Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie stosowania postanowień Traktatu dotyczących parlamentów narodowych (2023/2084(INI))

P9_TA(2024)0023
Wdrożenie postanowień Traktatu dotyczących parlamentów narodowych

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie stosowania postanowień Traktatu dotyczących parlamentów narodowych (2023/2084(INI))

(C/2024/5714)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 5 o przyznawaniu kompetencji oraz pomocniczości, art. 10 ust. 1 o demokracji przedstawicielskiej, art. 10 ust. 2 o reprezentowaniu obywateli UE, art. 10 ust. 3 o prawie obywateli UE do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii, art. 10 ust. 4 o roli europejskich partii politycznych, art. 11 o demokracji uczestniczącej, art. 12 o roli parlamentów narodowych, art. 48 ust. 3 o zwykłej procedurze zmiany oraz art. 48 ust. 7 (klauzula pomostowa),

- uwzględniając Protokół nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej 1 , załączony do traktatu z Amsterdamu, jak również Protokół nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności 2 , załączony do Traktatu z Lizbony,

- uwzględniając art. 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 41 i 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając swoje rezolucje z 7 maja 2009 r. w sprawie rozwoju stosunków pomiędzy Parlamentem Europejskim a parlamentami krajowymi w kontekście postanowień traktatu z Lizbony 3 , z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi 4  oraz z 19 kwietnia 2018 r. w sprawie stosowania postanowień Traktatu dotyczących parlamentów narodowych 5 ,

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (COM(2021)0734),

- uwzględniając sprawozdanie roczne Komisji w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz w sprawie stosunków z parlamentami narodowymi za rok 2018 z dnia 11 lipca 2019 r. (COM(2019)0333), za rok 2019 z dnia 30 czerwca 2020 r. (COM(2020)0272), za rok 2020 z dnia 23 lipca 2021 r. (COM(2021)0417) oraz za rok 2021 z dnia 1 sierpnia 2022 r. (COM(2022)0366),

- uwzględniając sprawozdania roczne Dyrekcji ds. Stosunków z Parlamentami Narodowymi w Parlamencie Europejskim, w szczególności sprawozdanie na temat stosunków między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi z 2022 r.,

- uwzględniając swoje rezolucje z 20 stycznia 2021 r. w sprawie kontroli stosowania prawa Unii Europejskiej w latach 2017, 2018 i 2019 6  oraz z 19 maja 2022 r. w sprawie sprawozdania Komisji na temat praworządności z 2021 r. 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 czerwca 2021 r. w sprawie sprawności regulacyjnej Unii Europejskiej oraz pomocniczości i proporcjonalności - sprawozdanie w sprawie lepszego stanowienia prawa obejmujące lata 2017, 2018 i 2019 8 ,

- uwzględniając sprawozdanie grupy zadaniowej ds. zasad pomocniczości, proporcjonalności i "robić mniej, ale efektywniej" z dnia 1o lipca 2018 r. zatytułowane "Active subsidiarity - a new way of working" ["Aktywna pomocniczość - nowy sposób pracy"] 9 ,

- uwzględniając swoje rezolucje z 15 stycznia 2020 r. w sprawie stanowiska Parlamentu Europejskiego dotyczącego konferencji w sprawie przyszłości Europy 10  oraz z 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy 11 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 czerwca 2022 r. w sprawie apelu o zwołanie konwentu w celu zmiany traktatów 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 22 listopada 2023 r. w sprawie propozycji Parlamentu Europejskiego dotyczących zmiany Traktatów 13 ,

- uwzględniając art. 13 Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej, który przewiduje organizowanie konferencji międzyparlamentarnych w celu omawiania polityki budżetowej oraz innych kwestii objętych Traktatem,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 marca 2023 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2023 r. 14 ,

- uwzględniając konkluzje prezydencji po Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej, która odbyła się w Pradze 24 i 25 kwietnia 2023 r. 15 ,

- uwzględniając konkluzje z posiedzenia plenarnego LXIX Konferencji Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC), które odbyło się w Sztokholmie od 14 do 16 maja 2023 r. 16 ,

