(C/2024/5687)(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2024 r.)
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE
2. ZAKRES STOSOWANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 261/2004
2.1. Zakres terytorialny
2.1.1. Zakres geograficzny
2.1.2. Pojęcie "lotu" zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a)
2.1.3. Loty objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 261/2004
2.1.4. Loty nieobjęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 261/2004
2.1.5. Zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w odniesieniu do odszkodowania lub pomocy otrzymanej w państwie trzecim i wpływ na prawa wynikające z rozporządzenia (WE)
2.2. Zakres przedmiotowy
2.2.1. Brak stosowania rozporządzenia (WE) nr 261/2004 do pasażerów śmigłowców
2.2.2. Brak stosowania rozporządzenia (WE) nr 261/2004 do pasażerów podróżujących bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest bezpośrednio lub pośrednio dostępna powszechnie.
2.2.3. Wymóg stawienia się pasażerów na odprawę
2.2.4. Stosowanie do obsługujących przewoźników lotniczych
2.2.5. Zdarzenia, do których stosuje się rozporządzenie (WE) nr 261/2004
2.2.6. Brak stosowania rozporządzenia (WE) nr 261/2004 do podróży multimodalnych 2.2.7. Zakres rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w odniesieniu do dyrektywy (UE) 2015/2302 (dyrektywa w sprawie imprez turystycznych)
3. ZDARZENIA NADAJĄCE PRAWA NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 261/2004
3.1. Odmowa przyjęcia na pokład
3.1.1. Pojęcie "odmowy przyjęcia na pokład"
3.1.2. Prawa związane z odmową przyjęcia na pokład
3.2. Odwołanie
3.2.1. Definicja odwołania
3.2.2. Zmiana czasu odlotu
3.2.3. Przypadek statku powietrznego, który zawraca do punktu odlotu
3.2.4. Lot przekierowany
3.2.5. Ciężar dowodu w przypadku odwołania
3.2.6. Prawa związane z odwołaniem
3.3. Opóźnienie
3.3.1. Opóźnienie wylotu
3.3.2. "Duże opóźnienie" względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu 3.3.3. Pomiar opóźnienia względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu i koncepcja czasu przylotu
3.4. Umieszczenie w klasie wyższej lub niższej
3.4.1. Definicja umieszczenia w klasie wyższej lub niższej
3.4.2. Prawa związane z umieszczeniem w klasie wyższej lub niższej
4. PRAWA PASAŻERÓW
4.1. Prawo do informacji
4.1.1. Ogólne prawo do informacji 4.1.2. Informacje, które należy przekazać w przypadku opóźnienia, odmowy przyjęcia na pokład lub
odwołania lotu ..
4.2. Prawo do zwrotu należności, zmiany planu podróży lub zmiany rezerwacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania
4.3. Prawo do opieki w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia w miejscu wylotu
4.3.1. Pojęcie prawa do opieki
4.3.2. Zapewnianie posiłków, napojów i zakwaterowania
4.3.3. Opieka w świetle nadzwyczajnych okoliczności lub w przypadku zdarzeń nadzwyczajnych
4.4. Prawo do odszkodowania w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania, opóźnienia względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu, zmiany trasy i rekompensata za umieszczenie w klasie niższej
A. Uwagi ogólne
B. Odszkodowanie w przypadku odmowy przyjęcia na pokład
4.4.1. Odszkodowanie, odmowa przyjęcia na pokład i okoliczności nadzwyczajne
4.4.2. Odszkodowanie, odmowa przyjęcia na pokład i loty łączące
4.4.3. Kwota odszkodowania
C. Odszkodowanie w przypadku odwołania
4.4.4. Przypadek ogólny
4.4.5. Kwota odszkodowania
4.4.6. Obowiązek informowania pasażerów
D. Odszkodowanie w przypadku dużego opóźnienia względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu
4.4.7. "Duże opóźnienia" względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu
