Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie europejskiej świadomości historycznej (2023/2112(INI))

P9_TA(2024)0030
Europejska świadomość historyczna Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie europejskiej świadomości historycznej (2023/2112(INI))
(C/2024/5721)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 września 2019 r. w sprawie znaczenia europejskiej pamięci historycznej dla przyszłości Europy 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 2 kwietnia 2009 r. w sprawie świadomości europejskiej i totalitaryzmu 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/692 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Obywatele, równość, prawa i wartości" oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 8 marca 2022 r. w sprawie roli kultury, edukacji, mediów i sportu w walce z rasizmem 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 6 kwietnia 2022 r. w sprawie realizacji działań w zakresie edukacji obywatelskiej 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 14 grudnia 2022 r. w sprawie realizacji Nowego europejskiego programu na rzecz kultury i strategii UE w dziedzinie międzynarodowych stosunków kulturalnych 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 21 stycznia 2021 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz równouprawnienia płci 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 18 września 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Unijny plan działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025" (COM(2020)0565),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 czerwca 2016 r. w sprawie zapobiegania radykalizacji postaw prowadzącej do brutalnego ekstremizmu (COM(2016)0379),

- uwzględniając Europejską konwencję kulturalną z 19 grudnia 1954 r. 9 ,

- uwzględniając przeprowadzone przez parlamentarną Komisję Kultury i Edukacji badanie pt. "Europejska pamięć historyczna: strategie polityczne, wyzwania i perspektywy" 10 ,

- uwzględniając przeprowadzone przez parlamentarną Komisję Kultury i Edukacji badanie pt. "Europejska tożsamość" 11 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0402/2023),

A. mając na uwadze, że złożona, pełna konfliktów i budząca spory przeszłość Europy stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę na integrację europejską, a oparta na wiedzy świadomość historyczna wzmacnia wzajemne zrozumienie i tolerancję;

B. mając na uwadze, że niesprawiedliwość ze względu na płeć, przekonania lub pochodzenie etniczne, między innymi w formie antysemityzmu i antycyganizmu, od wieków są obecne w historii Europy i wpływają zarówno na nią, jak i na resztę świata;

C. mając na uwadze, że uważne podejście do historii, w tym przypadków niesprawiedliwości, pomaga nam zwalczać różne formy nietolerancji i nierówności oraz budować bardziej integracyjne społeczeństwa;

D. mając na uwadze, że historii nigdy nie można relatywizować, zniekształcać ani fałszować do celów politycznych;

E. mając na uwadze, że negowanie historii i inne formy jej stronniczej interpretacji stanowią poważne zagrożenie, prowadzą do braku zaufania i do konfliktów między ludami i narodami oraz osłabiają starania na rzecz sprawiedliwości historycznej i pojednania;

F. mając na uwadze, że zajmowanie się przeszłością wymaga jak największej bezstronności i obiektywizmu zarówno w badaniach historycznych, jak i w sferze politycznej;

G. mając na uwadze, że pamięć historyczna ma w sobie dużą dozę subiektywizmu, ponieważ wybieranie, co zapamiętać i jak zinterpretować przeszłość, zawsze wiąże się z ocenami wartościującymi;

H. mając na uwadze, że chociaż istnieją fakty historyczne oparte na profesjonalnej pracy historyków obejmującej badania, nauczanie oraz zachowane źródła historyczne i miejsca o szczególnym znaczeniu historycznym, nie ma jednej monolitycznej, niepodważalnej i stale utrzymującej się prawdy historycznej, którą jakaś grupa lub naród może zmonopolizować, upierać się, że należy ona wyłącznie do nich, i wykorzystywać, by negować istnienie innych ludów, narodów lub państw;

I. mając na uwadze, że podejścia interdyscyplinarne i kontekstualizacja to podstawowe elementy edukacji historycznej, która musi być powiązana z europejską edukacją obywatelską oraz programami wymiany i mobilności;