- uwzględniając deklarację z Léon w sprawie parlamentaryzmu przyjętą na konferencji z okazji Międzynarodowego Dnia Parlamentaryzmu - Wzmacnianie parlamentów w celu umocnienia demokracji, która odbyła się w Léon 30 czerwca i 1 lipca 2023 r. 17 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu oraz art. 1 ust. 1 lit. e) decyzji Konferencji Przewodniczących z dnia 12 grudnia 2002 r. dotyczącej procedury udzielania zgody na sporządzanie sprawozdań z własnej inicjatywy oraz załącznik 3 do tej decyzji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0429/2023),

A. mając na uwadze, że aktywny udział parlamentów narodowych w sprawach europejskich i wzmocniona kontrola rządów krajowych przez parlamenty narodowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia demokratycznej rozliczalności i legitymacji systemu instytucji unijnych;

B. mając na uwadze, że parlamenty narodowe "aktywnie przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania Unii" (art. 12 TUE), a także wraz z Parlamentem Europejskim odgrywają zasadniczą rolę we wzmacnianiu legitymacji demokratycznej projektu europejskiego, w zwiększaniu zaufania obywateli oraz w przyczynianiu się do zrównoważoności i odporności projektu europejskiego;

C. mając na uwadze, że istniejące narzędzia pozwalające parlamentom narodowym uczestniczyć w sprawach europejskich są w dużej mierze nieznane zarówno decydentom, jak i obywatelom; mając na uwadze, że trzeba informować o tych narzędziach;

D. mając na uwadze, że odpowiedzialność parlamentarna i kontrola rządów krajowych w sprawach europejskich, zależne od specyfiki praktyk krajowych, stanowią podstawę roli parlamentów narodowych wynikającej z obecnych ram traktatu europejskiego;

E. mając na uwadze, że tę rozliczalność i kontrolę może ułatwić większa przejrzystości w Radzie, zwłaszcza głosowań i stanowisk państw członkowskich; mając na uwadze, że parlamenty narodowe i Parlament Europejski powinny zwiększyć presję na Radę, aby działała bardziej przejrzyście i ponosiła większą odpowiedzialność w całym procesie legislacyjnym; mając ponadto na uwadze, że dzięki dostępowi do dokumentów innych instytucji UE parlamenty narodowe mogą właściwie sprawować kontrolę;

F. mając na uwadze, że brak przejrzystości w unijnych procesach legislacyjnych i decyzyjnych grozi osłabieniem nie tylko prerogatyw parlamentów narodowych wynikających z traktatów i odpowiednich protokołów, przede wszystkim ich roli w kontrolowaniu rządów krajowych reprezentowanych w Radzie;

G. mając na uwadze, że pluralizm parlamentarny wzbogaca debatę na szczeblu europejskim, a zatem jest bardzo korzystny dla Unii i reprezentacji mniejszości parlamentarnych w sprawach europejskich oraz pomaga równoważyć większość w każdym parlamencie przy jej pełnym poszanowaniu i stosownie do jej proporcji; mając na uwadze, że poglądy i reprezentację krajowych mniejszości parlamentarnych należy brać pod uwagę na szczeblu UE i że mogą okazać się one przydatne m.in. w przyszłym przeglądzie traktatów UE, a jednocześnie należy szanować kompetencje parlamentów narodowych w zakresie ich reprezentacji;

H. mając na uwadze, że w protokole nr 2 (art. 6) uznano, że parlamenty krajowe mogą konsultować się z parlamentami regionalnymi mającymi kompetencje ustawodawcze, jednak rola parlamentów regionalnych w dużej mierze zależy od ustaleń krajowych i bardzo często pozostaje doradcza; mając na uwadze, że Komisja, Rada, państwa członkowskie i ich parlamenty narodowe powinny brać tę rolę pod uwagę i wspierać zaangażowanie parlamentów regionalnych posiadających uprawnienia ustawodawcze, zwłaszcza gdy może to mieć wpływ na wyłączne kompetencje regionalne;

I. mając na uwadze, że wielu członków Komitetu Regionów ma regionalny mandat wyborczy; mając na uwadze, że można by przeprowadzić debatę o roli Komitetu Regionów w zbliżaniu parlamentów regionalnych do ogólnego procesu integracji i we wzmacnianiu demokracji europejskiej;