4.4.8. Odszkodowanie za duże opóźnienie względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu w przypadku lotów łączących
4.4.9. Odszkodowania za duże opóźnienie względem pierwotnie przewidzianej godziny przylotu, jeżeli pasażer zaakceptuje lot do portu lotniczego alternatywnego w stosunku do lotniska objętego rezerwacją
4.4.10. Kwota odszkodowania 4.4.11. Obliczanie odległości w oparciu o "podróż" w celu ustalenia odszkodowania w przypadku dużego opóźnienia w miejscu docelowym
E. Odszkodowanie w przypadku zmiany planu podróży
4.4.12. Wymóg dokonania zmiany planu podróży pasażerów we właściwym czasie
4.4.13. Zmiana planu podróży i przylot ponad dwie godziny, lecz mniej niż trzy godziny po planowym czasie przylotu
F. Rekompensata w przypadku umieszczenia w klasie niższej
4.4.14. Wyliczanie kwoty
G. Dalsze odszkodowanie
5. NADZWYCZAJNE OKOLICZNOŚCI
5.1. Zasada
5.2. Zdarzenia "wewnętrzne" i "zewnętrzne"
5.2.1. Pojęcie
5.2.2. Zdarzenia "wewnętrzne"
5.2.3. Zdarzenia "zewnętrzne"
5.3. Racjonalne środki, jakie zgodnie z oczekiwaniami może podjąć przewoźnik lotniczy w nadzwyczajnych okolicznościach
5.4. Nadzwyczajne okoliczności mające wpływ na poprzedni lot obsługiwany za pośrednictwem tego samego
statku powietrznego
6. PRAWA PASAŻERÓW W PRZYPADKU POWAŻNYCH ZAKŁÓCEŃ PODRÓŻY
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Prawo do podróży zmienioną trasą lub zwrotu kosztów
6.3. Prawo do opieki
6.4. Prawo do odszkodowania
7. ODSZKODOWANIE, ZWROT KOSZTÓW, ZMIANA PLANU PODRÓŻY I OPIEKA W PRZYPADKU PODRÓŻY MULTIMODALNYCH
8. SKARGI DO KRAJOWYCH ORGANÓW ODPOWIEDZIALNYCH ZA EGZEKWOWANIE PRZEPISÓW, PODMIOTÓW ZAJMUJĄCYCH SIĘ ALTERNATYWNYMI METODAMI ROZSTRZYGANIA SPORÓW I ORGANÓW ODPOWIEDZIALNYCH ZA EGZEKWOWANIE PRZEPISÓW W ZAKRESIE OCHRONY KONSUMENTÓW NA MOCY ROZPORZĄDZENIA W SPAWIE WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE OCHRONY KONSUMENTÓW
8.1. Skargi do krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów
8.2. Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR)
8.3. Dalsze środki, które pomogą zainteresowanym stronom w stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 261/2004 32
9. WNIESIENIE ROSZCZENIA NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 261/2004
9.1. Jurysdykcja, w ramach której mogą być wnoszone roszczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004
9.2. Termin do wniesienia roszczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004
10. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH ZGODNIE Z KONWENCJĄ MONTREALSKĄ
Bardzo ważne jest tu słowo "oraz". Na przykład jeżeli pasażer otrzymał tylko jedną formę pomocy z dwóch powyższych (np. korzyści i odszkodowanie zgodnie z pkt 1), nadal może się ubiegać o drugą formę pomocy (w tym przypadku o pomoc zgodnie z pkt 2).
Jeżeli pasażer otrzymał obie formy pomocy w miejscu rozpoczęcia podróży zgodnie z miejscowymi przepisami albo na zasadzie dobrowolności, nie może on się domagać jakichkolwiek dodatkowych praw wynikających z rozporządzenia (WE) nr 261/2004, ponieważ nie ma ono wówczas zastosowania 32 .
Trybunał 33 uznał jednak, że nie można dopuścić do tego, by pasażer został pozbawiony przyznanej mu na mocy rozporządzenia (WE) nr 261/2004 ochrony jedynie ze względu na to, że pasażer może skorzystać z pewnej formy odszkodowania w państwie trzecim. W tym względzie obsługujący przewoźnik lotniczy powinien wykazać, że odszkodowanie przyznane w państwie trzecim odpowiada celowi odszkodowania zagwarantowanego przez rozporządzenie (WE) nr 261/2004 lub że warunki, jakim podlegają odszkodowanie i pomoc oraz różne sposoby ich realizacji są równoważne warunkom i sposobom ustanowionym w rozporządzeniu (WE) nr 261/2004.
