UE i Indie do zacieśnienia współpracy w dziedzinie nauki i technologii, zwłaszcza przez tworzenie powiązań między projektami europejskimi i inicjatywami indyjskimi w obszarze zielonych technologii, infrastruktury wodnej i innowacji cyfrowych;
ax) w dalszym ciągu ułatwiali mobilność między UE a Indiami, w tym mobilność naukowców, migrantów zarobkowych, studentów, wysoko wykwalifikowanych pracowników i artystów, a także kontakty międzyludzkie we wszystkich sektorach istotnych dla partnerstwa UE-Indie;
°
° °
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, a także organom ustawodawczym i rządowi Indii.