J. mając na uwadze, że parlamentów narodowych i ich roli w ramach instytucjonalnych UE dotyczył szereg propozycji zawartych w sprawozdaniu z wyników końcowych Konferencji w sprawie przyszłości Europy; mając na uwadze, że doświadczenia z Konferencji w sprawie przyszłości Europy ukazały owocny sojusz między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim;

K. mając na uwadze, że parlamenty narodowe odgrywają pewną rolę we wszystkich rewizjach traktatów europejskich, zwłaszcza w celu wzmocnienia wymiaru parlamentarnego i życia demokratycznego UE; mając na uwadze, że w rezolucji z 9 czerwca 2022 r. Parlament Europejski zaapelował o zwołanie konwentu w celu rewizji traktatów;

L. mając na uwadze, że do umocnienia europejskiej przestrzeni publicznej mógłby się przyczynić szereg forów poświęconych programowi działania UE, a takie fora można by wylansować w ramach wspólnego "Tygodnia Europejskiego", podczas którego członkowie izb parlamentów narodowych i regionalnych omawialiby jednocześnie sprawy europejskie z komisarzami, posłami do Parlamentu Europejskiego i ministrami urzędującej prezydencji w Radzie UE; mając na uwadze, że dla rozwoju prawdziwej europejskiej sfery publicznej korzystne byłoby również zwiększenie świadomości, uczestnictwa i dialogu z obywatelami;

M. mając na uwadze, że należy również zwiększyć zaangażowanie parlamentów narodowych w sprawy UE w odniesieniu do poszczególnych tematów, komisji lub spraw bieżących; mając na uwadze, że format międzyparlamentarnych posiedzeń komisji należy jeszcze dopracować;

N. mając na uwadze, że parlamenty narodowe są zainteresowane większym zaangażowaniem w treść polityki i strategii UE, a nie tylko w ramach systemu wczesnego ostrzegania (SWO), który dotyczy wyłącznie pomocniczości;

O. mając na uwadze, że wdrożenie prawa parlamentów narodowych do kontrolowania zgodności z zasadą pomocniczości na podstawie SWO wzmocniło zaangażowanie parlamentów narodowych w proces decyzyjny UE;

P. mając na uwadze, że uzasadnione opinie parlamentów narodowych wzmacniają europejski proces legislacyjny dzięki ocenie przestrzegania zasady pomocniczości; mając na uwadze, że ośmiotygodniowy okres określony w art. 4 protokołu nr 1 nie wystarcza, by terminowo monitorować przestrzeganie zasady pomocniczości, i należy go wydłużyć w przyszłej rewizji Traktatu;

Q. mając na uwadze, że europejskie partie polityczne odgrywają kluczową rolę w zmniejszaniu dystansu między UE a parlamentami narodowymi; mając na uwadze, że przeszkody regulacyjne uniemożliwiają bardziej znaczące zaangażowanie europejskich partii politycznych i partii krajowych; mając na uwadze, że można rozważyć wprowadzenie innowacyjnych, skuteczniejszych narzędzi współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim, łącznie z intensywniejszym dialogiem między rodzinami politycznymi i grupami politycznymi;

R. mając na uwadze, że w sprawozdaniu w sprawie stosowania postanowień Traktatu z 2018 r. zalecono, aby parlamenty narodowe mogły przedstawiać konstruktywne propozycje do rozważenia przez Komisję, z należytym uwzględnieniem przysługującego jej prawa inicjatywy;

S. mając na uwadze, że Konferencja w sprawie przyszłości Europy zaleciła, aby parlamentom narodowym i parlamentom regionalnym mającym kompetencje ustawodawcze "umożliwić proponowanie inicjatywy ustawodawczej na szczeblu europejskim", przez co mogłyby przedstawiać konstruktywne propozycje do rozważenia przez Komisję, z należytym uwzględnieniem przysługującego jej prawa inicjatywy, po uprzednim uzyskaniu poparcia Parlamentu; mając na uwadze, że w obecnej kadencji Parlament Europejski wielokrotnie zwracał uwagę na cel, jakim jest przyznanie mu pełnego prawa inicjatywy;