1 Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/261/oj).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z dnia 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych (Dz.U. L 285 z 17.10.1997, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1997/2027/oj).
6 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenie (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w odniesieniu do przewozu drogą powietrzną pasażerów i ich bagażu (COM(2013) 130 final z 13.3.2013).
7 2013/0072(COD).
8 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Europejska strategia w dziedzinie lotnictwa (COM(2015) 598 final z 7.12.2015).
10 Steer Davies Gleave, Ocena rozporządzenia nr 261/2004 sprawozdanie końcowe - sprawozdanie główne, luty 2010 r.
11 Dokument roboczy służb Komisji, ocena skutków dołączona do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenie (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w odniesieniu do przewozu drogą powietrzną pasażerów i ich bagażu, Bruksela (SWD(2013) 62 final z 13.3.2013), oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 261/2004 (COM(2013) 130 final).
12 W tekście systematycznie występują wyraźne odniesienia do stosownych orzeczeń Trybunału - w przypadku braku takiego odniesienia odpowiada ono interpretacji rozporządzenia przez Komisję.
13 Zob. art. 19 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.
14 Decyzja Rady 2001/539/WE z dnia 5 kwietnia 2001 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji w sprawie ujednolicenia niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska), (Dz.U. L 194 z 18.7.2001, s. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/2001/539/oj).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1215/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Dz.U. L 351 z 20.12.2012, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg/2012/1215/oj).
16 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020) 789 final z 9.12.2020).
17 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 261/2004, (WE) nr 1107/2006, (UE) nr 1177/2010, (UE) nr 181/2011 i (UE) 2021/782 w odniesieniu do egzekwowania praw pasażerów w Unii (COM(2023) 753 final z 29.11.2023).
19 Art. 355 ust. 5 lit. a) TFUE.
20 Rozporządzenie ma zastosowanie do Islandii i Norwegii zgodnie z postanowieniami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz do Szwajcarii zgodnie z Umową między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego (1999).
21 Sprawa C-173/07, Emirates Airlines, ECLI:EU:C:2008:400, pkt 40.
22 Sprawa C-173/07, Emirates Airlines, ECLI:EU:C:2008:400, pkt 53.
23 Sprawa C-537/17, Wegener, ECLI:EU:C:2018:361, pkt 18; sprawa C-191/19, Air Nostrum, ECLI:EU:C:2020:339, pkt 26; sprawa C-451/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2022:123, pkt 25; sprawa C-436/21, flightright, ECLI:EU:C:2022:762, pkt 20.
