(C/2024/5713)
(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 49, 56 oraz art. 179 ust. 1 oraz art. 225 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 12 i 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
- uwzględniając deklarację z Bonn o wolności badań naukowych przyjętą w tym mieście 20 października 2020 r. podczas konferencji ministerialnej w sprawie europejskiej przestrzeni badawczej ("deklaracja z Bonn"),
- uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. pt. "Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji",
- uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2021 r. na temat globalnego podejścia do badań i innowacji pt. "Strategia Europy na rzecz współpracy międzynarodowej w zmieniającym się świecie",
- uwzględniając działanie 6 w programie polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej,
- uwzględniając komunikat Komisji z 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji,
- uwzględniając motyw 72 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 ustanawiającego program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 1 ,
- uwzględniając ocenę europejskiej wartości dodanej z 2023 r. dotyczącą promowania wolności badań naukowych, przedstawioną Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii przez Dział ds. Europejskiej Wartości Dodanej 18 września 2023 r.,
- uwzględniając komunikat ministerialny z Rzymu wydany 19 listopada 2020 r. przez europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe w ramach europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, w szczególności załącznik I dotyczący wolności akademickiej,
- uwzględniając opinię SFIC w sprawie wdrażania deklaracji z Bonn w toku współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań naukowych i innowacji (ERAC-SFIC 1356/21) (2021),
- uwzględniając zalecenie UNESCO w sprawie nauki i naukowców (2017 r.),
- uwzględniając zalecenie dotyczące statusu nauczycieli akademickich, przyjęte przez Konferencję Ogólną Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) podczas jej 29. sesji w dniach od 21 października do 12 listopada 1997 r.,
- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,
- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych,
- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,
- uwzględniając art. 47 i 54 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenia Strategicznego Forum ds. Międzynarodowej Współpracy Naukowo-Technicznej,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0393/2023),
A. mając na uwadze, że wolność badań naukowych, która jest zasadniczym elementem demokracji i jednym z elementów składowych wolności akademickiej, znajduje się w Unii pod presją i ulega stopniowej erozji 2 , czego ilustracją jest to, że w 2008 r. w indeksie wolności akademickiej wszystkie państwa członkowskie osiągnęły wynik powyżej 0,85, natomiast w 2022 r. wyniki niektórych państw członkowskich znacznie się obniżyły, a najniższy wynik w 2022 r. wyniósł 0,34;
B. mając na uwadze, że ograniczenia wolności badań naukowych mają negatywny wpływ na gospodarkę UE, ponieważ tłumią innowacje, spowalniają postęp naukowy i zmniejszają konkurencyjność Europy na świecie;
C. mając na uwadze, że erozja wolności badań naukowych przyczynia się do odpływu najlepszych naukowców (drenaż mózgów), autocenzury wśród uczonych, mniej krytycznej analizy kwestii społecznych i politycznych, zawężenia współpracy interdyscyplinarnej, ograniczenia dyskursu i debaty publicznej;
D. mając na uwadze, że na możliwość pełnego korzystania z wolności badań naukowych wpływa niepewność zatrudnienia; mając na uwadze, że tysiące naukowców pracują dzięki finansowaniu ograniczonych w czasie projektów, na podstawie indywidualnych lub projektowych grantów badawczych albo umów o pracę na czas określony lub realizują konkretne zadania jako osoby samozatrudnione, a ich praca charakteryzuje się niskim poziomem bezpieczeństwa zatrudnienia i ochrony pracy;