T. mając na uwadze, że w rezolucji z 9 czerwca 2022 r. Parlament wezwał do ustanowienia ogólnego bezpośredniego prawa inicjatywy ustawodawczej dla Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że po przyznaniu tego prawa procedury "zielonej kartki" powinny być kierowane do Parlamentu;

U. mając na uwadze, że nie można uznać wdrożenia procedury "czerwonej kartki" za odpowiedni ani konstruktywny sposób na zwiększenie udziału parlamentów narodowych w integracji europejskiej;

V. mając na uwadze, że IPEX - czyli platformę ciągłej wymiany informacji między parlamentami narodowymi oraz między parlamentami narodowymi a instytucjami europejskimi - należy dalej rozwijać zgodnie z jej strategią cyfrową; mając na uwadze, że Parlament Europejski odgrywa w tym względzie ważną rolę wspierającą;

W. mając na uwadze, że zgodnie z art. 70, 85 i 88 TFUE parlamenty narodowe posiadają stosowne kompetencje w obszarach wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, więc powinny odgrywać w przyszłości ważną rolę w unijnej polityce bezpieczeństwa i obrony, również na bazie konferencji międzyparlamentarnej w sprawie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPZiB/WPBiO), zgodnie z art. 10 protokołu nr 1;

Kontrola działalności rządów w sprawach europejskich

1. uważa, że wdrożenie praw i obowiązków parlamentów narodowych wynikających z Traktatu z Lizbony zwiększyło ich rolę w europejskich ramach konstytucyjnych i zapewniło w ten sposób większy pluralizm i legitymację demokratyczną oraz lepsze funkcjonowanie Unii;

2. uważa, że odpowiedzialność rządów krajowych przed parlamentami narodowymi, uznana w art. 10 ust. 2 TUE, jest podstawą roli izb parlamentów narodowych w Unii Europejskiej; uważa, że parlamenty narodowe są partnerami w kwestii utrzymania równowagi instytucjonalnej UE; zachęca parlamenty narodowe, aby w pełni korzystały ze swoich uprawnień europejskich oraz wywierały bezpośredni wpływ na treść europejskich strategii politycznych i nadzorowały je, w szczególności w drodze monitorowania działalności rządów jako członków Rady Europejskiej; wzywa posłów do parlamentów narodowych i regionalnych, by rozwijali unijne sumienie przy podejmowaniu decyzji i dostrzegali bezpośredni wpływ polityki UE na swoich wyborców; pochwala dobre doświadczenia we współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim i uważa, że mogą one być naturalnymi sojusznikami w kształtowaniu silniejszego parlamentarnego wymiaru UE;

3. wzywa państwa członkowskie do zagwarantowania parlamentom narodowym wystarczająco dużo czasu, możliwości i zasobów oraz niezbędnego dostępu do informacji, aby mogły pełnić swą konstytucyjną rolę w zakresie nadzoru i legitymizować tym samym działania rządów, gdy podejmują one działania na szczeblu europejskim; przypomina o znaczeniu dostępu do informacji i uznaje, że Rada musi przyjąć niezbędne zabezpieczenia w zakresie bezpieczeństwa dokumentów, przy jednoczesnym zapewnieniu parlamentom narodowym możliwości sprawowania demokratycznej kontroli nad swoimi rządami, m.in. poprzez dostęp do bazy danych ustawodawczych Rady, i przy pełnym poszanowaniu poufności;

4. uważa, że przejrzystość metod pracy i procesu podejmowania decyzji instytucji UE stanowi warunek wstępny umożliwiający parlamentom narodowym skuteczne wypełnianie powierzonej im roli instytucjonalnej wynikającej z traktatów; wzywa zatem do ujawniania stanowisk i tego, jak państwa członkowskie głosują w Radzie; wzywa ponadto parlamenty narodowe do pełnego wykorzystania powierzonych im uprawnień, między innymi przez odpowiednie dostosowanie wewnętrznej organizacji, harmonogramów prac i regulaminów; zobowiązuje siebie oraz zachęca parlamenty narodowe do wprowadzenia bardziej innowacyjnych i skuteczniejszych narzędzi współpracy politycznej i administracyjnej, m.in. intensywniejszych form wymiany i dialogu między europejskimi politycznymi rodzinami i grupami;