J. mając na uwadze, że promowanie krytycznej świadomości historycznej ponad granicami - między innymi poprzez edukację - jest kluczowe, by Europejczycy mogli rozumieć przeszłość i się z nią pogodzić, raźnie stawiać czoła teraźniejszości i pracować na rzecz wspólnej przyszłości;

K. mając na uwadze, że europejska świadomość historyczna jest rozumiana jako indywidualna i zbiorowa umiejętność rozumienia, krytycznej oceny i wyciągania wniosków z historii, ułatwiająca dostrzeżenie nierozerwalnego związku i współzależności między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością;

Rozliczanie przeszłości Europy jako zagrożenie i szansa

1. przyznaje, że z uwagi na różnorodne i często rozbieżne historie europejskich narodów i państw wszelkie próby zajmowania się historią na szczeblu politycznym są trudne i potencjalnie niebezpieczne oraz że próby sterowania upamiętnianiem i interpretacją przeszłości zawsze okazują się wyzwaniem;

2. podkreśla potencjał zasady "historia nauczycielką życia" i uważa, że szczególnie tragiczne okresy i mroczne oblicza historii Europy to nie tylko dobitne przypomnienie błędów, których nie można powtórzyć, ale również wezwanie do wspólnego działania dla dobra demokratycznych i otwartych społeczeństw w Unii i na świecie;

3. uważa, że każdy demokratyczny organ polityczny musi podchodzić do historii w sposób odpowiedzialny, skupiony na wspólnych europejskich wartościach, oparty na faktach i krytyczny, aby uwrażliwiać obecne i przyszłe pokolenia tak na osiągnięcia, jak i na niedociągnięcia przeszłości, wzmacniać autorefleksyjny dyskurs publiczny oraz zrozumienie i pojednanie wewnątrz poszczególnych grup społecznych, narodów i państw oraz między nimi;

Polityka przeszłości w Unii Europejskiej - ocena krytyczna

4. podkreśla, że potrzebna jest uczciwa ocena "polityki przeszłości" Unii, poprzez którą stara się ona zwiększać legitymizację projektu europejskiego i wzmacniać poczucie przynależności Europejczyków i pokojową koegzystencję narodów zamieszkujących nasz kontynent oraz która będzie dotyczyła w równym stopniu sukcesów i istniejących niedociągnięć, a także tego, jak do tej pory zachęcano obywateli do interakcji z historią;

5. uznaje szereg wcześniejszych i obecnych inicjatyw na szczeblu europejskim, które służą wspieraniu wspólnej europejskiej pamięci historycznej, w tym Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu, Europejski dzień pamięci ofiar wszystkich reżimów totalitarnych i autorytarnych, ustanowienie specjalnego komponentu pamięci o przeszłości w dawnych programach "Europa dla Obywateli" i obecnych programach "Obywatelstwo, równość, prawa i wartości" oraz różne rezolucje Parlamentu, na przykład z 2 kwietnia 2009 r. w sprawie świadomości europejskiej i totalitaryzmu oraz z 19 września 2019 r. w sprawie znaczenia europejskiej pamięci historycznej dla przyszłości Europy;

6. wyraża zaniepokojenie utrzymującą się ukrytą konkurencją i częściową niekompatybilnością między różnymi ramami i kulturami pamięci w Europie, nie tylko między Europą Zachodnią i Wschodnią, ale także między niektórymi krajami i narodami w poszczególnych częściach kontynentu; podkreśla, że wszystkie kraje europejskie mają zbieżne i rozbieżne doświadczenia, które należą do wspólnej europejskiej historii; zwraca uwagę na zbrodnie popełnione przez nazistowskie, faszystowskie i komunistyczne reżimy totalitarne oraz w czasach kolonializmu, a także na rolę, jaką zbrodnie te odegrały w kształtowaniu postrzegania historii w Europie; podkreśla, że należy zniwelować istniejące podziały regionalne i ideologiczne w świadomości historycznej między krajami i narodami europejskimi, aby stworzyć wspólną płaszczyznę dialogu oraz osiągnąć wzajemne zrozumienie i szacunek;