E. mając na uwadze, że w deklaracji z Bonn zawarto definicję wolności badań naukowych oraz uznano odpowiedzialność rządów i organizacji badawczych za promowanie wolności badań naukowych;
F. mając na uwadze, że obrona wolności badań naukowych gwarantuje, że badania naukowe będą służyć interesowi publicznemu i przyczyniać się do rozwoju i poprawy warunków życia ludzi;
G. mając na uwadze, że w deklaracji z Bonn brakuje instrumentów wykonawczych na szczeblu europejskim;
H. mając na uwadze, że istnieje solidny zbiór orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w dziedzinie wolności akademickiej, w tym wolności badań naukowych, określający szereg norm prawnych i zasad ochrony i promowania wolności akademickiej;
I. mając na uwadze, że Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 6 października 2020 r. w sprawie C-66/18 3 uznał, że węgierska ustawa o krajowym szkolnictwie wyższym pozbawiła organizacje, które jej podlegają, struktury organizacyjnej niezbędnej do prowadzenia przez nie badań akademickich, co ilustruje erozję wolności akademickiej na Węgrzech;
J. mając na uwadze, że szczególne akty ustawodawcze Unii ograniczają wolność badań naukowych, poddając sektor akademicki systemom mającym na celu głównie regulację rynku wewnętrznego;
K. mając na uwadze, że przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen, przed zatwierdzeniem jej przez Parlament, zadeklarowała w wytycznych politycznych na następną kadencję Komisji Europejskiej (2019-2024), że poprze prawo inicjatywy ustawodawczej Parlamentu, i zobowiązała się, że gdy Parlament przyjmie rezolucję, w której zwróci się do Komisji o przedłożenie wniosku ustawodawczego, przedstawi w odpowiedzi akt ustawodawczy;
1. potwierdza zobowiązanie Unii do przestrzegania praw podstawowych, w tym prawa do wolności myśli, sumienia i religii, wolności akademickiej, a także wolności badań naukowych we wszystkich dyscyplinach naukowych i wolności sztuki zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej;
2. uznaje, że wolność badań naukowych ma podstawowe znaczenie dla pogłębiania naszej wiedzy o zjawiskach naturalnych i społecznych, przyczynia się zatem do promowania innowacji i postępu społecznego oraz zwiększenia ogólnego dobrostanu obywateli unijnych zarówno w Unii, jak i poza nią, oraz przypomina, że wolność badań naukowych jest prawem powszechnym i dobrem publicznym, które odnosi się do wszystkich dyscyplin naukowych; podkreśla, że w warunkach globalnej konkurencji w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji wolność badań naukowych jest warunkiem wstępnym przyciągania talentów mających nowe, konkurencyjne pomysły; ubolewa w związku z tym, że zabrakło konkretnego wdrożenia deklaracji z Bonn na szczeblu europejskim;
3. dostrzega głęboki wpływ niepewności zatrudnienia, która utrzymuje się w tym sektorze, na wolność badań naukowych; występuje w obronie praw pracowniczych naukowców, poprawy ich kariery zawodowej, stabilnych umów o pracę i dostępu do kompleksowych systemów ochrony socjalnej; uważa, że naukowcom należy zapewnić wysokiej jakości miejsca pracy, godne warunki pracy, godziwe wynagrodzenia i zdrowe miejsca pracy, w tym odpowiednią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym;
4. podkreśla, że równe szanse, w szczególności te, którym sprzyja równouprawnienie płci, mają zasadnicze znaczenie dla promowania wolności badań naukowych, a także dla zapewnienia, aby rozwiązania różnych problemów związanych ze zrównoważonym i sprawiedliwym rozwojem uwzględniały rozmaite perspektywy;
5. podkreśla szczególnie niepewną sytuację naukowców na wczesnym etapie kariery oraz zwraca uwagę, że aby zwiększyć liczbę naukowców rozpoczynających karierę, należy stworzyć jaśniejsze i bardziej ustrukturyzowane możliwości rozwoju zawodowego; podkreśla, że należy to zagwarantować m.in. przez wspieranie przejrzystych, wolnych od uprzedzeń procedur rekrutacji oraz zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia społecznego wszystkim naukowcom, w tym doktorantom, którzy prowadzą odpłatną działalność badawczą;