24 Sprawa C-537/17, Wegener, ECLI:EU:C:2018:361, pkt 25.
25 Sprawa C-502/18, České aerolínie, ECLI:EU:C:2019:604, pkt 20-26.
26 Sprawa C-502/18, České aerolinie, ECLI:EU:C:2019:604, pkt 33.
27 Sprawa C-367/20, KLM Royal Dutch Airlines, ECLI:EU:C:2020:909, pkt 33.
28 Sprawa C-561/20, United Airlines, ECLI:EU:C:2022:266, pkt 44.
29 Sprawa C-436/21, flightright, ECLI:EU:C:2022:762, pkt 28.
30 Sprawa C-436/21, flightright, ECLI:EU:C:2022:762, pkt 31.
31 Sprawa C-451/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2022:123, pkt 41.
32 Sprawa C-367/20, KLM Royal Dutch Airlines, ECLI:EU:C:2020:909, pkt 18 i 25.
33 Sprawa C-257/14, van der Lans, ECLI:EU:C:2015:618, pkt 28.
34 Sprawa C-316/20, SATA International - Azores Airlines, ECLI:EU:C:2020:966, pkt 19.
35 Sprawa C-686/20, Vueling Airlines, ECLI:EU:C:2021:859, pkt 31.
36 Sprawa C-756/18, easyJet Airline, ECLI:EU:C:2019:902, pkt 25.
37 Sprawa C-474/22, Laudamotion GmbH, ECLI:EU:C:2024:73, pkt 21.
38 Sprawa C-756/18, easyJet Airline, ECLI:EU:C:2019:902, pkt 28, 29, 30 i 33.
39 Sprawa C-474/22, Laudamotion GmbH, ECLI:EU:C:2024:73, pkt 34.
40 Zob. również definicja "obsługującego przewoźnika" w art. 2 lit. b).
41 Sprawa C-532/17, Wirth, ECLI:EU:C:2018:527, pkt 26.
42 Sprawa C-292/18, Breyer, ECLI:EU:C:2018:99, pkt 28.
43 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylająca dyrektywę Rady 90/314/EWG (Dz.U. L 326 z 11.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/2302/oj). Zgodnie z art. 29 dyrektywy (UE) 2015/2302 odesłania do dyrektywy 90/314/EWG w rozporządzeniu traktuje się jako odesłania do dyrektywy (UE) 2015/2302.
44 W odniesieniu do "prawa dochodzenia roszczeń" zob. jednak art. 13 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 i art. 22 dyrektywy (UE) 2015/2302.
45 Sprawa C-163/18, Aegean Airlines, ECLI:EU:C:2019:585, pkt 44.
46 Sprawa C-215/18, Primera Air Scandinavia, ECLI:EU:C:2020:235, pkt 38.
47 Sprawa C-22/11, Finnair, ECLI:EU:C:2012:604, pkt 26.
48 Sprawa C-238/22, LATAM Airlines Group, ECLI:EU:C:2023:815, pkt 28.
49 Sprawa C-238/22, LATAM Airlines Group, ECLI:EU:C:2023:815, pkt 39.
51 Sprawa C-584/18, Blue Air - Airline Management Solutions, ECLI:EU:C:2020:324, pkt 92 i 94.
52 Sprawa C-584/18, Blue Air - Airline Management Solutions, ECLI:EU:C:2020:324, pkt 103.
53 Rozporządzenie (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz.U. L 204 z 26.7.2006, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2006/1107/oj).
54 Wytyczne interpretacyjne dotyczące stosowania rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą, SWD(2012) 171 final z 11.6.2012 [do aktualizacji po przyjęciu zmienionych wytycznych].
55 Sprawa C-83/10, Sousa Rodríguez i in., ECLI:EU:C:2011:652, pkt 29.
56 Sprawa C-32/16, Wunderlich, ECLI:EU:C:2016:753, pkt 27.
57 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07 Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 37 i 38.
58 Sprawy połączone C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i in., ECLI:EU:C:2021:1038, pkt 87.
59 Sprawa C-263/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2021:1039, pkt 35; sprawa C-395/20, Corendon Airlines, ECLI:EU:C:2021:1041, pkt 23.
60 Sprawa C-83/10, Sousa Rodríguez i in., ECLI:EU:C:2011:652, pkt 28.
61 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 44.
62 Sprawa C-253/21, TUIfly GmbH, ECLI:EU:C:2021:840, pkt 27.
63 Zob. sekcja 5 dotycząca nadzwyczajnych okoliczności.
64 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 69. Zob. również sprawy połączone C-581/10 i C-629/10, Nelson i in., ECLI:EU:C:2012:657, pkt 40 oraz sprawa C-413/11, Germanwings, ECLI:EU:C:2013:246, pkt 19.
65 Sprawa C-452/13, Germanwings, ECLI:EU:C:2014:2141, pkt 27.
66 Sprawy połączone C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i in., ECLI:EU:C:2021:1038, pkt 68.
67 Sprawa C-654/19, FP Passenger Service, ECLI:EU:C:2020:770, pkt 25.
68 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 49.
69 Sprawa C-315/15, Pešková i Peška, ECLI:EU:C:2017:342, pkt 54.
70 Sprawa C-255/15, Mennens, ECLI:EU:C:2016:472, pkt 32 i 43.
71 Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniająca dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ("dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych") (Dz.U. L 149 z 11.6.2005, s. 22, ELI: http://data.europa. eu/eli/dir/2005/29/oj).
72 Sprawy połączone C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i in., ECLI:EU:C:2021:1038, pkt 108.
73 Informacje udzielane pasażerom w odniesieniu do wykazu krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów w UE mogą odnosić się do strony internetowej Komisji, która zawiera wszystkie dane kontaktowe krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów.
74 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 69.
75 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/83/ oj).