7. zauważa, że z jednej strony koszmary przeszłości tworzą "negatywny mit założycielski" i silne poczucie celu europejskiego projektu pokojowego, ale z drugiej fakt, że Unia skupia się głównie na opowiadaniu swojej historii od negatywnej strony, grozi pielęgnowaniem teleologicznej, nadmiernie uproszczonej, czarnobiałej wizji przeszłości, co może utrudniać pełne zrozumienie skomplikowanych dziejów Europy i ograniczać chęć do kwestionowania stereotypów i świętych krów historii narodowej;

Oparta na wiedzy europejska świadomość historyczna

8. uznaje, że szersze i bardziej całościowe rozumienie historii Europy jest konieczne, aby wykształciła się krytyczna i autorefleksyjna europejska świadomość historyczna, czemu posłuży zwłaszcza poszerzenie obszaru zainteresowania obecnych europejskich inicjatyw na rzecz pamięci o przeszłości oraz należyte uwzględnianie grup, które dotąd były niedostatecznie reprezentowane, i innowacyjnego nauczania historii;

9. podkreśla znaczenie odejścia od europejskiej "kultury pamięci", która jest w przeważającej mierze odgórna i nastawiona na określanie, co Europejczycy powinni pamiętać, w kierunku oddolnej i kierowanej przez obywateli "kultury pamiętania", opartej na wspólnych zasadach i wartościach europejskich, skupiającej się na rozwijaniu zdolności do krytycznego przepracowywania przeszłości na szczeblu lokalnym regionalnym, krajowym i europejskim, w które zaangażowane są organizacje społeczeństwa obywatelskiego;

10. uznaje kluczowe znaczenie oparcia europejskiego podejścia do przeszłości na naszych podstawowych wartościach zapisanych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej oraz na tradycjach religijnych i filozoficznych leżących u podstaw takich wartości, a także stworzenia otwartego pola do dyskusji, co umożliwi zajęcie się trudnymi elementami narodowych historii oraz wzajemne zrozumienie i pojednanie wewnątrz narodów europejskich, między nimi samymi oraz między nimi a resztą świata;

11. uważa, że wolność nauczania, uczenia się i prowadzenia badań, w tym bezpłatny dostęp do archiwów i źródeł, wraz ze swobodą wypowiedzi artystycznej, jest niezbędna do tworzenia i rozpowszechniania bezstronnej i opartej na dowodach wiedzy w społeczeństwach demokratycznych, w szczególności krytycznego podejścia do historii; wzywa Komisję i państwa członkowskie do ochrony tych swobód między innymi za pomocą unijnego mechanizmu praworządności, ponieważ są obecnie zagrożone, czego szczególnie dowodzą przypadki niewłaściwego stosowania przepisów dotyczących pamięci;

12. podkreśla kluczową rolę edukacji i wzywa państwa członkowskie do zaktualizowania ich obecnych programów i metodologii nauczania, aby przesunąć nacisk z historii narodowej na historię europejską i globalną oraz skupić się w większym stopniu na ponadnarodowym rozumieniu historii, w szczególności przez uwzględnienie różnych sposobów patrzenia na historię oraz wspieranie stylów nauczania, które przedkładają refleksję i dyskusję ponad przekazywanie wiedzy i są przede wszystkim nastawione na nauczenie uczniów jak, a nie co myśleć;

13. podkreśla, jak ważna jest nauka o integracji europejskiej, historii, instytucjach i podstawowych wartościach Unii oraz o obywatelstwie europejskim, aby wykształciło się europejskie poczucie przynależności; apeluje, aby nauczanie o europejskiej historii i integracji, które należy rozpatrywać w kontekście globalnym, oraz europejska edukacja obywatelska stały się integralną częścią krajowych systemów edukacji; docenia wysiłki podejmowane na szczeblu unijnym, aby poszerzać wiedzę o Unii i jej historii, w tym akcje "Jean Monnet"; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by starały się - między innymi za pośrednictwem grupy roboczej europejskiego obszaru edukacji ds. równości i wartości - osiągnąć konkretne rezultaty w rozwoju europejskiej świadomości historycznej oraz by wspólnie opracowały "Podręcznik UE" na zajęcia objęte programem nauczania, który będzie zawierał wspólne wytyczne oraz bezstronne fakty i dane liczbowe do wykorzystania w nauczaniu historii Europy;