6. zauważa, że to organy zarządzające organizacji badawczych wyznaczają priorytety w dziedzinie badań naukowych tych instytucji; przyznaje, że przypadki degradacji demokracji w organizacjach badawczych podkopują wolność badań naukowych; podkreśla w związku z tym znaczenie samorządności akademickiej, która powinna obejmować prawo naukowców do wpływania na zarządzanie ich instytucją naukową, w tym na warunki pracy w tej instytucji; podkreśla, że naukowcy mają prawo korzystać ze wszystkich praw zapisanych w art. 12 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
7. uważa, że należy zachęcać organizacje badawcze - z poszanowaniem w pełni ich autonomii instytucjonalnej - aby podejmowały współpracę międzynarodową w celu wzmocnienia stosunków dwustronnych i wielostronnych, co pozwoliłoby dalej rozwijać silny komponent dyplomacji naukowej, odnoszący się do wolności badań naukowych i ewentualnych konsekwencji w przypadku naruszeń;
8. podkreśla, że Unia powinna być bezpieczną przystanią dla wszystkich zagrożonych naukowców oraz powinna ustanowić europejski program stypendiów dla zagrożonych naukowców, zapewniający wsparcie finansowe stanowisk w europejskich organizacjach badawczych dla zagrożonych naukowców; uważa, że program ten powinien być również mechanizmem solidarności wspierającym europejskich naukowców, którzy są narażeni na naruszanie ich wolności badań naukowych;
9. za deklaracją z Bonn uznaje, że wolność badań naukowych oznacza otwartość, wymianę, doskonałość, internacjonalizm, różnorodność, równość, rzetelność, ciekawość, odpowiedzialność i refleksyjność, a zatem jest ona filarem każdej demokracji;
10. odnotowuje definicję wolności badań naukowych zawartą w pkt 2 załącznika II do wniosku Komisji z 13 lipca 2023 r. w sprawie zalecenia Rady dotyczącego europejskich ram mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie talentów w obszarze badań naukowych, innowacji i przedsiębiorczości w Europie 4 ;
11. uważa, że wolność badań naukowych musi iść w parze z obowiązkiem przestrzegania najwyższych standardów etycznych i rzetelnością w badaniach naukowych oraz powinna sprzyjać otwartej nauce; podkreśla, że rzetelność badań naukowych wymaga przejrzystości finansowania oraz że wolność badań naukowych wiąże się z odpowiedzialnością wobec społeczeństwa za zapewnienie tej przejrzystości; w związku z tym zdecydowanie popiera powszechną praktykę przejrzystego informowania o źródłach finansowania działalności badawczej i apeluje do sektora naukowego o ochronę tej praktyki;
12. podkreśla, że właściwie zaplanowane i skutecznie wdrożone ramy wspomagające odgrywają decydującą rolę w skutecznej ochronie i promowaniu wolności badań naukowych w całej Unii, z uwzględnieniem w możliwie największym stopniu dostępnego wsparcia publicznego, aby łatwiej tworzyć, udostępniać i rozpowszechniać wiedzę jako dobro publiczne i aby uniknąć ryzyka ingerencji w niezależność badań naukowych lub jej osłabiania;
13. podkreśla, że dla zapewnienia wolności badań naukowych doniosłe znaczenie ma otwarta wiedza; apeluje o skuteczne i przejrzyste tworzenie wiedzy bez sztucznych barier utrudniających dostęp do informacji i ich rozpowszechnianie; uważa, że trzeba chronić prawem europejskim i aktywnie promować udostępnianie wyników badań naukowych do celów niekomercyjnych; podkreśla, że wyniki badań naukowych finansowanych ze środków publicznych muszą być publikowane w ogólnodostępnych czasopismach akademickich i że wyniki muszą być łatwo dostępne dla wszystkich;
14. jest zaniepokojony, że w ostatnim czasie w Unii następuje regres, jeśli chodzi o to prawo podstawowe, które jest niezbędne dla wolności politycznej i udziału w życiu społecznym, i że grozi to osłabieniem rozwoju funkcjonującej i konkurencyjnej europejskiej przestrzeni badawczej (EPB);
15. zauważa, że w komunikacie Komisji z 30 września 2020 r. pt. "Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji" potwierdzono, że ukończenie budowy EPB wymaga pełnego poszanowania wolności badań naukowych, co obejmuje między innymi nieingerowanie w programy badawcze, autonomię instytucjonalną i odpowiednie finansowanie, a także środki potrzebne do upowszechniania wyników badań;