76 Zwrotu kosztu biletu dokonuje się za część niezrealizowanej podróży oraz za część już zrealizowaną, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży pasażera. Zasadniczo, jeżeli pasażerowie postanowią wrócić do portu lotniczego odlotu, część lub części podróży już dokonane są bezcelowe w stosunku do pierwotnego planu podróży.
77 Cena biletu, którą należy uwzględnić w celu określenia kwoty zwrotu należnej od przewoźnika lotniczego pasażerowi w przypadku odwołania lotu, obejmuje różnicę między kwotą zapłaconą przez tego pasażera a kwotą otrzymaną przez tego przewoźnika lotniczego, która to różnica odpowiada prowizji otrzymanej przez osobę działającą w charakterze pośrednika między nimi, chyba że prowizja ta została określona bez wiedzy tegoż przewoźnika lotniczego (sprawa C-601/17, Harms, ECLI:EU:C:2018:702, pkt 20).
78 Sprawa C-354/18, Rusu, ECLI:EU:C:2019:637, pkt 56.
79 Sprawa C-354/18, Rusu, ECLI:EU:C:2019:637, pkt 62.
80 Sprawa C-601/17, Harms, ECLI:EU:C:2018:702, pkt 12.
81 Sprawa C-76/23, Cobult, ECLI:EU:C:2024:253, pkt 20.
82 Sprawa C-76/23, Cobult, ECLI:EU:C:2024:253, pkt 22.
83 Sprawa C-76/23, Cobult, ECLI:EU:C:2024:253, pkt 29, 34 i 37.
84 Sprawa C-74/19, Transportes Aéreos Portugueses, ECLI:EU:C:2020:460, pkt 59.
85 Sprawa C-74/19, Transportes Aéreos Portugueses, ECLI:EU:C:2020:460, pkt 61.
86 Sprawa C-832/18, Finnair, ECLI:EU:C:2020:204, pkt 31 i 33.
87 Sprawa C-49/22, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2023:454, pkt 33.
88 Sprawa C-49/22, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2023:454, pkt 50.
89 Sprawa C-12/11, McDonagh, ECLI:EU:C:2013:43, pkt 66.
90 Sprawa C-530/19, Niki Luftfahrt, ECLI:EU:C:2020:635, pkt 24.
91 Sprawa C-530/19, Niki Luftfahrt, ECLI:EU:C:2020:635, pkt 40.
92 Sprawa C-12/11, McDonagh, ECLI:EU:C:2013:43, pkt 30.
93 Sprawy połączone C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i in., ECLI:EU:C:2021:1038, pkt 108.
94 Sprawa C-356/19, Delfly, ECLI:EU:C:2020:633, pkt 34.
95 Sprawa C-22/11, Finnair, ECLI:EU:C:2012:604, pkt 40.
96 Sprawa C-321/11, Rodríguez Cachafeiro i Martínez-Reboredo Varela-Villamor, ECLI:EU:C:2012:609, pkt 36.
97 Sprawa C-302/16, Krijgsman, ECLI:EU:C:2017:359, pkt 31; sprawa C-263/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2021:1039, pkt 56.
98 Sprawa C-307/21, Ryanair DAC, ECLI:EU:C:2022:729, pkt 30.
99 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 54.
100 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 69.
101 Sprawa C-11/11, Folkerts, ECLI:EU:C:2013:106, pkt 47.
102 Sprawa C-191/19, Air Nostrum, ECLI:EU:C:2020:339, pkt 34.
103 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 49.
104 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 66.
105 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 73.
106 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 63.
107 Sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 63.
108 Sprawy połączone C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i in., ECLI:EU:C:2021:1038, pkt 94.
109 Sprawa C-11/11, Folkerts, ECLI:EU:C:2013:106, pkt 18.
110 Sprawa C-559/16, Bossen, ECLI:EU:C:2017:644, pkt 33.
111 Sprawa C-939/19, flightright, ECLI:EU:C:2020:316, pkt 22; sprawa C-592/20, British Airways, ECLI:EU:C:2021:312, pkt 36.