5. zachęca instytucje europejskie i parlamenty narodowe do wzmocnionego dialogu politycznego oraz przypomina, że decyzje należy podejmować zgodnie z uprawnieniami konstytucyjnymi, traktatami i dorobkiem prawnym UE oraz z uwzględnieniem jasno zdefiniowanych uprawnień decyzyjnych organów lokalnych, regionalnych, krajowych i europejskich;

6. uważa, że dostosowanie europejskiego semestru do programu działalności parlamentów narodowych mogłoby usprawnić koordynację polityki gospodarczej, ale podkreśla, że nie należy przy tym pomijać uprawnień do samostanowienia ani regulaminów poszczególnych izb parlamentarnych;

7. apeluje, aby parlamenty krajowe odgrywały większą rolę we wprowadzeniu krajowego okresu dialogu na temat polityki budżetowej i gospodarczej, w którym będą mogły współpracować, obradować nad europejskim semestrem i przyczynić się do jego kształtu dzięki upoważnieniu swoich rządów do reprezentacji w stosunkach z Komisją i Radą;

Rozwój europejskiej sfery publicznej

8. podkreśla w tym zakresie znaczenie zasady proporcjonalnej reprezentacji posłów należących do różnych partii politycznych; zaleca w związku z tym, aby delegacje parlamentów narodowych występujące przed instytucjami europejskimi odzwierciedlały różnorodność nurtów politycznych;

9. zauważa, że w opiniach wydawanych przez parlamenty narodowe w ramach SWO lub poza nim mogłaby być wyrażana wiążąca wola większości parlamentarnych; zgadza się jednak, że mniejszościom w parlamentach narodowych należy umożliwić wyrażenie odmiennego punktu widzenia, który byłby następnie uwzględniany w załącznikach do takich opinii;

10. uważa, że komunikację z parlamentami narodowymi można pośrednio ulepszyć dzięki wzmocnieniu pozycji europejskich partii politycznych; ponawia wieloletni apel, by umożliwić tym partiom aktywne angażowanie się w sfery polityczne państw członkowskich i wspieranie partii członkowskich w sprawach dotyczących UE; apeluje o szybkie przyjęcie przekształconego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 18 , aby europejskie partie polityczne mogły wspierać swoje partie członkowskie w kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego i kampaniach referendalnych dotyczących spraw UE;

11. uważa, że ustanowienie corocznego "Tygodnia Europejskiego" pozwoliłoby posłom do Parlamentu Europejskiego, komisarzom i ministrom urzędującej prezydencji w Radzie UE zabierać głos przed wszystkimi krajowymi i, w stosownych przypadkach, regionalnymi parlamentami w celu omówienia i wyjaśnienia programu działania UE wraz z posłami do parlamentów narodowych; proponuje dyskusję o sporządzeniu wspólnej deklaracji politycznej lub porozumienia ramowego między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim w związku z organizacją proponowanego "Tygodnia Europejskiego", aby zapewnić spójniejsze ramy współpracy na szczeblu politycznym, instytucjonalnym i administracyjnym; uważa, że w proponowanym "Tygodniu Europejskim" należy wyciągnąć wnioski z obecnych i poprzednich forów, takich jak tydzień parlamentarny zorganizowany w ramach konferencji poświęconej europejskiemu semestrowi, Międzyrządowa Konferencja ds. Stabilności, Koordynacji i Zarządzania Gospodarczego w Unii Europejskiej czy Konferencja w sprawie przyszłości Europy; uważa ponadto, że posiedzenia rodzin politycznych oraz spotkania krajowych i europejskich grup politycznych i spotkania między nimi w ramach współpracy międzyparlamentarnej na szczeblu UE mogłyby być źródłem wartości dodanej w postaci prawdziwie europejskiej debaty politycznej;

12. uważa, że większe zaangażowanie parlamentów narodowych z krajów kandydujących ma istotne znaczenie dla powodzenia strategii rozszerzenia UE; sugeruje, by w proponowanym "Tygodniu Europejskim" uczestniczyli przedstawiciele parlamentów narodowych z krajów kandydujących;

