Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania programu Obywatele, Równość, Prawa i Wartości na lata 2021-2027 - zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne i ich udział w nim (2023/2004(INI))

P9_TA(2024)0009
Wdrażanie programu "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" na lata 2021-2027 - zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne i ich udział w nim Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania programu "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" na lata 2021-2027 - zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne i ich udział w nim (2023/2004(INI))
(C/2024/5703)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/692 z 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Obywatele, równość, prawa i wartości" oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014 1 ,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 30 maja 2018 r. zawierający ocenę skutków towarzyszącą wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia ustanawiającego program "Prawa i Wartości", wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia ustanawiającego program "Sprawiedliwość" i wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia ustanawiającego program "Kreatywna Europa" (SWD(2018)0290),

- uwzględniając sprawozdanie na temat obywatelstwa UE z 2020 r.,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 20 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 9 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie realizacji działań w zakresie edukacji obywatelskiej (2021/2008(INI)),

- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji (COM(2020)0790),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 2 grudnia 2020 r. zatytułowany "Strategia na rzecz wzmocnienia stosowania Karty praw podstawowych w UE" (COM(2020)0711),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 września 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Unijny plan działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025" (COM(2020)0565),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 12 listopada 2020 r. zatytułowany "Unia równości: strategia na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025 (COM(2020)0698),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 marca 2020 r. zatytułowany "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 października 2021 r. zatytułowany "Strategia UE w sprawie zwalczania antysemityzmu i wspierania życia żydowskiego (2021-2030)" (COM(2021)0615),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 7 października 2020 r. zatytułowany "Unia równości: unijne ramy strategiczne na rzecz równouprawnienia, włączenia społecznego i udziału Romów" (COM(2020)0620),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 24 marca 2021 r. zatytułowany "Strategia UE na rzecz praw dziecka" (COM(2021)0142),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu, art. 1 ust. 1 lit. e) decyzji Konferencji Przewodniczących z 12 grudnia 2002 r. w sprawie procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy i załącznik 3 do tej decyzji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kultury i Edukacji (A9-0392/2023),

A. mając na uwadze, że aktywny udział w życiu politycznym i kulturalnym jest prawem podstawowym, które powinno być jednakowo dostępne dla wszystkich; mając na uwadze, że Powszechna deklaracja praw człowieka przewiduje prawo do uczestniczenia w rządzeniu i udziału w wolnych wyborach, prawo do uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczności i prawo do pokojowego zgromadzania się i zrzeszania się, umożliwiające pełne uczestnictwo w życiu społecznym;

B. mając na uwadze, że obywatelstwo Unii daje ludziom różne prawa, w szczególności prawo do składania petycji do Parlamentu w każdej sprawie leżącej w gestii UE, prawo do zgłaszania Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich zauważonych przypadków niewłaściwego administrowania przez którąkolwiek z instytucji Unii, prawo do kierowania pism do dowolnej instytucji UE w jednym z języków urzędowych UE i otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku oraz prawo dostępu do dokumentów Parlamentu, Rady i Komisji zgodnie z obowiązującymi przepisami UE;

C. mając na uwadze, że obecne i pojawiające się wyzwania systemowe, takie jak kryzys klimatyczny, globalne pandemie, transformacja cyfrowa i nierówności społeczne, wymagają dostosowania struktur i podejść zapewniających aktywny udział obywateli w życiu społeczeństwa; mając na uwadze, że aktywne uczestnictwo cyfrowe obywateli powinno uwzględniać i eliminować przepaść cyfrową między pokoleniami i grupami społecznymi, a także między dobrze skomunikowanymi obszarami miejskimi a obszarami wiejskimi i oddalonymi, a jednocześnie powinno poprawić ogólne umiejętności cyfrowe;

D. mając na uwadze, że programy UE promujące zaangażowanie obywatelskie, prawa i wartości, poczucie przynależności oraz rosnące kompetencje społeczno-obywatelskie i zdolność krytycznego myślenia są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej;