112 Sprawa C-130/18, flightright GmbH, ECLI:EU:C:2018:496, pkt 23.
113 Sprawa C-130/18, flightright GmbH, ECLI:EU:C:2018:496, pkt 23.
114 Sprawa C-54/23, WY przeciwko Laudamotion GmbH i Ryanair DAC, ECLI:EU:C:2024:74, pkt 24.
115 Sprawa C-83/10, Sousa Rodríguez i in., ECLI:EU:C:2011:652, pkt 46.
116 Sprawa C-354/18, Rusu, ECLI:EU:C:2019:637, pkt 47.
117 Sprawa C-153/19, DER Touristik GmbH, ECLI:EU:C:2020:412, pkt 36.
118 Sprawa C-549/07, Wallentin-Hermann, ECLI:EU:C:2008:771, pkt 17 i cytowane orzecznictwo.
119 Sprawa C-549/07, Wallentin-Hermann, ECLI:EU:C:2008:771, pkt 22.
120 Sprawa C-549/07, Wallentin-Hermann, ECLI:EU:C:2008:771, pkt 23; sprawa C-12/11, McDonagh, ECLI:EU:C:2013:43, pkt 29; sprawa C-257/14, van der Lans, ECLI:EU:C:2015:618, pkt 36; oraz sprawy późniejsze.
121 Trybunał dokonał tego rozróżnienia po raz pierwszy w sprawie C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 39.
122 Sprawa C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 41.
123 Sprawa C-549/07, Wallentin-Hermann, ECLI:EU:C:2008:771, pkt 25.
124 Sprawa C-257/14, van der Lans, ECLI:EU:C:2015:618, pkt 40, 41 i 42.
125 Sprawa C-832/18, Finnair, ECLI:EU:C:2020:204, pkt 43.
126 Sprawa C-411/23, D., ECLI:EU:C:2024:498, pkt 42; zob. również sprawa C-385/23, Finnair, ECLI:EU:C:2024:497, pkt 37 i 39.
127 Sprawa C-394/14, Siewert, ECLI:EU:C:2014:2377, pkt 19 i 20.
128 Sprawy połączone C-156/22, C-157/22 i C-158/22, TAP Portugal, ECLI:EU:C:2023:393, pkt 26.
129 Sprawa C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 37.
130 Sprawa C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 44.
131 Sprawa C-195/17, Krusemann i in., ECLI:EU:C:2018:258, pkt 48.
132 Sprawa C-613/20, Eurowings, ECLI:EU:C:2021:820, pkt 34.
133 Sprawa C-287/20, Ryanair DAC, ECLI:EU:C:2022:1, pkt 33.
134 Sprawa C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 45.
135 Sprawa C-315/15, Pešková i Peška, ECLI:EU:C:2017:342, pkt 24.
136 Sprawa C-315/15, Pešková i Peška, ECLI:EU:C:2017:342, pkt 25.
137 Sprawa C-302/22, Freebird Airlines Europe Ltd, ECLI:EU:C:2022:748, pkt 23.
138 Sprawa C-264/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2021:26, pkt 26.
139 Sprawa C-659/21, Orbest, ECLI:EU:C:2022:254, pkt 27.
140 Sprawa C-501/17, Germanwings, ECLI:EU:C:2019:288, pkt 34.
141 Sprawa C-159/18, Moens, ECLI:EU:C:2019:535, pkt 22.
142 Sprawa C-308/21, SATA International - Azores Airlines, ECLI:EU:C:2022:533, pkt 28.
143 Sprawa C-74/19, Transport Aéreos Portugueses, ECLI:EU:C:2020:460, pkt 48.
144 Sprawa C-12/11, McDonagh, ECLI:EU:C:2013:43, pkt 34.
145 Sprawa C-28/20, Airhelp Ltd, ECLI:EU:C:2021:226, pkt 42 i 43.
146 Sprawa C-405/23, Touristic Aviation Services Limited, ECLI:EU:C:2024:408, pkt 30.
147 Sprawa C-74/19, Transportes Aéreos Portugueses, ECLI:EU:C:2020:460, pkt 36 i cytowane orzecznictwo.
148 Sprawa C-294/10, Eglitis i Ratnieks, ECLI:EU:C:2011:303, pkt 37.
149 Sprawa C-264/20, Airhelp, ECLI:EU:C:2021:26, pkt 33.
150 Sprawa C-549/07, Wallentin-Hermann, ECLI:EU:C:2008:771, pkt 43.
151 Sprawa C-74/19, Transportes Aéreos Portugueses, ECLI:EU:C:2020:460, pkt 55.
152 Sprawa C-826/19, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2021:318, pkt 57.
153 Sprawa C-12/11, McDonagh, ECLI:EU:C:2013:43, pkt 30 oraz pkt 4.3.3 wytycznych interpretacyjnych.
154 Takie przepisy zostały zaproponowane, zob. wniosek COM(2013) 130 final oraz wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw pasażerów w kontekście podróży multimodalnych (COM(2023) XXX z 29.11.2023).