16. wyraża głębokie zaniepokojenie, że Komisja, pomimo mocnych sformułowań w tym komunikacie, nie wykorzystuje swoich uprawnień do ochrony tej wolności w Unii; potwierdza zobowiązanie Unii do przestrzegania praw podstawowych, w tym prawa do wolności myśli, sumienia i religii, wolności akademickiej, a także wolności badań naukowych i sztuki zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej; jest głęboko zaniepokojony, że na wolność badań naukowych wywierane są naciski, by stosowała się do ograniczeń moralnych i politycznych;
17. wzywa Komisję, aby podjęła kroki, które leżą w jej gestii, w celu ochrony i propagowania wolności badań naukowych w Unii oraz czuwała nad tym, by nie dochodziło do naruszeń etyki i rzetelności badań, w tym wykorzystała swoje uprawnienia, żeby zapobiec dalszej erozji tego prawa podstawowego; wzywa Komisję, aby wspierając projekty obejmujące pełen zakres badań naukowych, aktywnie promowała i finansowała pluralizm naukowy;
18. wzywa państwa członkowskie, aby w pełni szanowały i podtrzymywały wolność badań naukowych oraz pilnowały, żeby środki podejmowane w interesie publicznym, na przykład w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego, po to, aby zapobiegać zakłóceniom porządku lub przestępstwom, chronić zdrowie lub moralność, chronić dobre imię i prawa innych osób oraz zapobiegać ujawnianiu informacji poufnych lub zachować powagę i bezstronność władzy sądowniczej, nie ograniczały bezpodstawnie wolności badań naukowych;
19. podkreśla, że ukończenie budowy EPB wymaga należytego poszanowania i aktywnego propagowania wolności badań naukowych w całej Unii, oraz uważa, że wszelkie próby osłabienia tej wolności lub brak aktywnego jej promowania negatywnie wpływają na rozwój konkurencyjnej i innowacyjnej EPB; wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby nadal wzmacniały pozycję środowiska naukowego, jeśli chodzi o dostęp do wszelkich informacji istotnych dla jego działalności oraz wykorzystywanie i rozpowszechnianie tych informacji, w tym poprzez stosowanie narzędzi cyfrowych opartych na otwartym oprogramowaniu;
20. wyraża zaniepokojenie, że Komisja nie korzysta z przysługujących jej na mocy Traktatów uprawnień w celu ochrony wolności badań naukowych jako jednego z podstawowych praw obywateli Unii, co oznacza poważne uchylanie się od odpowiedzialności za ochronę praworządności w Unii, i wzywa Komisję do podjęcia natychmiastowych działań, aby zaradzić tej sytuacji;
21. wzywa Radę Europejską, aby popierała ochronę i promowanie wolności badań naukowych oraz zadbała o należyte poszanowanie tego prawa podstawowego we wszystkich państwach członkowskich;
22. apeluje, by uznać, że trzeba uruchomić dodatkowe środki publiczne na finansowanie niezależnych badań naukowych, co pozwoliłoby unikać nieuprawnionej ingerencji prywatnej, która mogłaby ukierunkowywać cele lub wpływać na metody lub wyniki tych badań;
23. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by poprzez edukację, działania informacyjne i wsparcie dla dziennikarstwa naukowego promowały świadomość społeczną na temat znaczenia wolności badań naukowych;
24. zwraca się do Komisji, aby na podstawie art. 182 ust. 5 w związku z art. 179 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przedłożyła wniosek dotyczący aktu w sprawie wolności badań naukowych, w oparciu o zalecenia przedstawione w załączniku, z myślą o zagwarantowaniu, ochronie i promowaniu tej wolności na poziomie organizacji badawczych i naukowców w ciągu całej ich kariery;
25. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji oraz zaleceń zawartych w załączniku Komisji i Radzie oraz parlamentom narodowym.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5713 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. zawierające zalecenia dla Komisji w sprawie promowania wolności badań naukowych w UE (2023/2184(INL)) |
Data aktu: | 17/01/2024 |
Data ogłoszenia: | 17/10/2024 |