14. uważa, że szowinizm, stereotypy płciowe, asymetria władzy i nierówności strukturalne są głęboko zakorzenione w historii Europy i ubolewa, że w nauczaniu historii brakuje wielokulturowości i uwzględniania aspektu płci; uważa, że kluczowe znaczenie ma zajęcie się kwestią marginalizacji kobiet i innych niedostatecznie reprezentowanych grup społecznych w historii, i wzywa państwa członkowskie, by dopilnowały, aby w krajowych programach nauczania stawiano na to odpowiedni nacisk;

15. podkreśla, że nauczanie historii powinno być interdyscyplinarne i intersekcjonalne oraz należy w nim stosować innowacyjne i ukierunkowane na osobę uczącą się metody, takie jak metody interaktywne, narracyjne i oparte na wyciąganiu wniosków dla wszystkich pokoleń, z wykorzystaniem kompleksowego zestawu źródeł, technologii i materiałów edukacyjnych, w tym transgranicznych i transnarodowych podręczników i historii przekazywanej ustnie, oraz promować umiejętności analityczne i krytyczne myślenia;

16. uznaje centralną rolę, jaką odgrywają nauczyciele w kształtowaniu się i przekazywaniu kompetencji, które są konieczne do zrozumienia i krytycznej oceny faktów historycznych, oraz podkreśla, jak ważne jest, by nauczyciele nie tylko otrzymywali odpowiednie szkolenie, ale również nieustannie doskonalili się zawodowo, w tym angażowali się w partnerskie uczenie się i wymianę najlepszych praktyk na szczeblu zarówno krajowym, jak i ponadnarodowym; podkreśla w tym kontekście wartość akademii nauczycielskich Erasmus+;

17. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia nauczycielom (historii) zindywidualizowanych materiałów i szkoleń, które umożliwią im poznanie ponadnarodowych aspektów i bogactwa historii, odpowiednich metod dydaktycznych i zasad nowoczesnego nauczania i których głównym celem będzie kształcenie autorefleksyjnych młodych ludzi;

18. podkreśla, że ogromne znaczenie ma gromadzenie danych oraz porównywanie i ocenianie metod i narzędzi nauczania historii, oraz z zadowoleniem przyjmuje prace wyspecjalizowanych organizacji zarówno rządowych, jak i pozarządowych działających w tej dziedzinie, w tym obserwatorium nauczania historii w Europie Rady Europy i EUROCLIO; podkreśla, że do obserwatorium powinno przystąpić więcej państw członkowskich UE;

19. zauważa, że muzea mają potencjał, by krytycznie zajmować się budzącą spory historią Europy, a jednocześnie szerzyć wiedzę o przeszłości i budować świadomość historyczną, czego najlepszym przykładem jest Dom Historii Europejskiej, sztandarowy projekt, na który należy przeznaczyć odpowiednie zasoby, aby umożliwić mu szersze oddziaływanie na opinię publiczną w Europie;

20. podkreśla, jak ważne jest zachowywanie bogatego dziedzictwa kulturowego i historycznego Europy oraz miejsc pamięci, zwłaszcza dla budowania krytycznej świadomości historycznej, pod warunkiem że nie nadużywa się ich do celów ideologicznych, oraz podkreśla rolę, jaką w tym względzie mogą odegrać znak dziedzictwa europejskiego i niezależne instytucje promujące dziedzictwo europejskie, zarówno materialne, jak i niematerialne; zachęca państwa członkowskie, by wzmogły wysiłki na rzecz określania i ochrony miejsc pamięci demokratycznej, zwłaszcza tych związanych z grupami niedostatecznie reprezentowanymi; podkreśla potencjał Europeany jako europejskiej biblioteki cyfrowej, archiwum, muzeum i platformy edukacyjnej;