155 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z dnia 29 kwietnia 2021 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/782/oj).
156 Art. 20 rozporządzenia (UE) 2021/782.
157 Zob. w tym kontekście rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1177/oj) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/181/oj).
158 Art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 261/2004.
159 Sprawa C-139/11, Cuadrench Moré, ECLI:EU:C:2012:741, pkt 33.
160 Sprawy połączone C-145/15 i C-146/15, Ruijssenaars i in., ECLI:EU:C:2016:187, pkt 32, 36 i 38.
161 Sprawa C-597/20, LOT, ECLI:EU:C:2022:735, pkt 26.
162 Dyrektywa 2013/11/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dyrektywa w sprawie ADR w sporach konsumenckich), (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/11/oj).
163 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2394/oj).
164 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylająca dyrektywę 2009/22/WE (Dz.U. L 409 z 4.12.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2020/1828/oj).
166 Sprawa C-204/08, Rehder, ECLI:EU:C:2009:439, pkt 28.
167 Sprawa C-204/08, Rehder, ECLI:EU:C:2009:439, pkt 47.
168 Sprawy połączone C-274/16, C-447/16 i C-448/16, flightright, ECLI:EU:C:2018:160, pkt 78.
169 Sprawa C-606/19, flightright, ECLI:EU:C:2020:101, pkt 36.
170 Sprawa C-20/21, LOT Polish Airlines, ECLI:EU:C:2022:71, pkt 27.
171 Sprawa C-464/18, Ryanair, ECLI:EU:C:2019:311, pkt 36.
172 Sprawa C-11/23, Eventmedia Soluciones SL, ECLI:EU:C:2024:194, pkt 26.
173 Sprawa C-215/18, Primera Air Scandinavia, ECLI:EU:C:2020:235, pkt 38.
174 Sprawa C-213/18, Guaitoli i in., ECLI:EU:C:2019:927, pkt 44.
175 Sprawa C-139/11, Cuadrench Moré, ECLI:EU:C:2012:741, pkt 33.
176 Sprawa C-344/04, IATA i ELFAA, ECLI:EU:C:2006:10, pkt 43, 45, 46 i 47; sprawy połączone C-402/07 i C-432/07, Sturgeon i in., ECLI:EU:C:2009:716, pkt 51.
177 Sprawa C-240/14, Pruller-Frey, ECLI:EU:C:2015:567, pkt 29.
178 Sprawa C-6/14, Wucher Helicopter, ECLI:EU:C:2015:122, pkt 36, 37 i 38.
179 Sprawa C-532/18, Niki Luftfahrt, ECLI:EU:C:2019:1127, pkt 43.
180 Sprawa C-589/20, Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2022:424, pkt 24.
181 Sprawa C-70/20, Altenrhein Luftfahrt, ECLI:EU:C:2021:379, pkt 43.
182 Sprawa C-111/21, Laudamotion, ECLI:EU:C:2022:808, pkt 33.
183 Sprawa C-510/21, DB przeciwko Austrian Airlines, ECLI:EU:C:2023:550, pkt 28.
184 Sprawa C-410/11, Espada Sanchez, ECLI:EU:C:2012:747, pkt 35.
185 Sprawa C-86/19, Vueling Airlines, ECLI:EU:C:2020:538, pkt 35.
186 Sprawa C-63/09, Walz, ECLI:EU:C:2010:251, pkt 39.
187 Sprawa C-429/14, Air Baltic Corporation, ECLI:EU:C:2016:88, pkt 29 i 49.
188 Sprawa C-258/16, Finnair, ECLI:EU:C:2018:252, pkt 31, 37, 47 i 54.