Wsparcie reformy systemu wczesnego ostrzegania

13. podkreśla, że najważniejszą prerogatywą parlamentów narodowych wynikającą z Traktatu z Lizbony było kontrolowanie przestrzegania zasady pomocniczości na wczesnych etapach procedur ustawodawczych UE;

14. zauważa, że procedury takie jak "żółta" lub "pomarańczowa" kartka nie były szeroko stosowane; sugeruje, aby wszystkie instytucje Unii i państwa członkowskie uzgodniły wspólne rozumienie zasad pomocniczości i proporcjonalności pierwotnie załączonych do traktatu z Amsterdamu, odpowiedniego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE oraz własnej praktyki Komisji; uważa, że wypracowywanie tego wspólnego rozumienia powinno obejmować wszystkie elementy pomocniczości i można by w tym celu korzystać z nowych narzędzi współpracy;

15. przyjmuje do wiadomości wniosek złożony przez parlamenty narodowe w sprawie wydłużenia ośmiotygodniowego terminu na przedstawienie uzasadnionej opinii na mocy art. 3 protokołu nr 1; podkreśla jednak, że obecne ramy traktatowe nie przewidują przedłużenia tego terminu; zwraca uwagę, że aby ograniczać ryzyko, od 2019 r. przy ustalaniu ośmiotygodniowego okresu, w którym parlamenty narodowe mogą przesyłać uzasadnione opinie, Komisja zaczęła odliczać okres świąteczny pod koniec roku; uważa zatem, że w przyszłej rewizji Traktatu należy rozważyć wprowadzenie terminu dwunastu tygodni;

16. wzywa parlamenty narodowe, by uwzględniały uzasadnione opinie parlamentów regionalnych mających kompetencje ustawodawcze w swoich uzasadnionych ostatecznych opiniach przesyłanych przewodniczącym Parlamentu, Rady i Komisji, gdy ma to wpływ na wyłączne kompetencje regionalne;

17. sugeruje, aby utworzyć system, zwany niekiedy procedurą "zielonej kartki", w którym co najmniej jedna trzecia parlamentów narodowych mogłaby przedkładać Komisji lub Parlamentowi, gdy ten otrzyma ogólne bezpośrednie prawo inicjatywy, wnioski w celu pozytywnego wpływania na debatę europejską; w związku z tym sugeruje, aby Komisja lub Parlament Europejski mogły decydować, czy rozpatrzyć takie wnioski lub udzielić na nie formalnej odpowiedzi wraz z uzasadnieniem ich odrzucenia; zaznacza, że taka procedura nie może obejmować prawa do inicjatywy ustawodawczej czy prawa do uchylenia lub zmiany prawodawstwa, ponieważ podważałoby to metodę wspólnotową i podział kompetencji między organami krajowymi i unijnymi, a także stanowiłoby naruszenie traktatów;

Wdrożenie prawa do informacji

18. przyznaje, że art. 12 TUE i protokół nr 1 dają parlamentom narodowym prawo do otrzymywania informacji bezpośrednio od instytucji europejskich; sugeruje, aby prawo do informacji rozszerzyć również na parlamenty regionalne mające kompetencje ustawodawcze;

19. zaleca parlamentom narodowym terminowe wykorzystywanie platformy IPEX, aby można było szybko uruchamiać krajowe mechanizmy kontroli; sugeruje, by korzystać z IPEX do systematycznej wymiany informacji oraz wczesnego sygnalizowania obaw dotyczących zasady pomocniczości; z zadowoleniem przyjmuje zaktualizowaną wersję wytycznych IPEX, zatwierdzoną na posiedzeniu sekretarzy generalnych w lutym 2023 r., która odpowiada nowej wersji platformy IPEX oraz możliwościom i narzędziom, jakie ona zapewnia;