E. mając na uwadze, że zaangażowanie obywateli musi być rozumiane jako mające charakter wielopoziomowy, obejmujący procesy lokalne, regionalne, krajowe, europejskie i globalne, w których ludzie zyskują świadomość, zdobywają wiedzę i wyrażają opinie, uczestnicząc w podejmowaniu decyzji, które oddziałują na ich życie, oraz wpływając na te decyzje; mając na uwadze, że należy zachęcać mieszkańców obszarów wiejskich i oddalonych do udziału w programie; mając na uwadze, że trwające procesy globalizacji i integracji europejskiej będą wymagać od nowego pokolenia Europejczyków zwiększonego zaangażowania politycznego na wielu poziomach, aby mogli oni żyć i pracować w coraz bardziej międzynarodowym środowisku oraz radzić sobie z różnicami w codziennym życiu; mając na uwadze, że społeczeństwa stają się coraz bardziej zróżnicowane, przez co poszanowanie ludzkiej godności, różnorodności kultur i pochodzenia, a także odrzucenie wszelkiej dyskryminacji wobec kobiet, osób LGTBIQ+, mniejszości etnicznych i innych marginalizowanych grup nabiera w Europie coraz większej wagi;

F. mając na uwadze, że zmiany społecznopolityczne obserwowane w państwach członkowskich, od polaryzacji społecznej i niskiego zaufania do instytucji po regres demokracji, erozję praworządności, kurczenie się przestrzeni dla społeczeństwa obywatelskiego, wyłączający nacjonalizm i wykorzystanie eurosceptycyzmu do celów politycznych, wraz z rozwojem ruchów ekstremistycznych i autorytaryzmu, entryzmu stosowanego przez religijne ugrupowania funda- mentalistyczne, a także kampanie dezinformacji i przekazywanie informacji wprowadzających w błąd stwarzają poważne zagrożenie dla europejskich demokracji i destabilizują całą Unię; mając na uwadze, że zwiększenie aktywnego udziału i zaangażowania obywateli za pomocą edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej i uczenia się przez całe życie odgrywa zasadniczą rolę w przeciwdziałaniu tej tendencji;

G. mając na uwadze, że przeszkodami na drodze do wykształcenia się obywatelstwa europejskiego okazały się luka w wiedzy i luka emocjonalna, które są często związane z błędnym wyobrażeniem na temat UE, w związku z czym procesowi temu powinien towarzyszyć i wzmacniać go zestaw mechanizmów umożliwiających uczestnictwo obywateli i dialog międzykulturowy; mając na uwadze, że lepsze zrozumienie naszej wspólnej europejskiej historii i większe zaangażowanie obywateli w życie społeczne i polityczne może mieć korzystny wpływ na kształtującą się tożsamość europejską, która uzupełnia wiele lokalnych, regionalnych, krajowych, geograficznych, kulturowych lub innych tożsamości obywateli; mając na uwadze, że aktywne uczestnictwo obywateli i dialog są związane z europejskim wymiarem edukacji obywatelskiej i mogą skutecznie przyczynić się do stworzenia obywatelstwa europejskiego z wyraźnie zdefiniowanymi prawami i obowiązkami;

H. mając na uwadze, że niewystarczające zaangażowanie obywateli, ograniczona wiedza o UE i słabe zrozumienie jej wartości dodanej mogą przyczynić się do przekonania o istnieniu deficytu demokratycznego oraz prowadzą do rosnącego eurosceptycyzmu w państwach członkowskich;

I. mając na uwadze, że kurczenie się przestrzeni społeczeństwa obywatelskiego w Unii Europejskiej i innych krajach uczestniczących w programie wpływa na uczestnictwo w życiu demokratycznym i zdolność organizacji społeczeństwa obywatelskiego do pełnienia funkcji kontroli i równowagi w odniesieniu do praworządności; mając na uwadze, że działania zmierzające do wspierania i umożliwiania udziału społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji mniejszości i organizacji oddolnych, które działają od wielu lat i mają znaczne doświadczenie, są kluczowe dla obrony demokracji, praworządności i praw człowieka w państwach członkowskich;