21. dostrzega potencjał mediów cyfrowych i rosnący poziom cyfryzacji w nauczaniu, a jednocześnie wyraża głębokie zaniepokojenie coraz większym wykorzystywaniem kanałów cyfrowych do manipulacji politycznych i rozpowszechniania dezinformacji, w tym tych dotyczących historii, czego przykładem jest rosyjski rewizjonizm historyczny, który towarzyszy rosyjskiej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wzmogły wysiłki na rzecz rozwoju umiejętności korzystania z mediów i umiejętności cyfrowych oraz wyposażenia nauczycieli i uczniów w odpowiednie kompetencje i narzędzia, które ułatwią im oparte na faktach nauczanie historii oraz umożliwiają im identyfikację, kontekstualizację i analizę tradycyjnych i współczesnych źródeł historycznych;

22. podkreśla, że transgraniczne możliwości mobilności edukacyjnej oferowane przez programy europejskie i inne programy mobilności sprzyjają wymianie pomysłów, upowszechnianiu wiedzy przekrojowej i zrozumieniu międzykulturowemu, pomagają pokonywać bariery krajowe i zapewniają lepsze zrozumienie przeszłości i teraźniejszości;

23. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzmocnienia narzędzi dostępnych obecnie na szczeblu europejskim, aby rozwijać krytyczną i (auto)refleksyjną europejską świadomość historyczną - obejmuje to zwłaszcza program Erasmus +, który promuje mobilność i międzykulturowe uczenie się jako kluczowe narzędzia lepszego rozumienia innych kultur i narodów, oraz program CERV, który wspiera transgraniczne projekty pamięci o przeszłości i promuje zaangażowanie obywatelskie;

24. zwraca się do instytucji europejskich, państw członkowskich, krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących, instytucji edukacyjnych i podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, by bardziej zdecydowanie starały się wspierać pojednanie, powstrzymywały się od wszelkich prób wykorzystywania historii do celów politycznych i reagowały na takie próby oraz zwalczały rewizjonizm historyczny i negowanie historii zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza nią; przypomina, jak ważne są te działania dla przyszłych rozszerzeń Unii;

Spojrzenie na spuściznę przeszłości i przyszłość UE

25. opowiada się za ideałami kultury pamiętania i świadomości historycznej w oparciu o wspólne europejskie wartości i praktyki podchodzenia do przeszłości bez nadmiernego spłaszczania lub upraszczania historii;

26. wyraża nadzieję, że krytyczna autorefleksja wokół historii i odpowiedzialności historycznej na szczeblu krajowym doprowadzi do powstania prawdziwie europejskiego refleksyjnego dyskursu o przeszłości kontynentu, przy czym historia nie będzie nadużywana do celów politycznych, a europejskie ludy stworzą wspólnotę losów w oparciu o wspólne prace historyczne;

27. przewiduje, że pamięci zbiorowe będą współtworzyć i ostatecznie połączą się w europejską sferę publiczną, w której rozbieżne kultury pamięci będą raczej się uzupełniać niż ze sobą rywalizować, oraz że historia stanie się przedmiotem działań obywatelskich zamiast politycznych;

°

° °

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 171 z 6.5.2021, s. 25.
2 Dz.U. C 137 E z 27.5.2010, s. 25.
3 Dz.U. L 156 z 5.5.2021, s. 1.
4 Dz.U. C 205 z 20.5.2022, s. 17.
5 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 15.
6 Dz.U. C 434 z 15.11.2022, s. 31.
7 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 78.
8 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 208.
10 Badanie - "European Historical Memory: Policies, Challenges and Perspectives" [Europejska pamięć historyczna: strategie polityczne, wyzwania i perspektywy] (wydanie drugie), Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej, Departament Tematyczny ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności, kwiecień 2015 r.
11 Badanie - "European Identity" [Europejska tożsamość], Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej, Departament Tematyczny B ds. Polityki Strukturalnej i Polityki Spójności, kwiecień 2017 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5721

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie europejskiej świadomości historycznej (2023/2112(INI))
Data aktu: 17/01/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024