Planowanie lepszej współpracy międzyinstytucjonalnej

20. dostrzega obecną współpracę między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi w ramach COSAC, Międzyparlamentarnej Konferencji do Spraw WPZiB oraz w ramach art. 13 Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej; odnotowuje ponadto nowsze formy współpracy międzyparlamentarnej, takie jak grupa ds. wspólnej kontroli parlamentarnej Europolu oraz międzyparlamentarne posiedzenia komisji w sprawie oceny Eurojustu; podkreśla, że aby parlamenty narodowe mogły sprawować kontrolę nad rządami i administracją swoich państw, współpracę taką należy rozwijać w oparciu o zasady konsensusu, wymiany informacji i konsultacji;

21. przypomina, że obecne ramy stosunków między Unią a parlamentami narodowymi można by uprościć i zharmonizować, aby zwiększyć ich wydajność i skuteczność; apeluje w tym kontekście o przegląd zaangażowania Unii i parlamentów narodowych we wszystkie istniejące platformy i fora, aby wzmocnić te stosunki i dostosować je do obecnych potrzeb; ponadto zachęca instytucje europejskie i parlamenty regionalne mające kompetencje ustawodawcze, by angażowały się aktywniej i komunikowały się bezpośrednio, a jednocześnie szanowały rolę i kompetencje parlamentów narodowych;

22. zaznacza, że wzmocnienie dialogu politycznego i technicznego między komisjami i grupami politycznymi na szczeblu krajowym i europejskim stanowiłoby bardzo owocny krok w kierunku pełnej współpracy międzyparlamentarnej; sugeruje, aby w tym celu zwiększyć wiedzę na szczeblu krajowym na temat możliwych narzędzi współpracy; dlatego proponuje przeznaczenie dodatkowych zasobów na ten cel, np. finansowanie wideokonferencji, wymiany urzędników i projekty pilotażowe;

23. uznaje znaczenie międzyparlamentarnych posiedzeń komisji ustanowionych w art. 9 i 10 protokołu nr 1 oraz sektorowy sukces "metody komitetowej" we współpracy międzyparlamentarnej; uważa, że współpraca międzyinstytucjonalna byłaby lepsza, gdyby posłowie do Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych przywiązywali większą wagę do międzyparlamentarnych posiedzeń komisji, a same posiedzenia były przygotowywane z myślą o ściślejszej współpracy; uważa, że można by zmienić regulaminy, aby uregulować różne formy bliższej współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim, przy pełnym poszanowaniu ich kompetencji instytucjonalnych i podziału tych kompetencji;

24. zaleca pełne zaangażowanie parlamentów narodowych w nieustanny rozwój WPBiO; uważa, że takie zaangażowanie należy wspierać w ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, między innymi zgodnie z art. 10 protokołu nr 1 i w pełnym poszanowaniu krajowych przepisów konstytucyjnych dotyczących polityki bezpieczeństwa i obrony; zachęca parlamenty narodowe do bardziej szczegółowej refleksji nad ustalaniem priorytetów w zakresie zdolności obronnych na szczeblu UE, np. przez wspólne posiedzenia międzyparlamentarne przedstawicieli parlamentów narodowych i posłów do Parlamentu Europejskiego oraz przez dialog polityczny;

25. przypomina, jak ważne jest zacieśnienie współpracy i dialogu między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim w kwestii uprawnień śledczych;

°

° °

26. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 202 z 7.6.2016, s. 203.
2 Dz.U. C 115 z 9.5.2008, s. 206.
3 Dz.U. C 212 E z 5.8.2010, s. 94.
4 Dz.U. C 443 z 22.12.2017, s. 40.
5 Dz.U. C 390 z 18.11.2019, s. 121.
6 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 56.
7 Dz.U. C 479 z 16.12.2022, s. 18.
8 Dz.U. C 81 z 18.2.2022, s. 74.
9 Sprawozdanie grupy zadaniowej ds. zasad pomocniczości, proporcjonalności i "robić mniej, ale efektywniej" "Active subsidiarity - a new way of working" ["Aktywna pomocniczość - nowy sposób pracy"], 10 lipca 2018 r.
10 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 71.
11 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 109.
12 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 130.
13 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0427.
14 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0078.
18 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5714

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie stosowania postanowień Traktatu dotyczących parlamentów narodowych (2023/2084(INI))
Data aktu: 17/01/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024