J. mając na uwadze, że organizacje społeczeństwa obywatelskiego zrzeszające mniejszości mają kluczowe znaczenie dla samoreprezentacji i zaangażowania obywatelskiego grup zmarginalizowanych, zwłaszcza tych, które nie mają innych formalnych możliwości reprezentacji politycznej;

K. mając na uwadze, że w 2020 r. w UE mieszkały ponad 22 mln obywateli państw trzecich; mając na uwadze, że grupy te nie mają dostępu do formalnych możliwości działalności politycznej, przez co decyzje wpływające na życie milionów ludzi są podejmowane bez ich udziału i umożliwienia im wniesienia wkładu w te decyzje; mając na uwadze, że stanowi to podstawowy deficyt demokratyczny na wszystkich szczeblach w całej UE oraz utrudnia opracowanie zrównoważonych, sprawiedliwych i skutecznych strategii oraz programów, a także mając na uwadze, że wypełnianie praw człowieka, które są związane z udziałem osób niebędących obywatelami w życiu politycznym i publicznym, odgrywa kluczową rolę we wspieraniu demokratycznych rządów, praworządności, włączenia społecznego, rozwoju gospodarczego oraz w eliminowaniu marginalizacji i dyskryminacji w UE;

Wczesne etapy realizacji programu "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" (2021-2027): Komponent 3 - Zaangażowanie obywateli

1. jest głęboko przekonany, że program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" (program CERV) wnosi wyjątkowy wkład w zwiększanie zaangażowania obywateli i ich udziału z perspektywy praw podstawowych, ponieważ skutecznie łączy wartości, dialog obywatelski i obywatelstwo, a przy tym propaguje równość społeczną i równość płci oraz różnorodność przez wspieranie ochrony dziedzictwa regionalnego, świadomości historycznej, a także zwalczanie dyskryminacji i przemocy; uważa, że program CERV jest instrumentem o fundamentalnym znaczeniu dla przyszłości UE i rozwiązywania problemów społecznopolitycznych, takich jak luka w wiedzy, eurosceptycyzm, kurczenie się przestrzeni dla społeczeństwa obywatelskiego, erozja praworządności i wyzwania dla praworządności w całej Europie; zachęca, by program wspierał działania służące budowaniu odporności organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym tych, które skupiają się na praworządności i wartościach UE;

2. przypomina, że realizacja programu CERV jest wciąż na wczesnym etapie, ponieważ rozporządzenie ustanawiające program zostało przyjęte dopiero w 2021 r.; zwraca uwagę, że w związku z tym zrealizowano dopiero kilka projektów w ramach komponentu 3, a beneficjenci udostępniają niewiele informacji umożliwiających dokładną ocenę wyników;

3. wzywa Komisję do priorytetowego traktowania gromadzenia danych na temat programu CERV, w szczególności na temat grup defaworyzowanych, w tym społeczności marginalizowanych, mniejszości i słabszych grup społecznych, aby sprostać wyjątkowym wyzwaniom, przed którymi stoją, i wspierać badania dotyczące ich doświadczeń; podkreśla potrzebę ustanowienia solidnych mechanizmów monitorowania i oceny; podkreśla, że podejście to będzie przydatne do kształtowania polityki, pozwoli zapewnić znaczący udział grup defaworyzowanych w inicjatywach na rzecz zaangażowania obywatelskiego, sprawi, że ich głosy będą lepiej słyszalne, a także umożliwi stworzenie bardziej włączającego i sprawiedliwego programu, przy jednoczesnym zapewnieniu ogółem lepszych ocen w przyszłości;

4. podkreśla, że program stanął w obliczu szeregu wyzwań, które utrudniły jego realizacje na początkowych etapach, przy czym wiele z tych wyzwań spowodowanych było czynnikami zewnętrznymi, takimi jak pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, oraz że wyzwania te zakłóciły i ograniczyły prawa obywateli i udział w życiu demokratycznym; zawraca jednak uwagę, że mimo trudnych początków wdrażanie programu poprawiło się i obecnie program dobrze funkcjonuje; ponadto podkreśla, że należy organizować kampanie uświadamiające, aby dotrzeć do większej części społeczeństwa, zwłaszcza z obszarów wiejskich;

5. wyraża zaniepokojenie faktem, że wykorzystanie i wprowadzenie nowych narzędzi cyfrowych do wdrażania funduszy UE (np. narzędzia eGrants) wydaje się kluczowym problemem dla beneficjentów w kontekście rozwoju programu; ubolewa, że skomplikowane procedury utrudniły również udział mniejszych organizacji, które nie mają czasu i zasobów niezbędnych do przejścia przez proces składania wniosków w wyznaczonym terminie; uważa, że sposób skonstruowania tych narzędzi ogranicza zdolność programu do dostosowania się do nowych rozwiązań i zmieniających się potrzeb; wzywa do wyeliminowania obciążeń administracyjnych i uproszczenia procesów składania wniosków, zawierania umów i sprawozdawczości; podkreśla, że uproszczenie wymogów administracyjnych obejmuje również bardziej skuteczny i elastyczny proces składania wniosków przez organizacje, które podpisały wieloletnie ramowe umowy o partnerstwie, także po to, by przewidzieć rozwój polityki; podkreśla ponadto, że należy zadbać o to, by portal do składania wniosków był bardziej przyjazny dla użytkowników, zwłaszcza dla organizacji działających na małą skalę, oraz należy zapewnić tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z procedurą na wszystkie języki UE, aby zwiększyć udział wnioskodawców z wszystkich państw członkowskich i zapewnić różnorodność kulturową;

6. ubolewa, że państwa członkowskie nie mają obowiązku ustanowienia krajowego punktu kontaktowego ds. programu CERV, który zapewniałby wnioskodawcom, zainteresowanym stronom i beneficjentom bezstronne doradztwo, pomocne informacje i wsparcie, w tym pomoc w procesie składania wniosków, a przy tym udostępniałby łatwo zrozumiałe informacje o wynikach programu; stwierdza z żalem, że do czerwca 2023 r. jedynie 20 państw członkowskich wyznaczyło krajowe punkty kontaktowe;

7. jest głęboko zaniepokojony, że obecna inflacja wpływa negatywnie na bieżące koszty ponoszone przez beneficjentów programu CERV; ubolewa, że beneficjenci napotykają trudności w realizacji zaplanowanych działań, szczególnie związane z kosztami jednostkowymi podróży, zakwaterowania i diet dziennych, i być może będą musieli ograniczyć niektóre z pierwotnie zaplanowanych działań, aby zmieścić się w budżecie;

Zalecenia polityczne dotyczące programu CERV w przyszłości

8. wzywa Komisję do stworzenia grupy dialogu obywatelskiego, aby zapewnić regularny, otwarty i przejrzysty dialog w celu umocnienia dialogu obywatelskiego za pośrednictwem programu w taki sposób, aby wspierać dwukierunkowy proces między instytucjami na wszystkich szczeblach i z wszystkimi zainteresowanymi stronami, w szczególności organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, oraz w ramach wdrażania art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/692, a także by wykorzystać dialog obywatelski jako narzędzie do zarządzania i określenia priorytetów dwuletniego programu prac oraz dalszego propagowania zbiorowego wymiaru zaangażowania obywatelskiego jako kluczowego wymiaru demokracji i praworządności; przypomina w związku z tym, że należy promować innowacyjne działania wspierające dialog ze społeczeństwem obywatelskim, w tym z myślą o rozwijaniu kultury partnerstwa opartego na zaufaniu z beneficjentami dotacji; wzywa w szczególności do działań na rzecz budowania zdolności w celu wspierania szerokiego udziału społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza przez powiązania z innymi systemami finansowania udostępnianymi w ramach zarządzania dzielonego, takimi jak Instrument Wsparcia Technicznego;

9. przypomina, że należy zachęcać obywateli do aktywnego udziału przez wzmocnienie europejskiego wymiaru edukacji obywatelskiej, zarówno w programach nauczania, jak i na zajęciach pozalekcyjnych; podkreśla, że prawdziwie europejska edukacja obywatelska może informować i formować obywateli w duchu zaangażowania i uczestnictwa obywatelskiego oraz że wytyczne UE mogą być przydatnym narzędziem w tym zakresie; podkreśla, jak ważne jest włączenie mieszkających w UE osób niebędących obywatelami oraz ich organizacji do grupy docelowej programu CERV, ponieważ wzmocni to demokratyczne rządy, praworządność i włączenie społeczne;

10. apeluje do państw członkowskich, które nie wyznaczyły jeszcze KPK, aby uczyniły to jak najszybciej, i wzywa Komisję do kontynuowania współpracy z siecią krajowych punktów kontaktowych w ramach spotkań, szkoleń i specjalnych wymian, ponieważ były one dotychczas organizowane z dużym powodzeniem; zachęca zatem Komisję, państwa członkowskie i krajowe punkty kontaktowe, by stworzyły europejską sieć krajowych punktów kontaktowych, co ułatwi im dzielenie się najlepszymi praktykami i wiedzą; ponadto zachęca Komisję, by utworzyła sieć beneficjentów programu CERV, która umożliwi im wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w celu lepszego zrozumienia lokalnych i krajowych realiów w całej UE i poza nią;

11. zwraca uwagę na wyniki wprowadzenia różnych rodzajów mechanizmów ponownego przyznawania dotacji w ramach programu CERV, które do tej pory były bardzo zachęcające; wzywa do przeprowadzenia analizy jakościowej i ilościowej poszczególnych zaproszeń do ponownego przyznawania dotacji w celu ewentualnego rozszerzenia ich zastosowania na pozostałe komponenty programu CERV, w stosownych przypadkach, a w szczególności na komponent 3, w celu zadbania o to, aby finansowanie unijne dotarło do oddolnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które działają od wielu lat i mają już znaczne doświadczenie; wzywa Komisję do dalszego uproszczenia procedur administracyjnych i wymogów dotyczących ponownego przyznawania dotacji, aby zapewnić organizacjom ubiegającym się o ponowne przyznanie dotacji większą elastyczność w stosunku do beneficjentów dotacji w systemie kaskadowym, a jednocześnie zapewnić odpowiednie standardy pracy, opieki zdrowotnej i ochrony socjalnej; uważa, że wymogi dotyczące współfinansowania mogłyby zostać zmienione w celu dostosowania przepisów do sytuacji danego beneficjenta, tak aby wspierać szersze spektrum beneficjentów, w tym osoby fizyczne i mikrostruktury, oraz w celu dostosowania dziedzin tematycznych; podkreśla, jak ważne jest promowanie korzystania z programu w całym sektorze edukacji, w tym wśród uczniów, nauczycieli, innych pracowników oświaty i osób pracujących z młodzieżą; podkreśla, że finansowanie z programu CERV w dziedzinie praw, równości, wartości i zaangażowania obywateli, w przypadku których to dziedzin inne źródła finansowania są bardzo ograniczone lub nie istnieją, powinno obejmować większy odsetek kwot dotacji; wzywa Komisję do dopilnowania, by finansowanie trafiło do organizacji, które przestrzegają Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, na przykład przez ustanowienie mechanizmów kontroli, aby zapewnić odpowiednie standardy pracy, opieki zdrowotnej i ochrony socjalnej; wzywa do przeprowadzenia oceny mechanizmów ponownego przyznawania dotacji, aby ocenić jego skuteczność i elastyczność w docieraniu do grup oddolnych oraz we wspieraniu organizacji w krajach o kurczącej się przestrzeni obywatelskiej;

12. wzywa do zwiększenia budżetu programu do 2,6 mld EUR w kolejnych wieloletnich ramach finansowych (WRF) w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na inicjatywy na rzecz zaangażowania obywatelskiego i uczestnictwa demokratycznego, a także do ustanowienia mechanizmu ad hoc na rzecz ochrony obrońców praw człowieka, podobnego do mechanizmów stworzonych z myślą o obrońcach praw człowieka poza UE lub o ochronie dziennikarzy, a także, ogólnie, do zajęcia się wpływem inflacji na koszty programu, biorąc również pod uwagę konkluzje Konferencji w sprawie przyszłości Europy dotyczące obywatelstwa europejskiego i edukacji, a także strategiczne znaczenie programu CERV dla realizacji priorytetów UE;

13. podkreśla, że skuteczne działania komunikacyjne i uświadamiające mają zasadnicze znaczenie dla powodzenia programu, w związku z czym należy je traktować priorytetowo, by zaangażować potencjalnych beneficjentów, zwłaszcza na szczeblu lokalnym;

14. uznaje, że wymiana i uczestnictwo w działaniach realizowanych w ramach programu CERV mają kluczowe znaczenie dla budowania zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego do zwiększania zaangażowania obywateli i promowania wartości unijnych w państwach spoza UE; podkreśla, że aktywne zaangażowanie i działanie na rzecz europejskich wartości nie zaczyna się wraz z podpisaniem umów w sprawie przystąpienia, lecz jest wynikiem długotrwałej pracy aktywistów i organizacji społeczeństwa obywatelskiego na rzecz promowania tych idei oraz wspierania lokalnych działaczy w państwach spoza UE; zachęca Komisję, by ułatwiła udział obywateli państw spoza UE w programie przez zaangażowanie w działania CERV organizacji społeczeństwa obywatelskiego spoza UE; apeluje zatem, by z programu CERV pokrywano koszty uczestnictwa przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, przynajmniej tych z krajów kandydujących i stowarzyszonych, niezależnie od tego, czy ich kraj uczestniczy w programie CERV; podkreśla, że należy sprostać wyzwaniom związanym z wojną w Ukrainie przez zachęcanie do realizacji projektów z ukraińskimi partnerami w ramach działań dotyczących pamięci o przeszłości, uczestnictwa w życiu demokratycznym i odzyskiwania ukraińskiego dziedzictwa kulturowego;

15. ponownie apeluje o to, by uczynić program CERV narzędziem działania na rzecz europejskiej świadomości historycznej przez aktywne wspieranie struktur, które mają promować krytyczną pamięć historyczną, na przykład w ramach transnarodowych badań i wizyt w miejscach pamięci, zarówno w UE, jak i poza nią; w szczególności apeluje o to, by potępiać rewizjonizm historyczny i kulturowy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na wrażliwe kwestie społeczne, które mogą być przedmiotem ewentualnej instrumentalizacji;

16. apeluje, by program CERV wspierał kształtującą się dynamikę łączenia partnerstw miast i sieci miast z partnerstwami instytucji edukacyjnych, co może wzmocnić wymiar europejski, wymianę dobrych praktyk i poczucie przynależności;

17. wzywa Komisję do dalszego uproszczenia procedur administracyjnych dotyczących czteroletnich partnerstw ramowych w zakresie dotacji przyznawanych na działalność, w szczególności w odniesieniu do specyfiki stosowanego narzędzia informatycznego, które wydaje się bardziej dostosowane do charakteru dotacji na działania;

°

° °

18. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 156 z 5.5.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5703

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania programu Obywatele, Równość, Prawa i Wartości na lata 2021-2027 - zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne i ich udział w nim (2023/2004(INI))
Data aktu: 16/01/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024